Pozycjonowanie SEO kancelarii prawnej – jak robić to zgodnie z etyką zawodu?
Wielu freelancerów ma wśród swoich klientów kancelaria prawne — zarówno adwokatów, radców prawnych, jak i notariuszy. Niestety profesje prawnicze mają różne specyficzne ograniczenia związane z kodeksem wykonywania zawodu. Jak zatem zabrać się za pozycjonowanie strony kancelarii? Na to pytanie odpowiadam w poniższym artykule.
Zapisy związane z kodeksem etyki danego zawodu
Notariusze, radcy prawni, adwokaci i komornicy jako grypy zawodowe mają swoje kodeksy etyki zawodowej. To właśnie te dokumenty dokładnie regulują, co jest dozwolone, a co zabronione w obszarze promocji działalności poszczególnych zawodów.
Kancelarie notarialne są w najgorszej sytuacji
Gdy spojrzymy na strony notariuszy działających w Polsce, treści na większości z nich sprowadzają się do informacyjnych — żeby nie powiedzieć urzędowych — komunikatów. Nie ma tam nawet cienia treści, których ładunek emocjonalny sprawiłby, że można by je uznać za promocję. Zresztą zerknij na ten przykład: notariusz-mikulewicz.pl. Treść prezentowana na tej stronie przypomina raczej stronę urzędu, niż firmy, której celem jest pozyskiwanie klientów i realizacja dla nich zleceń.
Podstawą, która zabrania notariuszom reklamy jest paragraf 25 Kodeksu Etyki Zawodowej Notariusza — mówi on, że:
Do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej, w jakiejkolwiek postaci.
Oczywiście można by się spierać, jak należy rozumieć reklamę — w końcu większość definicji reklamy zakłada, że jest to działanie, w którym ktoś zachęca do skorzystania z usług danej firmy lub osoby. Jak wiadomo, pozycjonowanie wcale nie musi zawierać cech tak rozumianej reklamy.
Łatwiejsza sytuacja radców prawnych i adwokatów
Nieco łagodniejszy jest kodeks etyki zawodowej u radców prawnych i adwokatów. Oni mogą prowadzić bloga i tam dzielić się swoją ekspercką wiedzą. Sam blog jest już ważnym filarem działań SEO. Zatem śmiało można powiedzieć, że SEO w przypadku prawników i radców prawnych jest jak najbardziej właściwym kierunkiem.
ABC bezpiecznych działań pozycjonerskich dla branży prawniczej
Wspomniałem już, że pozycjonowanie kancelarii prawniczej wcale nie musi obejmować reklamy. A więc można to robić w subtelny sposób, który przez nikogo nie zostanie potraktowany jako forma reklamy. Poniżej wskazuję konkretne kroki, które pozwolą zwiększyć widoczność usług prawniczych w Google.
Sprawdź, jak robić marketing dla prawników
Promocja w wizytówce Google
Wizytówka Google to kluczowe narzędzie promocji lokalnej dla kancelarii prawnych, które nie narusza zasad etyki zawodowej. Choć prawnicy mają ograniczone możliwości reklamowe, wizytówka Google Moja Firma oferuje przestrzeń do budowania widoczności bez agresywnego marketingu. Kluczem do skutecznej promocji jest zadbanie o kompletność profilu:
- dodanie zdjęć kancelarii,
- dokładny opis specjalizacji,
- regularne aktualizowanie godzin otwarcia,
- zachęcanie zadowolonych klientów do pozostawienia swojej opinii,
- odpowiadanie na pytania użytkowników w sekcji Q&A.
Publikowanie krótkich postów w wizytówce Google to kolejna skuteczna strategia promocyjna dla prawników. Możesz informować o zmianach w przepisach, komentować istotne orzeczenia czy przedstawiać swoje ekspertyzy w konkretnych dziedzinach prawa. Takie działania nie są reklamą, lecz edukacją i dzieleniem się wiedzą, co doskonale wpisuje się w misję zawodów prawniczych. Dzięki regularnej aktywności w wizytówce, Twoja kancelaria będzie wyświetlana częściej w lokalnych wynikach wyszukiwania, a Ty zyskasz status eksperta w swojej dziedzinie bez naruszania zasad etyki zawodowej.
