Ile trwa pozycjonowanie stron

Ile trwa pozycjonowanie? Kiedy spodziewać się efektów SEO?

Planujesz działania SEO i liczysz na to, że za chwilę Twoja strona pojawi się wysoko w Google? Istnieje spora szansa, że tak się nie stanie. Niestety nie da się jednym zdaniem odpowiedzieć na pytanie, ile trwa pozycjonowanie. W poniższym artykule opowiem o czynnikach, które mogą wpłynąć na tempo wzrostu widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Z jakich działań składa się SEO? Jak wpływają one na czas?

Aby wyjaśnić sobie znacznie czasu w pozycjonowaniu stron internetowych, najpierw wyjaśnię poszczególne obszary całego procesu. To pozwoli Ci lepiej zrozumieć konkretnych działań z czasem trwania pozycjonowania strony.

Otóż skuteczne pozycjonowanie składa się z:

  • Wysokiej jakości treści: Google chce, by strony, które prezentuje w wynikach wyszukiwania, dostarczały użytkownikom idealną odpowiedź na ich zapytania. Z tego wynika, że Twoja strona www musi oferować przydatne informacje dla użytkowników. W dodatku informacje, które są regularnie aktualizowane. 
  • Linków prowadzących do Twojej strony: Google ocenia jakość stron przez ilość hiperłączy prowadzących do pozycjonowanej witryny. Jeśli do Twojej strony prowadzą mocne linki SEO, wtedy jest szansa, że Google dobrze ją będzie oceniać i częściej odwiedzać. To z kolei sprawi, że witryna szybciej będzie pojawiać się na górze wyników wyszukiwania. Musisz wiedzieć jednak, że nie zawsze większa liczba linków oznacza lepszą pozycję. Trzeba tu znaleźć rozsądny balans między jakością a ilością. 
  • Techniczna optymalizacja strony: Twoja witryna musi działać szybko — powinna się otwierać niemal natychmiastowo po wejściu użytkownika. Idealnie jeśli czas ładowania strony mieści się poniżej 3 sekund. 

W dużym uproszczeniu powyższe działania mają wpływ na jakość Twojego pozycjonowania — tym samym, od nich zależy, ile trwa pozycjonowanie stron i sklepów. 

Czynniki wpływające na szybkość pozycjonowania SEO
Od powyższych czynników w pewnym stopniu zależy czas potrzebny, by Google zechciał pokazywać Twoją stronę.

Czas w pozycjonowaniu stron jest pojęciem względnym

Gdybym chciał jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile trwa pozycjonowanie, to bym skłamał. Dlaczego? Otóż nikt nie wie tak naprawdę, ile będzie trzeba czekać na efekty SEO w przypadku konkretnej strony. Zdarza się, że zaczynamy pozycjonować dwie wręcz bliźniacze strony, po czym Google na jedną patrzy przychylnym okiem, podczas gdy drugą zdaje się ignorować.

Wiem, że powyższy akapit nie napawa optymizmem, jednak warto robić swoje — postępować zgodnie z dobrymi praktykami SEO, by zwiększyć szanse na szybkie efekty optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. 

Uważam, że czas w świecie SEO jest pojęciem względnym. Każda witryna ma własne (indywidualne) wyzwania, cele i otoczenie konkurencyjne — wszystkie te czynniki wpływają na to, jak długo zajmie osiągnięcie zauważalnych rezultatów.

Pozycjonowanie jest jak sadzenie drzewa

Aby lepiej Ci to wszystko zobrazować, posłużę się pewnym porównaniem… Działania SEO są jak sadzenie drzewa —  możesz dbać o glebę, podlewać ją i zapewniać odpowiednie warunki, ale nie sprawisz, że drzewo urośnie w ciągu jednej nocy. Algorytmy wyszukiwarki Google potrzebują czasu na przetworzenie zmian, indeksowanie nowych treści i zrozumienie ich kontekstu oraz wartości, jaką one niosą dla użytkowników.

Jednocześnie „czas” w SEO zależy od punktu widzenia. Jeśli prowadzisz nową witrynę w bardzo konkurencyjnej branży, efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach lub dłużej. Z kolei w przypadku mniej konkurencyjnych nisz, czas reakcji wyszukiwarki może być krótszy.

Sugeruję Ci dobrze zapamiętać te słowa: SEO to maraton, a nie sprint. Regularna analiza i dbanie o dostarczanie użytkownikom wartościowych treści przynoszą korzyści, nawet jeśli efekty są widoczne dopiero po pewnym czasie. 

Badania statystyczne na temat pierwszych efektów SEO

Nie chcę, byś tylko bazował na moich spostrzeżeniach dotyczących czasu potrzebnego na wypozycjonowanie strony w Google. Dlatego poniżej prezentuje wyniki ankiety, którą Ahrefs opublikowało na swoim koncie na portalu LinkedIn. Ankieta sprowadzała się do jednego pytania — ile trwa pozycjonowanie? Oczywiście zakładamy, że chodzi tutaj o czas od rozpoczęcia działań, do pojawienia się pierwszych efektów SEO.

