Jak promować firmę na rynku lokalnym

Działasz na rynku lokalnym, ale cierpisz na brak klientów? Najpewniej nie wykorzystujesz narzędzi, jakie daje Ci internet. A jeśli to robisz, to pewnie mało skutecznie. W tym tekście opowiem Ci, jak promować firmę na rynku lokalnym — nie wydając na to ogromnych pieniędzy. 

Jakie korzyści daje promocja lokalnej firmy?

Jeśli myślimy o rynku lokalnym, najczęściej wyobrażamy sobie zakłady usługowe lub sklepy, w których robią zakupy klienci z okolicy. Takie podejście jest sporym uproszczeniem. W końcu grafik komputerowy również może chcieć dotrzeć do klientów ze swojej okolicy. Bowiem współpraca z klientami, z którymi można spotkać się osobiście, jest wygodnym rozwiązaniem. 

Tak więc niezależnie od tego, czy prowadzisz studio fotografii ślubnej, czy sklep mały sklep z elektroniką, musisz reklamować firmę na lokalnym rynku. Takie działania pozwolą Ci:

  • Zmniejszyć wydatki na działania marketingowe: łatwiej jest promować biznes w pobliżu miejsca działalności, niż w skali całego kraju.
  • Działać na mniej konkurencyjnym rynku: targetując swoje działania na społeczność w Twojej okolicy, zawężasz pulę firm, z którymi musisz się bić o klienta. 
  • Budowanie pozytywnego wizerunku: promocja nie zawsze musi wprost przekładać się na wzrost sprzedaży. Możesz angażować się w lokalne inicjatywy społeczne, co pozwoli Ci wykreować pozytywny wizerunek marki. 
  • Budowanie długofalowych relacji: z lokalnymi klientami łatwiej jest zbudować długofalowe relacje. Na pewno masz jakiś swój ulubiony sklep, w którym od lat robisz zakupy, np. rodzinną piekarnię. Jeśli Twój biznes ma potencjał do stworzenia cenionej regionalnej marki, musisz ją stworzyć. 😉
  • Precyzyjne targetowanie oferty: jeśli powiesisz ulotki na słupach w pobliżu Twojego biura, każdy z łatwością je znajdzie. Tym samym będziesz mieć pewność, że Twoja reklama trafia w ręce potencjalnych klientów — tych mieszkających w miejscu Twojej działalności. 

6 strategii promocji na rynku lokalnym

Czas przejść do konkretów — poniżej przedstawię Ci narzędzia i strategię, które pomogą wypromować biznes lokalny. Tak jak wspomniałem, bez wydawania fortuny na marketing. 

Lokalne pozycjonowanie

Podstawą obecności firmy w sieci jest strona internetowa. Wbrew temu, co niektórzy sądzą, jest ona bardzo ważna w przypadku promocji lokalnego biznesu w internecie.

Jeżeli mówimy o SEO lokalnym, musisz w pierwszej kolejności stworzyć podstrony targetowane na miasto (lub kilka miast w pobliżu), w którym działasz. Aby to zrobić, musisz umieścić w treści słowa kluczowe związane z miastem.  Jeśli nie wiesz, jak się zabrać za pozycjonowanie swojej witryny, możesz umówić konsultację z freelancerem SEO.

Możesz zobaczyć, jak ja to robię. Chcę ze swoją ofertą SEO docierać do klientów z Sosnowca — tak wygląda treść na podstronie zoptymalizowanej pod frazy związane z pozycjonowaniem w Sosnowcu: https://bartekgasior.pl/pozycjonowanie-stron-sosnowiec-agencja-seo/ 

Dodatkowo musisz zadbać o optymalizację meta tagów — title i description. Powinna w nich znaleźć się fraza kluczowa zawierająca miasto, w którym działasz.

Dzięki temu, że dobrze zoptymalizowałem swoją stronę na frazy związane z miastem Katowice, moja firma ma szansę zdobyć klientów zainteresowanych copywritingiem w Katowicach. 

Jeżeli mówimy o pozycjonowaniu lokalnej firmy w internecie, musisz pamiętać też o tworzeniu wizytówek w katalogach NAP. Przykładami tego typu baz firm są: Panorama Firm, Biznesfinder.pl, Oferteo.pl, zumi.pl. Ważne, aby w takich wizytówkach umieścić klikalny adres strony internetowej — dzięki temu pozyskasz bezpłatny link prowadzący do Twojej witryny.

Dowiedz się: Jak samemu pozycjonować stronę internetową?

Wizytówka Google Moja Firma

Kolejnym ważnym krokiem, który pozwoli zwiększyć widoczność firmy w regionie, jest utworzenie wizytówki Google Moja Firma. W zasadzie jest to element lokalnego SEO, ale zasługuje na osobne potraktowanie w tym artykule. 

Posiadanie własnej wizytówki GMF sprawi, że Twój biznes będzie pojawiał się na mapach Google. Co więcej,  będziesz prezentować swoje produkty i usługi oraz podstawowe informacje bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. 

Ważnym elementem wizytówki w Google są opinie, które pojawiają się na Twoim koncie. Jeśli są pozytywne, mogą skłonić nowych klientów do skorzystania z Twoich usług. 

Więcej na temat wizytówek Google dowiesz się z tego tekstu: Zakładanie wizytówki Google Moja Firma

Promocja w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to kolejne miejsce, w którym możesz skutecznie promować firmę na rynku w Twojej okolicy. Spójrzmy na taki Facebook. Praktycznie każde — nawet niewielkie — miasto ma swoją grupę, w której wypowiadają się przedstawiciele społeczności. 

