Jak zdobywać mocne linki SEO? Podstawy udanego link building
Linki zewnętrzne to jeden z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie pozycjonowania. Niestety link building to jednocześnie najtrudniejszy obszar SEO. Właściciele stron często mają problem ze znalezieniem źródeł, z których pozyskają wartościowe linki. W poniższym tekście dzielę się źródłami linków, z których sam korzystam podczas pozycjonowania stron dla moich klientów.
Spis treści
Link building – ważna definicja na start
Zacznijmy do kompletnych podstaw — wytłumaczmy sobie, czym jest link building.
Link building to proces pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych do Twojej strony internetowej. Linki te, znane również jako backlinki, stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych w algorytmach wyszukiwarek, takich jak Google. Im więcej i lepszych linków posiada Twoja strona, tym wyższa będzie jej pozycja w wynikach wyszukiwania (SERP).
Celem link buildingu jest zwiększenie autorytetu Twojej domeny. Mówiąc o autorytecie strony, mam na myśli jej ocenę przez Google. Im więcej odnośników i im lepsza ich jakość, tym wyższy autorytet osiąga Twoja strona — w taki sposób toruje sobie ona drogę do pierwszych stron wyników wyszukiwania.
Być może zadajesz sobie pytanie, czy można robić SEO bez link buildingu. Teoretycznie tak, w praktyce bardzo rzadko. W mniej konkurencyjnych branżach może Ci się to udać. W znakomitej większości przypadków linki są fundamentem, bez którego nie zbudujesz stabilnej konstrukcji SEO.
Dlaczego link building jest ważny?
Linki ze stron o wysokim autorytecie stanowią dla Google sygnał, że Twoja strona daje wartość użytkownikom. Działa to na zasadzie: skoro ktoś linkuje do Ciebie, to musisz mieć coś do powiedzenia innym. Ten schemat został przedstawiony w dużym uproszczeniu. Zwłaszcza że duża część — o ile nie większość linków przy pozycjonowaniu — jest pozyskana w płatny sposób.
Link juice – miara wartości linku
W branży SEO funkcjonuje określenie link juice — mówiąc dość obrazowo, odnosi się ono do mocy, jaką dostarcza pozycjonowanej stronie dany link. Pewnie zastanawiasz się, jak sprawdzić link juice danego linka. Otóż nie ma jednej słusznej metody. Są pewne działania, które mogą Ci pozwolić oszacować wartość, którą przyniesie pozyskanie danego linka.
Droga na skróty – strony oferujące płatne linki
Może nie jest to najbardziej błyskotliwa metoda pozyskiwania linków SEO, ale na pewno łatwa i skuteczna. Mowa tutaj o zdobywaniu linków na portalach, które pełnią funkcję swoistej giełdy linków.
Mówiąc o zdobywaniu linków mam tu na myśli ich zakup.
W polskim internecie działa kilka portali, na których możesz zarejestrować się jako:
- wydawca (właściciel strony);
- reklamodawca (osoba zainteresowana pozyskiwaniem linków);
Do stron, z których sam najczęściej pozyskuję linki należą: Traffic Peaks, Linkhouse, WhitePress.
Linkhouse
Linkhouse to platforma, która oferuje bazę prawie 75 000 stron, które dają możliwość zdobywania linków SEO.
Dzięki platformie możesz:
- publikować artykuły sponsorowane,
- zamawiać linki w istniejących publikacjach,
- a także kupować domeny pod zaplecza.
Linkhouse pozwala Ci realizować kampanie link buildingowe nie tylko w Polsce, ale również w większości Państw europejskich oraz USA i kilku krajach Ameryki Południowej. Każda osoba, która prowadzi SEO, powinna tu zajrzeć.
WhitePres
Sprowadzając ocenę stron z linkami do konkretnych liczb, WhitePress nieco lepiej wypada pod kątem ilości dostępnych portali. Pozycjonerzy mają tutaj dostęp do bazy 90 000 domen. Możliwości są podobne do wyżej omówionego Linkhouse.
Mimo wszystkie, jeśli mam szukać linków dla swoich klientów, w pierwszej kolejności odwiedzam Linkhouse. Być może za tym wyborem stoją zupełnie subiektywne względy, dlatego Tobie polecam wypróbowanie obu stron.
Collaborator (nowy gracz na rynku)
Od niedawna na krajowym rynku działa nowa marka, która prowadzi podobne działania do dwóch wyżej wymienionych platform — rejestrujesz się jako reklamowdaca i możesz zamawiać publikacje sponsorowane.
