marketing afiliacyjny

Internet daje Ci kapitalne możliwości zarabiania pieniędzy.

Jedną z nich jest rozpoczęcie własnego biznesu opartego o marketing afiliacyjny — mówiąc bardziej zrozumiale, polecaniu usług lub produktów firm z branży e-commerce.

W tym tekście dzielę się swoimi przemyśleniami na temat marketingu afiliacyjnego — sposobów na start w tym biznesie, perspektyw finansowych i ofert, które warto polecać.

Marketing afiliacyjny — definicja

Marketing afiliacyjny to forma marketingu, która zakłada, że jesteś kimś w rodzaju ambasadora marek. Polecasz ich produkty lub usługi, a one w zamian za to odpalają Ci prowizję.

Ofertę firm partnerskich możesz promować na swojej stronie internetowej, w swoich profilach w mediach społecznościowych lub po prostu wśród znajomych. Najczęściej otrzymujesz specjalny link, w którym są zaszyte  informacje identyfikujące Ciebie jako partnera polecającego. Dzięki temu system automatycznie przypisuje Ci prowizje w momencie, gdy klient dokona zakupu.

Może Cię zainteresować: Linki afiliacyjne — gdzie je udostępniać?

Ta forma zarobkowania doskonale sprawdza się w przypadku blogerów, youtuberów i wszystkich osób, które dzielą się swoimi treściami w internecie. Oczywiście nie jest to regułą. 

Nie musisz publikować swoich treści, aby móc rozwijać własny biznes oparty o marketing afiliacyjny. Możesz tylko i wyłącznie bazować na zewnętrznych kanałach promocji takich jak grupy w mediach społecznościowych i fora internetowe.

Dwa oblicza marketingu afiliacyjnego

Musisz wiedzieć, że są dwie formy, które pozwalają Ci nawiązywać współpracę w ramach marketingu afiliacyjnego.

Z jednej strony możesz dołączyć do popularnych sieci afiliacyjnych. Z drugiej zaś możesz indywidualnie podejmować współpracę z konkretnymi firmami.

Marketing afiliacyjny w ramach sieci

Dzięki temu, że marketing afiliacyjny cieszy się dużą popularnością, w internecie wyspecjalizowały się firmy, które są pośrednikami między markami a osobami promującymi ich usługi. 

W każdej chwili możesz się zalogować na platformę, na której znajdziesz informacje dotyczące dostępnych programów partnerskich realizowanych przez firmy, które działają w obrębie danej sieci.

Gdy już wiesz, że chcesz zacząć działać w ramach afiliacji, wystarczy, że zarejestrujesz się na którejś z poniższych stron i zacznie promować usługi firm partnerskich.

Na rynku działa o wiele więcej sieci afiliacyjnych — te powyższe należą do jednych z najpopularniejszych. Na pewno na tych stronach uzyskasz dostęp do współpracy afiliacyjnej z największymi markami, znanymi na całym świecie.

Często też będziesz mieć szansę do promowania globalnych produktów — nie tylko tych, oferowanych przez firmy działające na polskim rynku.

W tym miejscu muszę jeszcze wspomnieć o wartościowych narzędziach analitycznych oferowanych przez sieci afiliacyjne. Dzięki nim wiesz, ile osób kliknęło Twój link. To pozwala Ci stale weryfikować skuteczność swojej działalności.

Marketing afiliacyjny w oparciu o partnerstwo bezpośrednie

Drugim sposobem na rozpoczęcie działalności afiliacyjnej są współprace bazujące na bezpośrednim kontakcie z firmami partnerskimi.

Wystarczy, że w Google wpiszesz hasło w stylu: (nazwa interesującej Cię firmy) + program partnerski i od razu wyskoczy Ci podstrona, na której zapoznasz się z zasadami uczestnictwa w takiej współpracy. 

Tego typu partnerstwa mogą być lepszym wyborem niż udział w sieciach afiliacyjnych — dzięki nim masz bezpośredni kontakt z interesującymi Cię firmami. Z drugiej strony każdym programem musisz zarządzać z osobnego panelu — dzięki sieci wszystko masz pod ręką, logując się na jedną stronę.

Ten tekst może Cię zainteresować: pomysły na biznes w domu (lista najlepszych opcji)

Marketing afiliacyjny — start z własną działalnością w 3 krokach

Jest pewien schemat, którego realizacja pozwoli Ci szybko wystartować z własnym biznesem afiliacyjnym. Można założyć, że realizacja tych kroków jest obowiązkową sekwencją zadań, które pozwolą zarabiać w ramach afiliacji.

