Jak promować bloga

7 odpowiedzi na pytanie jak promować bloga w 2021 roku

Większość blogów w internecie jest skazanych na porażkę. Ich właściciele nie wiedzą, jak promować bloga, aby odnieść sukces. Okazuje się, że recepta jest prosta. Należy zastosować kilka technik. Jakich…? O tym piszę poniżej.

Do napisania tego tekstu skłoniły mnie wieloletnie obserwacje blogosfery i to, że w końcu wziąłem się na poważnie za prowadzenie własnego bloga.

Teraz zastanawiasz się, dlaczego gość, który dopiero zaczyna, chce Ci radzić, jak promować bloga?

Już wyjaśniam… Niedawno zacząłem pisać dla siebie, ale przez co najmniej 5 ostatnich lat pisałem artykuły blogowe dla zewnętrznych firm, lub całościowo zarządzałem ich blogami.

Muszę jeszcze dodać, że swoje pierwsze hobbystyczne blogi zaczynałem pisać w 2012 roku. Wtedy nie miałem pojęcia o tym, jak promować bloga, ale też możliwości promocji były znikome w porównaniu z tym, co dziś internet oferuje blogerom.

Muszę jeszcze zaznaczyć, że wiele osób mylnie postrzega promowanie bloga. Wyobrażają sobie, że to coś w rodzaju płacenia za usługę, która sprawia, że ludzie zaczynają odwiedzać stronę, czytają teksty i być może nawet zostawiają pieniądze.

Nie jest tak… promowanie bloga jest w pewnym stopniu jak perpetuum mobile. Pisząc artykuły, blog sam się promuje. 

Ok, czas na konkrety.

Jak promować bloga?

Tytuł tego artykułu mówi o 7 technikach promocji bloga, jednak trzeba wiedzieć, że nie każda z nich jest jednakowo skuteczna. Trzeba też pamiętać, że pewne metody są darmowe, wymagają tylko nakładu pracy, inne zaś wiążą się z pewnymi inwestycjami.

Stwórz warunki techniczne do promocji

Zanim podejmiemy konkretne działania związane z samą promocją bloga, musimy wpierw stworzyć stabilne podłoże techniczne, które nie będzie budzić zastrzeżeń zarówno ze strony robotów Google, jak i samych czytelników.

Niestety sytuacje, kiedy wartościowe treści nie docierają do odbiorców z powodu technicznych mankamentów bloga, są bardzo częste.

Na liście tego typu mankamentów znaleźć powinny się:

  • Brak certyfikatu SSL;
  • Wolno działająca strona;
  • Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych;
  • Korzystanie z platform typu Blogger;
  • Niezachęcająca szata graficzna bloga;
  • Brak rejestracji strony w Google Search Console;
  • Niewykorzystywanie możliwości Link-Buildingu.

To oczywiście nie jedyne problemy, jednak wydają mi się najistotniejsze.

Szukasz niezawodnego hostingu dla swojego bloga? Sprawdź ofertę CyberFolks

Pisz teksty zoptymalizowane pod SEO

Podejrzewam, że nie będzie to dużym zaskoczeniem, jeśli napiszę, że najskuteczniejszym sposobem na promowanie bloga jest pisanie samo w sobie — pisanie artykułów odpowiednio zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę Google. 

Aby łatwiej Ci to zobrazować, posłużę się przykładem.

#Przykład

Prowadzisz bloga budowlanego, na którym dzielisz się ciekawostkami na temat cementu, gatunków cegieł i innych technikaliów związanych z budowlanką.

Sprawdziłeś/aś, w narzędziu do planowania słów kluczowych, że popularną frazą, którą użytkownicy wpisują w Google, jest hasło Wylewka samopoziomująca.

Postanawiasz więc napisać artykuł, który optymalizujesz na tę frazę, tak aby pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. W artykule dzielisz się swoją eksperckością w temacie wylewek samopoziomujących. 

Dzięki temu, że tekst jest odpowiednio zoptymalizowany pod tę frazę, użytkownicy sami trafiają do Ciebie na bloga. To otwiera szersze perspektywy przed Tobą w kontekście promocji tego artykułu. 

