Jak pozycjonować stronę w Google – samemu, bez agencji
Pozycjonowanie to proces, którego celem jest zadowolenie użytkowników wyszukiwarki Google. Aby strona pojawiała się wysoko, musisz zadbać o wartościowe treści, dużą ilość linków prowadzących do Twojej domeny i dobrą optymalizację techniczną. W tym tekście opowiem Ci, jak się za to zabrać samemu.
Umiejętności potrzebne przy samodzielnym pozycjonowaniu strony
Aby zacząć zabawę w pozycjonowanie, musisz zdobyć kilka umiejętności. Przeanalizujmy je po kolei:
- Tworzenie stron internetowych: spokojnie… Nie musisz być programistą. Wystarczy, że nauczysz się tworzenia stron na WordPress. To nie jest trudne. Z umiejętności bardziej technicznych, przyda Ci się tu znajomość języków HTML i CSS. Sądzę, że da się tego nauczyć w kilka tygodni.
- Analiza słów kluczowych: optymalizacja strony na frazy kluczowe to podstawa SEO. Musisz wiedzieć, jak sprawić, aby Twoja strona pojawiała się na określone zapytania wpisywane przez użytkowników korzystających z Google.
- Analiza intencji użytkownika: umiejętność analizy fraz kluczowych to jedno. Teraz przychodzi kolei, aby umieć określić, czego użytkownik szuka, gdy wpisuje określoną frazę w wyszukiwarce. Po co Ci ta wiedza, wyjaśnię w dalszej części tego tekstu.
- SEO copywriting: w SEO bardzo ważna jest treść. Z tego powodu musisz wiedzieć, jak pisać teksty z myślą o użytkownikach i robotach wyszukiwarki Google (to są takie skanery, które prześwietlają internet i szukają wartościowych treści);
- Link-building: ważnym obszarem SEO jest zdobywanie linków prowadzących pozycjonowanej strony. Konieczna jest w pozycjonowaniu wiedza na temat skutecznego budowania bazy linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony;
- Analityka: pozycjonowanie to w dużym stopniu monitorowanie efektów Twoich działań, szukanie nowych możliwości pozycjonowania na określone frazy. Z tego powodu analiza danych jest umiejętnością, której musisz się nauczyć. (W tym artykule opowiedziałem, jak sprawdzić pozycję strony w Google)
Teraz — gdy już wiesz, czego potrzebujesz — możemy przejść do konkretnych działań, które sprawią, że zaczniesz samemu pozycjonować stronę www.
Zakładanie strony
Aby móc zwiększać widoczność strony, najpierw trzeba ją stworzyć. To zadanie dzisiaj nie jest trudne. Większość witryn dostępnych w sieci korzysta z systemu WordPress. Instalacja WordPress jest serio łatwa. Możesz ją przeprowadzić automatycznie.
Poniżej zamieszczam wideo, w którym pokazuję, jak założyć bloga na WordPress — jednak każdą inną stronę na WP instaluje się w dokładnie taki sam sposób.
Podczas zakładania strony musisz pamiętać o wyborze właściwej domeny. Domena to jest w pewnym uproszczeniu mówiąc, adres Twojej strony — przykłady domen: Allegro.pl, Facebook.com, bartekgasior.pl itd. Tutaj ważna podpowiedź: jeśli chcesz szybciej zobaczyć efekty pozycjonowania, możesz znaleźć domenę, która ma już historię — być może prowadzą do niej jakieś linki. Dzięki temu zaoszczędzisz sporą ilość czasu, która jest potrzebna, aby Google zaczął postrzegać Twoją witrynę jako wiarygodne źródło informacji dla użytkowników.
Chcesz wiedzieć więcej na temat pozycjonowania stron na WordPress? Sprawdź ten artykuł: Pozycjonowanie WordPress – jak robić to z głową?
Konfiguracja potrzebnych narzędzi
Jeśli chcesz zacząć pozycjonować stronę samemu, musisz skonfigurować narzędzia, które pozwolą usprawnić Twoje działania SEO. Poniżej omawiam dwie priorytetowe narzędzia i kilka dodatkowych aplikacji, które ułatwiają pracę. Od razu zaznaczę, że musisz na początku stworzyć swoje konto Google — to, na którym działają takie usługi jak Gmail, Google Drive itd.
