AI copywriting co to?

Też uważasz, że świat stoi na krawędzi apokalipsy, w której maszyny zabierają ludziom pracę? A może jesteś spokojny o los ludzkości? Ogromne emocje ostatnio wywołuje w branży marketingowej zjawisko tzw. copywritingu AI — trendu, w którym sztuczna inteligencja pisze samodzielnie lub wyręcza copywriterów z wielu zadań. Jeśli interesuje Cię to zagadnienie, w poniższym tekście dzielę się swoimi przemyśleniami na ten temat.

AI copywriting — skąd całe zamieszanie?

Na pytanie, co to jest AI copywriting, najprostsza odpowiedź może brzmieć — AI copywriting to tworzenie tekstów marketingowych z wykorzystaniem modeli uczenia maszynowego. W przypadku popularnych narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji proces tworzenia treści wygląda następująco:

  1. Użytkownik wpisuje polecenie (tzw. prompt) w oknie aplikacji, która ma postać chata — tak jest w przypadku ChatGPT;
  2. Narzędzie na podstawie wprowadzonego polecenia tworzy treść, korzystając z danych, którymi zostało “nakarmione”;

Jak widzisz, sam algorytm działania jest tu dość prosty. Narzędzia AI podczas wspomnianego karmienia danymi wykorzystują technikę określaną jako web scraping — skanowanie internetu w celu gromadzenia informacji i umieszczania ich w bazie danych.

Można więc w dużym uproszczeniu stwierdzić, że AI copywriter to narzędzie, które przetwarza powstałe już treści, aby wygenerować użytkownikowi tekst, o który on poprosi.

Jeżeli chodzi o rodzaje tekstów, które można tworzyć przy użyciu generatora treści AI, zakres jest tu nieograniczony. Narzędzia te pozwalają przygotowywać m.in.:

  • Artykuły blogowe;
  • Opisy produktów i kategorii;
  • Teksty na landing page;
  • Mailingi sprzedażowe;
  • E-booki;

Jak widzisz, możliwości generatorów tekstów bazujących na sztucznej inteligencji są spore. Z tego właśnie powodu wiele osób od kilku miesięcy bije się z myślami, czy AI ma szansę zastąpić copywriterów. 

ChatGPT — maszyna parowa naszych czasów

W dziejach ludzkości było wiele wynalazków, które zmieniały bieg historii — koło, maszyna parowa, elektryczność, internet — a niedawno — także ChatGPT.

ChatGPT to oprogramowanie stworzone przez firmę OpenAI wykorzystujące sztuczną inteligencję do prowadzenia dialogu z użytkownikiem.

Człowiek wpisuje pytania, polecenia, a AI odpowiada. 

Możesz poprosić ChatGPT, aby przygotował dla Ciebie esej, dłuższy tekst content marketingowy, czy też stworzył posty na media społecznościowe.

Algorytm stojący za tą aplikacją zakłada następujący model działania:

  1. Użytkownik wpisuje polecenie.
  2. Oprogramowanie analizuje jego treść.
  3. Na podstawie danych, którymi „zostało nakarmione” przez ludzi, stara się udzielić najlepszej odpowiedzi.

Wystarczy poeksperymentować chwilę z czatem, aby się przekonać, że te odpowiedzi nie zawsze są poprawne. 

Spójrz na poniższe 2 przykłady. Wymyśliłem fikcyjną postać, którą nazwałem Waldemar Ryboń. Przedstawiłem tego człowieka jako bohatera serialu Zmiennicy. Poprosiłem ChatGPT o wskazanie imienia żony Pana Waldemara i…

Kolejny przykład kłamstwa sztucznej inteligencji…

Nie. Bjork nigdy nie grała na Off Festivalu. Nick Cave i Sonic Youth także tu się do tej pory nie pojawili. 

Pomijając prawdziwość danych (te trzeba zawsze dokładnie zweryfikować)  narzędzie dość dobrze radzi sobie z tworzeniem tekstów marketingowych. Poniżej omówię praktycznie przykłady wykorzystania tego czatbota.

