Specjalizacja w copywritingu

To zadziwiające, że niektórzy copywriterzy zgłaszają się na każde zlecenie. Mam tu na myśli zlecenia z popularnych grup tematycznych na Facebooku.

Sądzisz, że da się napisać profesjonalny tekst z każdej dziedziny? A może uważasz, że da się być specem od tekstów sprzedażowych i merytorycznych poradników z trudnych technicznych dziedzin? 

Jestem pewien, że to niemożliwe. Jeśli uważasz inaczej, czekam — udowodnij mi, że dobry copywriter potrafi napisać na każdy temat. 

W poniższym tekście podzielę się swoimi przemyśleniami na temat specjalizacji w copywritingu — odpowiem, jak się za to zabrać, aby proces ten przekładał się na wyższe zarobki.

Może Cię zaciekawić: copywriting — jak zacząć?

Specjalizacja copywritera — dostępne ścieżki rozwoju

W dalszej części opowiem, jak specjalizacja może wpłynąć na zasobność Twojego portfela. 

Na początku zastanówmy się, jakie masz możliwości rozwoju — znalezienia swojej idealnej ścieżki kariery w obrębie copywritingu. 

Na pewno już teraz — nawet będąc totalnym żółtodziobem — masz określone predyspozycje.

Być może dobrze odnajdujesz się w zagadnieniach SEO. A może dobrze Ci idzie wymyślanie wszelkiej maści nazw. 

Sugeruję Ci skonfrontować poniższą listę specjalizacji ze swoimi umiejętnościami.

Poznaj różnicę między: copywritingiem a content marketingiem

SEO copywriting

Wiele osób zajmujących się pisaniem pod SEO, właśnie traci sporą ilość pracy. Sztuczna inteligencja jest sprawcą tej smutnej rewolucji.

Nie oznacza to, że SEO copywriting wymiera. Jeśli jednak masz dobre przygotowanie z określonej specjalizacji tematycznej, firmy chętnie podejmą z Tobą współpracę. Zapewniam, że specjalistyczne firmy będą chciały, aby Twoje teksty były publikowane na ich stronach. 

Nie wiem, kim jesteś, czym się zajmujesz, ale na potrzeby tego tekstu przyjmijmy, że masz tytuł inżyniera — jesteś po polibudzie. 

Kontaktujesz się z firmą, która szuka osoby do zarządzania treściami na stronie dotyczącej budownictwa/architektury.

Jeśli znasz zasady SEO i masz świetne portfolio copywritera, taka firma od razu chce z Tobą nawiązać współpracę. 

Wniosek: jeśli możesz się określić jako specjalista z danej dziedziny, dobrym wyborem będzie doskonalenie swoich umiejętności z obszaru SEO i pisanie tekstów pod Google. 

Co więcej, przypadku zawodu SEO copywritera będziesz publikować teksty na stronach. Ważna będzie umiejętność obsługi systemów zarządzania treścią takich jak WordPress, czy Webflow.

Sprawdź listę ważnych narzędzi SEO copywritera

Copywriting Direct Response

Wiele osób ma problem z wyjaśnieniem, kim jest copywriter direct response. Należy hasło to tłumaczyć dosłownie. Copywriting direct response zakłada wywołanie natychmiastowej reakcji u czytelnika/widza. 

Tak więc umiejętności direct response w zawodzie copywritera sprawdzą się przy pisaniu kampanii email marketingowych, tekstów na strony typu landing page. Jeśli interesuje Cię perswazja, możesz się wyspecjalizować w tym kierunku. 

Zapotrzebowanie na takich specjalistów będzie duże — pamiętaj jednak, że podobnie jak w każdym obszarze copywritingu, zapotrzebowanie na przeciętnych wyrobników będzie spadać. Sztuczna inteligencja ich zastąpi. 

Sprawdź tekst na temat nowej specjalizacji: AI copywriting: co to jest?

Copywriting kreatywny

Jeśli wymyślanie nazw, haseł reklamowych, czy scenariuszy reklam sprawia Ci przyjemność, copywriting kreatywny może być czymś dla Ciebie.

Jeśli jeszcze nie wiesz, w której dziedzinie chcesz się specjalizować, możesz na próbę wymyślić kilka nazw produktów lub marek — na zasadzie pozycji do portfolio copywritera. Być może jakiś zleceniodawca w przyszłości na podstawie tych tekstów, zechce Ci dać zlecenie.

Rozważając karierę jako copywriter kreatywny, pamiętaj, że zapotrzebowanie na takie osoby jest stosunkowo nieduże. Zdecydowanie więcej firm szuka kogoś do tworzenia wartościowego contentu, którego celem nie jest sprzedaż. 

Content Marketing

Jeżeli chodzi o content marketing, firmy stale potrzebują osób, które rozwijają firmowe blogi, tworzą opisy produktów i 

Gdy zechcesz rozwijać się jako content marketer, przydatne będą dodatkowe umiejętności marketingowe — znajomość Google Analytics, zagadnień z obszaru SEM. 

Oczywiście będziesz też musiał zdobyć wiedzę w danej dziedzinie — tej, która dotyczy specjalizacji firm, dla których pracujesz. Tu również nie należy skupiać się na wielu dziedzinach. Najlepiej wybrać 2-3 dyscypliny, z których będziesz mieć niezłą wiedzę teoretyczną (np. księgowość, finanse).

Twój profesjonalizm pozwoli, tworzyć wartościowe teksty pod kątem merytorycznym. Użytkownicy na pewno to docenią. Ekspercki wgląd przydaje się przy tworzeniu tekstów content marketingowych.

Jeśli zechcesz specjalizować się jako ekspert od treści marketingowych, przyda Ci się wiedza z pozycjonowania. Nieraz będziesz odpowiadać za widoczność treści w wyszukiwarkach internetowych — w końcu będziesz musiał działać tak, aby użytkownicy chcieli wejść na stronę z wyszukiwarki Google. 

Po co copywriterowi specjalizacja…?

Jak ze wszystkim — w copywritingu warto mieć dziedzinę, z która jest się kojarzonym. Oczywiście kojarzonym w dobrym tego słowa znaczeniu. 

Wszechstronność jest dobrą cechą, ale jeśli jesteś początkującą osobą, skup się na jednej konkretnej dziedzinie — znajdź swoją niszę i stwórz własny, unikalny styl pisania.

Dzięki temu dla wielu klientów będziesz wyborem numer 1, gdy będą szukać osoby do pisania tekstów.

Specjalizacja w copywritingu — podsumowanie

 Niezależnie od wyboru specjalizacji, Twoim celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której klienci doceniają Twój fachowy stosunek do swojej pracy. Wąski obszar specjalizacji pozwoli Ci doskonalić konkretny zakres umiejętności. Jeśli do tego dodamy takie cechy jak terminowość i doskonałe podejście do klienta, możesz liczyć na dynamiczny rozwój swojej kariery.

Pamiętaj, że konkurencja na rynku jest naprawdę ogromna — oznacza to, że sukces w dużym stopniu zależy od Twoich umiejętności przystosowania się do tego trudnego otoczenia rynkowego. 

Podobne wpisy