seo-copywriting-co-to-jest

SEO copywriting: Co to jest? Jak zacząć w 2021?

SEO copywriting to zajęcie, które w ostatnich latach cieszy się stale rosnącą popularnością. Okazuje się jednak, że znaczenie tego terminu dla wielu osób bywa nie do końca jasne. Postanowiłem zebrać najważniejsze informacje na temat tworzenia treści pod wyszukiwarkę Google i przedstawić je w tym artykule.

Definicja SEO Copywritingu

Na pytanie brzmiące: co to jest SEO copywriting, można by odpowiedzieć jednym zdaniem i odpowiedź taka brzmiałaby: SEO Copywriting to tworzenie tekstów, które odpowiadają na potrzeby użytkownika(ang. User intent) wyszukiwarki Google.

Jednocześnie należy pamiętać, że takie teksty muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google, aby pojawiały się na liście z wynikami wyszukiwania, gdy użytkownik wpiszę daną frazę w pasku wyszukiwarki. Zasady SEO copywritingu omawiam trochę niżej.

Wolisz posłuchać o SEO copywritingu? Co to jest, opowiadam w materiale na YouTube

Neil Patel, jeden z czołowych specjalistów w dziedzinie optymalizacji stron, w swojej definicji SEO Copywritingu zwraca uwagę na dodatkowy element — twierdzi on, że teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarki powinny również skłaniać użytkowników do udostępniania ich w mediach społecznościowych.

Copywriting w ekosystemie SEO

współpraca z SEO copywritera z osobami odpowiedzialnymi za pozycjonowanie

Wysokie pozycje w wyszukiwarce Google to wypadkowa pracy kilku osób z różnymi kwalifikacjami. Aby teksty SEO mogły być wysoko oceniane przez roboty Google, strona musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem tzw. user experience.

Tutaj zadanie leży po stronie grafika i programisty. Dodatkowo programista musi zadbać o optymalne przygotowanie witryny od strony technicznej.

Także specjalista SEO ma tutaj swoją pracę do wykonania. On bardzo często dostarcza frazy kluczowe, które osoba zajmująca się tekstami SEO, powinna w naturalny sposób wpleść w treść — często wg ściśle określonych wytycznych SEO-wca. Co więcej, specjalista od optymalizacji stron często także jest odpowiedzialny za optymalizację tekstu na stronie.

10 przydatnych narzędzi w pracy copywritera

Jak więc widać, w teorii kilka osób dba o to, by strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Rzeczywistość jednak pokazuje, że często jedna osoba jest w stanie zapewnić swoim tekstom wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Często osoba prowadząca bloga, sama — bez pomocy programisty — zakłada go na WordPressie, publikuje swoje teksty, uzupełniając je własnymi grafikami stworzonymi w Canvie.

Jakie umiejętności są potrzebne, by zostać SEO Copywriterem?

SEO copywritingiem może zajmować się każdy, jednak zanim zdecydujemy się na zarobkowe pisanie pod Google, warto dokonać rzetelnej oceny swoich kompetencji.

Taki bilans pozwoli nam uniknąć wielu niemiłych historii w późniejszej pracy. Jednym z częstych przypadków jest sytuacja, w której copywriter pisze na tematy, o których nie ma bladego pojęcia. Takie teksty nigdy nie spełniają swojego zadania… Wiem, co mówię, bo znam to z własnego doświadczenia. Na szczęście zacząłem bezwzględnie stosować się do zasady: “Piszę tylko na tematy, o których mam pojęcie”.

Wracając do kompetencji potrzebnych w SEO copywritingu:

Nienaganny warsztat redaktorski

Jeśli sklecenie trzech zdań w języku, w którym chcemy pisać, jest dla nas wyzwaniem, to może się okazać, że ta wada uniemożliwi nam tworzenie dobrych tekstów.

Na pocieszenie dla osób, które obawiają się o swoją sprawność językową, dodam, że sam kończyłem liceum, mając dwójkę z polskiego na świadectwie. A mimo to, słowem władam dość sprawnie.

Kreatywność

Wiele osób twierdzi, że pisanie tekstów pod Google jest tą formą copywritingu, która w najmniejszym stopniu wymaga kreatywności od osoby piszącej. W rzeczywistości twierdzenie to jest nie do końca słuszne.

Można oczywiście napisać tekst wysoko oceniany przez Google, który nie będzie miał w sobie za grosz kreatywności. Trzeba jednak pamiętać, że nie będzie on spełniał podstawowej funkcji SEO copywritingu — nie będzie oddziaływał na odbiorcę, który docelowo powinien stać się klientem, a nie tylko biernym konsumentem treści.

