Wielu e-sprzedawców jest mocno zdziwionych, gdy słyszą o konieczności prowadzenia bloga dla sklepu internetowego. Wychodzą z założenia, że zajmują się sprzedażą, a nie pisaniem. Niestety takie podejście jest ogromnym błędem. W poniższym artykule wyjaśniam dlaczego.
Czym jest blog firmowy?
Zacznę dość ogólnie, bo chcę mieć pewność, że wiesz, po co w ogóle prowadzić biznesowego bloga. Sklep internetowy potrzebuje platformy do publikacji treści, ponieważ jest ona częścią marki w internecie. Jak to się przekłada na realne efekty? Wg statystyk udostępnionych na stronie HubSpot, firmy, które prowadzą bloga, mogą liczyć na:
- 55% więcej użytkowników odwiedzających stronę;
- 97% więcej linków prowadzących do strony;
- 434% więcej zaindeksowanych stron w Google;
Na pewno potrafisz sobie już wyobrazić potencjał, jaki niesie prowadzenie bloga w sklepie internetowym.
Dodałbym jeszcze jedną korzyść. Publikacja treści na własnej platformie jest — w przeciwieństwie do reklamy, na którą niekiedy trzeba sporo wydawać — rozwiązaniem bezpłatnym.
Sprawdź też 7 skutecznych sposobów promowania bloga w internecie
Blog i sklep internetowy: 9 korzyści pomysłu
Przejdźmy do szczegółów — poniżej wskazuje kilka głównych korzyści płynących z prowadzenia bloga przy sklepie internetowym. Zaznaczę już w tym miejscu, że sklep, który publikuje treści, będzie zawsze krok przed swoją konkurencją, która takiej działalności marketingowej nie prowadzi.
Sklep internetowy i blog: wsparcie SEO
Wielu właścicieli sklepów internetowych blog postrzega jak swego rodzaju fanaberię. Tyczy się to w szczególności początkujących sprzedawców. Wynika to z ich nieznajomości funkcjonowania dzisiejszego internetu. Te osoby nie wiedzą, jak ważnym elementem działań pozycjonujących stronę jest właśnie prowadzenie swojej platformy z tekstami.
A przecież publikacja artykułów stwarza doskonałą okazję, aby ściągnąć potencjalnych klientów na stronę sklepu internetowego. Blog oczywiście musi być odpowiednio zoptymalizowany, a publikowane treści zgodne z zasadami SEO copywritingu. Trzeba też pamiętać o pewnym mankamencie związanym z pozycjonowaniem stron. Mianowicie, efekty SEO są zauważalne dopiero po kilku miesiącach pracy. Tu reklama ma przewagę nad pozycjonowaniem, ponieważ zwrot z inwestycji jest prawie że natychmiastowy.
Sprawdź, jak założyć bloga na WordPress
Budowanie marki eksperckiej
Dzieląc się wartościowymi treściami na blogu, sklep internetowy zaczyna być postrzegany jako wiarygodna marka. Takie działania prowadzą do budowania relacji z użytkownikami. Zgodnie z zasadami psychologii społecznej, jako ludzie jesteśmy bardziej skłonni kupować u tych sprzedawców, których lubimy.
Co więcej, publikująć wartościowe treści, pojawi się szansa, że użytkownicy będą udostępniać je w internecie. To także wpłynie pozytywnie na postrzeganie marki Twojego sklepu.
Pamiętaj jednak, aby treści blogowe w sklepie nie zostały zdominowane przez nachalne zachęty do zakupu. Blog to przede wszystkim dzielenie się wiedzą z użytkownikami.
Blog dla sklepu internetowego: oszczędność czasu
Wyobraź sobie, że masz w swoim sklepie produkt, którego jakiś element użytkowania stale wzbudza niejasności Twoich klientów. Regularnie otrzymujesz telefony od kupujących, którzy chcą wiedzieć, jak należy obchodzić się z tym kłopotliwym produktem. Prowadząc bloga w sklepie internetowym, na którym edukujesz użytkowników, możesz odesłać takiego klienta do artykułu, który szczegółowo wyjaśni zasady użytkowania kłopotliwego produktu.
Mało tego, również osoby, które jeszcze nie dokonały zakupu, mogą czerpać wiedzę z treści blogowych na temat przedmiotów, którymi są zainteresowane. W tym wypadku artykuły stają się uzupełnieniem opisu produktu. A jeśli odpowiednio przemycisz w treści artykułu zalety produktu, to istnieje duża szansa, że klient właśnie u Ciebie go kupi.
Sklep internetowy blog wykorzystujący do ogłaszania nowości
Blog to świetna przestrzeń do informowania użytkowników o ofercie Twojego sklepu. Załóżmy, że wprowadzasz na rynek innowacyjny produkt, którego jeszcze nikt w kraju nie sprzedaje. Możesz go szczegółowo opisać w artykule, a następnie taką treść udostępniać w kampaniach email marketingowych, reklamach na Facebooku i Google.
Dodatkowo, możesz umieścić w formie wpisu blogowego listę obejmującą kilka krótkich recenzji produktów, które właśnie wyprzedajesz w sklepie.
Źródło konwersji
blog i sklep internetowy to doskonałe połączenie, dzięki któremu Twoja baza mailingowa będzie stale rosła. Oczywiście, jeśli w ogóle prowadzisz działalność mailingową. A jeśli tego nie robisz, to i tak musisz zacząć. ?
Na blogu w sklepie internetowym możesz umieścić formularz z zapisem na newsletter. Pozwolisz użytkownikom pobrać jakiś darmowy lead magnet, a w zamian oni będą trafiać do Twojej bazy email.
Budowanie społeczności wokół bloga sklepu internetowego
Na pewno też widzisz na niektórych blogach możliwość komentowania artykułów. Choć może Ci się wydawać, że nie ma to żadnej wartości, to w rzeczywistości jest to skuteczny sposób budowania społeczności użytkowników, którzy prowadzą dyskusję pod wpisami.
Zdarza się, że osoby komentujące zadają pytania do autora wpisu. To też doskonała okazja, by nawiązać bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem, co pomaga budować coraz silniejsze relacje ze swoją społecznością.
Oczywiście nie czarujmy się. Społeczność zbudowana wokół bloga nigdy nie będzie miała takiej mocy, jak ta, funkcjonująca w którymś z kanałów mediów społecznościowych. Niemniej warto angażować użytkowników do dyskusji.
Blog i sklep internetowy: podsumowanie
Powyższe zalety pary: sklep internetowy i blog należą do najważniejszych. Być może są jakieś, o których nie wspomniałem, dlatego jeśli mi coś wpadnie do głowy, to z pewnością artykuł ten zostanie uzupełniony. Mam nadzieję, że teraz już widzisz, jak ważny jest blog dla sklepu internetowego.
Szukasz osoby, która pomoże Ci wypromować Twój sklep za pomocą tekstów?
Odwiedź stronę copywritera i porozmawiajmy o tekstach dla Twojej firmy.