Oprogramowanie do sklepu internetowego

Odpowiednia platforma e-commerce to jeden z najważniejszych składników skutecznego handlu internetowego. Z poniższego tekstu dowiesz się, na jakie kryteria warto zwrócić uwagę i które rozwiązania na rynku pomogą Ci rozpocząć skuteczną sprzedaż online.

Wstępna uwaga… W pierwszej części artykułu przedstawiam rozwiązania dla osób, które dopiero chcą zacząć przygodę z handlem internetowym — chcą założyć swój pierwszy sklep. Przedstawię tu popularne rozwiązania typu SaaS (software as a service). Takie, w których w ramach abonamentu użytkownik otrzymuje dostęp do gotowego sklepu, w którym może wystawić produkty i od razu zacząć sprzedaż.

Druga część tekstu będzie omawiać przykłady oprogramowania typu open-source — pozornie bezpłatnych systemów, które często wymagają inwestycji w różnego rodzaju płatne rozszerzenia. Co więcej, systemy open source wymagają niekiedy umiejętności programistycznych od właściciela sklepu.

Przejdźmy do rzeczy — czas przedstawić najlepsze rozwiązania do prowadzenia sprzedaży przez internet.

Wybór oprogramowanie sklepu internetowego – ranking dla początkujących

Na poniższej liście znajdują się rozwiązania, które umożliwiają postawienie sklepu bez umiejętności programistycznych. Tego typu systemy są określane mianem Software as a Service — płacisz właścicielowi platformy co miesiąc abonament, a on udostępnia Ci gotowy sklep do sprzedaży.

RedCart

RedCart to polskie oprogramowanie e-commerce. Jest jednym z częściej wybieranych przez początkujących sprzedawców. W sieci można znaleźć różne opinie na temat RedCart. Na szczęście twórcy oprogramowania umożliwiają bezpłatną konfigurację sklepu na tym silniku w ramach okresu trialowego.

Sklep oparty o RedCart można zintegrować z długą listą hurtowni dropshippingowych.

Argumenty przemawiające za RedCart:

  • Duża elastyczność funkcjonalności: mocną stroną RedCart jest możliwość elastycznego uruchamiania poszczególnych funkcjonalności — takich, które ułatwiają zarządzanie towarem, działania marketingowe i sprzedażowe. 
  • Bogata baza materiałów poradnikowych: osoby początkujące docenią dostęp do dużej bazy wiedzy, która przeprowadzi krok po kroku przez proces konfiguracji sklepu;
  • Bezpłatny okres próbny: przez 14 dni bez zobowiązań możesz wypróbować platformę RedCart;
  • Sklep przystosowany do dropshippingu: dzięki automatycznym integracjom, w szybki sposób sklep można zintegrować z hurtowniami dropshippingowymi.

Selly

źródło: Selly.pl

Selly to platforma sklepu internetowego często polecana na internetowych forach. System dostępny jest w modelu abonamentowym już od 25 zł netto za miesiąc. Niestety w tej wersji nie ma możliwości integracji platformy z zewnętrznymi narzędziami takimi jak BaseLinker, czy też platformami marketplace.

Aby skonfigurować rozbudowany sklep na Selly — w kilku wersjach językowych, z dostępem do FTP i API, należy skorzystać z abonamentu w cenie 239 zł/miesiąc. Na tym silniku sklepu działa kilka znanych marek w naszym kraju. Można to traktować jako argument na korzyść tej platformy.

Argumenty przemawiające za Selly:

  • Dość duża liczba szablonów sklepu: Selly oferuje wiele szablonów graficznych, które można zainstalować w sklepie. Niestety część z nich jest bardzo kosztowna.
  • Szerokie możliwości konfiguracji koszyka zakupowego: właściciel sklepu ma dostęp do rozbudowanego panelu edycji koszyka zakupowego — można go ustawić w oparciu o 4 etapy.
  • Intuicyjny panel obsługi: osoby początkujące łatwo odnajdą się w obsłudze sklepu. Jego panel został stworzony z myślą o płynnym zarządzaniu sprzedażą;
  • Szeroka możlwość edycji wyglądu sklepu: jak na system SaaS, Selly oferuje szerokie możliwości personalizacji motywu sklepu. Jeśli ktoś zna HTML i CSS, może naprawdę sporo tutaj osiągnąć. 
  • Bezpłatny okres próbny: Sklep na Selly możesz testować przez 14 dni bezpłatnie.