Google Search Console
Google Search Console jest dla SEO-wca tym, czym kanał samochodowy w warsztacie mechanika. To w tym narzędziu odbywa się diagnostyka wszelkiego rodzaju błędów na stronie, zgłaszanie nowo utworzonych podstron do Google, monitorowanie wyników SEO. Tak naprawdę, gdyby się uprzeć, można by pozycjonować stronę tylko i wyłącznie korzystając z tej aplikacji. Oczywiście byłoby to dość karkołomne. Bez niepotrzebnego rozwodzenia się, poniżej podam najważniejsze operacje, które wykonasz w panelu Google Search Console:
- Monitorowanie skuteczności strony w wynikach wyszukiwania: sam codziennie loguję się do GSC. Tutaj monitoruję efekty moich działań pozycjonerskich. Dowiaduję się, jaką średnią miesięczną pozycję osiągają poszczególne podstrony, ile osób klika w nie w wynikach wyszukiwania oraz jaki jest współczynnik klikalności (CTR) dla każdej z podstron.
- Odkrywanie słów kluczowych, na które rankuje strona: W GSC możesz sprawdzić, jakie frazy wpisują użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę. Na tej podstawie możesz „dooptymalizować” poszczególne zakładki tak, aby jeszcze więcej osób wchodziło na nie, gdy wpisze określone słowa kluczowe.
- Diagnostyka błędów: W GSC pojawiają się komunikaty związane z błędami, które utrudniają indeksowanie Twojej strony przez roboty Google. Jeśli strona źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych albo występują na niej zduplikowane treści, powiadomienie odnośnie tych problemów otrzymasz właśnie w GSC.
- Monitoring linków: jest wiele narzędzi monitorujących link ze stron zewnętrznych, ale jedynym słusznym, dającym prawdziwe dane jest właśnie GSC.
- Możliwość przesłania mapy strony XML: mapa XML informuje Google o wszystkich podstronach opublikowanych w obrębie Twojej witryny. Należy ją dodać właśnie w Google Search Console.
Powyższe funkcjonalności stanowią zaledwie część wszystkich, które oferuje najważniejsze narzędzie z arsenału pozycjonera. Sugeruję Ci od razu skonfigurować GSC na stronie, którą będziesz pozycjonować. Natychmiast przekonasz się, jak ważne to narzędzie.
Sprawdź, jak zainstalować Google Search Console
Google Analytics
Kolejnym priorytetowym narzędziem, bez którego trudno wyobrazić sobie optymalizację strony internetowej, jest Google Analytics. Oprogramowanie to pozwala Ci dokładnie badać ruch na stronie — tj. odkrywać, z jakich źródeł przychodzą użytkownicy, jak dużo czasu spędzają na poszczególnych podstronach i które przyciski klikają. Słowem, GA to narzędzie do monitoringu strony — również w czasie rzeczywistym. Korzystając z Google Analytics, otrzymujesz wgląd w to, co dzieje się aktualnie na Twojej stronie.
Jesteś z Katowic i chcesz umówić się na stacjonarne szkolenie w stolicy Górnego Śląska? Sprawdź ofertę
Dodatkowe narzędzia wspierające SEO
Powyższe dwie aplikacje określiłbym jako must-have każdego pozycjonera. Oprócz nich warto sięgać po inne rozwiązania, które zwiększą Twoją pozycjonerską skuteczność. Poniżej ich krótka charakterystyka:
- Google Keyword Planner: to bezpłatne narzędzie pozwala Ci sprawdzić, jakie frazy wpisują w wyszukiwarce użytkownicy. Musisz do niego zaglądać, gdy przeprowadzasz research słów kluczowych. Znajomość keyword plannera od Google przyda Ci się także, gdy zechcesz ustawiać kampanie Google Ads;
- Screaming Frog: to bezpłatne narzędzie pozwala skanować witrynę pod kątem optymalizacji on-site i wskazywać błędy, które należy naprawić, aby zwiększyć skuteczność w wynikach wyszukiwania Google.
- Senuto: to narżędzie świetnie sprawdza się jako baza słów kluczowych, na które rankują strone — zarówno Twoja, jak i Twojej konkurencji. Korzystając z Senuto, otrzymujesz również dostęp do potężnej bazy słów kluczowych.
Na rynku jest całe mnóstwo innych aplikacji, wymieniłem tylko te, które według mnie mają największą wartość, jeśli chcesz pozycjonować stronę samodzielnie.
