Co to jest Featured snippets? Ważne informacje o pozycji 0 w Google
Każdy content marketer powinien wiedzieć, co to jest featured snippets w Google i co zrobić, by go osiągnąć. W poniższy artykule dzielę się informacjami na temat tzw. Pozycji zero w wynikach wyszukiwania.
Co to jest featured snippets?
Featured Snippets (lub po polsku: fragment z odpowiedzią, czy też pozycja zero) to pojawiający się na samej górze wyników wyszukiwania Google fragment treści ze strony, która idealnie odpowiada na wprowadzone przez użytkownika zapytanie.
Poniżej przykład tekstu, który Google zdecydowało się przedstawić w postaci wyróżnionego fragmentu z odpowiedzią w wynikach wyszukiwania na frazę “Gdzie sprzedawać w internecie”.
Jakie płyną korzyści z fragmentu z odpowiedzią?
Informacje wyświetlane na pozycji zero, są niezwykle wygodne z perspektywy użytkownika. Dzięki nim często osoba nie musi wchodzić na stronę. Od razu otrzymuję poszukiwaną informację na tacy.
Do najważniejszych zalet płynących z pojawienia się w featured snippecie należą:
- Wzrost wiarygodności i autorytetu: większość użytkowników nie ma pojęcia, czym jest featured snippets. Jednak forma, w jakiej przedstawiana jest informacja pochodząca z Twojej strony, sprawia, że wzbudza ona dużą wiarygodność.
- Wzrost współczynnika klikalności (CTR): Użytkownik otrzymując podstawową odpowiedź na interesujące go zapytanie, może chcieć zgłębić wiedzę, wtedy z pewnością kliknie w snippet.
- Idealne dopasowanie do zapytań głosowych: Fragmenty z odpowiedzią doskonale nadają się do prezentowania odpowiedzi na głosowe zapytania użytkowników Asystenta Google, czy Siri.
- Przyciąga na stronę zainteresowanych użytkowników: Osoba, która nie jest zainteresowana skorzystaniem z usługi, lub zakupem produktu, zadowoli się informacjami zawartymi we fragmencie z odpowiedzią. Osoba zainteresowana wejdzie na stronę, by zgłębić informacje.
Featured snippets: Czy na pewno pomaga?
Warto w tym miejscu przytoczyć dane pochodzące z badania przeprowadzonego przez Ahrefs, które dowodzą, że liczba zapytań, na które pojawia się featured snippets, rośnie.
Użytkownicy są coraz bardziej świadomi istnienia tego formatu w oknie przeglądarki i coraz śmielej klikają w featured snippets.
Fragment z odpowiedzią zajmuje sporą część okna przeglądarki, dlatego zgodnie z zasadą “więcej znaczy lepiej” można się spodziewać, że więcej osób kliknie w link.
Nie do końca tak jest, bo w tych wyszukiwaniach, gdzie pojawia się fragment z odpowiedzią, najwięcej klików osiąga wynik idealnie pod fragmentem z odpowiedzią.
- Z badań przeprowadzonych przez firmę Ahrefs wynika, że gdy w wynikach wyszukiwania pojawia się fragment z odpowiedzią, to współczynnik klikalności strony, z której on pochodzi, wynosi: 8,6%, zaś strona, która jest pod snippetem, ma współczynnik klikalności na poziomie: 19,6%. To samo badanie wykazało, że gdy nie ma featured snippetu, tradycyjny link na 1 pozycji notuje CTR na poziomie: 26%.
- Hubspot na podstawie swoich danych zauważył, że w przypadku stron, które miały swój featured snippets w Google, współczynnik CTR wzrósł dwukrotnie.
Rodzaje fragmentu z odpowiedzią
Warto pamiętać, że nie każdy fragment z odpowiedzią wygląda tak samo. Wyróżnia się kilka jego typów. Google prezentuje wyniki na pozycji zero w taki sposób, aby najlepiej odpowiadały na zapytanie użytkownika.
Następujące typy featured snippetów pojawiają się w SERP-ach:
1. Akapit:
Zaprezentowany przykład poniżej ma postać snippetu mieszanego. Zawiera zarówno akapity, jak i listę. To pewnie dlatego, że fraza kluczowa nie jest frazą długiego ogona.
Raczej jest ogólnym, dwudaniowym zapytaniem.
