Jak zostać copywriterem?

Sporo się mówi, że copywriterów za chwilę zastąpią roboty. No i sporo w tym zdaniu jest prawdy. Albo trochę mniej niż sporo. Mimo wszystko wciąż wiele osób zadaje sobie pytanie, jak zacząć pracę jako copywriter?

Poniżej krótka podpowiedź i wskazówki, jak się odnaleźć na rynku copywriterskim w dobie tekstów generowanych przez roboty.

Praca jako copywriter — czy na pewno warta Twojej uwagi?

Copywriting na pierwszy rzut oka wydaje się zajęciem idealnym…

  • Praca bez szefa — w końcu sam sobie jesteś szefem. Masz swoich klientów — mało tego! Wybierasz tylko tych, dla których chcesz pracować.
  • Praca z plaży — przecież szef Cię nie przywiązuje do biurka. 
  • Atrakcyjne stawki — klienci walą drzwiami i oknami, możesz im dyktować warunki finansowe.

Ale czy faktycznie tak wygląda praca copywritera?

No niezupełnie. A przynajmniej w znakomitej większości przypadków tak nie wygląda.

W rzeczywistości copywriting to dość ciężka praca. Nie wystarczy napisać tekst, by móc cieszyć się dobrymi zarobkami. 

Jest trochę inaczej — trzeba pisać duże ilości tekstów. Martwić się o stały dopływ zleceń — a jeśli prowadzisz firmę — płacić podatki i ponosić wszelkie inne koszty związane z działalnością.

Powyższy akapit tchnie pesymizmem? Może trochę wyolbrzymiłem te wszystkie bolączki. Niemniej, jeśli chcesz zacząć przygodę z copywritingiem, musisz wiedzieć, że początki mogą być trudno. 

Z drugiej strony zawsze możesz szukać pracy na etacie. 

Odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań

Podobnie jak w każdym zawodzie, start w copywritingu wymaga podjęcia decyzji w stylu: „Idę w to. Chcę zajmować się zawodowo pisaniem”.

Ta decyzja powinna być wypadkową pewnych przemyśleń. A punktem wyjścia do tych przemyśleń mogą być poniższe pytania.

  1. Czy ja na pewno lubię pisać? 
  2. Czy będzie mi się chciało siedzieć godzinami, wymyślając slogany reklamowe lub pisząc artykuły?
  3. Czy potrafię wczuć się w sytuację i uczucia innych? (To chyba kluczowa umiejętność copywritera!)
  4. Czy mam ochotę pracować z ludźmi? Sądzę, że copywriting to w dużym stopniu komunikacja. Często rozmawia się z klientami.

Rzetelna odpowiedź na powyższe pytania ułatwi Ci decyzję. W zasadzie odpowiedź na każde z nich powinna być twierdząca.

Z drugiej strony — w przeciwieństwie do wielu innych zawodów — copywriting nie ma zbyt dużej bariery wejścia do branży. W sumie każdy może się określić samozwańczym mistrzem pióra. Niestety później efekty weryfikują faktyczną wartość niektórych speców od pisania.

Czy trudno jest znaleźć pracę jako copywriter?

Trudno. Ale spokojnie! Po to czytasz ten artykuł, aby ułatwić sobie zadanie. Kreatywny copywriter znajdzie sposoby na skutecznie pozyskiwanie klientów. 

Na początku najbardziej zniechęcające będzie ciągłe odbijanie się od ściany. Będziesz wysyłać teksty próbne, CV do firm, a żadna agencja nie raczy nawet odpowiedzieć. Mimo to nie możesz się zniechęcać. W końcu przyjdzie moment, że klienci docenią Twoje copy, ale musisz sporo pracy włożyć w budowanie swojej pozycji na rynku.

Jak zostać dobrym copywriterem? (streszczony przepis)

Przepis na bycie dobrym copywriterem wbrew pozorom nie jest skomplikowany. Trzeba systematycznie działać w kilku obszarach. Przy czym słowo “systematycznie” jest tutaj kluczowe. Omówmy je po kolei.

1. Trenuj swój warsztat do porzyg… Upadłego

Copywriting to w dużym stopniu rzemieślnictwo. Jeśli chcesz być profesjonalistą, musisz sporo ćwiczyć.

