Pozycjonowanie WordPress - jak to robić?

Pozycjonowanie WordPress – jak robić to z głową? (poradnik)

Chcesz wiedzieć, jak robić skuteczne pozycjonowanie strony na WordPress? W tym tekście pokażę Ci, jak zoptymalizować stronę pod kątem SEO — dzięki temu co miesiąc będą Twoją witrynę odwiedzać tysiące użytkowników. Zaczynajmy. 

Dlaczego WordPress jest idealny pod pozycjonowanie strony?

Za sprawą licznych wbudowanych rozwiązań WordPress świetnie nadaje się do pozycjonowania strony — tyczy się to każdego rodzaju stron, od blogów, przez strony usługowe, aż po witryny e-commerce. Oczywiście te ustawienia nie wystarczą, by osiągnąć wysokie pozycje, ale stanowią kapitalną bazę na start. Poniżej prezentuje kroki, które musisz wykonać na stronie od razu po zainstalowaniu WP.

Poradnik SEO krok po kroku dla stron WordPress — instrukcja przed założeniem strony

Jeśli chcesz, by Twoja witryna WordPress była widoczna w Google, musisz już na samym początku dobrze zaplanować wszystkie działania pozycjonerskie. W pierwszej kolejności zastanów się, jakiego typu pozycjonowanie będzie ważne w Twoim przypadku.

Rodzaje pozycjonowania — na WordPress i nie tylko na tym systemie

Tytułem wprowadzenia dodam, że wyróżniamy kilka rodzajów pozycjonowania na WordPress — i nie tylko na tym systemie, ale na każdej innej stronie.

  • Pozycjonowanie e-commerce: ten rodzaj SEO dotyczy sklepów internetowych. WordPress jest świetnie zoptymalizowany pod kątem wzrostu widoczności w Google stron działających w handlu internetowym. Tutaj ważnym elementem jest pozycjonowanie podstron z kategoriami produktów, jak również samych stron produktowych. 
  • Pozycjonowanie firm usługowych: Każda firma świadcząca usługi musi mieć swoją stronę www. W tym wypadku SEO polega na zwiększeniu wejść na strony z konkretnymi usługami. 
  • Pozycjonowanie lokalne: firmy działające na określonym terenie geograficznym muszą docierać do użytkowników znajdujących się w ich okolicy. Jeśli prowadzisz biuro rachunkowe w Warszawie, to będzie Ci zależało na wzroście widoczności na frazy związane ze stolicą, np. „Biuro rachunkowe Warszawa”.

Jeżeli chodzi o lokalne pozycjonowanie, sam konkuruję o tego typu pozycje w wyszukiwarce Google. Jako przykład mogę tutaj podać moją podstronę, na której oferuję usługę pozycjonowania strony klientom z Sosnowca — https://bartekgasior.pl/pozycjonowanie-stron-sosnowiec-agencja-seo/. Przyjrzyj się, jakie elementy pojawiają się na tej podstronie, które pracują na wysoką pozycję w Google. Są to m.in. frazy kluczowe związane z miastem, obecność mapy Google, jak również wzmianka na temat samego miasta. 

Wybór odpowiedniego motywu WP — fundament przyszłych działań

Pamiętaj, że jedne motywy WordPress idealnie są dostosowane do działań SEO, inne zaś wypadają pod tym kątem bardzo kiepsko. Wybierając motyw WP z myślą o SEO, zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Szybkość działania: niektóre szablony WP są ociężałe — strony je wykorzystujące wolno się wczytują. Tym samym są kiepsko oceniane przez Google. Sugeruję Ci wybrać któryś z następujących motywów: Astra, Kadence lub OceanWP.
  • Ustawienia SEO: zobacz, czy kod Twojego szablonu ma prawidłowo wdrożone ustawienia. Sprawdź, czy nagłówki h1, h2, h3 itd. pojawiają się zgodnie z zasadami hierarchiczności lub czy dany motyw pozwala Ci łatwą edycję takich elementów jak atrybut alt w zdjęciach.
  • Optymalizacja mobilna: motyw, na którym działa Twoja strona, musi być stworzony z myślą o dobrym wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych. 

