Cele content marketingu

Cele content marketingu – jakie są? Jak je mierzyć?

Każdy mówi, że content marketing to szalenie skuteczne narzędzie dla biznesu. Niestety często brakuje odpowiedzi na pytanie, jakie konkretnie cele pozwalają realizować skuteczne treści. W poniższym tekście wskazuje, jak ustalać i mierzyć cele marketingu treści. 

Główne cele content marketingu

Gdyby spojrzeć na zagadnienie z perspektywy podręcznikowej, pewnie dałoby się wymienić co najmniej 20 celów content marketingu. Ja w tym artykule ograniczam się do tych, które sam doświadczam, korzystając z content marketingu w mojej działalności.

1. Budowanie wiarygodności

Czytałem pana bloga i oglądałem pana filmy na YouTube. Widzę, że zna się pan na rzeczy. Chcę sprawdzić, jak będzie się układać nasza współpraca — taką wiadomość dostałem kilka tygodni przed dniem, w którym piszę ten artykuł. 

Niezależnie od tego, czy klienci sami do mnie przychodzą, czy też ja się zgłaszam do nich, własny content to świetne potwierdzenie kompetencji. Warto więc publikować. Im więcej, tym lepiej. 

Publikowanie treści pozwala budować ekspercką markę w internecie. Jeśli publikujesz wartościowy content, ludzie to zauważają — widzą w Tobie osobę, której warto zaufać. 

Sprawdź wideo, w którym opowiadam, jak zdobywać klientów

2. Edukacja klientów

Zdarza Ci się, że musisz co chwilę tłumaczyć nowemu klientowi, jak działają Twoje produkty lub usługi? Mnie niestety tak. Na szczęście znalazłem na to sposób.

Zauważyłem, że klienci często pytają mnie, jakie działania obejmuje pozycjonowanie strony WordPress. Aby nie tłumaczyć każdorazowo, jak pozycjonuje się strony na systemie WordPress, odsyłam ich do artykułu. Tam opisałem dokładnie cały proces.

Jeśli jest grono osób, które Ci zaufały, możesz stworzyć specjalny poradnik dla nich lub nagrać webinar. 

Edukacja użytkowników ma też swoje drugie oblicze — tworząc wartościowe treści, edukujesz osoby, które dotychczas nie miały styczności z Twoją działalnością. Dzięki contentowi budujesz świadomość marki. To pierwszy krok do realizacji celów sprzedażowych. 

Edukacja klientów i użytkowników to jeden z celów content marketingu

4. Zwiększanie lojalności klientów

Treści, którymi dzielisz się z użytkownikami są doskonałym nośnikiem zacieśniania relacji. Wysyłasz newsletter do swojej bazy mailingowej? Świetnie! Zaproponuj czytelnikom zniżkę na Twoją ofertę — nie zapomnij poinformować, że zniżka jest przewidziana tylko dla subskrybentów Twoich maili. 

Dodatkowo wiele osób lubi być na świeczniku. Jeśli  wśród Twoich klientów są takie, możesz zaprezentować w swoich kanałach komunikacji ich historie sukcesu — np. przedstawić krótkie case study w poście na social mediach. 

Dowiedz się, jak zrobić newsletter w MailerLite

3. Pozyskiwanie klientów

Treści sprawiają, że przykuwasz uwagę potencjalnych klientów. Publikując content masz szansę na zwiększenie liczby klientów. W końcu osoba, która trafia na Twojej treści, widzi, że masz ekspercką wiedzę. Stąd jest już tylko krok do realizacji najważniejszego celu biznesowego — zwiększenia sprzedaży. 

Pamiętaj, aby publikować content odpowiadający na potrzeby użytkowników. Tylko wtedy będzie on pracował na Twój sukces w internecie. 

4. Wzrost ruchu na stronie

Większy ruch na stronie to ogromna wartość dla każdej firmy. Aby móc cieszyć się dużym ruchem, warto zacząć pracę nad widocznością strony w wynikach wyszukiwania Google. Z drugiej strony możesz też ustawić reklamę. Niestety jest to płatna forma promocji strony. 

