Swój blog to dobra przestrzeń, aby dać wyraz swojej pisarskiej pasji. Oprócz tego może on być źródłem niezłych zarobków. Często jednak — w dobie wszechobecnych mediów społecznościowych — wiele osób zadaje sobie pytanie: czy prowadzenie bloga wciąż ma sens? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie o sens blogowania.
Blogi w czasach swojej świetności — wszyscy je czytali
Nie wiem, ile masz lat. Tym samym nie wiem, czy pamiętasz czasy, gdy znakomita większość informacji w internecie byłą zdobywana dzięki blogom. Dzięki artykułom, które były tam opublikowane.
Instagram służył do wrzucania zdjęć z wakacji, a TikTok wcale nie istniał. Również na YouTube było niewiele poradnikowych treści z różnych dziedzin. Wtedy właśnie artykuły z blogów były skarbnicą wiedzy dla użytkownika internetu.
Aby lepiej Ci zobrazować wartość blogowania dawniej, spójrz na poniższe dane:
Powyższy wykres pochodzi z narzędzia Google Trends. Pokazuje ono popularność fraz kluczowych i konkretnych tematów wśród użytkowników wyszukiwarki na przestrzeni lat.
Jak widzisz, blogi przeżywały swój rozkwit na początku XXI wieku. To był ich prawdziwy rozkwit. Każda influencerka modowa miała wtedy bloga, każdy pasjonat w dowolnej niszy miał bloga. Słowem, jeśli chciało się budować markę w internecie, trzeba było być blogerem.
A jak dziś wygląda sytuacja? Dziś coraz więcej osób szuka informacji na TikToku i Instagramie. Ale czy to oznacza, że dla blogów nie ma miejsca? Nic z tych rzeczy! Udowodnię Ci to, odwołując się do danych.
Obecna kondycja blogosfery
Przygotowanie wpisu blogowego zajmuje trochę czasu — ja piszę go średnio 3 godziny. Jeśli nabierzesz wprawy, szybciej będziesz tworzyć rolki na Instagram, czy wrzucać 30-sekundowe TikToki.
Dodatkowo — patrząc z punktu widzenia czytelnika — lektura artykułów wymaga większego wysiłku niż scrollowanie social mediów. Trzeba do tego dodać, że scrollowanie podnosi poziom dopaminy w naszym mózgu — ten neuroprzekaźnik odpowiada za dobry nastrój, przez co bywa czasem nazywany hormonem szczęścia. To jeden z powodów, dla których tak wiele osób porzuca czytanie treści na blogu na rzeczy tego, co oferuje Facebook, Instagram, czy Linkedin.
Może Cię zaciekawić: O czym warto pisać bloga?
Popularność moich blogów
W momencie, gdy pisze ten tekst, na mojego bloga miesięcznie wchodzi średnio ok. 1000 osób. Sądzę, że to wcale nie jest zły wynik. Zwłaszcza że czytelnicy trafiają na treści, które jestem w stanie monetyzować.
Biorąc pod uwagę, że na blogu mam opublikowanych kilka artykułów afiliacyjnych, uważam, że przy tej liczbie czytelników prowadzenie bloga ma dla mnie sens.
Ten artykuł może Cię zainteresować: marketing afiliacyjny co to jest?
Być może dla Ciebie 1000 osób odwiedzających bloga to kiepski wynik. Pamiętaj, że ja działam w marketingu internetowym. W dziedzinie, w której wielu specjalistów dzieli się na blogach swoją wiedzą. Może się okazać, że w Twojej niszy łatwiej będzie Ci zbudować społeczność wokół Twojej strony.
Sprawdziłem w narzędziu Senuto, jakich blogów ludzie szukają w Google. Poniżej prezentuje dane na temat ilości miesięcznych wyszukań danej frazy związanej z blogami z różnych kategorii.