Shopify

Źródło: Shopify

Ta propozycja jest pierwszą na liście, z której korzystają sklepy internetowe na całym świecie. Patrząc na wszelkie raporty, popularność Shopify stale rośnie. Możliwości tego systemu w akcji można zobaczyć, odwiedzając stronę producenta posiłków w proszku Huel albo sklep sieci sklepów sportowych Decathlon.

Shopify słynie z prostoty zarządzania stroną. Wybierając ten system do tworzenia sklepów internetowych, masz pewność, że stworzysz wygląd witryny  zgodny ze standardami Twojej niszy tematycznej. Co więcej, otrzymasz tutaj kompletny sklep gotowy do sprzedaży za kwotę ok. 130 zł miesięcznie.

Argumenty przemawiające za Shopify:

  • Łatwość edycji: sklepy na Shopify słyną z prostoty edycji sklepu i łatwego zarządzania sprzedażą.
  • Mnogość szablonów: decydując się na sklep na tej platformie, masz pewność, że stworzysz wygląd witryny, który w 100% będzie odpowiadał Twoim oczekiwaniom. Możesz wybierać spośród tysięcy gotowych szablonów graficznych.
  • Wsparcie techniczne: Shopify daje szerokie możliwości kontaktu z działem wsparcia technicznego. Możesz skorzystać z chata dostępnego w panelu sklepu, możesz zamówić połączenie telefoniczne z działem technicznym, jak również skorzystać z formularza kontaktowego. Oprócz tego twórcy systemy udostępniają sprzedawcom bogatą bazę wiedzy.

Sky-Shop

Źródło: sky-shop.pl

Sky-Shop to polska platforma e-commerce działająca modelu SaaS. Jest popularnym wyborem wśród sprzedawców, którzy chcą prowadzić sprzedaż zarówno na własnej stronie internetowej, jak i na zewnętrznych platformach marketplace. Ten system dobrze sprawdzi się u Ciebie, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z handlem. Prosta konfiguracja wszystkich funkcjonalności sprawi, że szybko zaczniesz prowadzenie sklepu online. 

Chcąc założyć własny sklep internetowy na Sky-Shop, nie musisz wydawać fortuny — na początku przetestujesz bezpłatnie oprogramowanie, a później za kwotę 69 zł miesięcznie będziesz oferować produkty Twoim klientom. Minusem platformy są kiepskie możliwości w zakresie pozycjonowania witryny w Google. 

Argumenty przemawiające za Sky-Shop:

  • Atrakcyjny cennik: sklep tutaj możesz założyć już za 19 zł miesięcznie, ale ten pakiet cenowy ma bardzo ograniczone możliwości. Jeśli chcesz od początku skutecznie działać na rynku, musisz zdecydować się na abonament w kwocie 69 zł miesięcznie.
  • Prosta edycja wyglądu sklepu: sklep możesz łatwo edytować z poziomu panelu administratora. 
  • Spora ilość integracji: sięgając po ten kreator stron internetowych możesz w swoim sklepie wdrożyć liczne rozwiązania marketingowe dostarczane przez zewnętrznych dostawców, m.in. system do wysyłki SMS-ów, czy też narzędzia do analityki internetowej.

Selesto

Źródłó: Selesto.pl

Kolejną propozycją rozwijaną przez polską firmę jest orpogramowanie Selelsto. Marka mniej znana niż RedCart, co nie oznacza, że gorsza. Być może jest wręcz odwrotnie. Selesto pozwala stworzyć sklep, który działa szybko i w intuicyjny sposób z punktu widzenia kupujących.

Twórcy tego systemu publikują na YouTube materiały poradnikowe, które omawiają proces tworzenia sklepu. Możesz się z nimi zapoznać przed podjęciem decyzji o inwestycji w Seleso.

