Zlecenia dla copywriterów - gdzie szukać?

Chcesz zarabiać pisząc teksty w internecie, ale nie wiesz, gdzie szukać klientów? Spokojnie, każdy to kiedyś przerabiał. Sprawdź poniższą listę stron ze zleceniami dla copywriterów. Na większości z nich znajdziesz coś dla siebie, nawet jeśli nigdy wcześniej nie pisałeś zarobkowo.

Zanim zaczniesz szukać zleceń…

Na początku zastanów się, czy język polski jest jedynym, w jakim potrafisz pisać. Jeśli jesteś w stanie sprawnie tworzyć treści w innym języku, to Twoje perspektywy znalezienia zleceń copywriterskich stają się o wiele bardziej obiecujące.

Możesz wtedy spróbować zawalczyć o klientów na którymś z międzynarodowych portali dla freelancerów, takich jak: Fiverr, czy Upwork.

Znalezienie klientów na którejś z wymienionych stron będzie się wiązać z korzystniejszymi stawkami.

W poniższym artykule skupiam się raczej na stronach krajowych, ale lista miejsc w polskim internecie, gdzie są publikowane zlecenia dla copywriterów, jest całkiem długa. Są to zarówno specjalne strony dla copywriterów freelancerów, grupy na Facebooku, jak również klasyczne portale z ogłoszeniami.

Portale dla freelancerów

W Polskim internecie jest kilka stron, na których copywriter freelancer może znaleźć zlecenia. Tego typu strony są całkiem niezłym źródłem nowych klientów, jednak w moim przekonaniu, sprawdzają się one najlepiej w przypadku osób początkujących.

Useme

Useme to miejsce, w którym publikowane są całkiem przyzwoicie opłacane zlecenia dla copywriterów. Choć sam dawno nie korzystałem z tego portalu, to widzę, że każdego dnia pojawia się tam sporo zleceń. Z pewnością tutaj znajdziesz jakieś dla siebie.

Useme - zlecenia dla copywriterów

Musisz wiedzieć, że Useme również udostępnia możliwość wystawienia faktury VAT bez konieczności zakładania firmy. W skrócie działa to w następujący sposób: Useme wystawia fakturę VAT Twojemu klientowi, Ty zaś rozliczasz się z Useme na podstawie umowy o dzieło.

Więcej na temat Useme przeczytasz w tym artykule.

adres strony: https://useme.com/pl

Freelanceria

Choć ta strona na tle Useme wypada zdecydowanie słabiej, to nadal jest miejscem, w którym można znaleźć zlecenia copywriterskie. Z pewnością jest ich mniej niż na Useme, ale może się okazać, że akurat i tutaj się uda.

W przypadku tej strony trzeba zauważyć, że zlecenia dotyczące tekstów są dodawane w dwóch kategoriach: Prace edytorskie (w których znajduje się podkategoria copywriting) i marketing. Może się okazać, że w tej drugiej — na pozór mniej związanej z pisaniem — kategorii będzie więcej ofert dotyczących copywritingu.

Adres strony: http://www.freelanceria.pl/

Oferia

Kolejnym adresem, pod którym znajdziesz zlecenia dla copywriterów jest Oferia. Tu także, podobnie, jak na Freelancerii, liczba zleceń nie jest porywająca. Ale czemu by nie sprawdzić tego portalu? Sam tylko dodam, że tutaj ani razu nie znalazłem klienta.

Może Ty będziesz mieć więcej szczęścia! Trzymam kciuki.

Adres strony: https://www.oferia.pl/

Grupy na Facebooku

Facebook to całkiem niezłe miejsce, jeżeli chodzi o pisanie tekstów na zlecenie. Jest tu wiele grup, w których co chwilę pojawiają się nowe oferty. Niestety z racji na dużą konkurencję, może się okazać, że trudno będzie Ci znaleźć zlecenie, za które otrzymasz przyzwoite wynagrodzenie. Nie chcę powiedzieć, że to niemożliwe! Przeciwnie, najlepszych klientów znajduję od jakiegoś czasu właśnie m.in. na Facebooku.

Pewne jest, że musisz działać tutaj aktywnie. Jeśli chcesz znajdować zlecenia na copywriting przez Facebooka, sugeruję ustawić sobie powiadomienia o nowych postach. Im szybciej odpowiesz na ogłoszenie, tym szansę większe na współpracę.

Poniżej lista facebookowych grup, na których możesz szukać klientów.

Możliwe, że to nie wszystkie grupy, na których znajdziesz zlecenia dla copywriterów, polecam też samodzielny przegląd tej platformy pod kątem pisania tekstów na zlecenie.

Platformy ze zleceniami dla copywriterów

W polskim internecie jest kilka (a może tylko 2?!) platform, na których możesz zarejestrować się jak autor tekstów i pisać dla klientów, którzy poszukują wykonawców ich zleceń.

Good Content

Jak twierdzą autorzy platformy, ich baza liczy aż 20 000 osób zajmujących się pisaniem tekstów na zlecenie. Niestety przy tak dużej liczbie, konkurencja jest zadaniem arcytrudnym i zniechęcającym.

Na szszczęscie, Good Content być może nie jest miejscem dla Ciebie… Zresztą spójrz na opinie, które wyrazili członkowie jednej z facebookowych grup dla copywriterów.

Adres strony: https://goodcontent.pl/

Giełda tekstów

To obok Good Content kolejna platforma przeznaczona specjalnie dla copywriterów i osób szukających autorów tekstów.

Podobnie jak GC, ta strona również nie cieszy się dobrą reputacją wśród osób piszących teksty na zlecenie.

