Jak pozyskiwać klientów w internecie?

Jak pozyskać klienta online — przed tym pytaniem staje każda osoba prowadząca własny biznes. Sprawa może wydawać Ci się szczególnie trudna, gdy reklama i marketing są dla Ciebie czarną magią. Na szczęście to tylko skomplikowane na pozór.  

W rzeczywistości można skutecznie zdobywać nowe zlecenia, nawet gdy nie do końca (jeszcze) jest Ci po drodze z technologiami cyfrowymi. W poniższym tekście podzielę się swoimi spostrzeżeniami na ten temat. 

5 sprawdzonych metod zdobywania klientów z internetu

Jest wiele ścieżek, za pośrednictwem których potencjalny klient może dowiedzieć się o istnieniu Twojej firmy. Oczywiście to nie wystarczy, aby użytkownik zaufał Ci i zechciał nawiązać z Tobą współpracę.

Taka osoba musi dostrzec w Tobie wiarygodną markę. Zanim podpowiem, jak budować profesjonalny wizerunek, najpierw skupmy się na ścieżkach dotarcia do klientów. 

Podzielmy je na 2 kategorie: 

  1. Pierwsza: metody darmowe (albo prawie darmowe);
  2. Druga: płatne formy promocji;

Powyższa kolejność nie jest przypadkowa — sądzę, że najpierw warto skupić się na tych, które nie wymagają dużych inwestycji. 

Wizytówka Google Moja Firma

Pierwszym krokiem, który bezwzględnie musisz wykonać, jest założenie wizytówki Google Moja Firma — marketingowego narzędzia, które pozwala przedsiębiorcom reklamować się w internecie. Oczywiście przymiotnik reklamować należy wziąć tutaj w cudzysłów. Może bardziej odpowiednim określeniem byłoby, prezentować swoją ofertę potencjalnym klientom. 

Odpowiednio zoptymalizowany profil firmowy może stać się prawdziwym magnesem na klientów. 

Bez wchodzenia w szczegóły, trzeba zadbać o to, aby profil Google Moja Firma była w pełni uzupełniona. Dodatkowo należy zadbać o pozytywne opinie wystawianie przez zadowolonych klientów. 

Gdyby pojawiła się teraz w Twojej głowie pokusa dodawania fałszywych pozytywnych opinii, sugeruję tego nie robić. Po pierwsze, jest to przestępstwem, a po drugie klienci łatwo zorientują się, że recenzje na Twoim profilu nie wyglądają na prawdziwe. Finalnie nie zwiększysz liczby klientów Twojej firmy.

SEO — nowi klienci jako efekt pozycjonowania

Ważnym elementem skutecznego pozyskiwania klientów w internecie jest pozycjonowanie strony internetowej.  Powszechnie określane mianem SEO. Celem tych działań jest doprowadzenie do sytuacji, w której nasza witryna pojawia się na samej górze w Google, gdy użytkownik wpisze określoną frazę.

Ten artykuł może Cię zainteresować: Senuto — oprogramowanie do skutecznego pozycjonowania

Traktując SEO jako element strategii pozyskiwania klientów w sieci, trzeba pamiętać, że efekty tych działań wymagają sporej ilości czasu. Nie bez powodu mówi się, że pozycjonowanie strony to maraton — nie sprint. Jeśli masz swoją stronę internetową i jeszcze jej nie pozycjonujesz, sugeruję zająć się tematem od razu po lekturze tego artykułu.

W dużym uproszczeniu, gdy zechcesz zadbać o SEO swojej strony, musisz skupić się na tworzeniu wartościowych treści, optymalizacji technicznej strony i pozyskiwaniu dużej ilości linków prowadzących do Twojej witryny z różnych miejsc w internecie.

Ten artykuł może Cię zainteresować: SEO i SEM — 2 główne obszary marketingu w wyszukiwarkach

Płatne formy promocji

Aktywnością marketingową, której efekty zobaczysz najszybciej, jest reklama. Jeżeli chodzi o możliwości w tym zakresie, masz tu spore pole do działania — wiele platform pozwala Ci prezentować swoją ofertę. Do najpopularniejszych rozwiązań reklamowych, które pomogą Ci zdobywać klientów, należą:

  • Facebook Ads — jest to reklama, którą możesz uruchomić na platformach Facebook i Instagram. Zaletą tej formy promocji jest możliwość tworzenia kreacji graficznych oraz form wideo. 
  • LinkedIn Ads — jeśli Twoja firma działa w sektorze B2B, dobrym posunięciem może być sięgnięcie po reklamę na portalu Linkedin. Jest to platforma, na której są obecni przedstawiciele firm działających w całym kraju, a nawet na całym świecie. Zaletą Linkedin Ads jest możliwość bardzo precyzyjnego targetowania reklam — na pewno łatwo tu docierać do klientów biznesowych. 
  • Google Ads — Google jest największą wyszukiwarką internetową na świecie. Praktycznie każdy użytkownik internetu z niej korzysta. Oznacza to, że panują tu świetne warunki, by promować produkty i usługi Twojej działalności. Pamiętaj, że Google Ads to także możliwość tworzenia reklam wideo na YouTube. 