3 rozsądne sposoby, które pomogą skutecznie wykorzystać potencjał AI copywritingu

Osoby, które zamierzają stawać do walki ze sztuczną inteligencją, są z góry skazane na porażkę. Czy nam się to podoba, czy nie — świata nie zmienimy. A skoro tak, trzeba jakoś się zaadaptować do tej coraz bardziej zrobotyzowanej rzeczywistości (albo wyjechać do lasu — to wcale nie musi być zła opcja).

Obecnie można sensownie wykorzystywać AI do pisania tekstów. Nie chodzi tu o to, aby sztuczna inteligencja napisała za Ciebie tekst. Bardziej ma ona być Twoim asystentem. 

AI dla firm e-commerce

Powiedzmy sobie szczerze — większość klientów sklepów internetowych nie czyta kwiecistych, pełnych emocji opisów produktów — tych, które są autorstwa  dobrych copywriterów. Tworzenie pięknych opisów do oferty produktowej sklepów internetowych jest trochę sztuką dla sztuki. Warto więc tutaj wyręczyć się narzędziami typu ChatGPT. 

Oczywiście należy ostrożnie podchodzić do tezy, jakoby nikt nie czytał opisów. Z pewnością są produkty, w przypadku których opis ma spore znaczenie. Wtedy warto poświęcić czas na solidne przygotowanie warstwy tekstowej, która pojawia się na stronie produktowej. W takim wypadku nieocenione będzie wsparcie żywego mistrza pióra.

Content plan na firmowego bloga

Szukanie pomysłów na tematy artykułów to żmudne zajęcie. Analizowanie danych wymaga sporej ilości czasu. Aby zyskać sporą ilość czasu związanego z wymyślaniem tematów, można tu sięgnąć po wsparcie sztucznej inteligencji podczas analizy zagadnień do omówienia na blogu. 

Jeśli nie masz pomysłów na treści, które umieścisz na swojej stronie, ChatGPT jest narzędziem, które może ułatwić Twoją pracę. Możesz też go poprosić o wskazówki dotyczące optymalizacji SEO wspomnianych tekstów. 

Spis treści artykułu

Wymyślanie treści przez sztuczną inteligencję może być przydatne na etapie przygotowania szablonu tekstu. Dzięki AI możesz łatwo tworzyć plany do treści marketingowych. Warto w oknie czata napisać, jaki jest cel artykułu — jakie frazy kluczowe powinny znaleźć się w tekście. Dzięki temu wykorzystanie sztucznej inteligencji pomoże osiągnąć przyzwoitą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Treści postów do mediów społecznościowych

Social media nie są dla mnie głównym kanałem promocji. Jeśli miałbym opublikować jakiś post, a nie miałbym czasu na pisanie treści, poprosiłbym sztuczną inteligencję, aby przygotowała mi akapit, który umieszczę w treści posta.

Definiowanie persony marketingowej

Persona marketingowa to podstawa tworzenia każdego tekstu o charakterze marketingowym. W tym zakresie ChatGPT może być pomocnym rozwiązaniem. Wystarczy napisać, co chcesz oferować swoim odbiorcom i jaki jest cel Twojej komunikacji, a ChatGPT zaproponuje cechy idealnego odbiorcy. 

Przestrogi podczas korzystania ze sztucznej inteligencji do tworzenia tekstów

Decydując się na korzystanie ze sztucznej inteligencji do tworzenia treści, trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach tego narzędzia. Te ograniczenia sprawiają, że główną zasadą podczas tworzenia contentu z AI jest zasada ograniczonego zaufania. Każdą treść należy szczegółowo weryfikować pod każdym względem. 

Pisanie z robotem to często stek bzdur

Wiele osób ma wątpliwości co do jakości treści generowanej przez robota. Te wątpliwości są bardzo często słuszne. Robot plecie bzdury. Chciałoby się wręcz powiedzieć, że plecie, co mu ślina na język przyniesie. Zauważyłem, że SI za wszelką cenę chcę udzielić sensownej odpowiedzi. Niestety często odpowiedzi tylko wyglądają na sensowne. Bywa, że są kompletnymi bzdurami.

Nie należy polegać na robotach — zwłaszcza w przypadku bardziej zaawansowanych zagadnień. Może się okazać, że będą one próbowały stosować zjawisko halucynacji AI. Chodzi tu o sytuacje, w których ChatGPT wypisuje skandaliczne bzdury, przekazując je w całkiem wiarygodnie wyglądający sposób. Zresztą trochę wyżej w tekście zamieściłem dwa przykłady kłamstw tego narzędzia.

