FAQ jak napisa膰

FAQ: popraw SEO dodaj膮c cz臋sto zadawane pytania

Wiele os贸b tworz膮cych strony www nie jest 艣wiadomych warto艣ci, jaka p艂ynie z umieszczania sekcji FAQ. Cz臋sto zadawane pytania mog膮 skutecznie wspiera膰 pozycjonowanie witryny. Oczywi艣cie pod warunkiem, 偶e s膮 odpowiednio zoptymalizowane. Poznaj zasady tworzenia skutecznych pyta艅 i odpowiedzi. 

Co to jest FAQ?

FAQ (z ang. frequently asked questions) lub po prostu cz臋sto zadawane pytania, to sekcja na stronie (a niekiedy osobna podstrona), na kt贸rej znajduje si臋 zestaw pyta艅 zadanych z perspektywy klienta, wraz z odpowiedziami.

Do najwa偶niejszych zalet umieszczania sekcji FAQ na stronie nale偶膮:

  • Oszcz臋dno艣膰 czasu. Nie musisz osobi艣cie odpowiada膰 na pytania klient贸w przesy艂ane mailem lub zadawane za po艣rednictwem medi贸w spo艂eczno艣ciowych. 
  • Wi臋kszy ruch na stronie. Tw贸rcy wyszukiwarki Google stawiaj膮 u偶ytkownika w centrum swojej uwagi. Je艣li odpowiednio sformatujesz pytania i odpowiedzi, jest szansa, 偶e Google umie艣ci Twoje pytanie z odpowiedzi膮 jako tzw. featured snippets. To znacz膮co zwi臋ksza szans臋 na klikni臋cie Twojego linku. 
  • Budowanie zaufania. Dobrze przygotowane FAQ pokazuj膮 u偶ytkownikom, 偶e znasz dobrze ich potrzeby i potrafisz dostarczy膰 po偶膮dane przez nich rozwi膮zania. 

Jak napisa膰 dobre FAQ?

Aby napisa膰 dobre FAQ, musisz pozna膰 swoich klient贸w. Dowiedzie膰 si臋, co ich zastanawia, czego nie wiedz膮 na temat Twojej oferty. Pami臋taj, 偶e sekcja ta musi by膰 tworzona przede wszystkim z my艣l膮 o nich. Jednocze艣nie, nie zaniedbuj danych statystycznych z wyszukiwarki Google.

Sk膮d wzi膮膰 odpowiednie pytania?

Sprawd藕, o co pytaj膮 Twoi klienci

Pierwszym krokiem, dzi臋ki kt贸remu znajdziesz pomys艂y na pytania do sekcji FAQ powinno by膰 zapoznanie si臋 z pytaniami Twoich klient贸w. Sprawd藕 skrzynk臋 email, prze艣led藕 kana艂y spo艂eczno艣ciowe. Taki research dostarczy Ci szeroki zestaw pyta艅, kt贸re warto u偶y膰 w sekcji z cz臋sto zadawanymi pytaniami

Dodatkowo, je艣li pracujesz w firmie, w kt贸rej jest dzia艂 obs艂ugi klienta, lub dzia艂 sprzeda偶y, porozmawiaj ze swoimi kolegami, kt贸rzy tam pracuj膮. Te osoby maj膮 sta艂y kontakt z klientami i znaj膮 ich problemy, potrzeby. Najlepiej na wst臋pie, jeszcze zanim stworzysz sekcj臋 FAQ, popro艣 ich, aby utworzyli folder na komputerze, w kt贸rym takie pytania b臋d膮 umieszcza膰.

Narz臋dzia do researchu s艂贸w kluczowych 

Google to skarbnica wiedzy na temat Twoich klient贸w. Tam te偶 poznasz pytania, kt贸re warto umie艣ci膰 w sekcji FAQ. Do wyszukania odpowiednich pyta艅, mo偶esz pos艂u偶y膰 si臋 narz臋dziem Answer The Public. Narz臋dzie to tworzy pytania w oparciu o wprowadzon膮 przez Ciebie fraz臋.

Mo偶esz oczywi艣cie te偶 skorzysta膰 bezpo艣rednio z wyszukiwarki Google, w kt贸rej wpiszesz podstawowe s艂owo kluczowe, a Google w ramach mechanizmu autouzupe艂niania podpowie w艂a艣ciwe pytania. 

Sprawd藕 jak do tematu podchodzi konkurencja

Je艣li dopiero zaczynasz swoj膮 dzia艂alno艣膰 i jeszcze nie masz wystarczaj膮cej bazy klient贸w, aby analizowa膰 ich pytania, mo偶esz sprawdzi膰, jak wygl膮da sekcja FAQ na stronie Twojej konkurencji. Oczywi艣cie absolutnie nie wolno kopiowa膰 pyta艅 z ich strony!