Szybki serwer zdolny do obsługi dużego ruchu

Kolejnym obszarem, którym musisz się zająć jeszcze przed założeniem strony jest wybór serwera. Często hostingodawcy oferują specjalne udogodnienia z myślą o SEO stron na WordPressie. Sama strona to nie wszystko, jeżeli chodzi o przygotowania pod optymalizację. Trzeba też zadbać o szybki i wydajny serwer. 

Interesuje Cię temat hostingu pod bloga? Sprawdź ten artykuł: Jaki hosting pod bloga?

Konfiguracja SEO na stronie WordPress

Zanim zainstalujesz jakąkolwiek wtyczkę, przejdź do ustawień WordPress. W głównym menu nawigacyjnym znajdź pozycję Ustawienia. To właśnie tutaj zaczniesz pracę nad SEO strony WordPress.

W tym miejscu wykonasz kilka podstawowych ustawień — poniżej omawiam każdą z opcji. 

Pozwolenie dla robotów Google na skanowanie strony

Ważnym elementem wstępnej konfiguracji SEO na WordPressie jest umożliwienie skanowania strony przez roboty Google. WordPress domyślnie na to pozwala, ale musisz się upewnić, że faktycznie nic nie utrudnia odwiedzania poszczególnych podstron.

Aby to sprawdzić, przejdź do zakładki: Ustawienia -> Czytanie. Musisz mieć pewność, że checkbox przedstawiony na poniższym screenie jest odznaczony. 

Przyjazne adresy URL

Platforma WordPress pozwala użytkownikowi zdefiniować szablon adresów URL. Tutaj już pojawia się przestrzeń do optymalizacji SEO — w końcu adres URL powinien zawierać słowo kluczowe. Jeśli więc w tytule wpisu lub podstrony zamieścisz frazę kluczową, od razu będzie ona lepiej postrzegana przez wyszukiwarkę.

Muszę w tym miejscu wspomnieć, że po zainstalowaniu wtyczki Rank Math, będziesz w stanie dowolnie ustawiać adresy URL poszczególnych podstron i wpisów blogowych — plugin ten pozwala tworzyć własne wersje adresów URL. 

Kategorie wpisów na WordPress z myślą o pozycjonowaniu

WordPress pozwala grupować podstrony w ramach kategorii tematycznych. Jeśli masz bloga kulinarnego, możesz utworzyć odpowiednio kategorie: dania mięsne, danie wegetariańskie, desery, ciasta i torty itd. Tworząc kategorie, dodajesz automatycznie nową podstronę, która grupuje powiązane ze sobą tematycznie wpisy. 

Bez wątpienia, kategorie tematyczne wpływają na wzrost widoczności Twojej strony w Google — sugeruję Ci, dobrze przemyśleć strukturę kategorii na Twojej stronie — jeśli zrobisz to z głową, zobaczysz, że działania te będą pracować na korzyść widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. 

Konfiguracja mapy witryny XML

Aby ułatwić Google poznawanie strony, musisz skonfigurować plik w formacie XML z mapą strony. Domyślnie WordPress nie ma takiej funkcjonalności. Aby to zrobić, potrzeba Ci będzie dodatkowa wtyczka — ja zawsze polecam konfigurację mapy XML za pomocą wtyczki Rank Math. Będzie jeszcze o niej mowa w tym artykule. 

Pamiętaj, że możesz też skonfigurować mapę strony w formacie HTML — wtedy taka strona niczym nie różni się od każdej innej podstrony na WordPressie. Zobacz poniżej. tak wygląda mapa strony HTML na mojej stronie:

Muszę jeszcze w tym miejscu dodać, że osobiście nie zauważyłem dużego wzrostu widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google po dodaniu mapy HTML. Mimo wszystko uważam, że obecność tej strony nie zaszkodzi SEO.

Certyfikat SSL i protokół HTTPS

Google woli strony, które stwarzają użytkownikom bezpieczne warunki do surfowania po internecie. Z tego względu Twoja strona musi spełniać przynajmniej podstawowe warunki, którymi są obecność certyfikatu SSL i korzystanie z protokołu HTTPS, który szyfruje połączenie między serwerem, na którym jest strona, a przeglądarką użytkownika.