Argumenty przemawiające za Selesto:

  • Wsparcie ze strony dostawcy oprogramowania: Selesto to platforma e-commerce dla sklepów internetowych, na której sprzedawcy mogą czuć się zaopiekowani przez właściciela usługi. Pomoc techniczna aktywnie rozwiązuje problemy sprzedawców.
  • Dobre jak na system SaaS możliwości w zakresie SEO: zdziwiłem się, gdy pierwszy raz zobaczyłem parametry optymalizacji SEO, jakie osiągają  sklepy oparte o Selesto. Śmiało mogę stwierdzić: da się tutaj robić SEO.
  • Atrakcyjny cennik: na szczególną uwagę w przypadku Selesto zasługuje świetna oferta cenowa. Jest ona silnym argumentem, który przemawia za wdrożeniem sklepu w oparciu o to oprogramowanie. 

Rozwiązania open-source do budowy własnego sklepu

Poniżej omawiam platformy, dzięki którym zbudowanie szybkiego i bezpiecznego sklepu będzie wymagało od Ciebie dużej samodzielności i wiedzy z zakresu technologii webowych. Nie mógł liczyć na wsparcie infolinii firmy, która w ramach abonamentu udostępnia Ci sklep. Będziesz samodzielnym właścicielem sklepu internetowego open source.

WooCommerce

Źródłó: WooCommerce.com

Tysiące (albo setki tysięcy) sklepów internetowych na całym świecie są oparte o platformę WooCommerce. WooCommerce to wtyczka do systemu WordPress. Zarówno WordPress, jak i WooCommerce są bezpłatnymi rozwiązaniami. WordPress można bezpłatnie pobrać ze strony: https://wordpress.org/download/ — następnie zainstalować wtyczkę WooCommerce i po chwili cieszyć się możliwością sprzedaży.

Musisz pamiętać, że zanim zainstalujesz WP, najpierw potrzebny Ci jest hosting pod sklep internetowy i domena. Jest to wydatek rzędu 200 zł. Poza tym WordPress jest darmowym oprogramowaniem z możliwością zakupu płatnych rozszerzeń. 

Argumenty przemawiające za WooCommerce:

  • Niski koszt prowadzenia sklepu: tak naprawdę może się okazać, że jedynym kosztem będzie zakup hostingu i domeny. Stanie się tak, jeśli poświęcisz chwilę na naukę obsługi WordPressa-a. W przeciwnym razie będziesz musiał zapłacić programiście za stworzenie Twojej strony. 
  • Elastyczność edycji: sklep na WooCommerce możesz dowolnie edytować. Zarówno jego wygląd, jak i funkcjonalności. 
  • Złożony proces konfiguracji sklepu: przygotowanie platformy do sprzedaży zajmuje sporo czasu. Znacznie więcej niż w przypadku platform abonamentowych. 
  • Dobry w przypadku małych sklepów: panuje przekonanie, że WordPress jest świetnym rozwiązaniem dla niedużych sklepów. Optymalizacja działania strony z paroma tysiącami produktów może być dużym wyzwaniem dla programisty. 

PrestaShop

Źródło: PrestaShop.com

Mówi się, że PrestaShop to rozwiązanie dla średnich i dużych sklepów. Często to twierdzenie pojawia się w porównaniu z WordPressem, który według wielu jest idealny w przypadku mniejszych sklepów. Podobnie jak WP, PrestaShop to platforma open source. Teoretycznie umożliwiaj stworzenie darmowego sklepu, jednak warto sięgnąć po płatne moduły, aby zwiększyć zakres funkcjonalności sklepu.

Setki tysięcy sklepów na całym świecie wykorzystuje Prestę. Te liczby powinny być przekonującym argumentem skłaniającym do wykorzystania tej platformy open-source. Szerokie możliwości skalowania sklepu są tu silnym atutem na rzecz PrestaShop — jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż bazującą na kilkutysięcznym katalogu produktów, ten wybór może być dla Ciebie słuszny. 