5. Budowanie bazy mailingowej

Treść to świetne narzędzie do budowania bazy mailingowej. Wystarczy, że opublikujesz bezpłatny lead magnet do pobrania, a klienci będą zostawiać swoje adresy email, by pobrać ten bonus.

Sam stosuję na co dzień tę praktykę — w artykułach blogowych, które generują ruch na stronie, mam wiele formularzy do pobrania bezpłatnych bonusów. Dzięki temu bezpłatnie buduję bazę mailingową.

6. Zwiększanie sprzedaży

Content marketing to świetnie narzędzie wykorzystywane w marketingu afiliacyjnym. W ramach krótkiego wyjaśnienia — marketing afiliacyjny to metoda zarabiania pieniędzy poprzez polecanie usług lub produktów innych firm.

Ten tekst może Cię zainteresować: Marketing afiliacyjny – co to jest?

Skuteczny content marketing sprawia, że Twoje treści trafiają do osób zainteresowanych promowaną przez Ciebie ofertą w ramach afiliacji. Tym samym Twoje treści mogą stać się doskonałym narzędziem do zarabiania na polecaniu.

Metody pomiaru realizacji celów content marketingu

Content marketing świetnie sprawdza się w przypadku pozycjonowania produktów i usług w każdej branży. Jednak, aby marketing treści miał sens, trzeba zacząć mierzyć jego skuteczność.

Nie będę tutaj rozpisywał wszystkich sposobów na badanie realizacji celów content marketingowych, ale podam kilka przykładów.

  • Ilość odwiedzin na stronie;
  • Liczba nowych adresów e-mail w bazie mailingowej;
  • Wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania;
  • Ilość zapytań ze strony potencjalnych klientów;
  • Lajki, udostępnienia, osoby obserwujące;

Strategie ułatwiające realizację celów strategii contentowej

Jest kilka działań, które mogą zwiększyć skuteczność treści w content marketingu. Poniżej podsuwam te, z których sam na co dzień korzystam:

  1. Recykling treści — publikujesz artykuły, podcast lub post na media społecznościowe? Opublikuj tę samą treść w Twoich pozostałych kanałach komunikacji. To zwiększy zasięg danej treści. Tym samym zwiększysz szansę na realizację poszczególnych celów. Publikuj, gdzie tylko się da: blog, LinkedIn, Instagram, Facebook, podcast, e-book;
  2. Badanie grupy odbiorców — aby treść była skuteczna, musi być dostosowana do potrzeb grupy docelowej. Poznaj więc użytkowników i serwuj im content, którego oni potrzebują. 
  3. Regularność publikacji — w mediach społecznościowych algorytmy doceniają regularność. Staraj się publikować według wyznaczonego content planu. Nawet jeśli stawiasz na artykuły blogowe, tam również będzie mile widziana regularność publikacji. 
  4. Czerp inspirację od innych — podpatruj, jak inni tworzą treści. Szukaj przykładów działań content marketingowych, które wzbudzają zaangażowanie odbiorców. 
  5. Dokładna analiza fraz kluczowych — podstawą skutecznej dystrybucji treści w wielu kanałach jest wybór słów kluczowych. Sprawdź, czego szukają użytkownicy. Stwórz treści zawierające te frazy. Dzięki temu zwiększysz bazę odbiorców Twojego contentu. W badaniu słów kluczowych pomogą Ci takie narzędzia jak planer słów kluczowych od Google lub  narzędzie do SEO: Senuto.

Dowiedz się więcej na temat profesjonalnego narzędzia do analizy słów kluczowych: Senuto – opinie

Cele content marketingu – jak dokładnie treść wspiera biznes? (podsumowanie)

Wiesz już, jakie są cele Twoich działań content marketingowych. Wiesz też, jak dokonywać pomiaru ich skuteczności. Czas zacząć pracę nad przemyślaną strategią contentową, która poprawi wyniki Twojego biznesu.

Podobne wpisy