W przypadku tych ustawień SEO WordPress oferuje kilka wtyczek, którymi możesz skonfigurować certyfikat SSL i ustawić bezpieczne połączenie HTTPS. Mimo wszystko zalecam Ci ręczną konfigurację tych ustawień na serwerze. To naprawdę proste. Jeśli natrafisz na jakieś problemy, pracownik firmy hostingowej na pewno Cię przeprowadzi przez cały proces. 

Wtyczki wspierające optymalizację strony

Wtyczki SEO to specjalne dodatki do stron opartych o WP, bez których pozycjonowanie Twojej strony nie będzie możliwe. To właśnie wtyczki — często też nazywane pluginami — pozwalają optymalizować różne elementy wspierające widoczność strony. Poniżej omówię kilka dostępnych na rynku pluginów, z którymi wypozycjonujesz stronę na WordPress. 

Przy czym pamiętaj, że z instalacją wtyczek trzeba uważać — ich duża ilość może obciążać Twoją stronę, przez co będzie ona wolno działać. Mimo wszystko w zakresie SEO musisz zainstalować kilka pluginów, które zwiększą widoczność strony w wyszukiwarce Google. 

Rank Math

Rank Math - wspiera SEO dla WordPress

Ta wtyczka jest według mnie najważniejszym dodatkiem do WordPress z punktu widzenia SEO. Dzięki niej możesz ustawić praktycznie wszystkie najważniejsze ustawienia na stronie, które pracują na wzrost widoczności strony.

Do najważniejszych ustawień, które wykonasz dzięki Rank Math należą:

  • Ustawienia meta tagów (tytuł strony, opis strony);
  • Generowanie danych strukturalnych;
  • Tworzenie mapy strony i zgłaszanie do Google Search Console;
  • Analiza błędów 404 (jeśli istnieje jakiś adres, pod którym żadna treść się nie znajduje, Rank Math Cię o tym informuje);
  • Przekierowania stron;
  • Konfiguracja plinku robots.txt;
  • Ustawienia właściwości linków (nofollow, dofollow);
  • Integracja z Google Search Console;

Ustawienia powyższych elementów strony znacząco zwiększą skuteczność działań pozycjonerskich. Oczywiście to będzie dopiero kropla w morzu potrzeb, ale będzie świetną pozycją wyjściową do dalszego SEO na WP.

Yoast SEO (gorsza alternatywa)

Wtyczka Yoast SEO do niedawna była postrzegana jako najlepsze rozwiązanie do optymalizacji SEO on-site. Sądzę, że teraz straciła pozycję lidera na rzecz omówionej wyżej wtyczki Rank Math. Przyczyny tego stanu rzeczy są bardzo proste — Rank Math daje możliwość skonfigurowania o wiele większej liczby ustawień. 

Z tego właśnie powodu, sugeruję Ci instalację Rank Math. Z RM — jeżeli chodzi o działania onsite — dokonasz pełnej optymalizacji strony pod kątem SEO. 

WP Rocket — przyspiesz ładowanie strony

Ten plugin świetnie wpływa na prędkość działania strony. Instaluję go u każdego klienta, dla którego tworzę strony na CMS WordPress. Sądzę, że każda optymalizacja strony WordPress musi uwzględniać konfigurację tej wtyczki. 

Jak już wspomniałem, w przypadku wtyczek SEO WordPress nie lubi przesady. Zachowaj umiar w ich instalowaniu. Zawsze zastanów się, czy nie jesteś w stanie ręcznie wykonać określonych operacji. 

Realizacja strategii SEO na WordPressie

Gdy już masz skonfigurowane prawidłowo ustawienia pod SEO, przychodzi czas na konkretne działania. Pozycjonowanie WordPressa na tym etapie nie różni się zbytnio od pozostałych stron. W zasadzie zasady są te same — należy tworzyć wartościowe treści, 

Więcej na temat samodzielnego pozycjonowania strony dowiesz się w tym artykule: Jak pozycjonować stronę samemu?

