Landing Page

Stwórz skuteczny landing page, pamiętając o 7 elementach

Landing page (po polsku: strona lądowania) to kluczowy element każdego lejka sprzedażowego w internecie. Jeśli Twoje strony lądowania będą nieskuteczne, cała inwestycje w marketing okaże się stratą pieniędzy. Sprawdź więc, jak stworzyć skuteczny landing page.

Czym jest landing page?

W 2003 roku firma Microsoft w reakcji na słabe wyniki sprzedaży internetowej uznała, że jej działania w obszarze e-marketingu muszą być bardziej przyjazne użytkownikom i jednoznacznie koncentrować się na sprzedaży. W tym celu twórcy Windowsa stworzyli specjalne, pojedyncze strony, których celem była sprzedaż ich flagowych produktów. Te strony zostały nazwane landing page.

Od tamtego czasu landing page (po polsku: strona lądowania) jest określeniem odnoszącym się do stron, na które trafiają użytkownicy po kliknięciu linku w reklamie, lub mailu marketingowym. Strona lądowania to kluczowy element działań marketingowych, bo sama reklama — nawet najlepsza — nie zamieni użytkownika w klienta, jeśli landing page nie spełni swojej funkcji.

W przeciwieństwie do tradycyjnych stron, które realizują różne cele, strona lądowania ma skłonić użytkownika do wykonania czynności. W praktyce tą czynnością najczęściej jest dodanie produktu do koszyka, zapis na newsletter, lub zapis na jakieś wydarzenie, często webinar online.

Jeszcze chciałbym wspomnieć o dwóch głównych typach landing page.

Terminem, który nieodłącznie kojarzy się z tematyką landing page, jest wezwania do działania (z ang. call to action). Call to action najczęściej przyjmuje postać przycisku, obrazka, lub ma postać linku zaszytego w tekście.

W dalszej części tekstu wspomnę jeszcze o tworzeniu wezwań do działania.

wskazówki: Jak stworzyć landing page?

Strony lądowania są jednym z najważniejszych elementów strategii marketingowej. To dzięki nim użytkownicy stają się klientami. Jeśli nie działają, istnieje duże ryzyko, że to konkurencja będzie cieszyć się z nowych klientów. Dlatego przygotowanie strony lądowania wymaga zwrócenia uwagi na wiele szczegółów.

Nagłówek

Z reguł tytuł strony docelowej jest elementem, na który użytkownicy zwracają swoją uwagę od razu po załadowaniu strony. Musi on być zwięzły i precyzyjnie odnosić się do treści i swojego celu. Dodatkowo nagłówek musi stanowić pomost między reklamą, a samą treścią strony docelowej. Oznacza to, że najlepiej, gdy wezwanie do działania z reklamy, czy też maila, jest powiązane z treścią nagłówka.

Gdy wezwanie do działania umieszczone w reklamie brzmi: “Poznaj sposoby oszczędzania energii dzięki fotowoltaice”, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby tytuł landing page-a brzmiał dokładnie tak samo.

Podtytuł

Najlepiej, gdy ta część treści stanowi kontynuację myśli zawartej w nagłówku. Biorąc pod uwagę tytuł zaproponowany wyżej, podtytuł może brzmieć: “45 stron porad, dzięki którym Twój portfel każdego miesiąca będzie grubszy o 500 zł ”.

Tekst opisowy

Landing page poza samym nagłówkiem i podtytułem powinien mieć również jakieś fragmenty tekstu przedstawione w postaci akapitów. Musisz zadbać o to, by w tych tekstach nie pojawiały się błędy ortograficzne.
Opis musi w sposób jasny i zrozumiały przedstawić Twoją ofertę. Przedstawić ją w taki sposób, aby użytkownik mógł sobie wyobrazić wszystkie korzyści płynące z decyzji o zakupie. Warto posługiwać się w tym miejscu elementami, które oddziałują na wyobraźnie.

Dowody słuszności

Na Twój landing page będzie trafiać wielu niezdecydowanych użytkowników. Takie osoby potrzebują jakiegoś sygnału z zewnątrz, który utwierdzi ich w przekonaniu, że zakup Twojego produktu/usługi jest słusznym posunięciem.

