SEO SEM

Marketingowe narzędzia oferowane przez Google pozwalają wypromować każdy biznes w internecie. Tymi narzędziami są SEO i SEM. Dobrze wiedzieć, czym one się różnią i kiedy warto z nich korzystać. O tym właśnie jest ten artykuł.

SEO i SEM: główna różnica

SEO (search engine optimization), określane również jako pozycjonowanie stron obejmuje wszelkie działania, których celem jest pojawienie się linku do strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nazywanych często naturalnymi lub bezpłatnymi. 

SEM (search engine marketing) to z kolei działania polegające na wykorzystaniu płatnych form promocji w wyszukiwarce Google.  

SEO SEM - przykład

UWAGA!

W branży marketingowej na całym świecie panuje pewna niespójność terminologiczna, jeśli chodzi o definiowanie terminów SEO i SEM. Nie wszyscy zgadzają się z definicjami, które przytoczyłem powyżej. Wystarczy spojrzeć, jak znaczenie obu terminów jest przedstawiane na Wikipedii. 

SEM definicja z Wikipedii

Jak widzisz, płatne formy reklamy zostały przedstawione jako PPC (pay per click), natomiast SEM odnosi się do wszystkich działań prowadzonych w obrębie wyszukiwarki, w tym również działań SEO.

Jest wielu znanych marketerów, którzy podzielają charakterystykę przedstawioną na Wikipedii. Patrząc pod kątem semantyki słów Search Engine Marketing, można przyjąć, że chodzi tu o marketing w wyszukiwarkach internetowych. A przecież SEO to również dział marketingu. 

Sam się długo zastanawiałem, jak podejść do wyjaśniania obu terminów, ale sprawdziłem, jak Google je definiuje i uznałem, to za najważniejsze kryterium. SEO – pozycjonowanie, SEM – płatne reklamy.

Czym dokładnie jest SEO?

Jak już wspomniałem, celem działań SEO jest doprowadzenie do sytuacji, w której pozycjonowana strona pojawia się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze frazę, na którą ta strona jest optymalizowana.

Słowo optymalizowana oznacza szereg działań podejmowanych w odniesieniu do witryny. Działania te są prowadzone zarówno w obrębie samej strony (on-site), jak i poza nią (off-site).

SEO on-site

Są to wszelkie działania, których celem jest jak najlepsza optymalizacja pozycjonowanej witryny pod kątem algorytmów Google. Przy czym należy zaznaczyć, że dostosowanie strony pod kątem wyszukiwarki nie jest jedynym celem działań SEO. Trzeba również sprawić, aby strona była przyjazna użytkownikom (user-friendly).

 Bez zagłębiania się w temat, działania on-site obejmują następujące elementy:

  • Optymalizacja tagu title;
  • Optymalizacja tagu meta description;
  • Stosowanie nagłówków przyjaznych użytkownikom;
  • Używanie hierarchicznych nagłówków (h1-h6);
  • Tworzenie treści przyjaznych Google i użytkownikom: SEO Copywriting;
  • Unikanie kanibalizacji słów kluczowych;
  • Optymalizacja elementów graficznych na stronie;
  • Techniczna optymalizacja strony (szybkość ładowania);
  • Tworzenie adresów URL zgodnych z zasadami SEO;
  • Stosowanie wewnętrznego linkowania;
  • Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych;
  • Logiczna struktura strony;

Powyższa lista jest sporym uproszczeniem zagadnienia i obejmuje te elementy, które w moim odczuciu mają największy wpływ na pozycjonowanie.

SEO off-site

W przeciwieństwie do działań on-site, SEO off-site obejmuje wszystkie kroki podejmowane poza pozycjonowaną stroną. Mowa tutaj przede wszystkim (jeśli nie tylko) o działaniach z obszaru linkowania (link-building). Element ten jest jednym z głównych czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę, oceniając daną stronę. 

Czym jest link-building? 

Link building to wszelkie działania, których celem jest zdobywanie linków z zaufanych stron, które kierują do pozycjonowanej strony. Przy czym trzeba wiedzieć, że Google coraz dokładniej potrafi oceniać jakość poszczególnych stron i linki z niskiej jakości witryn mogą nie mieć żadnego wpływu na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Mało tego, w niektórych przypadkach mogą wręcz spowodować spadek widoczności strony.

Poniżej kilka metod budowania bazy linków prowadzących do Twojej strony:

  • Artykuły partnerskie/sponsorowane;
  • Media społecznościowe: linki z opisów filmów na Youtube, z postów na Facebooku, Linkedinie, itd.
  • Komentarze na blogach;
  • Komentarze na forach;
  • Wizytówki NAP (np. Google Moja Firma);
  • Profile influencerów;
  • Wydarzenia (link ze strony);
  • Podcasty;

Miejsc, z których warto linkować do własnej strony jest oczywiście więcej. Wymieniłem te, z których ja sam linkuję (lub będę) do swojej strony. 

Dowiedz się więcej na temat zdobywania linków SEO

Czym dokładnie jest SEM?

SEM w ujęciu, które prezentuję w tym artykule, obejmuje każdy rodzaj płatnej promocji w wyszukiwarce Google. Te działania często określane są mianem PPC (Pay per Click).

Promowanie za pomocą SEM zakłada, że właściciel płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do strony. 

Działają w następujący sposób: właściciel strony płaci za wyświetlenie jego linku w wynikach wyszukiwania (na samej górze, nad organicznymi wynikami), gdy użytkownik wpiszę w pasek wyszukiwania frazę, na którą jest ustawiona reklama. Ważną cechą reklam PPC jest fakt, że właściciel strony płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie reklamę.  Musisz też pamiętać, że istnieje kilka form płatnej promocji w Google. Nie każda sprawdzi się jednakowo dobrze w każdym biznesie.

Czy trzeba prowadzić działania SEO i SEM jednocześnie?

Marketing internetowy wykorzystuje zestaw działań, które przynoszą najlepsze efekty, gdy są prowadzone w możliwie najszerszym zakresie. Musisz jednak wiedzieć, że między SEO i SEM występuje pewna bardzo ważna różnica. Optymalizacja strony to proces, którego efekty widać dopiero po kilku miesiącach. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, opierając swoją promocję o SEO, nie przyciągniesz do niego klientów w tydzień. Na pierwsze efekty będzie trzeba poczekać kilka miesięcy.

Przewagą płatnych form promocji w Google są ich natychmiastowe efekty. Możesz dziś założyć nowy sklep, uruchomić reklamę i jeśli będzie ona skuteczna, klienci jeszcze dziś dokonają zakupu na Twojej stronie. 

Poznaj przyczyny braku sprzedaży w sklepie internetowym

Mam nadzieję, że udało mi się przedstawić zarys dwóch głównych narzędzi marketingowych Google, a działania w obszarze SEO i SEM są dla Ciebie już bardziej zrozumiałe. Pamiętaj, że wybierając formę promocji dla swojego biznesu, musisz wziąć pod uwagę specyfikę branży, w której działasz. Może się okazać, że szansę na wypozycjonowanie strony są marne, dlatego najlepiej od początku inwestować w reklamę.