Argumenty przemawiające za PrestaShop:

  • Idealne rozwiązanie pod duży sklep internetowy: infrastruktura PrestaShop świetnie sprawdza się w przypadku sklepów z dużym asortymentem — obejmującym kilka tysięcy produktów. Oczywiście Presta również dobrze sprawdza się w przypadku małych i średnich sklepów internetowych. 
  • Niski koszt stworzenia sklepu: podobnie jak w przypadku WordPress, PrestaShop jest stosunkowo tanim rozwiązaniem. Jak już wspomniałem, rozwiązania dla e-commerce open source są teoretycznie bezpłatne. Trzeba tutaj za niektóre dodatki. 
  • Świetna pomoc techniczna: PrestaShop pozwala sprzedawcom kontaktować się telefonicznie. Niestety jest to płatna usługa, Korzystając z niej, wystarczy wypełnić formularz, a pracownik działu wsparcia technicznego PrestaShop w odpowiedzi na problem skontaktuje się ze sprzedawcą. 

Magento

Źródło: business.adobe.com

Ostatnie w zestawieniu rozwiązanie — platforma Magento to oprogramowanie typu open source dla najbardziej zaawansowanych użytkowników. Aby stworzyć sklep na tej platformie, potrzebne są umiejętności programistyczne. Rozwiązanie to jest idealne w sytuacji, gdy masz w swoim zespole programistę, który będzie w stanie edytować sklep. 

Jeśli chcesz zobaczyć w praktyce, jak działają sklepy oparte o Magento, możesz zerknąć na witrynę popularnej marki produkującej słodycze, Lindt lub stronę producenta samochodów Land Rover.

Argumenty przemawiające za Magento:

  • Skalowalność: Stabilna infrastruktura, która podoła potrzebom największych biznesów z branży e-commerce;
  • Szerokie możliwości edycji sklepu: jak w przypadku każdego open-source, Magento idealnie nadaje się w przypadku firm, które chcą stworzyć spersonalizowaną stronę e-commerce.
  • Przyjazny SEO: sklepy na Magento są dobrze zoptymalizowane pod oczekiwania wyszukiwarki Google.

Oprogramowanie open source czy SaaS?

Cały czas w tym tekście zakładam, że jesteś osobą początkującą — taką, która dopiero chce założyć pierwszy swój sklep internetowy. Nie masz doświadczenia związanego ze sprzedażą przez internet. W takich sytuacjach może się okazać, że samodzielna konfiguracja sklepu open-source będzie dla Ciebie dużym wyzwaniem. Z tego powodu możesz zechcieć zaangażować programistę do pracy nad Twoim sklepem. Z tym wiąże się konieczność inwestowania wcale nie małych pieniędzy.

W związku z powyższym wyobraź sobie taką sytuację. Decydujesz się na platformę open-source, np. WooCommerce. Nie umiesz samodzielnie skonfigurować sklepu. Płacisz kilka tysięcy programiście za pracę przy platformie. Nagle się okazuje, że Twój biznes nie wypala… Jesteś w plecy spore pieniądze.

W związku z tym lepszym wyborem jest platforma SaaS na początku przygody ze sklepem. Zawsze — w momencie, gdy Twój sklep zaczyna dobrze prosperować — możesz go przenieść na open-source i uwolnić się od comiesięcznego abonamentu. 

6 kryteriów wyboru platformy e-commerce

Zbudowanie sklepu należy poprzedzić solidnym researchem rynku. Im lepiej poznasz dostępne rozwiązania, tym lepiej wybierzesz to, które najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. Na etapie poszukiwań platformy trzeba zwracać uwagę na różne aspekty związane z rozwojem biznesu. Poniżej przedstawiam te najistotniejsze.

Koszt abonamentu

Zdarza się, że dane rozwiązanie jest warte wyższej ceny. W przypadku oprogramowania pod sklep internetowy jest dokładnie tak samo. Z tym że jako początkujący sprzedawca musisz pewnie liczyć się z każdą złotówką. Wobec tego, warto wybrać system, który nie puści Cię z torbami w początkowej fazie działalności. 

Warto wybrać taką platformę, która pozwoli Ci uruchomić sklep w cenie nieprzekraczającej kilkuset złotych za rok. Na rynku są takie rozwiązania. Zarówno w modelu SaaS, jak i open-source. 