Sam mam założone konto na Collaborator, choć jeszcze nie miałem okazji zamawiać tam linków pod SEO. Być może wkrótce to zrobię i uzupełnię ten artykuł o dodatkową ocenę.
Obecnie można zamawiać publikację na stronach pochodzących ze 149 krajów.
Który portal wybrać?
Sądzę, że każda z wyżej wymienionych stron ma coś wartego uwagi. Wybór konkretnego źródła linków SEO w dużym stopniu zależy od specyfiki Twojej branży i możliwości finansowych. Najlepszym wyborem będzie przegląd każdego z portali.
Jeżeli chodzi o ceny poszczególnych linków, jest tutaj ogromna rozbieżność — najczęściej kwota jest uzależniona od jakości danego portalu i rodzaju linku zwrotnego.
Outreach (wymarzony sposób pozyskiwania linków)
Bardziej wymagającą metodą pozyskiwania linków jest nawiązywanie kontaktu z właścicielami innych stron internetowych. Z tym że nie oczekuj, że wyślesz maila do kogoś, w którym poprosisz o link do Twojej strony, a ta osoba spełni Twoje życzenie.
Sprawa wymaga nieco większego wysiłku. Trzeba tutaj zbudować relację — możesz wysłać maila, w którym przedstawisz jakieś korzyści, które możesz zaproponować właścicielowi danej strony.
Decydując się na kontakt z właścicielami innych stron, musisz mieć im coś do zaoferowania. Sam nie wyobrażam sobie, bym miał komuś z ulicy umieścić na swojej stronie link do jego witryny. Dokładnie z takiego samego założenia wychodzi większość osób, które prowadzą swoje strony www.
Możesz spróbować odezwać się do influencerów, którzy prowadzą swoje blogi. W zamian za link do Twojej strony możesz takiej osobie zaproponować promocję na Twojej stronie.
Może Cię zainteresować ten artykuł: najlepsze blogi o marketingu internetowym
Broken link building
W zasadzie ten sposób zdobywania linków można by podciągnąć pod outreach, ale jest on jego szczególną odmianą — z tego powodu zasługuje na odrębne potraktowanie w tym artykule.
Ta metoda zakłada odnajdowanie uszkodzonych linków — tych, pod którymi nie funkcjonują żadne strony. Tym samym zwracają one kod błędu 404.
Aby wykorzystać tę metodę, musisz najpierw znaleźć strony, z których chciałbyś pozyskać link. Następnie konieczne jest prześwietlenie linków wychodzących za pomocą narzędzi SEO — możesz to zrobić w aplikacji Ahrefs.
Gdy zauważysz, że strona, do której prowadzi dany link, zwraca błąd 404, możesz napisać do jej właściciela. Jeśli masz na swoim blogu artykuł powiązany tematycznie z nieistniejącą treścią, możesz zapytać, czy nie chciałby wstawić linku prowadzącego do Ciebie.
Taką prośbę możesz argumentować negatywnym wpływem linku z 404 na kondycję SEO tamtej strony.
Partnerzy biznesowi
Jeśli prowadzisz działalność od jakiegoś czasu, na pewno w Twoim otoczeniu działają marki, które prowadzą swoje działania marketingowe w internecie. Tacy partnerzy stwarzają świetną przestrzeń, dzięki której możesz zdobyć link do swojej strony.
Nie masz pomysłu, gdzie szukać takich partnerów? Przeanalizujmy to na konkretnym przykładzie.
Prowadzisz biuro rachunkowe w mieście X. Wiesz, że obsługujesz lokalne wydawnictwo, które prowadzi swoją stronę. Zastanów się, czy wydawca portalu nie jest w stanie gdzieś umieścić w swoim artykule linku prowadzącego do Twojej witryny.
Może powyższy przykład wydawać Ci się lekko oderwany od rzeczywistości, ale właśnie w taki sposób należy podchodzić do poszukiwania linków — nie należy się tu ograniczać.
Udział w podcastach
Dziś prawie każdy prowadzi podcast. Oprócz tego, że tego typu audycje są udostępniane na popularnych platformach hostingowych (Spotify, Apple Podcast itd.), to często ich autorzy mają strony www. Jeśli weźmiesz gościnny udział w czyimś podcaście, to jest szansa, że ta osoba umieści link do Twojej strony.
Udział w podcastach może być skutecznym, bezkosztowym elementem strategii SEO opartej o linkowanie. Zastanów się, u kogo mógłbyś wystąpić i odezwij się do tej osoby. Jest szansa, że wkrótce w ten sposób pozyskasz wartościowy link.