Ale kto wie, może akurat znajdziesz tu oferty, które będą Ci odpowiadać.

Adres strony: https://gieldatekstow.pl/

OLX

Sam nigdy nie próbowałem zdobywać klientów przez OLX, ale patrząc na wszechstronność i popularność tej platformy, podejrzewam, że można trafić na coś sensownego.

Zresztą wystarczy spojrzeć na ilość ofert, które są tam zamieszczane. Mimo że częściej firmy szukają pracowników etatowych, to widzę, że zlecenia — nazwijmy to freelancerskie — też tam też się pojawiają.

Własna marka jako magnes na klientów

Pamiętaj, że zlecenia dla copywriterów to nie tylko zewnętrzne portale i strony. Możesz samodzielnie zacząć działać: załóż profile w popularnych kanałach społecznościowych i zacznij przyciągać do siebie klientów, budując swoją markę ekspercką.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach albo nie masz czasu na tworzenie własnych treści, możesz na OLX, lub Gumtree dodać swoje ogłoszenie, w którym zareklamujesz się jako autor tekstów.

A może spróbuj znaleźć staż?

Nie lubię wypowiadać się na tematy, które znam tylko teoretycznie. Tak właśnie jest ze wskazówką na temat stażu. Sam nigdy w takim nie brałem udziału, ale patrząc na ilość firm zajmujących się tworzeniem wszelkiego rodzaju treści, niewykluczone, że będzie to dla Ciebie dobrym sposobem na rozpoczęcie zarobkowej przygody z pisaniem.

Poszukiwania agencji, w której możesz odbyć staż copywriterski, sugeruję zacząć od wyszukiwarki Google.

Poznaj zasady SEO copywritingu

7 pomocnych wskazówek przy szukaniu pierwszych klientów

Trudności ze zdobywaniem pierwszych klientów bywają bardzo zniechęcające. Nim zaczniesz zdobywać regularne zlecenia copywriterskie, postaraj się wykonać kilka kroków, które pomogą Ci pisać więcej tekstów komercyjnych.

#1. Rodzina i znajomi

Warto na początku rozejrzeć się w najbliższym otoczeniu. Być może znasz właścicieli firm, w których widzisz potencjał na promocję w internecie za pomocą copywritingu. Nie wahaj się do nich odezwać. Może się okazać, że będą oni właśnie Twoimi pierwszymi klientami.

#2. Wybór specjalizacji

Pamiętaj, że nie ma osób, które potrafią napisać tekst na każdy temat. Jeśli ktoś twierdzi, że jest w stanie, to po prostu kłamie, albo zwyczajnie przecenia swoje możliwości. Skup się więc na pewnej tematycznej specjalizacji i oferuj klientom teksty z tej właśnie dziedziny.

#3. Teksty próbne

Nikt nie lubi pracować za darmo… Jeśli jednak znalezienie jakichkolwiek zleceń wydaje Ci się niemożliwością, zaproponuj którejś z firm napisanie bezpłatnego tekstu próbnego.

#4. Własny blog (jeśli nie masz swojej strony www)

Jedną z głównych trudności, z którą mierzą sie początkujący copywriterzy jest brak możliwości zaprezentowania swoich umiejętności przed klientami. Jeśli ktoś dopiero zaczyna, na pewno nie ma bogatego portfolio (o ile w ogóle je ma). Założenie własnego bloga pozwala stworzyć bazę tekstów, które można pokazywać klientom zainteresowanym Twoimi usługami. Instalacja bloga jest naprawdę prostym zadaniem.

#5. KONSEKWENCJA!

Pamiętaj, by się nie zniechęcać. Niekiedy znalezienie zleceń copywriterskich jest zadaniem trudnym, ale przychodzą momenty, w których klienci wpadają jeden po drugim. Zdobywanie nowych klientów traktuj jako swego rodzaju rutynę dnia codziennego.

#6 Przygotuj sobie brief

Ta wskazówka nie dotyczy bepośrednio zdobywania zleceń copywriterskich, ale jest pomocna podczas pisania pierwszych tekstów (i nie tylko pierwszych). Brief dla copywritera to dokument, który omawia wszystkie szczególy dotyczące tekstów, które zlecił Ci klient. Posiadając własny brief, będziesz w oczach klientów uchodzić za porfesjonalną osobę.

#7 Załóż własną stronę www

Pisałem już wyżej o zaletach bloga w kontakście poszukiwania zleceń copywriterskich, ale strona internetowa — nazwijmy to, biznesowa — sprawia, że copywriter freelancer jest postrzegany jako profesjonalista. Widzę to po sobie — zanim założyłem własną stronę, polegałem na współpracy ze stałymi klientami. Teraz firmy trafiają do mnie same, a ja nie muszę kontaktować się z dziesiątkami osób, które zamieszczają oferty dla copywriterów w internecie.

Podsumowanie: Gdzie znaleźć zlecenia dla copywritera?

Jak widzisz, miejsc ze zleceniami dla copywriterów w internecie jest całkiem sporo. Na koniec jeszcze chciałbym podzielić się wskazówką, jeśli nie masz w swoim portfolio żadnych tekstów: Wiem, że pisanie za darmo bywa demotywujące, ale spróbuj napisać tekst z dziedziny, w której chcesz pracować jako copywriter i pokaż go potencjalnym zleceniodawcom. Może się okazać, że właśnie ten tekst spodoba się któremuś z klientów i dzięki niemu zdobędziesz swoje pierwsze zlecenie jako copywriter.