Książki dla copywritera

Warto czytać. Zwłaszcza jeśli zajmujesz się copywritingiem. Książki są prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat warsztatu pisarskiego. Poniżej zebrałem kilka pozycji, które uważam za godne polecenia każdej osobie, która chce rozwijać swój warsztat pisarski. 

Na wstępie muszę zaznaczyć, że poniższa lista nie jest tylko i wyłącznie zestawieniem książek dla copywritera, ale znalazły się też na niej pozycje dotyczących content marketingu. W końcu spora część osób, które zajmują się pisaniem tekstów jest w rzeczywistości content marketerami. 

Claude C. Hopkins — Scientific Advertising

Scientific Advertising to ponadczasowy elementarz każdego marketera. Wyłożone tu zasady tworzenia przekazów reklamowych bazują na pewnych wrodzonych cechach gatunku ludzkiego związanych z przyswajaniem informacji. 

Choć pierwsze wydanie książki miało premierę ponad pół wieku, to przedstawione w niej zasady nic a nic nie straciły na aktualności. Wciąż pozostają ważnymi przykazaniami specjalistów od marketingu. 

Pozycja ta będzie dobrą książką dla copywriterów, którzy tworzą treści sprzedażowe, perswazyjne. Jeśli ktoś zajmuje się tylko i wyłącznie content marketingiem, sądzę, że propozycje przedstawione w dalszej części tekstu powinny być bardziej odpowiednie.

W Polsce popularna jest jeszcze jedna książka Claude’a Hopkinsa — Tajniki Warsztatu Legendarnego Copywritera, jednak uważam, że ma ona znacznie mniejszą wartość dla osób, które zajmują się pisaniem. Książka ta stanowi swoisty życiorys autora, przez co w moim odczuciu jej lektura jest nieco nużąca.  

Jeśli zdecydujesz się na zakup którejś z książek Hopkinsa, sugeruję, aby była to Scientific Advertising. 

David Ogilvy — Ogilvy o reklamie 

David Ogilvy to obok Claude’a Hopkinsa jedna z największych legend świata reklamy. Autor w swoim sztandarowym dziele podsuwa wskazówki dotyczące rozwoju w branży reklamowej i copywriterskiej. Wskazówki te mają charakter — powiedzmy — wieloaspektowy. Odnoszą się ściśle do różnych aspektów warsztatu copywritera, organizacji pracy i zarządzania zespołem w agencji reklamowej. 

Autor przedstawia wiele przykładów skutecznych reklam, jak również tych, które okazały się klapą. Swoje opinie i spostrzeżenia uzasadnia, powołując się na powszechnie znane zasady tworzenia reklam. 

Sprawdź te narzędzia dla copywritera

Dla osób, które mają doświadczenie w branży, wiele z zawartych w książce zasad może być oczywistością, niemniej jest to obowiązkowa książka dla każdego copywritera, który rozpoczyna przygodę z pisaniem tekstów. 

Ann Handley — Everybody Writes

To chyba najciekawsza książka z całej listy. Przy czym muszę zaznaczyć, że jest ona dostępna tylko i wyłącznie w języku angielskim. Sądzę, że Everybody Writes to świetne źródło wiedzy dla osób, które są na początku swojej przygody z pisaniem. 

Autorka wychodzi z założenia, że dziś każda osoba, która publikuje w internecie treści — niezależnie czy na stronie www, czy też w social mediach — tworzy marketingowe komunikaty. Ann Handley uważa, że każdy może nauczyć się dobrze pisać. Everybody Writes przybliży Ci techniki skutecznego (jednocześnie łatwego) pisania skutecznych tekstów marketingowych. Jak również pozwoli Ci wyrobić u siebie właściwe nawyki związane z codzienną pracą. 

Jest uniwersalna. Gdybym miał wskazać jedną i tylko jedną książkę dla copywriterów jako uniwersalny poradnik, byłaby to właśnie ta pozycja. Zniechęcać może jedynie jej koszt. Aby ją kupić, należy liczyć się z wydatkiem przekraczającym 100 zł. 

Robert B. Cialdini — Zasady Wywierania Wpływu na Ludzi

Jedna z bardziej wartościowych pozycji, jakie przeczytałem na studiach. Lektura tej książki zmieniła moje podejście do komunikacji, nie tylko tej — nazwijmy to — biznesowej, ale również często codziennej. 

Cialdini w swoim flagowym dziele wyjaśnia fundamentalne mechanizmy, które wpływają na decyzje ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu biznesowego, sprzedażowego. Może i nie ma tu zbyt wielu bezpośrednich odniesień do samego copywritingu, jednak cała ta wiedza bardzo przydaje się przy tworzeniu różnego rodzaju formatów tekstowych.

To nie tylko książka dla copywriterów. Uważam, że jej lektura przyda się absolutnie każdemu. A zasady w niej wyłożone znajdują zastosowanie w praktycznie każdym obszarze naszego życia, który wiąże się z komunikacją.