Keyword research

Przeprowadzanie researchu słów kluczowych często leży po stronie specjalisty SEO. Jednak mam wrażenie, że coraz częściej copywriterzy są odpowiedzialni za przygotowanie listy słów kluczowych, pod które tekst będzie optymalizowany. 

Lista narzędzi, które pozwalają przeprowadzić taki research jest dość długa. Część z nich jest bezpłatna. Poniżej kilka propozycji:

Znajomość systemów CMS

System CMS (Content Management System) to oprogramowanie do tworzenia stron, w tym również blogów. Wg mnie znajomość obsługi tego typu oprogramowania jest elementem obowiązkowym na liście umiejętności SEO Copywritera.

Na szczęście znakomita większość blogów w internecie jest oparta o WordPress. Wystarczy więc, że nauczymy się, jak zarządzać treściami w WordPressie

Znajomość dziedziny, o której chce się pisać

Kluczowe znaczenie tej umiejętności zasygnalizowałem na początku tej części artykułu. Każdy ma swoje pasje, zainteresowania, które mogą okazać się interesującym tematem dla określonej grupy odbiorców. Właśnie ta tematyka powinna być naszym naturalnym wyborem zagadnień, o których będziemy pisać.

Pozwolę sobie w tym miejscu powtórzyć jeszcze raz złotą radę dla wszystkich osób, które rozważają rozpoczęcie pisania tekstów SEO…

Piszcie na tematy, o których macie choćby elementarną wiedzę.

Nie jest to być może mądrość godna wzmianki na Wikipedii, ale z pewnością każda osoba zajmująca się na poważnie copywritingiem potwierdzi jej prawdziwość.

SEO Copywriting – na co zwrócić uwagę przy publikacji tekstów

Jeśli chcesz tylko poznać ogólną definicję, co to jest SEO copywriting, możesz pominąć cały poniższy rozdział tego artykułu i przejść do: Jak zacząć: SEO copywriting – pierwsze kroki. Tam wskazuję kilka pomysłów na start. Poniższa część artykułu przedstawia kilka elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, publikując teksty SEO.

Jest wiele rzeczy, o których trzeba pamiętać, przygotowując teksty zoptymalizowane pod SEO. Poniżej wymieniłem kilka istotnych.

Dodam, że nie zawsze copywriter odpowiada za wdrożenie wszystkich kroków optymalizacji tekstu — często praca copywritera kończy się na etapie dostarczenia samej treści. Następnie osoba zarządzająca stroną, dokonuje publikacji tekstu, mając na uwadze poszczególne elementy z poniższej listy.

Zrozumienie intencji użytkownika (user/search intent)

Zanim zaczniemy pisać jakiekolwiek teksty, musimy zwrócić uwagę, na tzw. user intent. User intent to nic innego, jak typ informacji, której użytkownik oczekuje od wyszukiwarki. Google na podstawie analizy zgromadzonych danych, wyróżniło 3 rodzaje zapytań, jakie użytkownicy wpisują w pasek wyszukiwania.

  • Informacyjne: Są to zapytania wpisywane przez użytkowników chcących poznać w sposób ogólny dane zagadnienie. Najczęściej te zapytania rozpoczynają się od: Kto? Co? Jak? Gdzie? Kiedy?
  • Nawigacyjne: Ten typ zapytania odnosi się do wpisywania przez użytkownika konkretnych nazw. Można go traktować na równi z wpisaniem adresu URL danej strony.
  • Transakcyjne: Są to zapytania, których celem jest znalezienie konkretnego produktu. Takie zapytania są wpisywane przez użytkowników gotowych do zakupu.

Aby skutecznie dopasować treści tworzone w ramach SEO copywritingu, musimy poznać dobrze intencje użytkownika. Najłatwiejszym sposobem, który da nam odpowiedź na pytanie, czego użytkownicy szukają w Google, jest wpisywanie do wyszukiwarki interesujących nas fraz i sprawdzanie jakiego typu treści pojawiają się w TOP 10 Google.

Wstęp tekstu zgodny z zasadą odwróconej piramidy

Panuje przekonanie, że wstęp dobrego tekstu SEO powinien być krótki i nie zawierać zdań złożonych. Powinien też w maksymalnie możliwy sposób oddawać główne przesłanie artykułu — innymi słowy, być zgodnym z zasadą odwróconej piramidy. W kolejnych akapitach powinno następować rozwinięcie głównych wątków prezentowanych w tekście, w myśl zasady: od ogółu do szczegółu.

 Ja osobiście nie stosuję się do niej… Obserwując artykuły wysoko pojawiające się w Google, widzę, że wiele osób również nie.

