O czym pisać na blogu

O czym pisać na blogu? Skąd brać pomysły?

O czym pisać na blogu? – to pytanie pojawia się w głowach zarówno osób, które już prowadzą bloga, jak i tych, które dopiero chcą zacząć pisać. Odpowiedź w przypadku obu grup będzie inna. Poniżej podsuwam rozwiązania dla jednych i drugich.

Czego w ogóle ma dotyczyć mój blog?

Na początku podzielę się wskazówkami  z osobami, które jeszcze nie mają swojego bloga. W dalszej części również piszę, dlaczego prowadzenie bloga firmowego jest ważnym elementem strategii marketingowej w internecie.

Zdarza się, że ktoś lubi pisać i chciałby po prostu zacząć prowadzić swój internetowy pamiętnik. Często takie osoby kompletnie nie mają pomysłu, o czym mogłyby pisać.

Tutaj jednak odpowiedź jest prosta. 😉

Pisz o tym, co lubisz

Jeśli chcesz pisać, ale nie wiesz o czym, to zacznij od tematyki, która jest Ci bliska.

Sam swojego pierwszego bloga założyłem w 2012 roku. Wybór tematu był dla mnie oczywisty. Moją pasją jest muzyka, dlatego na blogu dzieliłem się recenzjami płyt, koncertów, jak również —  to co sprawiało mi największą radość  — zamieszczałem muzyczne podsumowania zestawiające najlepsze płyty, utwory poszczególnych lat. 

Wiem, mój pierwszy blog nie wyglądał imponująco, ale 10 lat temu panowały trochę inne standardy graficzne na stronach internetowych.

W każdym razie chcę Ci pokazać, że Twoja pasja jest najlepszym drogowskazem do celu, jakim jest odpowiedź na pytanie: skąd brać pomysły na bloga.

Aby sprawdzić, czy ludzie interesują się Twoją tematyką, możesz sprawdzić to w narzędziu Google Trends, wpisując frazy związane z Twoją pasją. Da Ci to wstępne rozeznanie, czy jest sens wybierać temat, o którym myślisz.

Zainteresuj się tym, co jest modne

Wiem, że ta podpowiedź może Cię trochę zirytować, bo możesz nie chcieć pisać “pod publikę”, ale może jednak są obszary tematyczne, które od razu nie wpadły Ci do głowy, a cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników internetu.

Przyznasz, że bez sensu byłoby pisać o sprawach, które nikogo w sieci nie obchodzą. To trochę demotywujące, gdy jesteś jedyną osobą, która czyta treści na Twojej stronie.

Spróbuj znaleźć kompromis między popularnością danego tematu, a szansą, że Cię to zainteresuje i z przyjemnością będziesz o tym pisać.

Myślę, że jeśli jeszcze nie prowadzisz swojej strony, to takie podpowiedzi na początek Ci wystarczą. Poniżej dzielę się wskazówkami, które mogą być przydatne, jeśli już blogujesz.

Stwórz personę

Dobrze jest, gdy znasz swoich czytelników. Dlatego warto przed napisaniem pierwszego wpisu blogowego stworzyć personę i na jej podstawie tworzyć pomysły na blogowe tematy. Persona to taki idealny czytelnik Twojego bloga. Dużo ułatwia w każdym obszarze marketingu.

Poznaj 5 kroków tworzenia persony marketingowej

Rady dla osób, które już piszą

Zacznę od pewnej ogólnej uwagi, która nie jest odpowiedzią na pytanie o czym pisać na blogu, ale jest wskazówka, jak pisać. 

Wybór odpowiedniego formatu wpisów, może sprawić, że automatycznie pojawią się nowe pomysły, które wcześniej nie przychodziły Ci do głowy.

serwer cyber folks

Zastanów się nad typem postów

Trzeba pamiętać, że nie każdy typ wpisu, będzie odpowiedni dla każdej branży. 

Jeśli prowadzisz bloga dotyczącego matematyki, wstawianie postów składających się z galerii zdjęć będzie trochę bezsensowne. Przeanalizuj poszczególne typy wpisów i zastanów się, który będzie odpowiedni w Twojej branży. 