W tego typu grupach każdego dnia użytkownicy poszukują firm z okolicy, aby dokonać określonego zakupu lub skorzystać z jakiejś usługi. Obecność na facebookowych grupach jest więc strzałem w dziesiątkę. Użytkownik pyta, gdzie działa dobre studio car detailingu, a Ty — jeśli takowe prowadzisz — możesz zachęcić go do skorzystania z Twoich usług. 

Media społecznościowe dają również inne sposoby na promocje firm działających w danej lokalizacji. 

Reklama targetowana na klientów z okolicy

Pamiętaj, że możesz reklamować firmę lokalnie w Google lub w popularnych portalach społecznościowych — targetując Twoje kreacje na użytkowników znajdujących się w Twojej okolicy. Wiele portali pozwala ustawić reklamę, która wyświetli się użytkownikom z danej lokalizacji. 

Możesz rozpocząć swoje eksperymenty z reklamą w internecie od Facebook Ads lub Google Ads.

Reklama zewnętrzna

Nie tylko internet pozwala Ci skutecznie promować lokalną firmę. Możesz też zwrócić się ku bardziej tradycyjnym metodom. Być może w Twojej okolicy znajduje się ruchliwe skrzyżowanie ze światłami. Takie, na którym kierowcy spędzają codziennie kilka minut w korkach. 

Słusznym posunięciem może być zaprezentowanie swojej oferty na ogrodzeniu znajdującym się w pobliżu takiego skrzyżowania. 

Angażowanie się w lokalne inicjatywy — biznesowe i pro bono

Lokalne wydarzenia mogą być dobrą okazją, aby reklamować biznes. Przy czym pamiętaj, że nie chodzi tu tylko i wyłącznie o wydarzenia związane z przedsiębiorczością. Zastanów się, czy w Twojej okolicy nie odbywają się inicjatywy społeczne, w które mogłaby włączyć się Twoja firma. 

Uczestnictwo w takich eventach pozwoli:

  1. wypozycjonować Twoją markę (choćby zaprezentujesz logo),
  2. pomoże zbudować Ci wiarygodność w oczach potencjalnych klientów;
  3. Bezpośrednio nawiązać współpracę z nowymi partnerami;
  4. Jeśli mowa o biznesowych wydarzeniach, zdobędziesz wiedzę, która może pomóc Ci skuteczniej zdobywać klientów;

Warto korzystać z takich okazji do promocji firmy na rynku regionalnym. Zwłaszcza że koszt takich działań często bywa śmiesznie niski. 

Możesz też wypromować swoje usługi, angażując się w sponsorowanie akcji charytatywnych. Zastanów się, czy  w Twojej okolicy działa jakieś schronisko dla zwierząt. Możesz wtedy zaproponować dostawę karmy przez 12 miesięcy w zamian za umieszczenie logo Twojej firmy na stronie schroniska. 

Powyższe działanie może dla niektórych wydawać się lekko cyniczne, no ale jednak robisz coś dobrego — jednocześnie promując swoje usługi i produkty. 

Budżet promocyjny, a dobór skutecznych metod promocji

Zastanawiasz się pewnie, skąd wziąć pieniądze na promocje. Tak, jak wspomniałem, ten poradnik ma prezentować działania niskobudżetowe lub wręcz bezpłatne. Spróbujmy przeanalizować koszty, z jakimi musisz się liczyć stosując wymieniony wyżej marketing internetowy.

  • Jeśli w Twoim regionie nie ma dużej konkurencji, SEO możesz robić praktycznie bezpłatnie. Prowadzenie bloga nic nie kosztuje. Założenie wizytówki Google także jest bezpłatne. Jedynie musisz nauczyć się obsługi panelu Twojej strony internetowej;
  • Promocja firmy w mediach społecznościowych także może być bezpłatna. W końcu tworzenie profili na Facebooku, Instagramie czy TikToku także nic nie kosztuje. Ewentualnie reklama firmy w social mediach będzie wiązać się z wydatkami;
  • Gdy zdecydujesz się na outdoorową formę reklamy, powieszenie tablicy reklamowej nie powinno przekroczyć kwoty 100 zł miesięcznie — nawet w dość strategicznym miejscu. 
  • Angażowanie się w lokalne inicjatywy to także nieduży wydatek. Czasem obecność na wydarzeniach promujących przedsiębiorczość jest bezpłatny. 

Widzisz już, że wcale nie trzeba dużo wydawać pieniędzy, aby wypromować swój biznes w danej lokalizacji.  

Czego możesz się spodziewać po promocji na rynku lokalnym?

Jeśli zastanawiasz się, po co promować lokalny biznes, poniżej przedstawię Ci korzyści, które znam z własnego doświadczenia.

Każdego miesiąca zwracają się do mnie klienci, którzy znaleźli mnie przez wizytówkę Google Moja Firma. Mam też stronę wypozycjonowaną na wiele lokalnych fraz związanych z poszczególnymi miastami — to również świetne źródło nowych zleceń. 

Sam działam raczej tylko online — nie stawiałem nigdy na tradycyjne formy promocji, ale jestem pewien, że one nadal mogą pomóc dotrzeć Ci do grupy docelowej. Sprawdzą się dobrze, gdy masz swoją stacjonarną siedzibę. 

Jak promować firmę na rynku lokalnym? [podsumowanie]

Już znasz najważniejsze sposoby na wypromowanie lokalnej firmy. Teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak rozpoczęcie działań — spróbuj stopniowo rozpoczynać promocję w każdym z wyżej wymienionych kanałów. Jednocześnie zwracaj uwagę, jak bardzo określone działania przekładają się na wzrost zainteresowania Twoją firmą.

Chcesz, bym pomógł Ci z promocją Twojej firmy?

Umów ze mną konsultacje marketingowe