Jak zoptymalizować zdjęcia na stronę internetową z myślą o SEO?
Zdjęcia na stronach internetowych pełnią bardzo ważną rolę — to one często przykuwają uwagę i ściągają użytkowników do Ciebie. Jeśli chcesz wiedzieć, skąd brać dobre zdjęcia na strony www i jak je optymalizować, by wspierały SEO, w tym poradniku znajdziesz najważniejsze porady.
Skąd brać zdjęcia na stronę www?
Do pozyskiwania zdjęć na stronę możesz podejść na 2 sposoby. Przynajmniej ja widzę 2 opcje.
Zdjęcia z bibliotek typu stock
W internecie jest wiele stron, z których możesz pobrać bezpłatne zdjęcia do wykorzystania na stronie internetowej. Przeważnie są one udostępniane na licencji creative commons. Trzeba jednak zaznaczyć, że sam fakt występowania licencji creative commons nie upoważnia Cię do dowolnego korzystania ze zdjęć.
Tutaj ma znaczenie rodzaj licencji CC — największą swobodę korzystania daje licencja creative commons zero. W jej przypadku możesz niemal dowolnie wykorzystywać zdjęcie — przerabiać je, umieszczać u siebie na stronie i wykorzystywać w projektach komercyjnych (kompletnie bez obaw o naruszenie praw autorskich!).
Korzystając z takich platforma masz dostęp do milionów zdjęć i grafik różnego typu — od grafik wektorowych, po profesjonalne fotografie profesjonalnych fotografów. Część plików z tej ogromnej bazy jest płatna.
Do popularnych bibliotek z darmowymi zdjęciami należą:
- Pixabay,
- Pexels.com,
- Unsplash.
Tego typu serwisów w internecie jest znacznie więcej, ale ja zaglądam do powyższych, gdy muszę wziąć zdjęcia na stronę www. Musisz wiedzieć, że zdjęcia stockowe mają jedną poważną wadę — są one ogólnodostępne. Przez to Google nie zacznie ich prezentować w wynikach Google Grafika, bo na wielu stronach wcześniej te pliki były już publikowane. Na szczęście możesz sprawić, że wyszukiwarka chętnie będzie prezentować Twoje grafiki!
Powyższe aplikacje dają Ci też dostęp do płatnych grafik. Sądzę jednak, że nie warto na nie wydawać pieniędzy — mimo że wyglądają ciekawiej od tych darmowych.
Jak wykorzystać zdjęcia na potrzeby tworzenia stron www?
W zasadzie w każdym miejscu, w którym działasz, możesz umieszczać darmowe obrazy ze stron stockowych. Musisz jedynie pamiętać o warunkach wynikających z licencji CC. Możesz umieścić darmowe zdjęcia na stronie internetowej, newsletterze, czy też mediach społecznościowych.
Autorskie grafiki tworzone w narzędziu Canva (gorąco Cię zachęcam do tego)
Korzystanie z wyżej wymienionych stron to bardzo łatwy sposób na zdobycie darmowych, dobrze wyglądających zdjęć na stronę. Zalecam Ci jednak bardziej ambitne podejście do tworzenia zdjęć i grafik na potrzeby stron www.
Chodzi mi o tworzenie własnych oryginalnych grafik za pomocą narzędzia Canva. Jest to internetowa aplikacja, w której możesz edytować dowolnie zdjęcia i grafiki. Każdy plik możesz modyfikować, dodając napisy i umieszczając różne graficzne elementy. To wszystko za pomocą łatwego w użyciu edytora drag and drop.
Sam tak robię i dzięki temu mogę umieszczać na stronie legalne, przyzwoicie wyglądające grafiki. A do tego cieszyć się wysokimi pozycjami moich zdjęć w Google Grafika!
Sprawdź grafiki z mojego bloga
Sam stosuję to podejście — korzystam z bazy zdjęć Canvy i łączę je z własnymi grafikami stworzonymi w tym narzędziu. To sprawia, że osiągam kompletnie unikalne pliki graficzne, których wyszukiwarka nie zna, tym samym chętniej prezentuje je w wynikach wyszukiwania.
Większość grafik z mojego bloga jest wysoko oceniana przez Google — nawet jeśli artykuły nie pojawiają się wysoko w wynikach, to często użytkownicy mogą trafić na moje treści przez grafiki: spójrz tu — wpisz np. hasło lejek marketingowy i zobacz, co jest na pierwszym miejscu.
Dzięki temu, że moja grafika jest wysoko, zwiększam ruch na swojej stronie internetowej.
