FAQ jak napisać

Wiele osób tworzących strony www nie jest świadomych wartości, jaka płynie z umieszczania sekcji FAQ. Często zadawane pytania mogą skutecznie wspierać pozycjonowanie witryny. Oczywiście pod warunkiem, że są odpowiednio zoptymalizowane. Poznaj zasady tworzenia skutecznych pytań i odpowiedzi. 

Co to jest FAQ?

FAQ (z ang. frequently asked questions) lub po prostu często zadawane pytania, to sekcja na stronie (a niekiedy osobna podstrona), na której znajduje się zestaw pytań zadanych z perspektywy klienta, wraz z odpowiedziami.

Do najważniejszych zalet umieszczania sekcji FAQ na stronie należą:

  • Oszczędność czasu. Nie musisz osobiście odpowiadać na pytania klientów przesyłane mailem lub zadawane za pośrednictwem mediów społecznościowych. 
  • Większy ruch na stronie. Twórcy wyszukiwarki Google stawiają użytkownika w centrum swojej uwagi. Jeśli odpowiednio sformatujesz pytania i odpowiedzi, jest szansa, że Google umieści Twoje pytanie z odpowiedzią jako tzw. featured snippets. To znacząco zwiększa szansę na kliknięcie Twojego linku. 
  • Budowanie zaufania. Dobrze przygotowane FAQ pokazują użytkownikom, że znasz dobrze ich potrzeby i potrafisz dostarczyć pożądane przez nich rozwiązania. 

Jak napisać dobre FAQ?

Aby napisać dobre FAQ, musisz poznać swoich klientów. Dowiedzieć się, co ich zastanawia, czego nie wiedzą na temat Twojej oferty. Pamiętaj, że sekcja ta musi być tworzona przede wszystkim z myślą o nich. Jednocześnie, nie zaniedbuj danych statystycznych z wyszukiwarki Google.

Skąd wziąć odpowiednie pytania?

Sprawdź, o co pytają Twoi klienci

Pierwszym krokiem, dzięki któremu znajdziesz pomysły na pytania do sekcji FAQ powinno być zapoznanie się z pytaniami Twoich klientów. Sprawdź skrzynkę email, prześledź kanały społecznościowe. Taki research dostarczy Ci szeroki zestaw pytań, które warto użyć w sekcji z często zadawanymi pytaniami

Dodatkowo, jeśli pracujesz w firmie, w której jest dział obsługi klienta, lub dział sprzedaży, porozmawiaj ze swoimi kolegami, którzy tam pracują. Te osoby mają stały kontakt z klientami i znają ich problemy, potrzeby. Najlepiej na wstępie, jeszcze zanim stworzysz sekcję FAQ, poproś ich, aby utworzyli folder na komputerze, w którym takie pytania będą umieszczać.

Narzędzia do researchu słów kluczowych 

Google to skarbnica wiedzy na temat Twoich klientów. Tam też poznasz pytania, które warto umieścić w sekcji FAQ. Do wyszukania odpowiednich pytań, możesz posłużyć się narzędziem Answer The Public. Narzędzie to tworzy pytania w oparciu o wprowadzoną przez Ciebie frazę.

Możesz oczywiście też skorzystać bezpośrednio z wyszukiwarki Google, w której wpiszesz podstawowe słowo kluczowe, a Google w ramach mechanizmu autouzupełniania podpowie właściwe pytania. 

Sprawdź jak do tematu podchodzi konkurencja

Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność i jeszcze nie masz wystarczającej bazy klientów, aby analizować ich pytania, możesz sprawdzić, jak wygląda sekcja FAQ na stronie Twojej konkurencji. Oczywiście absolutnie nie wolno kopiować pytań z ich strony!

Najlepiej jest dokonać zręcznej redakcji ich pytań i oczywiście nie umieszczać ich wszystkich u siebie. Możesz też zmienić ich kolejność. Podglądanie konkurencji to oczywiście rozwiązanie tymczasowe. W miarę upływu czasu, gdy będziesz mieć własne dane na temat klientów, będziesz w stanie umieścić własne pytania.

Jaki wybrać layout dla strony z często zadawanymi pytaniami?

Jeśli chodzi o wygląd sekcji z często zadawanymi pytaniami warto poszukać inspiracji na Pintereście. W tym przypadku nie ma sensu wymyślać koła na nowo. Warto czerpać inspiracje z najlepszych wzorców.

Często spotykanym rozwiązaniem jest tzw. akordeon. Jest to sekcja składająca się z ułożonych jedna pod drugą pozycji, na których znajdują się poszczególne pytania. Gdy klikniesz jedno z tych pytań, wtedy pod spodem rozwija się pole z odpowiedzią na nie. 

Zaletą tego rozwiązania jest ekonomiczne rozmieszczenie treści na stronie. Wykorzystując akordeon do przedstawienia często zadawanych pytań, unikasz sytuacji, w której użytkownik czuje się przytłoczony, widząc sporą ilość tekstu na stronie.

Możesz też umieścić pytania i odpowiedzi, wykorzystując kolumnowy wygląd strony. Tak właśnie robi Wikipedia.

Wskazówki dotyczące tworzenia FAQ

  • Unikaj nudnych pytań. Nie pisz, że wysyłka produktu nastąpi następnego dnia, albo, że użytkownik może zwrócić produkt w ciągu 14 dni. Sięgnij po pytania dotyczące Twojego produktu, lub usługi, które naprawdę interesują Twoich klientów. Tutaj użyj wyszukiwarki i zobacz, co użytkownicy wpisują w pasek wyszukiwania Google.
  • Nie pisz zbyt urzędowo. Pamiętaj, że zakładka FAQ powinna mieć charakter konwersacyjny. Nie stosuj zbyt poważnego tonu. Najlepiej jest pisać z perspektywy klienta: “Czy będę mógł produkt X nosić w plecaku bez obawy, że wstrząsy go uszkodzą?” (nie wiem, czy to fajne pytanie, ale tak mi przyszło do głowy ?.)
  • Pisz zwięźle. Nie stosuj rozbudowanych pytań i odpowiedzi. Chodzi o to, żeby przekazać w maksymalnie oszczędny sposób to, czego użytkownik potrzebuje. Jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć wyczerpująco na pytanie, możesz umieścić odnośnik do podstrony, która w sposób pełny omawia dane zagadnienie.
  • Wykorzystaj kilka podstron FAQ(jeśli to konieczne). Jeśli prowadzisz stronę z rozbudowaną treścią, to może się okazać, że warto uporządkować tematycznie poszczególne pytania i umieścić je na osobnych podstronach.  
  • Zawrzyj w pytaniu słowa kluczowe długiego ogona. Jeśli marzy Ci się pojawienie treści z Twojej strony wysoko w wynikach wyszukiwania Google, warto, aby Twoje pytanie było idealnie dostosowane do zapytania użytkowników, którzy wpisują je w pasek wyszukiwarki. 

Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci temat sekcji często zadawanych pytań. Widzisz już, jakie korzyści niesie dla Twojej strony umieszczenie FAQ.

Chcesz, abym pomógł Ci przygotować treści na stronę internetową?

Śmiało napisz do mnie, lub zadzwoń. ?

Podobne wpisy