Jak powinien wyglądać adres URL

Wielu właścicieli stron internetowych nie przywiązuje zbytniej wagi do jakości adresów URL. Okazuje się, że to błąd. Choć niektórzy specjaliści SEO twierdzą, że nie mają one znaczenia, to jednak warto zadbać o ich prawidłową optymalizację. Tego właśnie dotyczy ten artykuł.

Czym jest adres URL?

Być może to głupie, ale uznałem, że na wstępie z myślą o osobach mniej zaznajomionych z tajnikami internetu, warto wyjaśnić, czym jest adres URL. Pełna nazwa skrótu brzmi uniform resource locator. W skrócie tłumacząc, adres URL służy do wyszukiwania  zasobów znajdujących się w internecie. Nie bez powodu URL jest nazywany adresem. Pełni on dokładnie taką samą funkcję jak adresy budynków w świecie rzeczywistym.

Adresy URL składają się z kilku elementów. 

  • Protokół HTTP (albo raczej jego szyfrowana wersja HTTPS)
  • Domena, np. mojadomena
  • Domena najwyższego rzędu, np. .pl, .org, .com itd.
  • Port: najczęściej 80 (niewidoczny najczęściej w adresie URL)
  • Ścieżka, np. produkty/produkt-1/
  • podstrona
Z czego składa się adres URL

W adresach URL mogą występować dodatkowe elementy, ale z punktu widzenia tego artykułu nie są one istotne. 

Trzeba jeszcze dodać, że adresy URL dzielą się na statyczne i dynamiczne. Statyczne, to te, które zawsze mają taką samą postać, zaś w dynamicznych występują różne parametry, które ulegają zmianie. 

Warto wspomnieć bez zagłębiania się w zagadnienie, by unikać dynamicznych adresów URL. Przez to, że dynamiczne adresy składają się z różnych parametrów i różne wersje tej samej strony mogą zostać zaindeksowane, nietrudno doprowadzić do kanibalizacji treści, co oczywiście negatywnie wpłynie na SEO strony.

6 zasad tworzenia adresów URL

adres adresowi nierówny. W branży seo istnieją dobre praktyki tworzenia adresów URL. Poniżej pokazuję te, które wydają mi się najważniejsze.

Adresy URL zgodne ze strukturą strony

Adresy URL powinny w spójny sposób odzwierciedlać strukturę strony. Jeśli prowadzisz sklep z butami i tworzysz podstronę dla Butów Nike Air Max

być zgodne z przyjętymi zasadami dotyczącymi struktury strony internetowej.

Prostota i zwięzłość na pierwszym miejscu

Adres URL musi być prosty. Łatwy do przeczytania zarówno przez użytkownika, jak i roboty Google. Spójrz na poniższe 2 przykłady:

  • stronaglowna.pl/post-id=43?cigjeem234/
  • stronaglowna.pl/salatki/salatka-z-ziemniakami-i-awokado/

Który wg Ciebie adres bardziej skłania do kliknięcia? No właśnie. Należy tworzyć adresy URL, które są zrozumiałe dla czytelnika. 

Warto też zwrócić uwagę na długość adresu URL. Aby adres był poprawnie renderowany przez wszystkie przeglądarki jego długość nie powinna być dłuższa niż  2048 znaków.

Dodatkowo, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę Backlinko, krótsze adresy URL radzą sobie nieco lepiej, niż dłuższe. Jak więc powinna być idealna długość? 

Warto, aby w adresie znalazło się słowo kluczowe

Mimo że niemała część specjalistów SEO twierdzi, że umieszczanie słów kluczowych w adresach URL nie ma dużego znaczenia, to sądzę, że warto je tam dodawać. 

Z resztą najlepiej zobaczyć, co na ten temat mówi jeden z bardziej znanych pracowników Google. 

Jak więc widać, znaczenie słów kluczowych w adresach URL jest nieduże, ale jakąś wartość ma z punktu widzenia SEO. Mueller sugeruje, aby na pierwszym miejscu stawiać użytkownika, a więc  — tak, jak wyżej napisałem  — warto tworzyć URL-e zrozumiałe dla użytkownika i robotów Google. Zatem umieszczenie frazy kluczowej jest mile widziane. 

Słowa oddzielane myślnikami

Skoro treść adresu URL ma być zrozumiała dla użytkownika, na pewno poszczególne słowa powinny zostać w jakiś sposób oddzielone od siebie. Niekiedy zdarza się, że słowa w adresach są oddzielane za pomocą podkreślenia. Jest to błędne podejście. Do oddzielania słów należy wykorzystywać myślnik.

Każdy adres zaczynający się od HTTPS

Stosowanie protokołu HTTPS na stronie jest koniecznością. Nawet gdy tylko prowadzisz bloga, na którym użytkownicy jedynie czytają Twoje artykuły. Dzięki wykorzystaniu protokołu HTTPS, wszystkie dane przepływające między komputerem a stroną internetową są szyfrowane, co radykalnie zwiększa bezpieczeństwo korzystania z witryny.  

Co więcej, obecnie stosowanie protokołu HTTPS i certyfikatu SSL stało się czynnikiem rankingowym Google. Zatem, jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę, Twoje adresy URL muszą zaczynać się od HTTPS.

Daty nie są mile widziane

Wyobraź sobie, że jest rok 2021 i publikujesz artykuł pod adresem: polskie-miasta-ktore-warto-odwiedzic-w-2021-roku. Gdy artykuł osiągnie wysokie pozycje w Google, w kolejnych latach jego URL może trochę zniechęcać do lektury. W końcu mowa w nim o 2021 roku. Lista powodów dlaczego nie warto w adresie URL jest dłuższa, ale z punktu widzenia pisania tekstów, wystarczy ten jeden i tak istotny powód do unikania dat w adresach URL.

 Jak tworzyć adresy URL: podsumowanie

W powyższym artykule może nie zostały omówione wszystkie zalecenia dotyczące tworzenia adresów URL, ale sądzę, że pozwalają w pełni tworzyć takie adresy, które będą spełniały swoje zadanie z punktu widzenia SEO. Na koniec jeszcze chciałbym dodać, że w narzędzia SEO do Wordpressa, istnieją wskazówki dotyczące optymalizacji adresów URL. Warto się nimi posiłkować.

Chcesz skonsultować swoje działania w obszarze SEO na stronie?

NAPISZ DO MNIE