Pewnie zadasz sobie w tym miejscu pytanie: Jak ma wyglądać taki copywriterski trening? Jest kilka sposobów — nawet jeśli nie piszesz jeszcze zarobkowo i nie masz tekstów w swoim portfolio copywritera.

2. Postaw na specjalizację tematyczną

Do niedawna w tej branży — w wielu przypadkach — wystarczało lekkie pióro. Osoba, która sprawnie operowała słowem, mogła pisać o pierdołach w stylu — jak się przygotować do pierwszej randki.

Obecnie rzeczywistość mocno się zmieniła. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji (trochę dalej o niej wspomnę jeszcze).

Obecnie roboty potrafią pisać teksty niewymagające dobrej znajomości danej branży. Tak więc musisz mieć swoją specjalizację tematyczną — być osobą, która ma bogatą wiedzę merytoryczną — nie tylko taką zaczerpniętą z Wikipedii. 

Aby wybrać swoją dziedzinę, zastanów się, na czym się znasz. 

3. Wybierz swój ulubiony rodzaj copywritingu

Słowo specjalizacja odnosi się nie tylko do aspektów merytorycznych. Pamiętaj, że są różne rodzaje copywritingu. W zależności od rodzaju tekstu, który jest Twoim ulubionym typem, skup się na skutecznym pisaniu tego, co sprawia Ci przyjemność.

Jeśli lubisz copywriting sprzedażowy, doskonal swoje umiejętności z zakresu psychologii społecznej, perswazji i kreatywności. W sumie ta ostatnia cecha jest potrzebna akurat w każdym obszarze copywritingu. 

Możesz wybrać jedną z następujących specjalizacji copywriterskich:

  • SEO copywriting: w skrócie — pisanie tekstów i dodawanie w nich fraz kluczowych, które wpisują użytkownicy w Google. Na początku musisz nauczyć się wykonywać research słów kluczowych, a później poznać wiele zasad SEO i tych związanych z warsztatem dobrego redaktora.
  • Copywriting kreatywny: ten rodzaj tworzenia tekstów to praca, w której musisz uwielbiać błyskotliwą zabawę słowem. Musisz się przygotować, że będziesz spędzać długie godziny na wymyślaniu, niekiedy krótkich, haseł, tekstów reklamowych. 
  • Specjalistyczny content marketing: jeśli czujesz się specjalistą w danej dziedzinie, możesz znaleźć firmy, które szukają eksperta od tekstów. Wartościowy content jest cały czas w cenie. Taki, do którego jest potrzebne niekiedy wykształcenie i praktyczna wiedza z danej dziediziny.

Niezależnie od rodzaju copywritingu, który wybierzesz, musisz wypracować swój unikalny styl pisania. 

4. Intensywnie szukaj zleceń

Szukanie zleceń to najbardziej frustrująca część pracy młodych adeptów copywritingu. Na szczęście przyczyny tego stanu rzeczy da się w miarę łatwo wyeliminować. 

Kluczem jest tutaj słowo marketing — marketing copywritera. Większość osób dość biernie szuka zleceń. Odpowiadają one na ogłoszenia publikowane na grupach facebookowych i portalach z ogłoszeniami. Na szczęście copywriter freelancer ma szerokie pole do popisu w obszarze zdobywania klientów. 

W skrócie przedstawiając temat:

  • Content marketing — publikuj treści, które zainteresują klientów. Takie, które uświadomią im, że potrzebują copywritera. Jeśli przeczytają je na Twoim blogu lub Twoim profilu w mediach społecznościowych, jest spora szansa, że się do Ciebie odezwą.
  • Wizytówka Google Moja Firma — załóż swój profil w katalogu Google Moja Firma. Opisz swoje usługi, a być może wkrótce ktoś z lokalnych klientów odezwie się do Ciebie.
  • Portfolio copywritera — regularnie pracuj nad swoim portfolio. Jeśli nie masz zleceń, pisz teksty do szuflady. Albo wyjmij je z szuflady i publikuj na blogu (musisz mieć swojego bloga!)
  • Konta na popularnych portalach dla freelancerów — w sieci jest wiele stron, na których freelancerzy mogą prezentować swoje umiejętności. Jednym z nich jest portal Useme — warto tam mieć swój profil.