- Polityka blog — 6 600 zapytań;
- Blog kulinarny — 2 900 zapytań;
- Blog erotyczny — 2 900 zapytań;
- Blog podróżniczy — 1 600 zapytań;
- Blog modowy — 1000 zapytań;
To tylko niektóre przykłady. Pamiętaj, że ludzie też wpisują w Google wiele fraz, które odnoszą się do konkretnych zagadnień. Zagadnień, które możesz omówić w swoich artykułach. A więc, jak możesz zobaczyć powyżej, wartościowy content przedstawiony w artykułach znajdzie wielu czytelników.
Jeszcze w tym miejscu chciałbym zaznaczyć, że według mnie blogi z bardzo specjalistyczną wiedzą będą się cały czas cieszyć popularnością. Wynika to z faktu, że ich temtyka może być adresowana do wąskiej grupy czytelników. Posłużę się przykładem: ostatnio swojemu bratu założyłem bloga na temat prawa budowlanego i prawa nieruchomości — Budujpoprawnie.pl. Sądzę, że tematy, które są poruszane na tej stronie, zainteresują wiele osób, które interesują się tematyka inwestycji budowlanych.
Odpowiedź na pytanie: po co pisać bloga?
Już wiesz, że nadal sporo osób czyta blogi. Teraz musisz zastanowić się, czy chcesz, aby te osoby czytały Twojego bloga. A jeszcze lepiej, jeśli będziesz w stanie odpowiedzieć na pytanie, po chcesz, by te osoby zaglądały do artykułów na blogu Twojego autorstwa.
Teraz omówię kilka celów, które można realizować dzięki blogowaniu. Być może będziesz w stanie identyfikować się z którymś z nich.
Budowa marki osobistej
Możesz bloga traktować jako miejsce w sieci, które pomaga budować Twoją markę osobistą — platforma z artykułami może pomóc Ci osiągnąć pozycję eksperta w swojej niszy.
Odbiorcy Twoich treści mogą z czasem stać się klientami — tym samym możesz zarabiać pieniądze, oferując im Twoje produkty i usługi. W końcu założenie sklepu internetowego obok bloga jest już naprawdę prostym krokiem.
Dodatkowe źródło dochodu
Blog to szansa dotarcia do potencjalnych klientów. Załóżmy, że piszesz recenzje produktów lub usług. Czytelnicy tych treści mogą stać się od razu osobami, które dokonają ich zakupu za pomocą Twojego linku afiliacyjnego. A więc strona ze swoimi tekstami może być sposobem na łatwe i przyjemne generowanie zysków.
Niski koszt startu
Prowadzenie własnego bloga to działanie, które nie wymaga inwestowania pieniędzy. Każdy może to robić bez dużego budżetu. Sam zacząłem prowadzić bloga przy zerowym nakładzie finansowym. Piszę na tematy związane z marketingiem, co pozwala mi komunikować się z moimi potencjalnymi klientami.
Biorąc pod uwagę, że blog może generować nawet kilkutysięczne przychody w skali roku, ta kwota jest naprawdę niska.
Kiedy blogowanie nie ma sensu?
Znasz już moje stanowisko. Wiesz, że jestem zwolennikiem blogowania. Chcę, żebyś miał pełne zrozumienie obecnej sytuacji. To, że namawiam do pisania artykułów, nie oznacza, że w każdej sytuacji będzie to miało sens.
A więc teraz skupmy się na sytuacjach, w których nie warto mieć bloga.
- Nie czujesz pasji do pisania: jeśli pisanie nie sprawia Ci radości, to posiadanie bloga okaże się strzałem w stopę. Pamiętaj, że blogowanie powinno sprawiać Ci przyjemność: niezależnie od tego, czy chcesz traktować je zarobkowo, czy też czysto hobbystycznie.
- Rynek jest wysoko nasycony: nie chcę podcinać Ci skrzydeł, ale patrz na konkurencję. Jeśli w Twojej niszy jest dużo blogów o wysokiej reputacji, wtedy może Ci być trudno promować swoją stronę.
- Brak konsekwencji: nie twierdzę, że blog wymaga bezwzględnej regularności, jednak warto, aby co jakiś czas pojawił się na nim nowy artykuł. Jeśli już teraz wiesz, że nie dasz rady przez długi czas dodawać nowych treści, warto porzucić marzenia o własnym blogu.