2. Tabela:
3. Lista:
4. Video:
5. FAQ
Z reguły, gdy ktoś omawia w internecie temat featured snippetów, kwestia pytań i odpowiedzi jest pomijana. Warto jednak o niej wspomnieć, bo dostarcza ona sporo informacji użytkownikowi wpisującemu daną frazę.
Treść tego snippetu jest zaciągana z sekcji pytania i odpowiedzi, która znajduje się na dole strony, z której snippet pochodzi.
Jak zdobyć featured snippets?
Pamiętam, że sam byłem mocno zaskoczony, gdy pierwszy raz na stronie z wynikami wyszukiwania zobaczyłem featured snippets prowadzący do artykułu mojego autorstwa.
Kompletnie nie wiedziałem, dlaczego Google zaprezentował fragment mojego artykułu właśnie w taki sposób…. W końcu tamten artykuł pisałem dokładnie tak, jak piszę każdy inny.
Z perspektywy czasu wiem, że ogólna odpowiedź na pytanie jak osiągnąć featured snippets, mogłaby brzmieć: Należy napisać artykuł zgodny z zasadami pisania tekstów SEO.
Chcąc jednak odpowiedzieć bardziej szczegółowo, należy skupić się na następujących elementach.
Research słów kluczowych
Aby zacząć walczyć o featured snippets, w pierwszej kolejności należy wykonać research fraz kluczowych, na które Google wyświetla featured snippets.
Wykorzystaj do researchu słów kluczowych narzędzie Answer The Public. Dzięki niemu poznasz pytania, które będą odpowiadać frazom długiego ogona wpisywanym przez użytkowników.
Pamiętaj: Nie konkuruj z Wikipedią. Jeśli Wikipedia jest na pozycji 0 to zdobycie fragmentu z odpowiedzią jest praktycznie niemożliwe.
Odpowiednia organizacja tekstu nagłówkami
Pisząc tekst, należy mieć na uwadzę pytania, na które odpowiadamy. Jeśli fraza kluczowa brzmi “Gdzie handlować w internecie” to tak powinien brzmieć tytuł artykułu i kolejne podtytuły w tekście powinny zawierać kolejne miejsca do prowadzenia handlu.
Wysokiej jakości treści (zgodne z zasadami SEO)
To zasada dość oczywista, ale trzeba pamiętać, że tekst, który nie kwalifikuje się do TOP 10, raczej nie pojawi się jako featured snippets.
Pamiętaj więc, aby zoptymalizować tekst zgodnie ze wszystkimi zasadami SEO copywritingu.
Sekcja FAQ na dole strony
Tak jak wyżej wspomniałem, warto dodawać sekcję Q&A. Może się zdarzyć, że to właśnie pytania i odpowiedzi z niej zostaną wyświetlone jako featured snippets na stronie z wynikami wyszukiwania.
Treść, która odpowiada na pytania
Pisząc, należy odpowiadać na pytania. Najlepiej zwięźle i precyzyjnie. Wtedy taka treść będzie miała szansa pojawić się jako featured snippets.
Ten fragment znów odnosi się do research słów kluczowych.
Jak wyłączyć o feature snippets?
Zdarza się, że ktoś nie chce celowo, aby tekst wyświetlał się jako featured snippets w wynikach wyszukiwania Google.
Wyszukiwarka oferuje opcję, dzięki której możemy wykluczać określone treści z wyświetlania w featured snippetach.
Można zarówno wykluczyć całą podstronę, jak i znajdujące się na niej fragmenty treści.
W celu wyłączenia wyświetlania strony jako featured snippets, należy ustawić odpowiedni atrybut tagu meta robot w sekcji head.
Gdy zaś nie chcemy, aby określony fragment strony pojawiał się jako featured snippets, wtedy należy ustawić atrybut data-nosnippet w tagu, który chcemy wykluczyć z wyświetlania jako featured snippets.
Oczywiście takie wykluczenie najczęściej wykonujemy przy użyciu wtyczki do SEO. Zarówno Rank Math, jak i Yoast SEO dostarczają taką możliwość.
Co to jest featured snippets: Podsumowanie
Mam nadzieję, że w sposób kompletny przedstawiłem temat fragmentów z odpowiedzią.
Jeszcze raz powtórzę: Bez względu na to, czy współczynnik klikalności jest wyższy z fragmentem odpowiedzi, czy bez, warto starać się, aby nasze teksty zajmowały górną przestrzeń wyników wyszukiwania.
Ta sytuacja niesie wiele korzyści, które omówiłem wyżej.