Chcesz lepiej poznać Senuto? Sprawdź ten artykuł: Senuto – co to?
Instalacja wtyczek WordPress
Jak już wyżej wspomniałem, Twoja przyszła/obecna strona najpewniej jest oparta o system WordPress. Aby działania na tym oprogramowaniu były skuteczne, musisz zainstalować kilka dodatków, które umożliwią Ci konfigurację wielu ustawień wspierających pozycjonowanie strony. Pamiętaj, aby nie przesadzać z ilością tego dodatkowego oprogramowania. Zbyt duża ilość wtyczek może negatywnie wpłynąć na szybkość działania witryny — tym samym Google będzie nisko oceniał Twoją witrynę.
Poniżej priorytetowe wtyczki do optymalizacji strony na WordPress:
- Rank Math: ta wtyczka jest absolutnym priorytetem na liście wtyczek do zwiększania widoczności strony w Google. Dzięki niej ustawisz meta tagi swoch podstron i artykułów, stworzysz mapę strony XML, przyspieszysz indeksowanie podstron i wykonasz wiele innych ważnych operacji z zakresu SEO onsite;
- WP Rocket: dzięki temu pluginowi sprawisz, że strona internetowa będzie świetnie zoptymalizowana pod kątem technicznym. Tym samym Google będzie oceniał ją jako miejsce, z którego internauci powinni korzystać;
W zasadzie te dwie wtyczki w zupełności wystarczą, by robić skuteczne pozycjonowanie strony.
Poszczególne obszary SEO, które musisz poznać
SEO to optymalizacja prowadzona w obrębie strony (SEO onsite) i na zewnątrz (SEO offsite). Celem zewnętrznych działań jest budowanie bazy linków, które prowadzą do Twojej witryny. Poniżej to wszystko omówię.
SEO on-site
SEO on-site to wszystkie działania, które realizujesz w obrębie witryny, a które wpływają na wzrost jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Do najważniejszych działań z obszaru onsite zalicza się:
- analizę słów kluczowych (wykonasz ją w narzędziach typu Google Search Console lub Senuto);
- ustawianie meta tagów title i meta description (opis i tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania);
- optymalizację zdjęć (dodawanie tagów alt, title, kompresję zdjęć);
- tworzenie wartościowych treści;
- generowanie mapy strony XML;
- ustawianien danych strukturalnych;
Być może niektóre z punktów z powyższej listy niewiele Ci mówią, ale gdy tylko zaczniesz naukę pozycjonowania, szybko zorientujesz się, o co w nich chodzi.
Treści na stronę zgodnych z intencjami użytkownika
Treści na stronę to podstawa działań SEO — w końcu celem Google jest dostarczanie wartościowych treści użytkownikom. Co rozumiem pod pojęciem treści? Mowa tu głównie o content marketingu, czyli artykułach poradnikowych, z których użytkownicy czerpią wiedzę na interesujące ich tematy. Google lubi strony dające wartość użytkownikom. Jaki z tego płynie wniosek? Musisz publikować sporo artykułów, które będą odpowiadać na problemy użytkowników wyszukiwarki.
Jeśli chcesz nauczyć się tworzyć skuteczne teksty SEO, możesz wziąć udział w szkoleniu z SEO Copywritingu
SEO techniczne
Można powiedzieć, że optymalizacja techniczna to SEO on-site, ale ja wolę rozdzielać te obie dziedziny. Uważam, że optymalizacja techniczna dotyczy takich obszarów jak praca nad prędkością strony, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, poprawa bezpieczeństwa witryny (obecność certyfikatu SSL i protokołu HTTPS). Oczywiście optymalizacja strony pod kątem technicznym obejmuje też wiele innych obszarów, ale te wymienione są kluczowe.
Link-building
Jeśli chcesz pozycjonować stronę samemu, musisz zbudować jej autorytet. Zrobisz to, zdobywając w internecie linki do Twojej strony. Teoretycznie budowanie bazy linków powinno się odbywać w sposób naturalny.
Google widzi to następująco… Treści, które publikujesz są tak rewelacyjne, że ludzie sami z siebie wstawiają w internecie linki do Twoich treści — postrzegają Cię jako autorytet. Sądzisz, że taka sytuacja jest możliwa? Wybacz, ale raczej nie. Trzeba tutaj się sporo natrudzić, aby zdobyć linki na zewnętrznych stronach, z reguły trzeba również za nie płacić. Poniżej przedstawiam dostępne metody działania.