Pamiętaj jeszcze, że prowadząc blog firmowy najczęściej będziesz publikować artykuły poradnikowe. W końcu głównym celem prowadzenia bloga w firmie jest dzielenie się z użytkownikami wartościowymi treściami.

Listy

Lista to format, który sprawdzi się praktycznie w każdej branży.

  • 5 pomysłów na obiad z ciecierzycą;
  • 7 chorób związanych z zaburzeniami ciśnienia;
  • 15 pomysłów na wieczór kawalerski w Krakowie;

Jak widzisz, treści budowane w oparciu o listy są bardzo uniwersalnym formatem. Sprawdzą się także w przypadku bloga firmowego.

Studium przypadku

To kolejny typ wpisu blogowego, który znajdzie zastosowanie w większości branż. 

  • Jak firma ubezpieczeniowa zwiększyła x5 ilość klientów?
  • Jak firma marketingowa zmniejszyła koszt konwersji o 50% w ciągu 7 dni;

Ludzie chętnie czytają przykłady z życia wzięte. Mogą z nich czerpać praktyczną wiedzę, którą znajduje zastosowanie w ich życiu.

Wywiady

To obok studium przypadku kolejny typ wpisu blogowego, w którym możesz dzielić się wiedzą z życia wziętą. A konkretniej wiedzą rozmówców, których gościsz na łamach swojego bloga.

Warto jest wykorzystywać

Nowości branżowe

Jeśli prowadzisz bloga w branży, której towarzyszy spora dynamika zmian, wtedy warto jest pisać o wszelkiego rodzaju nowinkach rynkowych.

Wyobraź sobie bloga prawniczego… “Nowe regulacje dotyczące przetwarzania danych w internecie”, albo “Zmiany w prawie rodzinnym.”

Wpisy wyjaśniające

Chodzi mi tu o wszystkie wpisy w stylu: “Jak zacząć”, “Co to jest?”, “Dlaczego coś tam”, itd. 

W każdej dziedzinie ilość pomysłów na tego typu artykuły jest nieograniczona. Aby wybrać temat tego typu wpisów, najlepiej jest zrobić research słów kluczowych.

Dalsza część tekstu będzie dotyczyć keyword researchu, który da konkretną odpowiedź na pytanie: o czym pisać na blogu.

Skąd brać pomysły na tematy artykułów blogowych?

Sprawdź, jak pisać teksty, które są w pierwszej dziesiątce wyników Google

Niestety problem dotyczący wyczerpania pomysłów na tematy artykułów prędzej, czy później pojawia się u każdego. Sam wiem, że w końcu też mi się skończą pomysły na tego bloga. 

Dlatego załóżmy, że masz już kilka wpisów na swoim blogu i nagle nie wiesz, o czym pisać. Poniżej kilka wskazówek, skąd brać pomysły na blogowe artykuły.

Quora i Reddit jako skarbnica pomysłów

Jeśli będziesz stale odwiedzać społeczności internetowe, do których mogą należeć Twoi czytelnicy, wtedy będziesz na bieżąco wiedział, z jakimi problemami się zmagają.

A przecież ich problemy, niejasności są doskonałym pomysłem na wpisy na Twoim blogu.

Z reguły jest tak, że osoba, która szuka wsparcia na forum, wcześniej zdążyła szukać odpowiedzi na swój problem w Google. Sprawdzaj regularnie serwisy Quora i Reddit.

Dział handlowy i dział wsparcia znają Twoich klientów

Jeśli tworzeniem treści zajmujesz się w firmie i nie wiesz skąd brać pomysły na bloga, wtedy z pomocą przyjdą Ci koledzy z działu obsługi klienta i działu sprzedaży.

Osoby pracujące w tych działach mają stały kontakt z klientami. Znają ich bolączki, wiedzą, jakiej wiedzy potrzebuje klient.

Prowadząc bloga w firmie, w której jest dział sprzedaży, warto poprosić osoby tam pracujące, aby robiły listę problemów, które zgłaszają użytkownicy.

Narzędzia do keyword researchu

Dobrze jest też sięgnąć po narzędzia do researchu słów kluczowych. Taki przegląd sytuacji w Google da Ci odpowiedź na pytanie, które frazy są popularne i stwierdzisz, czy warto pisać na dany temat. 

