Ubersuggest

Wiele osób zajmujących się pisaniem do internetu nie ma pojęcia o SEO. Prawda jest taka, że wcale tu dużego pojęcia mieć nie trzeba. Jedną z umiejętności, której warto się nauczyć, jest wykonywanie researchu słów kluczowych. Jak go przeprowadzić, wykorzystując narzędzie Ubersuggest, pokazuję w poniższym wpisie.

Czym jest Ubersuggest?

Ubersuggest to przeglądarkową aplikacją do SEO pozwalająca odkrywać nowe frazy kluczowe warte uwagi z punktu widzenia pozycjonowania treści. Narzędzie to jest w jednakowym stopniu przydatne dla osób zajmujących się SEO, jak i content marketingiem. 

Aplikacja operuje danymi zaciągniętymi z Google Keyword Plannera i Sugestii Google. Poniżej omawiam kilka z tych funkcjonalności, które przydadzą się w pracy content marketerom.

Główne funkcjonalności Ubersuggest

Wyszukiwanie interesujących fraz

Ubersuggest - narzędzie do keyword researchu

Najbardziej oczywistą funkcjonalnością Ubersuggest jest możliwość generowania nowych fraz kluczowych na podstawie wprowadzonego przez użytkownika hasła głównego.

Jak to działa?

Wpisujesz w pasek wyszukiwania dowolne ogólne słowo/frazę, które wg Ciebie ma potencjał pozycjonerski.  Może to być “Sprzedaż przez internet” i otrzymujesz propozycje słów kluczowych związanych z wprowadzonym przez Ciebie hasłem.

Oprócz tego otrzymujesz cenne dane na temat poszczególnych fraz.

  • Ilość miesięcznych wyszukań danej frazy;
  • Sezonowość danego słowa;
  • Średni koszt za kliknięcie reklamy targetowanej na tę frazę kluczową (z punktu widzenia SEO mało istotna informacja);
  • Konkurencyjność danej frazy w płatnych wynikach wyszukiwania (ile osób tworzy reklamy zawierające słowo to słowo kluczowe);
  • Trudność pozycjonowania treści na daną frazę.

Dużą zaletą Ubersuggest jest prezentacja uporządkowanych słów kluczowych wg ich typu. 

Tak, jak widać na powyższym obrazku, narzędzie wyświetla narzędzia uporządkowane wg następujących kategorii:

  • Sugestie;
  • Podobne;
  • Pytania;
  • Frazy z przyimkami (buty sportowe dla początkujących);
  • Porównania;

Jeśli chcesz korzystać z Ubersuggest, by przygotować się do pisania tekstów po polsku, przydatne będą tylko 2 pierwsze pozycje, tj. sugestie i podobne. Ubersuggest dla polskich fraz nie pokazuje słów z pozostałych kategorii. To i tak dobra baza, aby wybrać interesujące słowa.

Poznaj najważniejsze zasady SEO Copywritingu

Analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania

Sam wybór atrakcyjnych słów kluczowych przed rozpoczęciem pisania jest tylko jednym z ważnych działań. Oprócz keyword researchu należy również przeanalizować sytuacje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Ubersuggest pozwala podejrzeć, które strony rankują na daną frazę. Jest to ważne, ponieważ może się okazać, że Twoja strona nie ma wystarczającego autorytetu, aby z konkurować z witrynami, które znajdują się w TOP 10 Google na interesującą Cię frazę.

Musisz zwrócić uwagę na takie parametry, jak: domain authority i links. Informują one o tym, ile linków z zewnątrz prowadzi do poszczególnych podstron w TOP10.

W powyższym przykładzie widać, że fraza kluczowa buty sportowe  jest frazą trudną. Z pewnością właściciel małego sklepu nie będzie w stanie wypozycjonować swojej podstrony na takie słowo.

Czy Ubersuggest jest darmowe?

Narzędzie to jest dostępne zarówno w wariancie bezpłatnym (znacznie okrojonym z funkcjonalności), jak i płatnym. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to narzędzie Ci odpowiada, możesz zamówić bezpłatną 7-dniową wersję próbną. 

Osobiście nigdy bym nie zamówił płatnej wersji Ubersuggest. Są inne — w moim przekonaniu — bardziej godne uwagi narzędzia do SEO. Dla podstawowych potrzeb contentowych możesz korzystać z darmowego wariantu.