Brief dla copywritera

Otrzymujesz gotowy tekst od freelancera, spodziewasz się wysokiej jakości, jednak czytając treść, stwierdzasz, że jest ona do niczego… Znasz ten scenariusz? Tego typu historiom można łatwo zapobiec. Wystarczy na początku współpracy przygotować brief dla copywritera, który szczegółowo przedstawi Twoje oczekiwania.

Jeśli chcesz tylko pobrać gotowy wzór briefu dla copywritera, link do niego znajdziesz na dole tej strony.

Przejdź do briefu

Czym jest brief?

Najogólniej rzecz ujmując, brief to dokument, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje, w oparciu o które copywriter jest w stanie napisać skuteczne teksty.

Dobrze przygotowany brief dla copywritera pomoże:

  • Wyjaśnić szczegółowo, czego oczekujesz ze strony autora tekstów;
  • Będzie podstawą rozstrzygnięć w razie ewentualnych spornych sytuacji;
  • Zdefiniuje konkretne cele, jakie stawiasz przed freelancerem;
  • Dostarczy kompletny zakres wiedzy na temat Twojej firmy potrzebny do realizacji zlecenia;

Brief dla copywritera naprawdę w wielu przypadkach zapobiega katastrofie podczas współpracy na linii firma – freelancer.

Warto jeszcze dodać, że wg badań z powodu źle przygotowanych briefów aż 30% budżetów marketingowych jest marnowanych.

Na jakie elementy zwrócić uwagę, tworząc brief?

Na przestrzeni ostatnich lat widziałem różne briefy. Różniły się one pod każdym względem: zakresem szczegółowości, szatą graficzną, objętością. Ja postanowiłem skupić się na tych elementach, które mogą być źródłem ewentualnych nieporozumień na etapie realizacji zlecenia. 

Kilka podstawowych informacji na wstępie

Zanim przejdziesz do szczegółów dotyczących bezpośrednio zlecenia, tytułem wstępu, uwzględnij kilka ogólnych informacji. Mam na myśli takie oczywistości, jak nazwa firmy, data przygotowania briefu, dane kontaktowe pracownika firmy odpowiedzialnego za realizację projektu, jak również przedstaw ramy czasowe realizacji zlecenia. W tej części zasygnalizuj jeszcze, czym zajmuje się Twoja firma, jak Twoje produkty/usługi pomagają klientom. 

Charakterystyka zlecenia

To kluczowa część briefu dla copywritera. Dotyczy ona ściśle zadań, które będzie on realizował. W tym miejscu należy scharakteryzować, jakiego typu treści mają być przedmiotem zlecenia. Dodatkowo, w jaki sposób wpisują się one w strategię komunikacji firmy.

W tej części należy też ustalić cele, jakie powinny realizować dostarczone teksty. Oznacza to, że należy przyjąć jakieś mierzalne wskaźniki, które pozwolą ocenić, czy teksty zdały swój egzamin. Niestety w przypadku copywritingu ocena skuteczności tekstu bywa często trudna do zmierzenia. ?

Wyobraź sobie, że zlecasz napisanie artykułów SEO na stronę. Oczywiście chcesz, by teksty pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Niestety często tekst sam w sobie nie jest w stanie zapewnić wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Na wyniki SEO wpływ ma wiele innych czynników, niedotyczących jakości treści. Ale przyjmując taką rygorystyczną skalę, możemy wybrać następujące wskaźniki oceny skuteczności treści:

  • Pozycja w Google;
  • Ruch na stronie;
  • Przyrost leadów;
  • Sprzedaż;
  • Współczynnik konwersji;

Oczywiście nie każdą treść można ocenić tymi samymi kategoriami. W końcu nie da się ocenić skuteczności sales lettera za pomocą wskaźników odnoszących się do pozycjonowania stron. Chcę tylko pokazać, że skuteczność każdego tekstu da się przełożyć na mierzalne — z większą, lub mniejszą dokładnością — liczby.

Przedstawienie grupy docelowej

Mimo że samodzielne poznawanie grupy docelowej jest ważną częścią pracy każdego twórcy tekstów, to warto abyś w briefie dla copywritera przedstawił ważne cechy określające Twoich klientów. 

Możesz zleceniodawcy udostępnić przygotowane persony klientów. Oczywiście jeśli Twoja firma ma w ogóle opracowane sylwetki idealnych klientów. Jeśli nie, wtedy zwróć uwagę na następujące cechy:

  • Dane demograficzne grupy docelowej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód);
  • Bolączki, z którymi mierzą się jej przedstawiciele;
  • Pragnienia, które mogą sprawić, że zdecydują się na Twoją ofertę;
  • Obawy, które powstrzymują ich przed decyzją o zakupie;
  • Przekonania (na temat Twojej firmy, konkurencji, całej branży);
  • Kanały komunikacyjne, z których korzystają.

Słowem: im dokładniej scharakteryzujesz grupę docelową w briefie dla copywritera, tym będzie on miał bogatszy materiał do pracy nad treściami dla Ciebie.

Szczegółowa charakterystyka treści

Gdy autor tekstów pozna grupę docelową, przychodzi moment na szczegółowe omówienie kwestii związanych bezpośrednio z treściami, które chcesz mu zlecić. Pamiętaj, by dokładnie wskazać, jaki przekaz ma wybrzmieć w tekstach.  

W tym punkcie należy również ująć wszelkie kwestie, nazwijmy to techniczne. Jeśli zlecenie dotyczy tekstów SEO, napisz jaką długość mają mieć poszczególne artykuły, na jakie frazy powinny być pozycjonowane, jak również wskaż linki, które powinny pojawić się w tekście.

Jeśli chcesz zlecić przygotowanie reklamy, tutaj również opisz szczegółowo Twoje oczekiwania względem kreacji w oparciu o dokładnie zdefiniowaną grupę docelową. 

Wskaż również ton, jakim należy się komunikować z Twoją grupą docelową.

Ważne przestrogi

Warto wprowadzić rubrykę, która stanowi swego rodzaju kodeks zasad. Może się okazać, że potencjalni klienci z Twojej grupy docelowej mają określone zwyczaje, o których bezwzględnie należy wspomnieć w tekstach. Również w drugą stronę: może się okazać, że pisanie o pewnych sprawach będzie niewybaczalną gafą. 

Warto więc w tym punkcie wymienić wszelkie wskazówki, na które Twój zleceniobiorca powinien być wyczulony.

Czyj brief: Copywritera, czy Twój?

Sam na co dzień zajmuję się pisaniem, dlatego już w pierwszej wiadomości, gdy wspólnie z klientem zdecydujemy się na współpracę, przesyłam swoją wersję briefu. Używam tej, którą możesz pobrać na tej stronie poniżej. Jednocześnie, nigdy nie mam nic przeciwko, jeśli klient woli sporządzić brief na podstawie własnego wzoru. 

Mam nadzieję, że powyższy tekst w pełni udowodnił Ci, że brief dla copywritera jest podstawą udanej współpracy. Oczywiście zastanów się też, czy przypadkiem nie przychodzą Ci do głowy inne punkty warte odnotowania w briefie, o których ja nie wspomniałem.