Często właściciele biznesów chcący uruchomić reklamę dla swojej firmy, stają przed pytanie: Google Ads czy Facebook Ads? Jeśli należysz do tej grupy osób, musisz wiedzieć, że nie ma tu jednej uniwersalnej odpowiedzi. 

E-mail marketing w służbie budowania bazy klientów

Działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem poczty email są szalenie skuteczną metodą, która zwiększa sprzedaż — zarówno produktów, jak i usług. Zaletą tej formy marketingu jest możliwość dokładnej personalizacji wiadomości. 

Wykorzystując email, możesz zdobyć zaufanie klientów, dostarczając im wartościowe treści. Idealnie sprawdzi się tutaj newsletter. Możesz też sięgać po narzędzia z obszaru copywritingu i konstruować skuteczne kampanie sprzedażowe, w których będziesz przekierowywać klienta na stronę internetową z ofertą sprzedażową.

Jeśli Twój biznes działa online, email marketing musi stać się obowiązkowym elementem pozyskiwania klientów dla Twojej firmy.

Social media

Content dystrybuowany za pośrednictwem mediów społecznościowych także może pomóc Ci zdobywać nowych klientów. Proces pozyskiwania nowych kontaktów może się tu odbywać bezpłatnie. Przykładem tego typu działań może być aktywność firmy w grupach tematycznych na Facebooku. 

W przypadku aktywności w mediach społecznościowych ważne jest to, aby Twój fanpage na Facebooku czy Instagramie był regularnie aktualizowany. Ta aktywność będzie wspierać dobry wizerunek Twojej działalności — marki, która regularnie prowadzi działania contentowe w social mediach. 

Jak pozyskiwać klientów w sklepie internetowym?

W powyższej części artykułu odnosiłem się do firm typowo usługowych. Warto zaznaczyć, że promocja marek, które działają w e-commerce, może wyglądać nieco inaczej.

Skuteczna sprzedaż może być prowadzona przy współpracy z influencerami. Oczywiście takie działania wymagają często sporych nakładów finansowych. Warto najpierw wykorzystać reklamę internetową lub SEO. 

Jak pozyskiwać klienta w internecie bez dużego budżetu marketingowego?

Zdarza się, że możliwości finansowe nie pozwalają na zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji marketingowej — usługa taka może przekraczać zdolności naszej firmy. Wtedy warto rozważyć działania na własną rękę.

  • SEO na własną rękę: na pewno każdy przedsiębiorca jest w stanie pozycjonować swoją stronę — przynajmniej w podstawowym zakresie. W końcu nie potrzeba specjalistycznej wiedzy do zakładania wizytówek NAP (Name Address Phone) w popularnych bazach firmowych. Tworzeniem wartościowych treści (określanych jako SEO copywriting) również można zająć się samemu. Osoba, która szuka informacji w Google, trafi od razu na Twoją stronę — tym samym może finalnie skorzysta z Twoich usług w internecie.
  • Content marketing: warto dzielić się z użytkownikami wartościową treścią. Często takie działania sprawiają, że osoby, które doceniają wartość płynącą z tego typu materiałów, z czasem stają się klientami firmy. Koniecznie musisz zacząć rozwijać swój blog firmowy lub kanał na YouTube.
  • Reklama: dzięki działaniom reklamowym prowadzonym na własną rękę, można z łatwością zdobyć klientów przez internet. Niestety często tutaj przeszkodą nie jest trudność tych działań, a brak możliwości wygospodarowania czasu na obsługę reklamy.

Powyższe działania pomogą w promocji produktu lub usługi pod warunkiem, że będą prowadzone konsekwentnie. Niestety częstym zjawiskiem jest krótkotrwała duża intensywność działań promocyjnych, po czym następuje zastój — firma przestaje zajmować się swoim marketingiem. 

Jeśli świadczysz usługi lokalnie — najważniejsze będzie pokazanie się użytkownikom zamieszkującym Twoją okolicę. Nie zapominaj więc o tradycyjnych formach promocji. Mówię tutaj m.in. o banerach, plakatach i wizytówkach, które sprawią, że potencjalni klienci dowiedzą się o Twojej ofercie. 

Jak pozyskać klienta w internecie? — podsumowanie

Jak widzisz, internet to świetne — o ile nie najlepsze — źródło pozyskiwania klientów. Jeśli Twój budżet na to pozwala, możesz sięgnąć po usługi profesjonalnej agencji, jeśli zaś nie możesz sobie na to pozwolić, marketing na własną rękę też może być skuteczny. Ważne, aby wybór konkretnych działań był zgodny z sytuacją rynkową firmy.

Chcesz, abyśmy wspólnie zastanowili się, jak zdobyć klientów w internecie dla Twojej firmy? Napisz do mnie lub zadzwoń.  

Podobne wpisy