Domain Authority co to jest

Mimo że autorytet domeny nie jest wskaźnikiem stworzonym przez Google, to jego wartość jest ważną informacją na temat oceny danej strony przez wyszukiwarkę. W poniższym artykule wyjaśniam, dlaczego należy dbać o wysoki wynik domain authority.

Co to jest autorytet domeny (domain authority)?

Autorytet domeny (będę częściej używał angielskojęzycznej wersji – domain authority) to wskaźnik opracowany przez firmę Moz, który bada szanse stron na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Ma on postać 100 punktowej skali. 

Warto wspomnieć, że Google nie bierze pod uwagę wartości DA przy tworzeniu listy z wynikami wyszukiwania (SERP – Search Engine Page Results). Należy go raczej traktować jako dodatkowe narzędzie diagnostyczne. 

Ważne: Czołowe firmy zajmujące się wytwarzaniem oprogramowania do monitoringu SEO tworzą własne wskaźniki. Niekiedy zdarza się, że te wskaźniki mają bardzo podobną nazwę. Dla uściślenia dodam, że ten artykuł dotyczy tylko i wyłącznie skali stworzonej przez firmę MOZ. Nie należy go mylić z innymi systemami oceny stron. 

Jak działa Domain Authority?

Domain Authority jest obliczany na podstawie wielu czynników, ale najważniejszym elementem, który wpływa na jego wartość jest ilość linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Przy czym musisz pamiętać, że linki ze stron o niskiej reputacji mają marny wpływ na ocenę Twojej strony.

Na blogu Moz, można przeczytać, że Google i Facebook mają DA na poziomie bliskim 100 %. Małe firmy, których strony nie są rozbudowane oczywiście nie mogą liczyć na taki wynik. One najczęściej osiągają Domain Authority na poziomie 10 – 30 %. Jeśli zaś chodzi o strony, które dopiero co powstały, te zaczynają swój autorytet budować od wyniku na poziomie 1%. Wynik ten ulega poprawie w momencie zdobywania przez stronę nowych, wartościowych linków prowadzących do niej. 

Jeżeli chodzi o określenie wartości, która jest uznawana za dobry wynik, twórcy Domain Authority informują, że nie ma jednej wspólnej liczby. Tak naprawdę trzeba patrzeć, jaki wynik osiągają strony konkurencji w Twojej branży i dążyć do uzyskania lepszego rezultatu.

Niekiedy w Internecie można spotkać się z informacjami, które interpretują poszczególne przedziały punktowe wg następujących zasad:

• 40 – 50 %: Wynik przeciętny;

• 50 – 60 %: Wynik dobry;

• Powyżej 60 %: Wynik doskonały.

Jak sprawdzić autorytet domeny?

Możesz to zrobić, przechodząc na stronę moz.com i tam wpisać adres strony, dla której chcesz sprawdzić autorytet domeny. 

Jeśli używasz przeglądarki Google Chrome, możesz zainstalować rozszerzenie, które po kliknięciu w ikonę, będzie pokazywać autorytet domeny i autorytet strony przy każdym adresie na stronie z wynikami wyszukiwania Google. Rozszerze to nazywa się MozBar.

Jak poprawić autorytet domeny?

Zanim odpowiem na pytanie,musisz wiedzieć, że o wiele łatwiej jest poprawić wynik Domain Authority, jeśli chcesz przeskoczyć z wartości 10 na 20, niż gdy zamierzasz awansować z 60 na 70. Oba warianty będą wymagać trochę innych kroków. 

Pamiętaj, że budowanie autorytetu domeny jest procesem długotrwałym. Niestety nie ma tutaj drogi na skróty. Zanim rozpocznie się jakiekolwiek działania, warto jest sprawdzić, jak wygląda kondycja strony w kontekście Domain Authroity. Najlepiej to sprawdzić na wspomnianej wyżej stronie, pod adresem: 

Audyt linków

Pierwszym krokiem, który należy podjąć, chcąc zwiększać autorytet domeny jest swoisty audyt stanu obecnego. Musisz sprawdzić, czy do Twojej strony nie prowadzą uszkodzone linki, jak również, czy nie pojawiają się działania z obszaru tzw. black hat SEO, czyli nieuczciwych rozwiązań, które są przez Google karane. 

Zdobywanie linków z renomowanych stron

Choć moja strona nadal jeszcze nie jest najlepszym przykładem zastosowania tej techniki link buildingu, to z pewnością sukcesywnie, będę starał się zdobywać nowe linki z zewnętrznych stron o wysokim autorytecie.

Najłatwiej ten cel realizować za pomocą publikacji artykułów sponsorowanych na renomowanych stronach z Twojej branży (zwłaszcza, gdy są to linki dofollow), publikowanie komentarzy pod wartościowymi artykułami, dodawanie komentarzy z linkami na forach. 

Aktywność w mediach społecznościowych

Sam poza stroną publikuję jedynie treści na Youtube, ale doświadczenie wyciągnięte ze stron klientów pokazuje, że aktywność w mediach społecznościowych przekłada się na postrzeganie witryny przez Google. Im więcej treści publikowanych w mediach społecznościowych, na które reagują użytkownicy, tym większa wartość w oczach robotów Google.

Można też tutaj sięgnąć do opinii Neila Patela, który uważa, że skuteczne SEO, to takie, które skłania użytkowników internetu do publikacji treści w mediach społecznościowych.

Domain authority a page authority?

Musisz jeszcze wiedzieć, że obok autorytetu domeny istnieje podobny wskaźnik określany jako page authority. Skala ta odnosi się do oceny konkretnej podstrony. 

np. masz na swojej stronie artykuł opublikowany pod adresem:

https://mojastrona.pl/przykladowy-artykul-o-ciekawostkach/

Page authority będzie odnosić się tylko i wyłącznie do tej konkretnej podstrony. Zaś Domain authority jest skalą, która mierzy skuteczność całej strony. 

Mam nadzieję, że udało mi się nakreślić temat domain authority. Masz pewne wyobrażenie, czym jest ta skala i jak sprawić, aby Twoja strona była lepiej oceniana. Jeszcze raz powtórzę, że zmiana wartości DA to proces długotrwały. Jeśli chcesz go poprawić, najlepiej zacznij działać już teraz.