Publikowanie artykułów partnerskich
Była już mowa o relacjach partnerskich. Warto stawiać też na układ artykuł za artykuł. Znam firmy, które w ten sposób postępują i dzieje się to z niezłym skutkiem dla nich. Mimo że linkowy barter jest działaniem, do którego branża SEO odnosi się sceptycznie, to uważam, że nie kiedy można zyskać na wymianie linków.
Jeśli więc masz jakąś zaprzyjaźnioną stronę, warto odezwać się do jej właściciela. Zaproponować układ, w którym opublikujesz na zewnętrznym blogu określony artykuł, a właściciel tamtej strony napisze tekst na Twoje bloga.
Tworzenie wartościowych treści
Warto pisać bloga. Przekonałem się o tym niedawno, gdy przeglądałem narzędzie Ahrefs do sprawdzania linków. Gdy wpisałem adres swojej strony, zobaczyłem, że linkuje do niej jeden z najpopularniejszych marketerów w Polsce. Mowa tu o Marku Jankowskim, autorze znanej marki Mała Wielka Firma.
Oczywiście tego typu sytuacje zdarzają się dość rzadko — mimo wszystko warto tworzyć wysokiej jakości treści, na które ktoś może zechcieć powołać się w swoich tekstach.
Jak zdobywać linki poprzez angażowanie się w akcje?
Teraz przejdziemy do metody, która wzbudza we mnie lekki opór natury etycznej. Jako właściciel strony — i być może przedsiębiorca — możesz zacząć się angazować w różnego rodzaju akcje społeczne. Może to być pomoc wybranemu domowi dziecka, czy też schronisku dla zwierząt.
Gdy wspomożesz jakąś organizację, możesz jej pracowników poprosić, aby umieścili na stronie link do Twojej witryny.
Wizytówki w katalogach NAP
Choć wiele osób w branży uważa, że ten typ linków ma niewielką wartość dla SEO, uważam, że warto po niego śiegać. Mowa o linkach pochodzących z tzw. wizytówek NAP.
Wizytówki NAP to wszelkiego rodzaju katalogi firmowe, w których przedsiębiorstwa podają swoje dane teleadresowe. W tym również adres swojej strony. Najpopularniejszym tego typu katalogiem jest Google Moja Firma. Każdy biznes powinien mieć swój profil na liście firm Google.
Ten artykuł może Cię zainteresować: Wizytówka Google Moja Firma – co to jest?
Komentarze na formach
Komentarze na forach mają raczej marginalny wpływ na pozycję strony w Google, mimo to warto po nie sięgać. Choćby po to, aby zdywersyfikować profil linkowy.
Na facebookowych grupach często ogłaszają się osoby oferujące dodawanie backlinków na forach. Jeśli nie masz na to czasu lub ochoty, możesz odezwać się do takich osób. f
Linki z portali społecznościowych
Linki w SEO to nie tylko hiperłącza umieszczane w innych niezależnych serwisach. Również możesz na social mediach dodawać odnośniki do Twojej strony. Mimo że zawsze będą one miał atrybut nofollow, to pomogą trochę urozmaicić strukturę wszystkich linków prowadzących do strony.
Czy warto inwestować w linki?
Pytanie postawione w tytule tego artykułu może dla niektórych brzmieć naiwnie. Jeśli chcesz wypozycjonować stronę internetową w konkurencyjnej branży, musisz inwestować w linki przychodzące. Chyba że prowadzisz jakieś stowarzyszenie albo fundację. Znam przykłady tego typu stron, które mają duże ilości linków pozyskane w bezpłatny sposób.
Przewodnik skutecznego link buildera
Gdybyś miał nieograniczony budżet, mógłbym porady sproawdzić do jednego zdania: kupuj linki z najpopularniejszych portali w internecie. Niestety, pewnie jak większość specjalistów SEO, masz ograniczony budżet. Dlatego dzielę się poniżej wskazówkami, które zmaksymalizują skueczność Twojej strategii link buildingu.
1. Dywersyfikuj profil linków
Już wspomnieliśmy o tym, że link linkowi nierówny. Również Google doskonale potrafi określać jakość linków. W tym miejscu musisz poznać pewien podział linków.
Najważniejsza klasyfikacja linków zakłada jeden główny podział:
- Linki dofollow: w przypadku pozycjonowania najbardziej zależy Ci na tym typie linków. Ich obecność sprawia, że link prowadzący do Twojej witryny przekazuje jej wartość z domeny, z której pochodzi.
- Linki nofollow: atrybut rel: nofollow informuje robota Googla, że nie powinien on podążać za linkiem, przy którym on się znajduje. Tym samym link ten nie powinien przekazywać swojej mocy domenie, do której prowadzi.
Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda konstrukcją obu linków w kodzie HTML strony, to pierwszy rodzaj linku jest zwykłym linkiem — nie ma żadnych szczególnych elementów. Drugi zaś, nofollow, posiada specjalny atrybut, który zamieściłem poniżej:
Jeśli chcesz sprawdzić na etapie badań, z jakiego rodzaju linkami masz do czynienia na danej stronie, możesz wykorzystać następującą metodę:
- Wchodzisz na daną podstronę, na której znajduje się interesujący Cię link;
- Klikasz na hiperłącze prawym przyciskiem myszy;
- następnie w menu wybierasz opcję Zbadaj;
- W tym momencie pojawia się kod strony (jak na powyższym screenie) i możesz sprawdzić, czy dany link jest nofollow;
Dywersyfikacja linków oznacza, że nie powinieneś zbierać tylko i wyłącznie hiperłącz określanych jako dofollow. Jako że musisz budować naturalny profil linków, do strony powinny prowadzić także te oznaczone jako nofollow.
Drugie oblicze dywersyfikacji linków
Jeśli chcesz pozyskać mocne linki SEO, musisz pamiętać też o ich dywersyfikacji pod kątem ich postaci.
Kolejny podział linków uwzględnia następujące 3 rodzaje:
- Exact match: ten rodzaj linka zakłada, że linkujesz tutaj konkretną frazę — jest to linki tekstowy. Jeśli pozycjonujesz podstronę na hasło hotel Gdańsk, w takim wypadku link exact match będzie brzmiał hotel Gdańsk;
- Gołe adresy URL: kolejnym typem linków są te, które zawierają adres URL w postaci linku wpisywanego do paska przeglądarki: mojastrona.pl, https://mojastrona.pl;
- Zdjęcia i grafiki: pamiętaj, że linki można osadzać w postaci zdjęć. Również sugeruję Ci po osadzanie tego typu linków na zewnętrznych stronach. Linki graficzne obogacą Twój profil linków, dzięki temu stanie się on naturalniejszy.
Jeśli zastanawiasz się, w jakich proporcjach powinny występować poszczególne typy linków, to nie mam tu dla Ciebie żadnej złotej rady — w branży SEO zdania są podzielone.
2. Sprawdzaj wartość stron linkujących
Najprostszym sposobem na sprawdzenie wartości domeny, z której chcesz linkować jest ocena jej parametrów w specjalnych narzędziach. Możesz w tym celu wykorzystać narzędzia oferowane przez firmę Ahrefs i Moz. W tym pierwszym ocenisz domain rating, w drugim zaś domain authoirty.
Wspomniane współczynniki nie są oficjalnymi metryka od Google — za ich powstaniem stoją wymienione w powyższym akapicie firmy. Mimo wszystko wiele osób w branży traktuje je jako dość dobry sposób oceny domen, z których chce pozyskać link do strony.
Sprawdzaj ręcznie, czy strony, z których linkujesz, rankują w Google. Dla mnie to dobra metoda weryfikacji wartości linka. Zanim umieszczę link na interesującej mnie stronie, najpierw sprawdzam, czy te strony pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli tak, to jest to dla mnie sygnał, że warto na takiej domenie umieścić link prowadzący do pozycjonowanej przeze mnie strony.
3. Unikaj atrybutu sponsored
Dobre linki to te, które wyglądają na pozyskane w sposób naturalny. Google zaleca, by właściciele stron oznaczali zakupione linki specjalnym atrybutem rel=”sponsored”. Musisz jednak wiedzieć, że jeśli umieścisz tę informację w linku, straci on swoją moc pozycjonerską. Raczej nie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
4. Unikaj spamu
Pamiętaj, aby sięgać po linki z miejsc, które mają wartość. Lepszym wyjściem jest pozyskanie jednego wysokiej jakości backlina, niż 1000 śmieciowych. Nieraz widziałem strony z URL-aami przychodzącymi liczonymi w tysiącach, które w żaden sposób nie poprawiały pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Jak pozyskiwać mocne linki SEO? (podsumowanie)
Powyżej zaprezentowałem wszystkie źródła, z których sam korzystam przy budowaniu profilu linków prowadzących do pozycjonowanych przeze mnie stron. Nie musisz się ograniczać do powyższych sugestii — pamiętaj, że link building to dziedzina, w której masz duże pole do popisu dla Twojej kreatywności. Być może sam znajdziesz jakieś metody, które mi nie przyszły do głowy, a której są podstawą skutecznej strategii link building.
Chcesz porozmawiać o skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych i zdobywaniu wartościowych linków? Napisz do mnie: kontakt[@]bartekgasior.pl