Możliwość pozycjonowania sklepu

Pozycjonowanie to klucz do skutecznej sprzedaży w sklepie. Platformy typu SaaS są z reguły gorzej przystosowane do pozycjonowania niż systemy open-source. Oczywiście, nie oznacza to, że nie da się robić SEO w sklepach z abonamentem. Wybierając sklep pod kątem widoczności w Google, musisz zwrócić uwagę na:

  • szybkość działania sklepów na danej platformie,
  • opcje optymalizacji on-site,
  • możliwość publikowania treści na blogu,
  • przystosowanie layoutu sklepu do urządzeń mobilnych;

Mam tu dla Ciebie małą podpowiedź: poszukaj sklepów, które używają interesującej Cię platformy i sprawdź ich wynik w tym narzędziu — PageSpeed Insights. Dzięki niemu dowiesz się, jak Google ocenia techniczne aspekty danej strony internetowej w kontekście pozycjonowania. 

Dostępne integracje

Stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego wymaga sięgnięcia po dodatkowe rozszerzenia, które zwiększą zakres funkcjonalności oczekiwanych przez klientów.  Przed decyzją, musisz sprawdzić, czy dana platforma sklepowa umożliwia Ci integrację ze wszystkimi potrzebnymi rozszerzeniami. W zasadzie to powinno być jednym z najważniejszych kryteriów branych pod uwagę na etapie analizy rynku. 

Bezpieczeństwo i wsparcie techniczne

Sklep powinien być bezpieczny — z jednej strony chodzi tu o bezpieczeństwo pieniędzy i danych klientów, z drugiej mechanizmy zwiększające odporność na cyberataki. Dodatkowo warto postawić na rozwiązanie, które oferuje wsparcie techniczne ze strony działu obsługi klienta. Ta ostatnia cecha bywa nieoceniona, gdy dochodzi do różnego rodzaju nieprzewidzianych sytuacji. W tym obszarze platformy SaaS wypadają najlepiej. 

Trudność edycji sklepu

Mówiąc o edycji sklepu, mam na myśli modyfikacje na różnych polach. Platforma sprzedażowa powinna umożliwiać sprzedawcy edycję wyglądu strony, łatwość dodawania zewnętrznych skryptów i możliwość optymalizacji kodu źródłowego.

Pamiętaj, że na tym polu systemy open-source zawsze będą na wygranej pozycji. 

Opinie użytkowników

Kto może lepiej znać daną aplikację, niż osoby, które z niej korzystają? No właśnie. Cenną wiedzę przybliżającą Cię do wyboru systemu pod sklep możesz zebrać na różnego rodzaju grupach społecznościowych i forach. 

Oczywiście wybór sklepu na podstawie opinii również może być pułapką. Opinie w końcu można kupić. Trzeba więc je dobrze weryfikować, dokładnie przyglądać się kontom, z których są wystawiane. Często da się stwierdzić, czy dany użytkownik jest fikcyjną postacią, która pisze fałszywe opinie, czy też prawdziwym sprzedawcą, ktory przekonał się o skuteczności danej platformy na własnej skórze.

Dodatkowe systemy wspierające sprzedaż

Powyżej omówiłem systemy, które stanowią coś w rodzaju rdzenia umożliwiającego sprzedaż. Oczywiście sam ten rdzeń nie jest wystarczający, aby prowadzić skuteczną sprzedaż — taką, której oczekują Twoi klienci. W związku z tym musisz przy budowie sklepu sięgnąć po dodatkowe systemy. Poniżej przedstawiam te najważniejsze.

System do zarządzania sprzedażą

Ważnym obszarem, w którym możesz usprawnić obsługę sklepu jest system automatyzujący sprzedaż. Jeśli chcesz prowadzić swój biznes e-commerce w Polsce, najlepszym wyborem będzie system BaseLinker. Rozwiązanie to jest niezwykle przydatne w przypadku działalności na marketplace-ach takich jak Allegro, Amazon, eBay czy nawet OLX.

BaseLinker w zasadzie może zastąpić Ci sklep internetowy. Sięgając po ten program, możesz ułatwić sobie działalność na wielu platformach marketplace. System ten umożliwia wystawianie przedmiotów w wielu miejscach z poziomu okna jednej aplikacji. Warto rozważyć wykorzystanie tego narzędzia.