1. Analiza słów kluczowych dla strony na WordPress

Podczas wykonywania analizy słów kluczowych sugeruję skorzystać z tych samych narzędzi, których się używa na każdej innej stronie — nie tylko WordPressowej. 

Możesz tutaj sięgnać po takie narzędzia, jak planer słów kluczowych Google, Senuto, Semstorm, czy Ahrefs. 

2. Publikacja treści (artykuły, opisy produktów i kategorii w sklepie)

Pozycjonowanie strony opartej na WordPress jest niemożliwe bez publikacji wysokiej jakości treści. Co rozumiem pod pojęciem “dobre treści”? Chodzi mi o teksty, które dostarczają wysoką wartość użytkownikom. Oczywiście, oprócz tego, są oczywiście przyjazne SEO. 

Jeśli chodzi o narzędzie, które pozwoli Ci tworzyć wyjątkowo skuteczne teksty SEO, polecam Ci sprawdzić NeuronWriter — doskonały edytor tekstów tworzonych z myślą o wysokich pozycjach w Google.

3. Linkowanie wewnętrzne

Aby ułatwić Google poznawanie nowych treści na stronie, musisz zadbać o prawidłowe linkowanie między poszczególnymi podstronami. Linkowanie wewnętrzne w WordPress można wspierać na kilka sposobów. Możesz na blogu, np. w panelu bocznym, dodać listę kategorii tematycznych, możesz też linkować z menu nawigacyjnego. 

Wsparcie linkowania wewnętrznego to kolejny powód, dla którego warto sięgnąć po Rank Math. W momencie, gdy na stronie jest dostępnych wiele treści, Rank Math zaczyna podpowiadać, do której podstrony warto linkować z danego artykułu. 

Może Cię zaciekawić: Jak zdobywać mocne linki SEO?

4. Linkowanie zewnętrzne

Zdobywanie linków z zewnętrznych stron — często określane link buildingiem — ma ogromny wpływ na SEO. Niestety tutaj żadne wtyczki WordPress nie wykonają pracy za Ciebie. Musisz samodzielnie zdobywać linki na zewnętrznych stronach, które pomogą zwiększyć widoczność strony WordPress w wynikach wyszukiwania. To niestety bardzo żmudna praca… Często też kosztowna. 

Monitoruj efekty działań SEO na WordPress

Monitorowanie pozycjonowania i działań SEO jest kluczowym elementem, który daje Ci odpowiedź na pytanie, czy Twoje działania przynoszą jakiekolwiek efekty. Masz wiele narzędzi, które pozwolą Ci sprawdzić, czy pozycjonowanie stron WordPress w Twoim wykonaniu przynosi pożądane efekty. 

Poniżej kilka najważniejszych:

  • Google Search Console: w tym narzędziu sprawdzisz, jak radzą sobie w wynikach wyszukiwania Twoje strony;
  • Senutoto prawdziwy kombajn, jeżeli chodzi o monitoring pozycji strony w Google. Dzięki tej wtyczce sprawdzisz, na jakich pozycjach znajdują się poszczególne podstrony opublikowane w Twoim WordPressie. 
  • Narzędzie do monitoringu pozycji od CyberFolks: to narzędzie pozwoli Ci sprawdzać efekty pozycjonowania stron internetowych na 25 wybranych przez Ciebie fraz kluczowych. 

Pamiętaj też, że na efekty SEO trzeba trochę poczekać. Google skanuje cały internet i ma do tego ograniczone zasoby. Nie jest w stanie natychmiast skupić się na indeksowaniu Twojego WordPressa. 

Pozycjonowanie WordPress – jak to robić z głową? [Podsumowanie]

Jak widzisz, WordPress jest przyjazny dla SEO. Łatwość edycji strony, mnogość wtyczek sprawiają, że z pozycjonowaniem na WP poradzi sobie każdy właściciel strony. Nie czekaj — instaluj szybki motyw, optymalizuj podstrony i czekaj na efekty swoich działań.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej — jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie WordPressa — możesz się do mnie odezwać. Pokażę Ci, jak się zabrać za system WordPress pod kątem SEO

Umawiam konsultację marketingową

Podobne wpisy