Donald Miller — Model Story Brand

Książka adresowana jest do wszystkich osób odpowiadających za komunikację w firmach. A gdy firma decyduje się na wdrożenie proponowanego w książce modelu SB7, wtedy warto, aby jej główne przesłanie znał każdy z pracowników mający kontakt z klientami.

Donald Miller dzieli się gotowym schematem komunikacji, który jest możliwy do zastosowania na każdym poziomie komunikacji z otoczeniem firmy. 

Framework SB7 wydaje się skutecznym schematem komunikacji. Ale to już warto przetestować na żywym organizmie, wdrażając ten schemat w swojej działalności.

Dariusz Puzyrkiewicz — Biblia Copywritingu

Książka w pełni poświęcona pracy nad copywriterskim warsztatem w klasycznym tego słowa rozumieniu. W zasadzie od pierwszych stron możesz robić notatki, które wykorzystasz, pisząc kolejne teksty.

Jeśli chcesz pisać perswazyjne teksty, to książka Darka Puzyrkiewicza jest jednym z najlepszych tytułów, który pomoże Ci osiągnąć marketingową skuteczność. 

Zaprezentowane są tu konkretne techniki, dzięki którym dowiesz się, czego pragnie Twój klient, jak mu to zaproponować, aby był zadowolony i nie przeszło mu przez myśl, byzrezygnować z Twojej oferty. Bez dwóch zdań Biblia Copywritingu to obowiązkowa pozycja na liście książek copywritera, który zaczyna swoją przygodę z pisaniem tekstów marketingowych. 

Dariusz Puzyrkiewicz — Siła Lucyfera

To chyba najbardziej zdemonizowana pozycja z całej listy. W dodatku zdemonizowana nawet przez samego jej autora, który od pierwszych linijek straszy, że to nie jest książka dla każdego, a korzystanie z zasad w niej przedstawionych może być dla części osób irytujące i odpychające. Nic z tych rzeczy. To tylko PR, który chyba autor celowo buduje wokół książki. Z pewnością trzeba ją przeczytać, jeśli chce się zajmować przygotowywaniem tekstów sprzedażowych. 

Darek Puzyrkiewicz w Sile Lucyfera pisze o rzeczach, o których już pisali inni marketerzy i  psycholodzy społeczni za oceanem, ale w polskiej literaturze chyba po raz pierwszy spotykam się z tą wiedzą. Zdecydowanie polecam książkę. Podobnie jak w przypadku kilku wyżej wymienionych pozycji, osoby zajmujące się pisaniem tekstów blogowych, mogą się nieco zniechęcić do tej pozycji. Jest ona zdecydowanie adresowana do osób, które piszą teksty sprzedażowe. 

Dzięki wiedzy tu zebranej będziesz w stanie tworzyć skuteczniejsze komunikaty trafiające w czułe punkty psychiki potencjalnego klienta. Muszę jeszcze dodać, że jest to książka zdecydowanie bardziej kierowana do doświadczonych osób. Warto wiedzę wyniesioną z lektury od razu wdrażać w realizowanych projektach copywriterskich. 

Grzegorz Miłkowski — Niech Cię widzą w sieci

Choć nie jest to typowa książka dla copywritera — w końcu porusza wiele wątków związanych z tematami technicznymi — to każda osoba, która zajmuje się publikacją treści w internecie, powinna po nią sięgnąć. Autor krok po kroku przybliża różne aspekty związane z promocją w sieci wykorzystującą treść jako główne narzędzie marketingowe. 

Sądzę, że wiedza przedstawiona w Niech Cię widzą w Sieci będzie doskonałym fundamentem, który pozwoli samodzielnie rozwinąć bloga lub serwis z treściami tematycznymi. 

Andre Chaperon — AutoResponder Madness 2.0

Ostatnia z listy pozycja nie ma formy tradycyjnej książki, jednak jest absolutnym priorytetem na liście osób zajmujących się email marketingiem. Próżno tu szukać reguł dotyczących segmentowania grup, ustawiania kampanii, zamiast tego otrzymuje się solidną dawkę wiedzy na temat tworzenia skutecznych tekstów email marketingowych — budowania całych sekwencji wiadomości, które mają skłonić użytkownika do podjęcia określonej akcji.

Na uwagę zasługuje fakt, że AutoResponder Madness jest bezpłatny. Niestety nie umiem w tej chwili znaleźć adresu strony, na której ten materiał był udostępniany, niemniej polecam poszukać w Google. 

Książki dla copywritera — podsumowanie

Mimo że w powyższym zestawieniu znalazło się raptem kilka książek, to uważam, że te, których tu nie wymieniłem, są również warte uwagi. Nie zdarzyło mi się czytać książki o copywritingu, którą uznałbym za bezwartościową.

Czytając książki o copywritingu i content marketingu, warto w trakcie lektury robić notatki — lub nawet przyswojoną wiedzę wdrażać na prawdziwych zleceniach dla klientów.