Gdy już nasze teksty pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, powinniśmy zastanowić się, jakie cele chcemy realizować za pośrednictwem bloga i wprowadzić rozwiązania, dzięki którym np. będziemy zbierać leady, finalizować transakcje, itd. 

Dowiedz się, na czym polega pisanie tekstów SEO

Za każdym razem, gdy chcesz napisać nowy tekst, musisz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe chcesz go optymalizować. Tak jak z tą wylewką powyżej. Działanie to w branży SEO nazywane jest researchem słów kluczowych. Czyli sprawdzeniem, jakie słowa użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google.

Taką analizę możesz przeprowadzić wykorzystując bezpłatne narzędzia, m.in. Planer Słów Kluczowych Google, lub Keyword.io. Gdy już poznasz popularne frazy, wtedy będziesz wiedzieć, na jakie tematy należy pisać swoje artykuły.

Udzielaj się na forach

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale fora to bardzo ważne miejsca z perspektywy osób publikujących własne teksty. Dlaczego?

a) Są dobrym źródłem czerpania pomysłów na nowe treści. W końcu użytkownicy na forach szukają odpowiedzi na pytania, które najpewniej wcześniej zadali już w wyszukiwarce Google

b) Gdy na blogu mamy treści dotyczące określonych zagadnień, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamieścić do nich link na forum, gdzie udzielają się użytkownicy zainteresowani tematyką związaną z naszym blogiem.

Dwiema najpopularniejszymi platformami typu forum są obecnie Reddit i Quora. Warto tam zaglądać i promować swoje wpisy w odpowiedzi na pytania użytkowników.

Udostępniaj treści w mediach społecznościowych

O tym, że media społecznościowe to skarbnica wiedzy, wie każdy. Social media to również doskonałe miejsce dla osób, które zastanawiają się, jak promować bloga.

Wiadomo, że jeśli prowadzimy wspomniany wyżej blog budowlany, to raczej rzadziej będziemy udostępniać nasze treści na Linkedinie, ale z pewnością dobrym miejscem będą grupy tematyczne na Facebooku.

Jeżeli chodzi o wybór kanału społecznościowego do udostępniania treści, tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twojej niszy. Musisz dobrze zastanowić się, w których kanałach społecznościowych są Twoi potencjalni czytelnicy.

Pozwól czytelników udostępniać Twoje treści

Nic tak skutecznie nie działa w marketingu jak społeczny dowód słuszności. W przypadku promocji bloga wyrazem społecznego dowodu słuszności będzie sytuacja, w której użytkownicy sami będą udostępniać dalej przeczytane teksty na naszym blogu. 

Jeśli prowadzimy bloga na WordPressie, warto sięgnąć po wtyczki, które umożliwiają udostępnianie w mediach społecznościowych tekstów z Twojego bloga. 

Przypominaj w newsletterach o publikacjach

Wskazówka ta oczywiście nie dotyczy każdego. Nie każdy ma swoją bazę mailingową i nie każdy wykorzystuje newsletter do komunikacji z użytkownikami. 

Jeśli jednak takową masz i uważasz, że treści, które publikujesz na blogu są wartościowe, bez dwóch zdań należy je udostępniać w newsletterach. 

Oczywiście nie mam tutaj na myśli tylko newslettera — bardziej chodzi mi o email jako metodę dystrybucji treści. 

Tutaj ważna wskazówka: Jeśli prowadzisz bloga, który jest regularnie odwiedzany przez użytkowników i jeśli jeszcze tego nie robisz, warto zastosować narzędzia do zbierania adresów email. Czy to za pomocą formularza z zapisem na newsletter, czy też okna pop-up.

Zadbaj o link building

Odpowiedź na pytanie, jak promować bloga, nie będzie kompletna, jeśli nie wspomnimy o konieczności budowania bazy linków zwrotnych. Dziedzina ta z angielskiego jest określana mianem link buildingu i jest jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania każdej strony w internecie.

Celem tych działań jest zdobywanie jak największej liczby wysokiej jakości linków prowadzących do Twojej strony internetowej. Pod hasłem wysokiej jakości, należy rozumieć linki pochodzące ze stron wysoko ocenianych przez roboty Google.