Pisząc wstęp, trzeba również pamiętać, aby umieścić w tej części tekstu frazę kluczową — najlepiej główną. Oczywiście kierując się zdrowym rozsądkiem… Absolutnie należy unikać językowej karkołomności w stylu: “Każdy wie, że dobry mechanik Warszawa jest potrzebny do naprawy samochodu”. Fraza kluczowa musi być naturalnie użyta!

Meta tagi

Podczas publikacji treści w internecie, musimy pamiętać o ustawieniu wartości dwóch znaczników HTML w sekcji head podstrony, na której opublikujemy nasz tekst.

  • Tag title — jest to tzw. Meta tytuł, który informuje użytkownika, czego dotyczy dany tekst. Jednak wartość znacznika title jest ważna z punktu widzenia wyszukiwarki Google. To tak naprawdę tytuł, który pojawia się na niebiesko w wynikach wyszukiwania.
  • Tag meta description — To kolejny tag umieszczany na każdej podstronie w sekcji head. Choć nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, to jest ważną informacją dla użytkowników (przynajmniej teoretycznie). Ja osobiście jako użytkownik internetu nie zwracam na niego uwagi.

Prawidłowa struktura artykułu

Każdy tekst SEO powinien mieć strukturę hierarchiczną, czyli taką, w której poszczególne części tekstu odpowiadają różnym obszarom tematycznym.

Dowiedz się więcej na temat nagłówków SEO

Na samej górze powinien znaleźć się główny tytuł artykułu, zaś sam tekst powinien zostać podzielony tematycznie przez nagłówki niższych rzędów. Tak jak na poniższym rysunku:

Hierarchiczność nagłówków w SEO

Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne

Jednym z ważnych elementów SEO, w tym również SEO copywritingu jest tzw. Link building. Trzeba pamiętać o odpowiednim linkowaniu z treści artykułu — zarówno do innych miejsc wewnątrz strony, jak i poza nią.

Działania w obrębie linkowania często realizuje specjalista ds. SEO, jednak warto, aby SEO copywriter również wiedział, o co w tym chodzi i jak robić to umiejętnie.

Stosowanie list

Jednym z elementów, dzięki którym jesteśmy w stanie rozbić ścianę tekstu artykułu, jest stosowanie list  — dodają one przestrzeni w treści, dzięki czemu unikamy możliwego efektu przytłoczenia u czytelnika.

Pogrubienia

Wyboldowane fragmenty tekstu to kolejny zabieg, który pozwala przełamywać monotonię tekstów. Warto je stosować np. w przypadku ważnych fragmentów, lub linków, które prowadzą do innych treści.

Stosowanie call to action

Tworzenie zoptymalizowanych treści nie jest sztuką dla sztuki. Musimy pamiętać, że każda aktywność w marketingu ma swój cel. Bo przecież nic nam po tym, że będziemy na pierwszym miejscu w Google, jeżeli sytuacja ta w żaden sposób nie przełoży się na pożądane przez nas konwersję, np. Zapis użytkownika do listy mailingowej, czy zakupy w naszym sklepie po przeczytaniu tekstu.

Musimy więc zawsze umieszczać wezwania do działania wewnątrz treści artykułu w postaci banerów, formularzy zapisowych, tak aby czytelnik naszych treści przestał być biernym konsumentem, a docelowo zamienił się w klienta.

Powyższe reguły, to oczywiście nie wszystkie zasady SEO copywritingu. Są to te, które wydają mi się dość przydatne.

#WAŻNA UWAGA!

Już mniej więcej wiesz, co to jest SEO copywriting, ale musisz jeszcze pamiętać, że nawet najlepiej zoptymalizowany tekst nie zapewni Ci wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania Google, jeśli strona, na której go opublikujesz, będzie miała niski wynik Domain Authority (Autorytet domeny). W skrócie mówiąc, Domain Authority to wskaźnik, który ocenia szanse Twojej strony na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Dowiedz się wiecej na temat Domain Authority

Jak zacząć – SEO copywriting: pierwsze kroki

Jak w każdym — względnie nowym — zawodzie, sposobów na start w branży seo copywriterskiej jest kilka. Internet sprzyja samodzielnej nauce zasad SEO copywritingu, dzięki czemu względnie łatwo można wystartować jako samozwańczy freelancer-copywriter.

Podejrzewam, że obecnie wiedza na temat SEO copywritingu jest w programie nauczania wielu kierunków studiów. Zwłaszcza tych związanych z komunikacją cyfrową, SEO, jak również być może na studiach informatycznych, na specjalizacji związanej z pozycjonowaniem stron.

Oprócz tego, można szukać pracy etatowej — wiadomo, na początku będzie to stanowisko stażysty, lub juniora.

Skąd czerpać wiedzę?