Konieczność edycji tekstów

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów SEO w sposób niczym nieskrępowany może prowadzić do sytuacji, w której Google wykryje, że tekst został wygenerowany przez SI. Choć sami pracownicy przyznają, że pisanie tekstów przez SI nie jest problemem, to może się okazać, że jakość tekstów jest słaba. Tym samym małowartościowa dla czytelnika. Z tego względu wyszukiwarka nie będzie chciała ich pokazać na wysokich pozycjach. 

Warto korzystać z narzędzi bazujących na GPT-3 i GPT-4 w sposób odpowiedzialny. 

Sztuczna kreatywność AI writera

O ile artificial Intelligence nieźle sobie radzi z prostym content marketingiem, tak w przypadku bardziej kreatywnych kreacji, ma już spory problem. Jeśli chcesz wymyślić błyskotliwą nazwę dla swojej firmy lub hasło reklamowe, które zachwyci tysiące osób, lepszym wyborem będzie poleganie na własnym intelekcie.

Oczywiście robot może się przydać w wielu aspektach podczas pracy kreatywnej. Możesz go poprosić, aby wypisał wszystkie słowa, które kojarzą mu się z branżą kosmetyczną. W sposób, jaki zaprezentowałem poniżej. 

AI copywriting — dla kogo to słuszny wybór?

Sam na co dzień zajmuję się pisaniem. Nie będę na pewno obiektywny, mówiąc, kto powinien skorzystać ze sztucznej inteligencji podczas tworzenia treści. Na pewno poleciłbym to rozwiązanie firmom, dla których profesjonalny copywriter jest poza zasięgiem możliwości finansowych.

Każda firma powinna tworzyć teksty marketingowe. Jeśli więc budżet nie pozwala na współpracę z doświadczonymi pisarzami, teksty generowane przez AI mogą być tu tańszą alternatywą, która pozwoli na realizację podstawowych celów związanych z tekstami. 

Jeśli uważasz, że chcesz spróbować zabawy ze sztuczną inteligencją przy tworzeniu tekstów, zarejestruj się na stronie: https://chat.openai.com/

AI copywriter — popularne narzędzia

ChatGPT to niejedyne oprogramowanie do tworzenia tekstów opartych o AI. Wartym uwagi rozwiązaniem jest Claude.ai. Oprogramowanie to typowy AI copywriter udostępniany w podobnej formie do aplikacji ChatGPT. W oknie czatu wpisujesz polecenie, a Claude.ai generuje treść.

Testowo poprosiłem narzędzie, aby stworzyło mi strukture artykułu na temat lokalnego pozycjonowania. Poniżej efekt:

Według mnie narzędzie spisało się bardzo dobrze — sądzę, że pisząc tekst dla siebie, zawarłbym w nim dokladnie te informacje, o których ten AI copywriter wspomniał.

Jeśli szukasz gotowych rozwiązań, w których sztuczna inteligencja będzie Ci pisać teksty, możesz wypróbować Claude.ai — nawet w tak ograniczonym zakresie, jak ja to zrobiłem.

Przyszłość AI copywritingu — końcowe wnioski

Nie lubię nigdy wypowiadać się z pozycji mędrca. Takich osób jest sporo w internecie, często ich odważne tezy są szybko weryfikowane przez zmieniającą się rzeczywistość, w której coraz ważniejszą rolę odgrywa sztuczna inteligencja.

Trudno powiedzieć, w jakim kierunku to wszystko pójdzie. Nie mam odwagi odpowiadać na pytanie, czy AI zastąpi copywriterów. Jedno jest pewne — zastosowanie sztucznej inteligencji będzie determinować coraz więcej obszarów naszego życia. Również sztuczna inteligencja w marketingu internetowym będzie ustalać kierunek rozwoju branży. 

Póki co, sądzę, że nie ma jeszcze powodu, aby porzucać zajęcie związane z pisaniem tekstów marketingowych. Jak na razie, AI copywriting może być sprzymierzeńcem dobrych autorów tekstów. Oczywiście nie da się nie zauważyć, że wiele zleceń zniknęło z rynku przez sztuczną inteligencję. A trzeba dodać, że algorytmy sztucznej inteligencji stale są rozwijane.