Publikowanie artykułów sponsorowanych
Firmy wydają co miesiąc spore pieniądze na zamawianie miejsc na blogach, na których mogą opublikować artykuły sponsorowane. Jest nawet w Polsce kilka serwisów, które zajmują się pośrednictwem między SEO-wcami a właścicielami stron, na których można publikować artykuły sponsorowane.
Jeśli będziesz chciał zająć wysokie miejsce w wynikach Google, również czeka Cię konieczność inwestowania w linki. Oczywiście dobrym pomysłem jest też budowanie relacji z właścicielami stron. Możesz zawsze pytać, czy nie pozwolą Ci opublikować Twojego tekstu u nich na blogu bez konieczności płacenia. Sam opublikował swoje artykuły na stronach wielu firm partnerskich.
Wizytówki NAP — Twoja strona obecna w katalogach firm
Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony na określonym obszarze geograficznym? Musisz zacząć dodawać swoją stronę do różnego rodzaju katalogów firm — są one często określane mianem katalogów NAP (skrót pochodzi od Name, Address, Phone). Te katalogi to świetne miejsce, w którym możesz umieścić link prowadzący do Twojej strony.
Najważniejszym katalogiem NAP, od którego należy zacząć tworzenie wizytówek jest wizytówka Google Moja Firma — to usługa oferowana przez Google, w której lokalne firmy mogą stworzyć własny profil biznesowy. Twoja firma będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze jakąś lokalną frazę w stylu: “Hydraulik Białystok”. Oczywiście w tym wypadku pojawi się, gdy prowadzisz usługi hydrauliczne.
W internecie jest wiele katalogów, w których Twoja firma powinna być widoczna. Aby je znaleźć, wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz hasło: “lista katalogów NAP”.
Rodzaje pozycjonowania
Pamiętaj, że zanim zaczniesz jakiekolwiek pozycjonowanie strony internetowej, musisz się zastanowić, jakiego typu działania będą potrzebne do osiągnięcia Twoich celów. W tych rozważaniach pomoże Ci poznanie rodzajów SEO. Poniżej omawiam trzy podstawowe typy działań optymalizacyjnych z myślą o wysokich pozycjach strony w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie ogólnopolskie
Ten rodzaj SEO to dążenie do wzrostu widoczności strony, która rankuje na frazy wpisywane przez użytkowników w całym kraju. Przykładem fraz związanych z ogólnopolskimi działaniami są Oprogramowanie do księgowości online, Jak zacząć biegać zimą?, ile zarabia dobry księgowy?
Pozycjonowanie e-commerce
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, musisz skupić się na wysokich pozycjach kategorii produktowych i stron produktowych z Twojego sklepu. Ten rodzaj wymaga tworzenia dobrej jakości opisów SEO, budowania szerokiej bazy linków prowadzących do witryny.
Pozycjonowanie lokalne
Gdy chcesz wypozycjonować swoją stronę na lokalne frazy, musisz tworzyć podstrony zoptymalizowane na słowa kluczowe zawierające miasto, w którym prowadzisz działalność.
Sam zajmuję się lokalnym pozycjonowaniem swoich usług. Możesz zobaczyć, jak do tego podchodzę, jeżeli chodzi o usługi SEO dla klientów z Sosnowca — pozycjonowanie stron Sosnowiec. Zauważ, jak jest na tej podstronie zoptymalizowana treść na lokalne frazy.
Drugim ważnym elementem wspierającym SEO strony na rynku lokalnym jest obecność we wspomnianych już katalogach NAP, np. takich jak Google Moja Firma, czy Panorama Firm itd. Jeżei chodzi o wizytówkę GMF, obecność Twojej strony w tym katalogu sprawi, że będzie się ona również pojawiać w mapach Google.
Poniżej masz przykład efektów lokalnego pozycjonowania…
Pułapki i grzechy SEO
Zdarza się, że właściciele stron wkładają ogromny wysiłek w pozycjonowanie, a nagle strona odnotowuje drastyczny spadek widoczności. Jest wiele powodów, które mogą do takiej sytuacji doprowadzić. Poniżej podzielę się kilkoma, które często skutkują spadkiem pozycji w Google.