Optymalizacja zdjęć i grafik na stronę z myślą o pozycjonowaniu
Uważam, że każda strona internetowa powinna być optymalizowana pod SEO — tym samym powinna spełniać oczekiwania wyszukiwarki Google, która może zechcieć prezentować ją w swoich wynikach wyszukiwania. Aby strona była przyjazna SEO, musi m.in. mieć dobrze zoptymalizowane pliki graficzne. Teraz Ci opowiem, jak podejść do tematu.
Może Cię zainteresować: Jak samemu pozycjonować stronę internetowa?
Wybór właściwego formatu zdjęcia
Pewnie dobrze wiesz, że pliki graficzne występują w różnych formatach — jpg, png, svg, a czasem też mniej popularnym WebP. O tym ostatnim formacie więcej opowiem w dalszej części tego tekstu.
Gdy mówimy o wyborze formatu dla plików graficznych zasada jest prosta:
- PNG – używaj, gdy potrzebujesz przezroczystego tła lub wysokiej jakości grafiki, np. logo, ikony, wykresy.
- JPG – najlepszy do zdjęć i grafik z dużą ilością kolorów, gdzie priorytetem jest mniejszy rozmiar pliku przy zachowaniu dobrej jakości.
Rozmiar zdjęcia
Pamiętaj, że zdjęcie na stronie musi wyświetlać się w odpowiedniej jakości — nie powinno być rozmazane, a wręcz przeciwnie: wyraźnie przedstawiać zawartość.
Gdy mówię o rozmiarze pliki graficznego mam na myśli:
- rozmiar zdjęcia wyrażony w kilobajtach lub megabajtach
- i długość i szerokość określaną w pikselach.
Jeżeli mówimy o rozmiarze zdjęć określającym wagę zdjęcia, złota zasada mówi, że pliki graficzne na stronach i sklepach internetowych nie powinny zajmować więcej miejsca niż 100 kb. Wyjątkiem mogą być strony fotografów, architektów, malarzy — tam zdjęcia muszą mieć wysoką jakość, co trudno czasem osiągnąć, zmniejszając rozmiar poniżej 100 kilobajtów.
Dzięki optymalizacji rozmiaru zdjęć sprawisz, że szybkość ładowania strony nie ucierpi przez zbyt wolne wczytywanie na serwerze.
Narzędzie do kompresji zdjęć
Zdjęcia możesz łatwo kompresować na komputerze — jeśli używasz systemu OS X, możesz to bezpłatnie zrobić w aplikacji Preview. Na Windowsie także kompresja zdjęć przebiega w łatwy sposób i nie wymaga sięgania po żadne dodatkowe programy graficzne do edycji zdjęć.
Możesz też w internecie zdjęcia przerobić przy użyciu takich strony jak Tinypng.com — wgrywasz do strony Twoje pliki graficzne, a ona je niemal natychmiastowo kompresuje.
Optymalizacja tagów HTML w panelu witryny
Zakładam, że Twoja strona jest oparta o jakiś system do publikowania treści. Tym samym masz do dyspozycji opcje, które powalają Ci ustawiać różne informacje o zdjęciach. Aby obrazy dobrze się pozycjonowały, musisz zadbać o następujące ustawienia grafik:
- Zmień domyślne nazwy plików na opisowe, np. „samochod-zdalnie-sterowany.jpg”. Dzięki temu Twoje zdjęcie będzie miało szanse na wysokie miejsce w wyszukiwarkach plików graficznych.
- Uzupełnij atrybut alt — ten element opisuje zawartość obrazu. Dodaj tam słowo kluczowe.
- Zmień format zdjęcia na WebP. Dzięki temu jeszcze bardziej zmniejszysz rozmiar grafiki bez obawy o utratę jakości. Jeśli korzystasz z WP, możesz do formatu WebP użyć wtyczki Converter For Media dostępną w repozytorium WordPress.
- Spraw, aby zdjęcia dostępne na stronie miały taki sam rozmiar wyrażony w pikselach, jak ich rzeczywisty rozmiar — czyli, jeśli na stronie grafika wyświetla się w maksymalnej szerokości 900 pikseli, to również w źródłowej wersji zdjęcie nie powinno mieć większego rozmiaru.
Pamiętaj, aby w przypadku danego zdjęcia, przeprowadzać wszystkie powyższe kroki optymalizacyjne.
Zdjęcia na stronę internetową – jak mogą wspierać SEO w Google? (podsumowanie)
Jak widzisz, każdy w łatwy sposób może prezentować wysokiej jakości zdjęcia na swojej stronie. Można pobrać je ze specjalnych platform, które działają jak darmowe banki zdjęć, jak również zrobić samemu grafiki w programie. Ja polecam Ci tę drugą opcję. Niezależnie od opcji, którą wybierzesz, pamiętaj, by przed publikacją zdjęć zadbać o ich odpowiednią optymalizację pod kątem pozycjonowania.