Powyższe punkty to spore uproszczenie, ale musisz je wykonać, jeśli chcesz tworzyć treści za pieniądze. 

Sprawdź ten artykuł: strony ze zleceniami dla copywritera

5. Możesz wziąć udział w kursie (często nie jest to koniecznością)

wiele osób startujących w branży copywritingu, decyduje się na udział w kursie. Czy słusznie? Niezupełnie. W internecie jest cała masa bezpłatnych materiałów, które pozwolą rozwinąć warsztat początkującej osoby.

Jeśli jednak stwierdzisz, że te treści są dla Ciebie niewystarczające, wtedy dopiero możesz zacząć się zastanawiać nad udziałem w profesjonalnym szkoleniu.

Nie chcę Cię do niczego namawiać, ale jeśli uznasz, że chcesz pracować jako SEO copywriter, możesz sięgnąć po mój kurs SEO copywritingu. Są tam omówione wszystkie zagadnienia z doskonaleniem warsztatu pisarskiego osoby piszącej profesjonalne teksty na potrzeby pozycjonowania stron internetowych.

Czy będę miał co do garnka włożyć?

Każda osoba, która zastanawia się, jak zacząć zarabiać na pisaniu tekstów, martwi się o zarobki. Obawy te są w pełni uzasadnione. Z moich obserwacji wynika, że większość copywriterów zarabia niewiele. Oczywiście nie chcę się tu bawić w jakiegoś analityka, dlatego odsyłam Cię do stron poświęconych tematyce pracy — tam sprawdź dane z raportów.

Zarobki copywritera
Źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-copywriter

Jeśli chcesz prowadzić własną firmę, zarobki przedstawione w tym raporcie nie starczą Ci na godne życie. Na szczęście dane te odnoszą się też w dużym stopniu do pracowników zatrudnionych na umowę o pracę lub zlecenie — a więc tych, którzy nie muszą ze swojej pensji płacić ZUS-u i pozostałych danin na rzecz państwa.

Jeśli opracujesz skuteczny plan marketingowy swojej działalności, to będziesz zarabiać znacznie więcej niż w przywołanym wyżej raporcie. 

Copywriter — jak zacząć, by roboty na zabrały mi pracy?

Nastały niełatwe czasy dla osób, które chcą swoją przygodę zacząć z copywritingiem na poważnie. Obecnie część obowiązków copywritera (słabego) przejęła AI (artificial intelligence). Łatwe opisy produktów, teksty zapleczowe na potrzeby pozycjonowania piszą już roboty. 

Nie oznacza to jednak, że branża za chwilę wymrze. Wiele osób już teraz zauważa, że jakość treści wyplutych przez algorytm pozostawia wiele do życzenia. Oczywiście technologia będzie stale się rozwijać, ale jeśli będziesz ekspertem — profesjonalistą w danej dziedzinie, wtedy to Ty będziesz osobą, od której sztuczna inteligencja się uczy. 

Tak naprawdę te wszystkie sztucznointeligenckie systemy działają w taki sposób, że korzystają z danych stworzonych przez osoby zajmujące się pisaniem. Oznacza to, że algorytmy będą karmione Twoimi tekstami. Ty będziesz kimś w rodzaju influencera dla robota. 

Jeśli więc chcesz zostać copywriterem, jest szansa, że odniesiesz sukces. Oczywiście musisz intensywnie pracować nad swoim warsztatem. I oczywiście marketingiem swojego biznesu.

Jak zacząć swoją przygodę z copywritingiem? Podsumowanie

Już wiesz, że copywriter to osoba, która nie ma łatwego życia. Wiesz też jednak, że da się to życie całkiem sprawnie ułatwić. Wymaga to sporej determinacji, ale jeśli naprawdę Ci zależy na rozwoju, dasz radę. Zresztą, czy w innych zawodach jest miejsce na bylejakość? Pewnie, że nie.

Zacznij więc pracę nad swoim warsztatem, buduj portfolio i szukaj zleceń. Niech Twój potencjalny klient zobaczy, że ma do czynienia z profesjonalnym copywriterem. 

Podobne wpisy