Najlepiej jest dokona膰 zr臋cznej redakcji ich pyta艅 i oczywi艣cie nie umieszcza膰 ich wszystkich u siebie. Mo偶esz te偶 zmieni膰 ich kolejno艣膰. Podgl膮danie konkurencji to oczywi艣cie rozwi膮zanie tymczasowe. W miar臋 up艂ywu czasu, gdy b臋dziesz mie膰 w艂asne dane na temat klient贸w, b臋dziesz w stanie umie艣ci膰 w艂asne pytania.

Jaki wybra膰 layout dla strony z cz臋sto zadawanymi pytaniami?

Je艣li chodzi o wygl膮d sekcji z cz臋sto zadawanymi pytaniami warto poszuka膰 inspiracji na Pintere艣cie. W tym przypadku nie ma sensu wymy艣la膰 ko艂a na nowo. Warto czerpa膰 inspiracje z najlepszych wzorc贸w.

Cz臋sto spotykanym rozwi膮zaniem jest tzw. akordeon. Jest to sekcja sk艂adaj膮ca si臋 z u艂o偶onych jedna pod drug膮 pozycji, na kt贸rych znajduj膮 si臋 poszczeg贸lne pytania. Gdy klikniesz jedno z tych pyta艅, wtedy pod spodem rozwija si臋 pole z odpowiedzi膮 na nie. 

Zalet膮 tego rozwi膮zania jest ekonomiczne rozmieszczenie tre艣ci na stronie. Wykorzystuj膮c akordeon do przedstawienia cz臋sto zadawanych pyta艅, unikasz sytuacji, w kt贸rej u偶ytkownik czuje si臋 przyt艂oczony, widz膮c spor膮 ilo艣膰 tekstu na stronie.

Mo偶esz te偶 umie艣ci膰 pytania i odpowiedzi, wykorzystuj膮c kolumnowy wygl膮d strony. Tak w艂a艣nie robi Wikipedia.

Wskaz贸wki dotycz膮ce tworzenia FAQ

  • Unikaj nudnych pyta艅. Nie pisz, 偶e wysy艂ka produktu nast膮pi nast臋pnego dnia, albo, 偶e u偶ytkownik mo偶e zwr贸ci膰 produkt w ci膮gu 14 dni. Si臋gnij po pytania dotycz膮ce Twojego produktu, lub us艂ugi, kt贸re naprawd臋 interesuj膮 Twoich klient贸w. Tutaj u偶yj wyszukiwarki i zobacz, co u偶ytkownicy wpisuj膮 w pasek wyszukiwania Google.
  • Nie pisz zbyt urz臋dowo. Pami臋taj, 偶e zak艂adka FAQ powinna mie膰 charakter konwersacyjny. Nie stosuj zbyt powa偶nego tonu. Najlepiej jest pisa膰 z perspektywy klienta: 鈥淐zy b臋d臋 m贸g艂 produkt X nosi膰 w plecaku bez obawy, 偶e wstrz膮sy go uszkodz膮?鈥 (nie wiem, czy to fajne pytanie, ale tak mi przysz艂o do g艂owy 馃槈.)
  • Pisz zwi臋藕le. Nie stosuj rozbudowanych pyta艅 i odpowiedzi. Chodzi o to, 偶eby przekaza膰 w maksymalnie oszcz臋dny spos贸b to, czego u偶ytkownik potrzebuje. Je艣li nie jeste艣 w stanie odpowiedzie膰 wyczerpuj膮co na pytanie, mo偶esz umie艣ci膰 odno艣nik do podstrony, kt贸ra w spos贸b pe艂ny omawia dane zagadnienie.
  • Wykorzystaj kilka podstron FAQ(je艣li to konieczne). Je艣li prowadzisz stron臋 z rozbudowan膮 tre艣ci膮, to mo偶e si臋 okaza膰, 偶e warto uporz膮dkowa膰 tematycznie poszczeg贸lne pytania i umie艣ci膰 je na osobnych podstronach.  
  • Zawrzyj w pytaniu s艂owa kluczowe d艂ugiego ogona. Je艣li marzy Ci si臋 pojawienie tre艣ci z Twojej strony wysoko w wynikach wyszukiwania Google, warto, aby Twoje pytanie by艂o idealnie dostosowane do zapytania u偶ytkownik贸w, kt贸rzy wpisuj膮 je w pasek wyszukiwarki. 

Mam nadziej臋, 偶e ten artyku艂 przybli偶y艂 Ci temat sekcji cz臋sto zadawanych pyta艅. Widzisz ju偶, jakie korzy艣ci niesie dla Twojej strony umieszczenie FAQ.

Chcesz, abym pom贸g艂 Ci przygotowa膰 tre艣ci na stron臋 internetow膮?

艢mia艂o napisz do mnie, lub zadzwo艅. 馃槈

Comments are closed.