Recykling to kapitalny sposób na oszczędzanie czasu, przy tworzeniu nowych treści content marketingowych. W tym przypadku tworzysz nowe treści na podstawie tych, które masz już opublikowane. Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie wykorzystywać treści z odzysku, zapraszam do lektury — poniżej pokażę Ci dokładny przepis.
Recykling treści – na czym polega reanimacja opublikowanego contentu?
Recykling treści to nic innego, jak nadawanie nowego życia treściom już opublikowanym. Wiem, że to zdanie może niewiele wyjaśniać, dlatego przejdźmy do przykładu.
Masz opublikowany artykuł na blogu. Wiesz, że cieszy się on dużą popularnością — widzisz w Google Analytics, że dużo osób go czyta. Jeśli uważasz, że temat artykułu jest na topie, możesz tę treść wykorzystać w innych formatach, poza blogiem. To jest właśnie recykling treści.
Formę danej treści modyfikujesz w taki sposób, aby można było ją opublikować w pozostałych kanałach komunikacji. Recyklingowi można poddawać praktycznie każą treść — artykuły blogowe, filmy z YouTube, podcasty, infografiki, a nawet komentarze z różnych platform społecznościowych.
Główne zalety ponownego publikowania danej treści
Jeśli dotychczas nie miałeś styczności z nadawaniem nowego życia starym treściom, czas poznać główne zalety tego typu działań. Recykling treści to proces, który pozwala:
- Oszczędność czasu: sięgając po tą strategię, nie musisz tworzyć każdej treści od zera — sięgasz po wartościowe treści już opublikowane i jedynie dostosowujesz je do nowego kanału.
- Dotarcie do nowych odbiorców: z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że publikując tę samą treść na blogu i na Instagramie, dotrzesz do dwóch różnych grup odbiorców. Tym samym zwiększysz bazę osób zainteresowanych Twoimi treściami.
Sądzę, że możliwość zaoszczędzenia czasu i zasobów jest najważniejszym kryterium, które powinno Cię skłonić do odświeżania treści.
Ponowne wykorzystanie treści krok po kroku
Jeśli nie masz pomysłu, jak zabrać się za recykling treści, poniżej dzielę się swoim modelem działania. Te kilka kroków stosuję za każdym razem, gdy zamierzam przerobić jakiś tekst z bloga, aby pasował on do różnych kanałów.
1. Wybór tekstu z bloga (w Twoim przypadku może to być dowolny inny format)
Uważam, że w przypadku recyklingu treści najlepiej sprawdzają się treści określane mianem evergreen content. Zakładam, że prowadzisz swojego bloga — zrób dokładny przegląd opublikowanych tekstów, a następnie wybierz te, które nadają się do ponownego opublikowania w pozostałych kanałach.
Warto dłuższe teksty rozbić na węższe zagadnienia — dzięki temu będziesz w stanie stworzyć znacznie więcej postów czy filmów.
Spójrz na przykład z mojego bloga. Opublikowałem kilka lat temu artykuł na temat: SEO copywriting – co to jest? Ten tekst dzięki mnogości omówionych zagadnień jest kopalnią pomysłów na treści w innych kanałach.
Spis treści tego tekstu wygląda następująco:
Jak widzisz — jest tutaj mnóstwo zagadnień, które można publikować w ramach recyklingu contentu.
2. Wybór nowych formatów treści
Gdy już wybierzesz tematy, którymi będziesz chciał dotrzeć do nowych odbiorców w innych kanałach marketingowych, możesz przejść do wyboru miejsc publikacji.
Zastanów się, gdzie się komunikujesz z odbiorcami. Jeśli przerabiasz tekst z bloga, wypisz listę portali, na których pojawią się nowe formaty.
W ramach recyklingu treści możesz zainteresować się następującymi kanałami:
- Media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn);
- E-book;
- Webinar;
- Wideo na YouTube;
- E-mail marketing;
- Infografika;
Zanim opublikujesz nowe materiały, pamiętaj, by tworzenie treści odświeżonych odbywało się z uwzględnieniem zwyczajów grup odbiorców w poszczególnych kanałach komunikacji.
3. Lifting treści
Gdy już wiesz, co przerabiać i w jakim celu, trzeba wziąć się do roboty. Konkretnie — przychodzi czas, aby dokonać rozkładu treści na czynniki pierwsze.
Najlepiej zrobić to następująco…
- Bierzesz tekst z bloga.
- Wrzucasz go do dokumentu tekstowego.
- Następnie kopiujesz każdy jego rozdział do osobnego pliku;
- W takim pliku przygotowujesz formaty przeznaczone do publikacji w osobnych kanałach marketingowych;
- Dostosowujesz treść do specyfiki danego medium — tworzysz grafiki, przygotowujesz hashtagi itd.;
Jeśli nie masz czasu lub ochoty, recykling treści może wykonać za Ciebie ChatGPT. Efekt może nie będzie najwyższej jakości, ale lepsze to niż brak jakichkolwiek działań. Pamiętaj, że teksty AI możesz potraktować jako wskazówki, szablony do rozbudowy.
Może Cię zainteresować: AI copywriting – dla kogo jest słusznym wyborem?
Canva – ważne wsparcie w recyklingu treści
Biorąc się za wykorzystanie istniejących treści w nowych kanałach komunikacji, warto skorzystać z dodatkowych narzędzi. Jeśli będziesz tworzyć content pod social media, szalenie pomocna będzie tu Canva.
Canva to oprogramowanie, w którym stworzysz imponujące grafiki. Praktycznie każdy format można tam przygotować, sięgając po gotowe szablony. Tego typu aplikacje do projektowania graficznego sprawiają, że oszczędzasz czas, a przy tym tworzysz obrazki jak profesjonalny grafik.
Dodatkowo możesz też w tym narzędziu skorzystać z planera treści — narzędzia, które automatycznie za Ciebie opublikuje dane treści w wybranych przez Ciebie portalach społecznościowych.
Recykling treści – sposób na skuteczny content marketing (podsumowanie)
Mam nadzieję, że już wiesz, jak wygląda przekształcenie istniejących treści. Sugeruję Ci teraz sprawdzić, które treści z Twoich kanałów marketingowych nadają się do ponownego wykorzystania i zacząć wdrażanie strategii recyklingu treści. Dzięki niej zaoszczędzisz sporą ilość czasu, a przy tym stworzysz interesujące treści marketingowe.