Brak audytu SEO
Podstawą każdego działania powinien być szczegółowy audyt SEO — zarówno własnej strony, jak i każdej strony konkurencji. Niekiedy osoby początkujące zaczynają działania bez dokładnej analizy sytuacji. Takie podejście szybko okazuje się błędem. Pojawia się wiele problemów, które z czasem coraz trudniej wyeliminować — mowa tu m.in. o kanibalizacji i błędnym doborze fraz kluczowych itd.
Aktualizacje algorytmu Google
Co więcej, Google stale aktualizuje zasady indeksowania stron i oceniania ich jakości. Musisz więc dobrze znać zasady działania algorytmu Google i śledzić nowości ze świata SEO — gdy tylko pojawi się jakaś aktualizacja zasad jego działania, powinieneś dostosować swoje działania do tych zmian.
Kanibalizacja słów kluczowych
Przygotowując strategię SEO, musisz dobrze zastanowić się, które strony będą pozycjonowane na dane słowa kluczowe. Często niedoświadczeni SEO-wcy pozycjonują dwie różne podstrony na to samo słowo kluczowe. To zjawisko jest określane mianem kanibalizacji słów kluczowych. Tutaj dwie podstrony rywalizują ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Aby tego uniknąć, zawsze pozycjonuj jedną konkretną podstronę na daną frazę kluczową.
Keyword stuffing
Już wiesz, że esencją SEO jest umieszczanie fraz kluczowych w tekście. Czasem osoby przygotowujące treści tak bardzo chcą, aby Google je zauważyło, że przesadzają z ilością umieszczania danego słowa kluczowego w tekście. Tekst jest naszpikowany danym słowem. Google tego bardzo nie lubi. Zjawisko to jest określane mianem keyword stuffingu. Aby uniknąć tego zjawiska, umieszczaj słowa kluczowe w sposób naturalny — stosuj też jego synonimy.
Więcej na temat tego zjawiska dowiesz się z tego artykułu: Czym jest keyword stuffing?
Problem z indeksowaniem podstrony
Zdarza się, że Twoja strona nie pojawia się w indeksie Google (zbiór wszystkich stron, które Google wyświetla użytkownikom). Czasem nawet dobrze zoptymalizowane strony z różnych powodów nie są indeksowane przez Google. Często nie znamy powodu takiego stanu rzeczy, ale trzeba tutaj wykonać pewne działania, które mogą naprawić sytuację.
Wtedy warto polinkować daną podstronę w mediach społecznościowych, na forach i na pozostałych podstronach w obrębie Twojej witryny. Zdarza się, że taki zabieg przyspieszy indeksowanie przez roboty wyszukiwarki.
Brak kompresji zdjęć i grafik
Często osoby bez wiedzy technicznej wrzucają zdjęcia na stronę, pomijając odpowiednie przygotowanie plików. Mówiąc o przygotowaniu, mam na myśli ich kompresję — to sprawia, że pliki graficzne ważą kilkaset megabajtów, co nie jest dobrze postrzegane przez Google. Złota zasada w odniesieniu do zdjęć na strony mówi, że rozmiar plików graficznych nie powinien przekraczać 100 kilobajtów.
Jak pozycjonować stronę samemu? [checklista]
Realizacja poniższych kroków sprawi, że będziesz w stanie pozycjonować stronę internetową samemu — bez pomocy agencji.
- Założenie strony na WordPress;
- Instalacja wtyczek SEO;
- Konfiguracja narzędzi (Google Analytics, Google Search Console);
- Optymalizacja techniczna witryny;
- Opracowanie strategii SEO;
- Analiza słów kluczowych;
- Tworzenie wartościowych treści;
- Budowanie bazy linków;
- Monitoring efektów;
Powyższe działania sprawią, że będziesz w stanie skutecznie pozycjonować swoją stronę internetową i osiągać wysokie pozycje w Google.
Jak samodzielnie pozycjonować swoją stronę? Podsumowanie i wnioski końcowe
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki nie przestraszyły Cię — nadal chcesz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem w Google Twojej strony. Jeśli będziesz konsekwentnie zdobywać wiedzę w wymienionych wyżej obszarach, to dasz radę. Twoja witryna zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, a Ty będziesz mieć satysfakcję i być może nowych klientów.
Potrzebujesz pomocy w zakresie pozycjonowania swojej strony? A może chcesz skonsultować jakieś kwestie, które wydają Ci się skomplikowane?