- Brak jasnego celu: wiem, że jeśli nie wiesz, po co chcesz pisać, to raczej to się nie uda. Już na starcie musisz zadać sobie pytanie: po co chcę to robić? Jeśli będziesz w stanie odpowiedzieć na to pytanie, jest duża szansa, że zaczniesz pracę nad swoją stroną, która może stanie się elementem Twojego biznesu.
Jeśli powyższe scenariusze Cię nie dotyczą, to uważam, że warto prowadzić bloga w Twoim przypadku.
Przepis na bloga, który okaże się sukcesem
Temat zakładania bloga poruszyłem w innym artykule (tutaj link: Jak założyć bloga na WordPress). Poniżej jedynie przedstawię skróconą listę punktów, które musisz wykonać, by blogowanie miało sens w Twoim wypadku.
- Wybór tematyki, którą będzie omawiał blog;
- Wymyślenie nazwy bloga;
- Zakup domeny i hostingu (więcej na ten temat piszę w artykule o zakładaniu bloga);
- Stworzenie bloga na WordPress;
- Wymyślanie tematów artykułów z myślą o SEO;
- Tworzenie artykułów, które są zgodne z zasadami SEO copywritingu;
Pierwsze kroki mogą wydawać Ci się skomplikowane — jeśli uznasz, że to wszystko za trudne, odezwij się do mnie: pomogę Ci to wszystko opanować.
Pisanie bloga dla leniwych
Załóżmy na chwilę, że widzisz korzyści, które możesz osiągnąć z pomocą bloga. Mimo to nie do końca chce Ci się poświęcać dużą ilość czasu na pisanie. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja do pisania artykułów.
Na rynku jest wiele programów opartych o AI, które napiszą teksty dla Ciebie. Niestety często ich jakość będzie dość niska. Aby tworzyć wysokiej jakości treści z AI, trzeba ten temat dobrze poznać i robić to naprawdę z głową.
Sam w ramach eksperymentu pisałem bloga przy użyciu sztucznej inteligencji. Nie skończyło się to zbyt dobrze.
Jeśli chcesz samodzielnie potestować narzędzia, poniżej przedstawiam kilka, z których sam korzystałem:
Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda praca z narzędziem Perplexity:
Zabezpieczenie bloga poprzez aktywność w social mediach
Blog to serio potężne narzędzie marketingowe. Ale dopuszczam scenariusz, że nagle blogi tracą kompletnie na wartości. Co wtedy…? Trzeba mieć plan awaryjny.
Takim planem może być publikowanie treści w mediach społecznościowych. Na ten sam temat, o którym piszesz na stronie. Najlepiej jeśli wykorzystujesz strategię określaną jako recykling treści.
Recykling treści — czasem określany jako redystrybucja — polega na publikowaniu tego samego materiału we wszystkich kanałach, z których korzystasz.
Na przykład możesz prowadzić swój blog i artykuły dostosowywać do potrzeb IG, FB i TikToka. Takie podejście pozwoli Ci zaoszczędzić dużą ilość czasu: napisz artykuł, na podstawie którego przygotujesz treści do pozostałych kanałów.
Artykuły idealnie nadają się do przerabiania na podcasty. W końcu podcast to długa forma, podobnie jak artykuł blogowy. Możesz wręcz przeczytać treść artykułu i to nagrać. Następnie wrzucić materiał na platformę do podcastów.
Poznaj 5 sposobów na skuteczny recykling treści
Czy warto rozwijać bloga, gdy wszyscy przeszli do social media? (finalne wnioski)
Jak widzisz, posiadanie własnego bloga to nadal sensowne posunięcie. Zwłaszcza gdy działasz w niszy, w której ludzie chętnie czytają. Pamiętaj, że pisanie nie musi być tylko rozrywką, ale istnieje też kilka możliwości monetyzacji bloga. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu widzisz też, jakie szanse monetyzacji daje Ci blog.