Bramka płatności

Priorytetem w dzisiejszym handlu internetowym jest udostępnianie płatności elektronicznych w sklepie online. Musisz więc wybrać dostawcę, który będzie obsługiwał wszystkie transakcje w sklepie — będzie Ci udostępniał tzw. bramkę płatności.

Na Twojej stronie powinna być dostępna możliwość płacenia za zakupy następującymi metodami:

  • Szybki przelew;
  • Płatność kartą kredytową i debetową;
  • Płatność Blik;
  • Płatności mobilne (Apple Pay i Google Pay);
  • Portfele elektroniczne typu PayPal;
  • Przelew w obcej walucie;

Dobrej jakości bramka płatności daje wszystkie powyższe opcje. Więcej na temat bramek płatności dowiesz się z tego tekstu: https://bartekgasior.pl/bramka-platnosci-jak-wybrac-dostawce/ 

Narzędzie do email marketingu

Prowadząc sklep internetowy, musisz skutecznie komunikować się z kupującymi. Z pomocą tutaj przychodzą systemu do email marketingu. Dzięki nim możesz ustawiać masową wysyłkę mailingu — np. newslettera z promocjami w Twoim sklepie. 

Najlepsze platformy e-commerce dają Ci możliwość szybkiej integracji z dowolnym oprogramowaniem do wysyłania maili.

Oprogramowanie do sklepu internetowego | Ranking 2023 (PODSUMOWANIE)

Jak już pewnie widzisz, do skutecznego prowadzenia sklepu internetowego potrzebna jest stabilna platforma — taka, która oprócz dobrej wydajności, ma również atrakcyjny cennik. Musisz zrobić wszystko, by koszt oprogramowania pozwalał Ci prowadzić dochodową sprzedaż. Jest to szczególnie istotne na początkowym etapie rozwoju biznesu e-commerce. Mam nadzieję, że powyższy ranking oprogramowania sklepów internetowych ułatwi Ci podjęcie właściwego wyboru. 

Na koniec muszę dodać, że wersja tego rankingu platform sklepów internetowych nie jest ostateczna — będę starał się regularnie ją aktualizować, gdy tylko na rynku pojawi się rozwiązanie warte uwagi przyszłych sprzedawców. 

Oprogramowanie do sklepu internetowego – często zadawanie pytania

Jakie oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego?

Wybór programu do sprzedaży internetowej powinien być determinowany przez analizę potrzeb Twojego biznesu. Oczywiście musisz też zwrócić uwagę na koszt prowadzenia działalności z wykorzystaniem danego oprogramowania.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Jeśli masz wiedzę na temat działania stron internetowych, koszt stworzenia sklepu może wynieść 200 zł. Jeśli jednak musisz zaangażować programistę lub skorzystać z rozwiązania abonamentowego, może się okazać, że koszt sklepu wyniesie kilka tysięcy złotych. Niekiedy kwota ta będzie dotyczyć tylko pojedynczego roku. 

Czy potrzebuję wiedzy programistycznej, by założyć sklep internetowy?

Nie musisz być programistą, by założyć sklep internetowy. Wystarczy postawić na sklep oparty o platformę SaaS — taką, w której dostawca udostępnia Ci sklep w zamian za abonament, który płacisz mu co miesiąc.

Open-source czy SaaS — który rodzaj oprogramowania pod sklep internetowy?

SaaS, czyli sklep internetowy na abonament jest lepszym wyborem w przypadku niedoświadczonych sprzedawców. Z kolei wybór platform open-source będzie lepszą opcją, jeśli jesteś osobą, która już miała jakąś styczność ze sprzedażą online. W tym drugim przypadku trzeba samodzielnie konfigurować każdy element sprzedaży.

Ile kosztuje abonament oprogramowania do sklepu internetowego?

Niektóre platformy e-commerce typu open source są udostępniane już w kwocie około. 20-30 zł w skali miesiąca. Mają one dość ograniczone funkcjonalności, ale wystarczające, aby lepiej zrozumieć podstawy działalności w internecie. Dodatkowo wielu dostawców platform sklepowych pozwala testować swoje rozwiązania bezpłatnie, z reguły przez 14 lub 30 dni.

Podobne wpisy