Dowiedz się więcej na temat wizytówki Google: Co to jest wizytówka Google?
Wpisy w katalogach NAP
Wizytówka w katalogu NAP to istotny element strategii lokalnego SEO dla kancelarii prawnych, który pozwala zwiększyć widoczność firmy w internecie bez konieczności stosowania bezpośredniej reklamy. NAP to skrót od Name, Address, Phone number (Nazwa, Adres, Telefon) – czyli podstawowych danych kontaktowych Twojej kancelarii.
Katalogi NAP to serwisy internetowe, które gromadzą i prezentują informacje o lokalnych przedsiębiorstwach, w tym kancelariach prawnych. Umieszczenie swojej wizytówki w takich katalogach przynosi korzyści z perspektywy pozycjonowania:
- Wzmacnia lokalną pozycję w wyszukiwarkach – Google analizuje spójność danych NAP w różnych źródłach internetowych.
- Buduje wiarygodność firmy — im więcej miejsc, w których pojawiają się spójne informacje o Twojej kancelarii, tym bardziej jest ona wiarygodna dla algorytmów Google.
- Generuje linki zwrotne — katalogi firmowe często zawierają linki do Twojej strony internetowej
- Zwiększa szanse na pojawienie się w wynikach lokalnych (tzw. local pack) – czyli wyróżnionych wynikach dla zapytań lokalnych.
Dla prawników jest to szczególnie wartościowe narzędzie, ponieważ umieszczenie wizytówki w katalogach NAP nie stanowi reklamy w rozumieniu przepisów ograniczających promocję usług prawniczych. Jest to raczej forma udostępniania podstawowych informacji o prowadzonej działalności, która pomaga potencjalnym klientom znaleźć odpowiedniego specjalistę w swojej okolicy.
Dowiedz się więcej: Czym jest wizytówka NAP?
Co z artykułami sponsorowanymi?
Wiadomo, że pozycjonowanie kancelarii prędzej czy później dochodzi do momentu, w którym pojawia się pytanie: kupować artykuły sponsorowane, czy będzie to uznane za formę płatnej reklamy? Rozmawiałem niejednokrotnie z prawnikami, którzy twierdzili, że taka aktywność nie ma znamion reklamy.
Z drugiej strony link building jest praktyką, w której pozycjonowanie strony kancelarii prawnej opiera się o płatną formę promocji. Mimo że widzę wiele kancelarii, które prowadzą pozycjonowanie oparte o płatny agresywny link building, sądzę, że warto ostrożnie do tematu podchodzić.
SEO jako ratunek, gdy reklama kancelarii prawnej jest zabroniona
Idealnie byłobym gdyby można reklamować kancelarię prawną w Google Ads. Jako że żaden z zawodów prawniczych nie może korzystać z reklamy internetowej, wtedy SEO dla kancelarii staje się zbawieniem. W końcu optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek jest działaniem, które bazuje na dostarczaniu wartościowych treści użytkownikom.
Pod pojęciem wartościowych treści kryje się rzecz jasna content marketing — publikacja artykułów poradnikowych. Jeśli takie teksty dobrze wypozycjonujesz, będą one źródłem ruchu na stronie internetowej. Tym samym będziesz wysyłać do Google sygnał, że Twoje treści są wartościowe. Być może trafi do Ciebie na stronę osoba zainteresowana Twoimi usługami prawnymi.
Może Cię zainteresować: 7 głównych celów content marketingu
Pozycjonowanie SEO kancelarii prawnej – jak robić to zgodnie z etyką zawodu? (podsumowanie)
Jak widzisz, SEO dla prawników zasadniczo nie różni się od promocji w Google prowadzonej przez firmy z innych branż. Ważne jest, aby każde działanie było wykonywane w naturalny sposób — bez korzystania z formatów tekstowych, w których prawnik promuje swoją działalnością. Tak więc kluczem do sukcesu jest tu content marketing.