1. Wybór branży, w której będziesz polecać oferty

W pierwszej kolejności musisz się zastanowić, które branże warto rozważyć pod kątem uczestnictwa w programach partnerskich. Na tym etapie musisz wziąć kilka kryteriów pod uwagę:

  1. Twoje zainteresowania drogowskazem: pamiętaj, że warto mieć pojęcie o ofertach, które polecasz. Bez sensu angażować się w temat, na którym kompletnie się nie znasz. Takie działanie może sprawić, że stracisz wiarygodność.
  2. Potencjał rynku: nie zapominaj, że afiliacja ma być źródłem Twojego dochodu. Tak więc zastanów się, jakie kategorie produktów lub usług dają szansę na najlepsze zarobki.
  3. Konkurencja: nie jesteś jedyną osobą, która chce zarabiać w ten sposób. Im większa konkurencja, tym trudniej będzie Ci dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów.

2. Opracowanie planu działalności afiliacyjnej

Gdy już wiesz, jakiego rodzaju produkty chcesz polecać, teraz możesz się skupić na opracowaniu modelu działalności. Mam tu na myśli wybór metod dotarcia do klientów, wybór kanałów prezentacji treści, jak również stworzenie listy firm, z którymi chcesz wejść w partnerstwo.

Na tym etapie możesz też określić swoje cele finansowe — w końcu marketing afiliacyjny to biznes jak każdy inny. Jeśli decydujesz się wejść do tej branży, musisz na tym zarabiać. Tak więc ustal realne cele finansowe, które będziesz stale weryfikować z upływem kolejnych miesięcy.

Warto też na tym etapie pomyśleć, ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na tę działalność. Na początku może się okazać, że będą konieczne jakieś inwestycje, np. odpalenie kampanii reklamowej lub finansowanie działań SEO.

Bez względu na to, jaką formę promocji wybierzesz — SEO i SEM to działania, które wymagają pewnych nakładów finansowych. 

3. Marketing marketingu afiliacyjnego

Choć hasło z tytułu tego podrozdziału śmiesznie brzmi, to pamiętaj, że musisz zająć się promocją swojego biznesu afiliacyjnego.

Jeśli chcesz prowadzić bloga afiliacyjnego, wtedy konieczna jest nauka dziedziny określanej jako SEO copywriting — umiejętność tworzenia tekstów blogowych, które pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Chcesz wiedzieć więcej na temat SEO copywritingu? Sprawdź ten artykuł

https://bartekgasior.pl/seo-copywriting-co-to-jest-jak-zaczac/

Oprócz tego musisz wiedzieć, jak promować bloga. Mówimy tu o działaniach wykraczających poza pozycjonowanie strony. Mimo że SEO jest najlepszym rozwiązaniem,  jeżeli chodzi o dotarcie do czytelników, to nie jest jedyną formą promocji tekstów blogowych.

Możesz zainwestować w płatną formę promocji swojego bloga. Wtedy ustawiasz reklamę na Facebooku, Linkedinie lub dowolnej innej platformie i kierujesz użytkowników na Twoje treści afiliacyjne. 

W przypadku tego typu rozwiązania, szalenie istotne jest prawidłowe targetowanie. Głupotą byłaby prezentowanie narzędzi stolarskich właścicielkom salonów SPA.

Wskazówki na temat startu z własną działalnością afiliacyjną

Pamiętaj, że z działalnością afiliacyjną wiąże się pewna odpowiedzialność. W końcu Twoje działania mają wpływ na zachowania klientów. Warto być z nimi fair.  Tak więc zaczynając biznes afiliacyjny, kieruj się następującymi wskazówkami:

  • Działaj etycznie: polecając oferty firm pamiętaj, aby być w porządku wobec użytkowników, którzy odwiedzają Twoje kanały afiliacyjne. Rekomenduj tylko te oferty, które uważasz za warte uwagi. Z których sam chcesz skorzystać.
  • Nie zniechęcaj się: najlepiej byłoby, jeśli marketing afiliacyjny stanowił dla Ciebie dodatkowe źródło dochodu. Na początku może się okazać, że nie będziesz zbyt wiele zarabiać, przez co możesz się zniechęcić do tej działalności.
  • Przygotuj personę marketingową: persona marketingowa to wymyślony idealny klient korzystający z Twoich usług. Przygotowując sylwetkę takiego kupującego, lepiej będziesz w stanie się z nim komunikować. Pamiętaj, aby pisać do swojej persony.
  • Monitoruj skuteczność: prowadząc swoją działalność, sprawdzaj, które metody najlepiej działają, a które nie przynoszą żadnych efektów. Taka analiza pozwoli Ci stale doskonalić swoją aktywność.

Podsumowanie tematu marketingu afiliacyjnego

Mam nadzieję, że już widzisz perspektywy, jakie daje działalność w ramach afiliacji. Mimo że działania te na początku mogą wymagać sporej ilości pracy związanej z promocją Twoich kanałów, to z czasem mogą zacząć być źródłem sensownych przychodów.

Pamiętaj, aby nie zniechęcać się zbyt łatwo. Jeśli wiesz, że chcesz spróbować, to trzymam mocno kciuki za Twoje afiliacyjne plany.