Jak możesz zobaczyć poniżej, najwięcej użytkowników stwierdziło, że potrzeba 6 miesięcy, by zauważyć sukces działań SEO.

Źródło: konto Ahrefs na portalu LinkedIn (https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7155544706909671424/)

Od czego zależy czas oczekiwania na efekty SEO?

Teraz przybliżę Ci kilka kryteriów, które w ogólnym ujęciu często wpływają na czas potrzebny do wypozycjonowania strony. Z tym że tutaj nie ma żadnej reguły — nie zawsze poniższe elementy mają wpływ na czas pozycjonowania strony. 

Autorytet Twojej strony

Zacznijmy od tego, że Google inaczej podchodzi do treści publikowanych przez strony, które dobrze zna, a inaczej do tych, które niedawno pojawiły się w indeksie. Oznacza to, że jeśli rozwijasz nową witrynę, to w jej przypadku dłużej trwa pozycjonowanie w Google.  

Warto też dodać, że Google zwraca też uwagę na takie informacje jak wiek Twojej strony. W zasadzie to częściej wiek samej domeny. Robot wyszukiwarki większym zaufaniem darzy strony, które zna od wielu lat niż te, które niedawno pojawiły się w jego indeksie. 

Tym samym, jeśli dopiero zaczynasz pozycjonowanie na nowej stronie, musisz się liczyć z tym, że na efekty będziesz czekać dłużej. Możesz oczywiście wykonać pewien sprytny ruch — kupić domenę, na której kiedyś stała jakaś strona 

Branża branży nierówna

Łatwiej jest wypozycjonować usługi księgowe w Zambrowie niż sklep internetowy z zabawkami. W pierwszym przypadku konkurujesz z 2-3 firmami. W przypadku branży ogólnopolskiej musisz walczyć o pozycję w TOP 10 z firmami z całej Polski. Tym samym konkurencyjność jest tu zancznie większa. 

Wysoka konkurencja przekłada się oczywiście na koniecznośc zbudowania solidnego autorytetu witryny — tutaj w grę wchodzą mogą wchodzić takie czynniki jak ilość linków, wiek strony, liczba podstron. Wszystkie te działania wymagają czasu. Zatem oczywistym jest, że w najbardziej konkurencyjnych branżach długo trzeba czekać na efekty — bywa, że czas jest liczona w latach. 

Sprytny sposób na przyspieszenie wzrostu widoczności strony

Pewnie wiesz, że na jedne słowa kluczowe w kampaniach SEO łatwiej jest poprawić widoczność, podczas gdy inne wymagają wielu miesięcy działań, a czasem nawet lat. Z tego wynika prosty wniosek — jeśli od początku skupisz się na poprawie widoczności strony na trudne frazy, wtedy na efekty będziesz musiał dłużej czekać. 

Tak więc, aby przyspieszyć proces pozycjonowania, warto stawiać sobie cele w miarę realne — jeśli chcesz za 3 miesiące, aby na Twoją stronę wchodzili ludzie, warto zacząć od pozycjonowania na mniej popularne słowa. Następnie, wraz ze wzrostem autorytetu Twojej strony, będziesz mógł pracować nad trudniejszym frazami. 

Znalezienie mało popularnych słów kluczowych

Mówi się, że przeważnie tzw. słowa długiego ogona są łatwe do wypozycjonowania. Od razu tłumaczyć słowa długiego ogona (ang. long tail keywords) to te frazy, które składają się z kilku słów. Nie mogę się w pełni zgodzić z tą teorią. 

W końcu jest wiele fraz kluczowych składających się z dwóch słów, które są mało popularne. I one także są odpowiednim celem, jeżeli chodzi o chęć osiągnięcia szybkich efektów SEO. Weźmy na przykład taką frazę: 

Screen z Google Search Console

To jest przykład wzięty z mojej strony — zaledwie 11 osób wpisywało w ciągu ostatniego miesiąca frazę freelance copywriter. Oznacza to, że jest ona mało popularna. Jak widzisz, składa się tylko z dwóch słów. Fakt, że to słowo jest mało popularne, może oznaczać tyle, że nie walczą o nie duże agencje. Tym samym łatwiej jest wypozycjonować tutaj stronę o mniejszym autorytecie. 

Powyższa fraza to tylko przykład mało popularnego zapytania. Zrób własną analizę, by znaleźć niszowe słowa z Twojej branży. 

Analiza słów w oprogramowaniu do SEO

Skorzystaj z narzędzi takich jak Google Keyword Planner, SEMSTORM lub Senuto. Te aplikacje pomogą Ci zidentyfikować niszowe frazy oraz ocenić ich wolumen wyszukiwań i poziom konkurencji. Wprowadź ogólne słowo kluczowe związane z Twoją branżą, a narzędzie wygeneruje listę podobnych fraz oraz ich statystyki.