Poznaj sposoby wywierania wpływu na odbiorcę

Na landing page-u możesz umieścić opinie zadowolonych klientów, czy też logo firm, które skorzystały z Twojej oferty. Taki zabieg z pewnością wzbudzi zaufanie do Twojej marki.

Wezwania do działania i przyciski (call to action)

To ten element strony docelowej, którego kliknięcie przybliża Cię do sukcesu, jakim jest konwersja. Musisz zadbać o to, aby pierwsze call to action znalazło się w górnej części strony, którą użytkownik zobaczy od razu po załadowaniu obrazu w przeglądarce. Ta część strony często nazywana jest z angielskiego above the fold.

Jeśli Twój landing page jest długi i wymaga przewijania strony, wtedy nie należy poprzestawać na jednym wezwaniu do działania. Położenie pierwszego CTA już ustaliliśmy, kolejne powinny znaleźć się mniej więcej w połowie wysokości strony, jak również na samym dole. Pamiętaj, aby były one spójne — zarówno pod względem graficznym, jak i tekstowym.

Jeśli decydujesz się na umieszczenie przycisku call to action w postaci pliku graficznego, wtedy koniecznie dodaj również link do strony w postaci adresu. Wiesz pewnie doskonale, że nie wszyscy użytkownicy decydują się na wyświetlanie obrazków, a to oznacza, że taka osoba nie widzi Twojego przycisku.

Taki adres nie będzie wyglądał estetycznie, ale będziesz mieć pewność, że wszyscy zainteresowani bez trudu na niego klikną.

Unikaj linków niezwiązanych z konwersją

Jak już ustaliliśmy, strony lądowania są stworzone z myślą o konwersji. Mają jeden cel. Tak więc, jeśli będziesz umieszczać w tekście linki nieodnoszące się do celu landing page-a, wtedy pojawi się ryzyko, że klienci skupią się na linkach niezwiązanych z konwersją.

Możesz umieścić film lub grafikę

Dodanie materiału wideo w górnej części strony może być dobrym posunięciem. Pozwoli Ci to ograniczyć ilość tekstu na stronie, co będzie działać na korzyść Twojej strony lądowania. W końcu żyjemy w cywilizacji obrazkowej.

Jak wybrać narzędzie do tworzenia stron lądowania?

Musisz wiedzieć, że stworzenie skutecznej strony lądowania nie wymaga angażowania informatyka. Obecnie — nawet jeśli jesteś osobą nietechniczną — możesz stworzyć dobrze działający landing page. Jest całe mnóstwo narzędzi, dzięki którym możesz ułożyć stronę z gotowych komponentów w edytorze graficznym.

Poniżej kilka narzędzi do tworzenia stron lądowania:

Landingi;
GetResponse;
WordPress;
HubSpot;
ActiveCampaign;

Nie zapomnij o testach A/B

Pamiętaj, że aby móc stwierdzić skuteczność danego rozwiązania, wcześniej musisz je przetestować. Landing page to doskonały materiał do testów. Poniżej kilka elementów, których skuteczność możesz zbadać za pomocą tzw. split testów.

treści wezwań do działania;
Kolory przycisków;
Landing Page z filmem i bez filmu;
Długość tekstu;
Całościowa szata graficzna strony;

Dzięki testom A/B dowiesz się, które elementy są najskuteczniejsze. Większość narzędzi do tworzenia stron landing page udostępnia opcję testowania.

Myślę, że teraz już z grubsza wiesz jak stworzyć landing page, aby spełniał swoje zadanie. Podstawą, aby osiągnąć sukces, są testy. Może się okazać, że wygląd Twojej strony lądowania będzie w pełnej sprzeczności z powyższymi sugestiami, a i będzie skuteczny. Każde rozwiązanie muszą zweryfikować Twoi odbiorcy.

Szukasz kogoś, kto przygotuje landing page dla Twojego biznesu? Sprawdź moją stronę i porozmawiajmy na ten temat.

Tags: No tags

Comments are closed.