W przypadku bloga działania z obszaru link buildingu można prowadzić w następujący sposób:

  • Publikacje artykułów partnerskich / sponsorowanych na popularnych blogach w Twojej branży;
  • Publikacja wywiadów z influencerami na własnym blogu (które oni później udostępnią swoim odbiorcom);
  • Umożliwienie innym blogerom publikacji artykułów na blogu;
  • Udostępnianie treści z bloga w mediach społecznościowych;

Metod prowadzenia link buildingu jest oczywiście o wiele więcej. Z pewnością napiszę na ten temat osobny artykuł.

Zostawiaj komentarze na blogach branżowych

Choć ta forma promocji bloga ma stosunkowo niewielki wpływ na pozycjonowanie Twojej strony, to nadal jest ważnym elementem strategii SEO. Sam fakt, że nazwa Twojego bloga pojawia się na zewnętrznej stronie, już niesie pewną wartość. Po pierwsze osoby, które przeglądają sekcję komentarzy, mogą zajrzeć na Twoją stronę.

Po drugie, pojawienie się nazwy Twojego bloga na innej stronie, może zaowocować w przyszłości współpracą z innymi blogerami. Ta forma promocji praktycznie nie wymaga żadnego wkładu pracy, warto więc wypracować sobie nawyk regularnego komentowania artykułów poza Twoją stroną.

Korzystaj z płatnych form promocji

Jako że bliżej mi do SEO, niż do reklamy online, płatne sposoby dotarcia do czytelników wymieniam jako ostatni sposób na promowanie bloga w sieci.

W zasadzie chciałbym tylko wspomnieć, że jest taka możliwość. Uważam jednak, że reklamę internetową lepiej jest wykorzystać na promocję lead magnetów, które mogą się okazać skutecznym narzędziem sprzedaży.

Ważna wskazówka, jeśli piszesz po angielsku

Jak promować bloga na Flipboard

Być może już znasz aplikację FlipBoard i wiesz na czym jej działanie polega. Jeśli jednak nie, może Ci ona pomóc wypromować Twoje treści, jeśli tworzysz je w języku angielskim. Flipboard to agregator treści pochodzących z różnych blogów tematycznych, stworzony z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych.

Narzędzie to jest całkiem dobrym sposobem na promocję treści z bloga. Niestety nie można dodawać tam tekstów w języku polskim. Jeśli jednak publikujesz teksty w języku angielsku, sądzę, że warto od razu dodać tam swojego bloga.

Nie zapominaj o monitorowaniu skuteczności

Może to zagadnienie nie dotyczy bezpośrednio samej promocji, jednak bez tych działań wszystkie wyżej wymienione techniki są niewiele niewarte. W końcu każda aktywność marketingowa wymaga sprawdzania jej skuteczności. Co z tego, że będziesz dodawać komentarze na blogach, publikować artykuły, promować je w mediach społecznościowych, jak nie będziesz znać efektów tej pracy.

Dlatego właśnie tak ważne jest korzystanie z narzędzi do analityki internetowej. Na pewno musisz zapoznać się z Google Analytics i Google Search Console. Dzięki tym aplikacjom dowiesz się, jak reagują użytkownicy na Twoje treści, które teksty cieszą się największą popularnością, oraz sprawdzisz, jak Twoje strony radzą sobie w wynikach wyszukiwania Google.

Pamiętaj, aby zwracać uwagę na następujące wskaźniki:

  • Ruch organicznych (ile osób z Google trafia na Twoją stronę);
  • Całościowych ruch na blogu;
  • Wskaźnik konwersji (np. ile osób na stronach artykułów zapisuje się na newsletter);
  • Pozycje w wynikach wyszukiwania Google poszczególnych tekstów;

Jak promować bloga: podsumowanie

Jak więc widać, sposobów na promocję bloga jest obecnie sporo. Nie da się jednak ukryć, że każdy z nich wymaga określonego wkładu pracy. Chciałbym jeszcze na koniec zaznaczyć, że ten wpis nie wyczerpał wszystkich opcji promowania bloga. Powiedzmy, że są tu te, które w moim przekonaniu mają największy sens. 

Podsumowując, zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, zastanówmy się, które drogi promocji najbardziej nam odpowiadają i oczywiście skupmy się na monitorowaniu ich skuteczności. 

Te teksty mogą Cię zainteresować:

Comments are closed.