Część z narzędzi do keyword researchu jest bezpłatna, jednak te płatne pozwalają na głębszy przegląd popularności poszczególnych słów kluczowych.

Prosty research słów kluczowych bazujący na mechanizmie autouzupełniania Google:

Na pewno doskonale wiesz, że wpisując daną frazę w pasek wyszukiwania, Google podpowiada frazy, które w jego przekonaniu są powiązane tematycznie z Twoim zapytaniem. Nie zawsze tak się układa, że te frazy faktycznie są powiązane, ale jest spora szansa, że tak będzie.

Autouzupełnianie: skąd brać pomysły na bloga

Celem tego rozwiązania jest ułatwienie użytkownikom korzystania z Google. Wiele czynników wpływa na listę propozycji prezentowaną w ramach autouzupełniania, jednak głównym czynnikiem wpływającym na pojawiające się podpowiedzi jest częstość wpisywania danej frazy do wyszukiwarki przez użytkowników. Dlatego już na pewno widzisz, że to rozwiązanie w pewnym stopniu dostarcza odpowiedź na pytanie, o czym pisać na blogu.

Narzędziem, które generuje listę słów kluczowych na podstawie autouzupełniania Google jest Keywordtool.io. Bezpłatna wersja tej aplikacji ma spore ograniczenia w tej chwili, ale na pewno ułatwi Ci pracę, jeśli nie wiesz, skąd brać pomysły na bloga.

Zgodnie z zaprezentowanym powyżej przykładem możesz napisać poradnikowy artykuł, w którym będziesz dzielić się poradami z osobami, które chcą sprzedać auto na części.

Sprawdź, o czym (nie) pisze Twoja konkurencja

Dobrze jest od czasu do czasu zajrzeć na bloga firm konkurencyjnych i sprawdzić, jakie zagadnienia zostały tam omówione. Taki research pozwoli Ci sprawdzić, które treści na blogu Twojej konkurencji cieszą się największą liczbą udostępnień w internecie. Jeśli użytkownicy udostępniają te teksty, istnieje duża szansa, że będą to robić, gdy opublikujesz podobne treści na swoim blogu.

Do przeprowadzenia takiego przeglądu konkurencji może przydać Ci się narzędzie BuzzSumo. Dzięki niemu jesteś w stanie sprawdzić najczęściej udostępniane treści w internecie.

Zaglądanie na blogi konkurencji jest ważne też z innego powodu. Może się okazać, że są tematy, które chcesz omówić na swoim blogu, a o których nie pisze konkurencja. Dzięki temu, że nikt nie pisał na dany temat, Twoje szanse na wysoką pozycję w Google rosną.

Zapytaj wprost swoich czytelników

Idealnie, jeśli masz swoją bazę mailingową, w której są czytelnicy Twojego bloga. Wtedy możesz im wprost zadać pytanie, o czym chcieliby czytać na Twoim blogu.

Dodatkowo, jeśli masz swoją społeczność, która np. jest skupiona wokół grupy na Facebooku, tam też możesz pytać o konkretne wskazówki tematów artykułów na bloga.

A co z firmowym blogiem?

Jeśli odpowiadasz za prowadzenie bloga firmowego i zastanawiasz się, skąd brać pomysły na treści, to w Twoim przypadku sytuacja wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku prywatnego bloga.

Trzeba jednak główny nacisk położyć na realizację celów biznesowych. Pamiętaj, że biznesowy blog to narzędzie, którego nadrzędnym celem jest — pośrednia, czy też bezpośrednia — monetyzacja treści.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz biznesowego bloga, to pozwól, że pokażę Ci kilka statystyk. Liczby ewidentnie pokazują, że prowadzenie bloga firmowego zwiększa skuteczność biznesową w sieci.

Patrząc na te dane, trudno zaprzeczyć, że prowadzenie bloga firmowego jest ważnym elementem e-marketingu.

Podsumowanie: O czym pisać na blogu?

Sądzę, że powyższe wskazówki dają pełną odpowiedź na pytanie, o czym pisać na blogu. Warto na bieżąco prowadzić monitoring sieci i weryfikować, czy nasze pomysły się nie zdezaktualizowały, lub sprawdzać, czy nagle nie pojawiły się tematy wymagające pilnego omówienia w ramach artykułu blogowego.

Comments are closed.