Jest cały szereg źródeł, z których możemy czerpać wiedzę na temat SEO copywritingu — chodzi przede wszystkim o blogi, kanały na Youtube, kursy, czy też podcasty. 

Poniżej kilka godnych uwagi źródeł związanych z branżą SEO i copywritingiem:

Gdzie szukać zleceń jako SEO copywriter?

Miejsc, w których możesz znaleźć pierwsze zlecenia jako SEO copywriter, jest dzisiaj w internecie sporo. Od specjalnych stron dla freelancerów, przez grupy na Facebooku, aż po aktywne wysyłanie swoich ofert do firm, z którymi wydaje Ci się, że można współpracować.

Lista stron ze zleceniami dla SEO copywriterów

Więcej na temat miejsc, w których możesz szukać zleceń jako SEO copywriter, dowiesz się z tego artykułu.

Lista grup na Facebooku:

Ile można na tym zarobić?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ile można zarobić, pisząc teksty SEO. Skala zarobków SEO Copywriterów jest bardzo szeroka. Sporo osób rozpoczynających zarobkowe pisanie tekstów SEO, pisze za głodowe stawki.

Trzeba pamiętać, że specyfika tego fachu pozwala na wykonywanie zleceń nawet studentom. Wiadomo, że taka osoba nie ma zbyt dużych oczekiwań finansowych — pisanie za kieszonkowe okazuje się być kuszącą perspektywą dla wielu osób w trakcie studiów.

Odpowiadając na pytanie dotyczące zarobków, jak wynika z raportu przeprowadzonego przez firmę Sedlak&Sedlak, mediana zarobków wśród copywriterów w Polsce wynosi 3141 zł. Trzeba pamiętać, że badanie odnosi się do wszystkich osób wykonujących zawód copywritera, zatem nie skupia się tylko na SEO copywriterach. 

Prawda jest taka, że dobry SEO copywriter może zarobić znacznie więcej niż podana kwota, jednak z drugiej strony, obserwując rynek, można spotkać osoby, które ciągną zdecydowanie poniżej kwoty podanej przez firmę Sedlak&Sedlak.

Co to jest SEO Copywriting – podsumowanie

Mam nadzieję, że w powyższym artykule udało mi się w sposób kompletny odpowiedzieć na pytanie, co to jest SEO copywriting, oraz w jaki sposób można rozpocząć swoją przygodę z tą branżą, a także gdzie szukać zleceń.

Jeśli ktoś obawia się, że SEO copywriting znajduje się na liście zawodów czekających na cyfrową egzekucję, to jest — przynajmniej częściowo — w błędzie.

Rozwój nowoczesnych technologii — ze sztuczną inteligencją na czele — na pewno wkrótce umożliwi tworzenie treści przez komputery, jednak minie jeszcze sporo czasu, nim komputer nauczy się pisać wysokiej jakości treści SEO — takie, które odpowiadają oczekiwaniom zarówno robota Google, jak i czytelnika. To drugie zadanie może się okazać jeszcze przez długie lata zadaniem karkołomnym dla algorytmów AI.

Końcowa rada dla osób, które chcą zacząć: sugeruję poznać zasady SEO copywritingu, a później doskonalić swój warsztat pisarski, wykonując zlecenia.

Jeśli chcesz zacząć pisać teksty SEO, najlepiej rozpocząć od poznania pewnych podstaw teoretycznych. Warto czerpać wiedzę z blogów, materiałów video na Youtube, czy też za pośrednictwem kursów.

Następnie warto zacząć szukać pierwszych zleceń na facebookowych grupach, portalach z ogłoszeniami dla freelancerów.

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest trudna. Wiele osób pisze za głodowe stawki. Na szczęście jakość, jaką te osoby oferują, jest niska. 

Oznacza to, że klient, który raz skorzysta z usług takiej osoby, następnym razem zwróci się do Ciebie (jeśli będziesz dobrze pisać).

Lista zasad pisania skutecznych tekstów, które przemawiają do użytkownika i pojawiają się wysoko w Google, jest długa. Powyżej omówiłem kilka z nich.

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć SEO copywriting, pomocne będą tutaj wszelkiego rodzaju blogi, kanały na Youtube, gdzie poznasz tajniki tworzenia treści pod SEO. Sprawdź mojego bloga o copywritingu

Zdarza się, że niektóre osoby mylą SEO copywriting z UX writingiem. Otóż ta druga dziedzina polega na tworzeniu tekstów na strony internetowe, aplikacje mobilne, ale z myślą o doświadczeniach użytkownika. Zatem ta dziedzina nie ma nic wspólnego z SEO. Choć na każdej stronie powinno się treść optymalizować pod kątem użytkownika i robotów Google.

Te teksty mogą Cię zainteresować

Comments are closed.