Pozycjonowanie lokalne: co robić, czego unikać i jak je wykonać?
Widoczność firmy w internecie to już standardowy, a nie dodatkowy kanał dotarcia do odbiorcy. Nawet na rynku lokalnym. Sprawdź, jakie działania warto podjąć, by docierać do lokalnych odbiorców na „rynku internetowym” i dowiedz się czy zawsze potrzebni są specjaliści, którzy zwiększą widoczność firmy w wynikach wyszukiwania? A może eksperci mogą być bardziej wsparciem niż głównym wykonawcą?
Co warto wprowadzić na początek?
Zanim zdecydujesz się promocję lokalnego biznesu, zwróć uwagę czy Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest tworzenie podstron zoptymalizowanych pod tzw. „Usługa + Miasto”, np. adwokat Katowice, adwokat Kraków, adwokat Wrocław.
Nie ma jednej odpowiedzi na to czy lokalne działania promocyjne będą tańsze od ogólnopolskich. – „To zależy od branży, celu i lokalizacji. Lokalne SEO w Chorzowie będzie tańsze niż w Warszawie. Taniej wypozycjonować frazę „Szafy Chorzów” niż „Szafy Warszawa”, ponieważ jest tam większa konkurencja. Im więcej chętnych, tym działania mogą być droższe i wydłużone w czasie. – mówi Paweł Gontarek, CEO Semgence, w jednym z odcinków podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co?”.
– „Ze swojego doświadczenia powiem, że wypozycjonowanie strony w dużych miastach na średnio i mocno konkurencyjne słowa kluczowe zajmuje od kilku do kilkanastu miesięcy. Fraza „Angielski + miasto” pojawia się w wynikach organicznych nawet po roku. Oczywiście wyniki te zostaną, ponieważ zgromadzono odpowiednią moc SEO. – dodaje Paweł Gontarek, właściciel agencji Semgence.
Jak reklamować lokalny biznes w internecie?
W działaniach lokalnych należy skupić się przede wszystkim na wizytówce Google, serwisach lokalnych, stronach klientów oraz mediach społecznościowych. Poniżej krok po kroku opisujemy, na co zwrócić uwagę.
Wizytówka Google (ale taka prawdziwa)
Jeden z ważniejszych elementów lokalnego pozycjonowania. Po pierwsze geolokalizacji dzisiaj ma znaczenie, więc im precyzyjnie opiszesz swoją firmę i oferowane przez nią produkty lub usługi, tym masz szansę, że wyświetlisz się „mapkach” na najwyższych pozycjach.
Dlatego zakładając wizytówkę wypełnij ją wszystkimi informacjami, jakie tylko możesz zamieścić:
- Podaj dokładny adres i zaznacz go za pomocą pinezki;
- Uzupełnij opis mówiący o doświadczeniu, historii firmy oraz o ofercie. Unikaj w opisie danych kontaktowych (adres, numer telefonu, mail), ponieważ Google zawiesza wizytówki za takie działania. Na te dane jest specjalna rubryka;
- Publikuj posty i zdjęcia na bieżąco – pokaż użytkownikowi, że Twoja firma żyje. Umieszczaj informacje o promocjach, nowościach, a nawet urlopie. Zaznacz w kalendarzu marketingowym, że tak samo, jak na Facebooku czy blogu, musisz być aktywny również w wizytówce „Google Moja Firma”;
- Zbieraj opinie klientów – to istotny element wizytówki. Ważne jest to, by opinie były wystawione przez osoby, które korzystały z usługi lub produktu. Kupowane opinie to nie tylko ryzyko zawieszenia wizytówki, ale przede wszystkim utrata wiarygodności wśród potencjalnych lub obecnych klientów. Nie ma nic gorsze niż sytuacja, w której wychodzi na jaw, że Twoja firma kupowała pozytywne opinie.
Istotne jest również to, by wizytówka była prawdziwa. Co to znaczy? W przeszłości wiele firm zakładało wizytówki na fikcyjne adresy, np. adres zamieszkania znajomego lub wirtualnego biura, w którym w ogóle nie przebywali. Teraz Google weryfikuje miejsca m.in. poprzez informacje z CEIDG lub nagranie filmu z wnętrza biura oraz przesłania zdjęć z zewnątrz oraz wewnątrz pomieszczenia.
Serwisy lokalne
Postaw na widoczność Twojej firmy w serwisach lokalnych. Tutaj nie tylko istotne jest SEO. Dzięki publikacjom na portalach mówiących o miejscu, w którym mieszkasz, docierasz do potencjalnych klientów. To działania budowania brandu i relacji z czytelnikami jednocześnie.
Warto dopasować temat do sytuacji, np. wystąpić w roli eksperta/komentatora lub postawić na artykuł, w którym wyjaśniamy, w jaki sposób funkcjonuje nasza firma, jak może pomóc mieszkańcom i dlaczego powinni się z Tobą skontaktować.
Strony klientów
Kolejny element, który pomoże pod kątem SEO, jak i budowania wizerunku. Jeśli współpracujesz z klientami z tego samego miasta lub województwa, możesz poprosić o umieszczenie na jego stronie Twojego logo z odnośnikiem do witryny internetowej.
Popularne są również wpisy gościnne na stronach klientów w formie case study. Ty wraz z klientem wspólnie omawiacie rozwiązanie, które zostało zastosowane w przedsiębiorstwie. Warto przedstawić historię i opowiedzieć, jak firma funkcjonowała wcześniej, bez wdrożonej usługi lub produktu.
Grupy i fanpage w mediach społecznościowych (choć to nie SEO)
Ostatnie miejsce, w jakim dobrze byłoby się pojawić to fanpage grupy tematyczne w mediach społecznościowych. Bądź aktywny, ponieważ podobnie jak w wizytówce Google Moja Firma Twoi potencjalni i obecni klienci zobaczą, że firma żyję i jest aktywna.
To też organiczne docieranie do odbiorców bez kosztowo (mimo coraz mocniej ucinanych zasięgów). Wielką zaletą jest umieszczanie informacji na grupach nie tylko lokalnych, ale również tematycznych. Jeśli jesteś prawnikiem z Krakowa, to Twoje usługi możesz umieścić na grupie „Mieszkańcy Krakowa”, jak i „Pomoc prawna w Małopolsce”.
Samemu czy ze specjalistą?
Wszystko zależy od umiejętności właściciela strony i jego budżetu, który można przeznaczyć na prace specjalisty. Mimo wszystko dobrze byłoby połączyć siły. Nie chodzi tu o to, by całość prac zlecić specjaliście i płacić tysiące miesięcznie. Wielu z ekspertów jest w stanie pomóc w ramach konsultacji.
Często 2 -3 godziny rozmowy mogą sporo podpowiedzieć i wskazać rozwiązanie. Kolejne działania, ustalone ze specjalistą, możesz wdrażać samemu, a potem znowu umówić się na konsultacje, by sprawdzić to, co stworzyłeś jest poprawne.