Wrzuć do narzędzia ogólne słowo kluczowe związane z Twoją działalnością. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep z odzieżą sportową, możesz wpisać „odzież sportowa”. Narzędzie wygeneruje listę długich fraz oraz ich statystyki, takie jak:

  • Średnia miesięczna liczba wyszukiwań: Informuje o popularności frazy.
  • Poziom trudności: Wskazuje, jak trudno jest osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla danej frazy. Niestety nie każde narzędzie pokazuje poziom trudności danego słowa kluczowego
  • Powiązane słowa kluczowe: Propozycje innych fraz, które mogą być istotne dla Twojej strategii SEO.

Wiele narzędzi pokazuje poziom trudności danego słowa — to może być dla Ciebie ważny trop podczas poszukiwania fraz, które pozwolą Ci szybko wypozycjonować stronę w Google.

Screen z narzędzia do analizy słów kluczywoych — SEMSTORM

Wykonuj te 5 kroki, by przyspieszyć pozycjonowanie

Pamiętaj, że nie warto bezczynnie czekać, aż Google odwiedzi Twoją stronę i zechce dodać ją do swojego indeksu. Zamiast tego, wykonaj działania, które mogą skrócić czas, w którym zobaczysz pierwsze efekty pozycjonowania strony. 

  1. Zgłoszenie nowo opublikowanej treści do Google Search Console — w ten sposób wysyłasz do Google informacje, że masz nowe treści, które robot wyszukiwarki powinien przeskanować.
  2. Dodaj linki wewnętrzne w starszych wpisach, które już są opublikowane na Twojej stronie. Dzięki temu robot będzie mógł ze znanych tekstów trafić na nowe treści. 
  3. Podlinkuj nową treść w mediach społecznościowych. Od razu po dodaniu np. nowego artykułu, dodaj w social mediach link do tej publikacji.
  4. Dodaj link na zewnętrznym portalu do Twojego artykułu. 

Długi czas oczekiwania na efekty pozycjonowania – alternatywne działania marketingowe

Jeśli prowadzisz stronę biznesową, to nie możesz sobie pozwolić na długie czekanie na efekty SEO. W końcu Twoja firma musi działać i pozyskiwać stale klientów. Działaniem, które w pierwszej kolejności przychodzi na myśl jako alternatywa dla SEO są płatne reklamy. 

  • Google Ads: zdarza się, że niektórzy pozycjonerze decydują się na ustawianie reklamy na nowo opublikowane treści. Nie sądzę, by miało to pozytywny wpływ pod kątem SEO, ale z pewnością możesz w ten sposób łatwo skierować ruch na strony, które jeszcze nie zostały dobrze wypozycjonowane. 
  • Meta Ads: kolejnym płatnym narzędziem są reklamy udostępniane przez firmę Meta. Możesz wtedy prezentować swoje treści na portalach Faceboo i Instagram. 

Jest jeszcze kilka innych systemów reklamowych, powyższe jednak uważam za godną alternatywę dla pozycjonowania strony w Google — przynajmniej do momentu, dopóki Twoja strona nie zwiększy widoczności i nie zacznie pozyskiwać ruchu organicznego. 

Chcesz porozmawiać o pozycjonowaniu Twojej strony?

Jeśli już działasz z SEO Twojej strony, ale uważasz, że to wszystko zbyt długo trwa, możesz odezwać się do mnie — jako freelancer SEO wykonam audyt Twojej witryny i wspólnie zastanowimy się nad potencjalnymi przeszkodami utrudniającymi wzrost widoczności serwisu.

Umów się na konsultacje marketingowe — wspólnie ustalmy plan działania optymalizacji Twojej strony pod kątem SEO.

Ile trwa pozycjonowanie SEO? (podsumowanie tematu)

Mniej więcej wiesz, ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania. Wiesz już też, że nie zawsze działają tu jasne reguły. Niestety niepewność jest jedną z cech SEO, która mocno frustruje. Zwłaszcza gdy masz poczucie, że robisz wszystko dobrze, a Twoja strona ciągle zajmuje odległe pozycje. Jeśli pozycjonujesz swoją stronę, sugeruję Ci uzbroić się w cierpliwość i wykonywać systematycznie działania, które sprzyjają wzrostowi widoczności — w końcu Google doceni Twój wysiłek. 

Na sam koniec musisz pamiętać, że sporo też zależy od tego, jaki masz budżet na pozycjonowanie — im więcej jesteś w stanie zapłacić agencji SEO, tym więcej jest ona w stanie zrobić dla Ciebie w zakresie poprawy pozycji strony. Możesz też oczywiście sam pozycjonować witrynę. Takie podejście będzie najbardzej atrakcyjne z punktu widzenia finansowego. 

Podobne wpisy