Jak wygenerować link do opinii Google? Krótki poradnik
Opinie Google to narzędzie, które kapitalnie zwiększa zaufanie klientów do firmy. Niestety wiele osób niechętnie pisze takie opinie. Wydaje im się, że to zajmie im sporo czasu. Na szczęście można wysłać im gotowy link do wystawienia opinii. Wtedy szanse, że coś napiszą, są znacznie większe. Dziś pokażę Ci, jak taki link wygenerować.
3 kroki, by wysłać gotowy link do wystawienia opinii w Google
Wysłanie gotowego linka do pola tekstowego przeznaczonego na wpisanie opinii jest banalne. Tak naprawdę problemem zawsze jest znalezienie zakładki w profilu Google, w którym znajduje się ten link. Teraz będzie za każdym razem trafiać tam bez problemu.
1. Przechodzisz na wizytówkę Google
Wiem, że czasem każdy zadaje sobie pytanie… Jak mam wejść do wizytówki?! Uważam, że najprostsza ścieżka prowadzi przez okno wyszukiwarki. Oczywiście, na samym początku zaloguj się na konto Google.
W Google wpisujesz hasło Wizytówka Google.
Jeśli jesteś zalogowany na koncie, na którym masz wizytówkę, wtedy zostaniesz przeniesiony na stronę z oknem logowania do Twojego konta. Tam klikasz niebieski przycisk Zarządzaj.
Po tym zostajesz przeniesiony na stronę prezentującą wszystkie wizytówki, którymi zarządzasz. Tam klikasz nazwę interesującej Cię firmy.
Docelowo powinieneś znaleźć się na następującej stronie — tam musisz nacisnąć przycisk Poproś o opinie.
Nie masz jeszcze wizytówki? Sprawdź jak założyć Google Moja Firma
2. Kopiujesz link
Jak widzisz, możesz udostępnić link na kilka sposobów. Możesz:
- Skopiować goły adres URL (zauważ, że ma on skróconą wersję);
- Udostępnić go na Facebooku lub Whatsapp’ie;
- Wysłać link do konta Google w wiadomości email;
Jak widzisz, udostępnianie linka do opinii jest banalnym zadaniem. Jednocześnie uważam, że jest to priorytetowe narzędzie każdej osoby, która realizuje marketing w Google. Zacznij więc udostępniać link i uzyskaj więcej opinii w ten prosty sposób.
3. Wysyłka linku do klientów
Choć sam staram się indywidualnie wysyłać link do klientów, to jeśli prowadzisz np. duży sklep internetowy, dobrym posunięciem może być masowa wysyłka linka do klientów.
Nie jestem pewien, czy takie działanie jest zgodne z polityką Google, ale możesz spróbować dać zniżkę klientom, którzy podzielą się swoją opinią na wizytówce GMF.
Idealnie byłoby, gdybyś miał w bazie mailingowej listę swoich klientów. Wtedy możesz wygenerować link do wystawienia opinii i każdej osobie z listy wysłać ten URL.
Bonusowa podpowiedź
Często spotykam się z sytuacjami, w których firmy udostępniają link do wystawienia opinii Google w dość nieoczywistych miejscach. Oto przykłady:
- Stopka na Twojej stronie internetowej;
- Profile w mediach społecznościowych;
- Tabliczki z kodem QR prowadzącym do opinii, np. restauracje ustawiają na stolikach takie ulotki;
- Wszelkiego typu materiały poradnikowe w formie PDF;
- Wiadomości email wysyłane do swojej bazy mailowej;
- Wiadomości SMS wysyłane do klientów;
Sugeruje Ci zmianę podejścia do proszenia o wystawianie opinii. Miej zawsze pod ręką link i udostępniaj go za każdym razem, gdy poczujesz, że nadażyła się ku temu okazja. Zobaczysz, że dzięki temu Twój marketing nabierze tempa.
Dlaczego warto zbierać opinie w wizytówce Google?
Tytułem uzupełnienia wyjaśnię, dlaczego w ogóle opinie o firmie są istotnym elementem marketingu w wyszukiwarce. Otóż dodawanie opinii przez Twoich klientów jest ważnym sygnałem dla Google, że Twoja firma działa aktywnie. Tym samym klienci są zadowoleni z Twoich usług. Oczywiście pod warunkiem, że pojawiają się tam pozytywne opinie.
Poniższą listę potraktuj raczej jako swego rodzaju ogólne wskazówki — niemniej przedstawiam w niej korzyści, jakie niesie pisanie opinii przez Twoich klientów na Twoim koncie.
- Lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania: opinie wpływają na algorytmy Google, które decydują o pozycji wizytówki w lokalnych wynikach wyszukiwania. Tych, które pojawiają się, gdy ktoś np. wpisze hasło typu: pozycjonowanie Katowice. Im więcej opinii, tym większa szansa, że Twoja firma pojawi się w tzw. Local Pack oraz na wysokich pozycjach w Google Maps.
- Zwiększenie zaufania klientów: Opinie pełnią rolę społecznego dowodu słuszności (jednej z 6 reguł Cialdiniego). Klienci częściej wybierają firmy, które mają liczne pozytywne recenzje. Nie muszę robić specjalnych badań, by to sprawdzić — znam to z własnego doświadczenia.
- Informacja zwrotna ze strony klientów: Opinie to źródło wiedzy o tym, co klienci cenią w Twojej ofercie i co warto poprawić. Możesz dzięki nim ulepszyć swoje produkty lub usługi, lepiej dostosowując się do potrzeb odbiorców.
Czy każdemu klientowi powinienem wysłać prośbę o dodanie opinii?
Na pewno wiesz, z którymi klientami Ci się dobrze współpracuje. Sądzę, że Ci, z którymi nie masz dobrych relacji, mogą być mniej skłonni do zostawienia swojej recenzji. Warto więc wysyłać link do recenzji Google do osób, z którymi prowadzisz dłuższą współpracę i udało Ci się zbudować dobre relacje.
Jak wygenerować link do opinii Google? (podsumowanie)
Moje doświadczenie pokazuje, że jak zaczniesz udostępniać link swoim klientom, to zwiększysz szansę, że zechcą oni coś od siebie napisać. Wiem też, że nawet podsunięcie pod nos gotowego linka nie skłoni części osób, by podzieliły się referencją.