Wizytówka NAP – co to jest? Czy ma znaczenie dla SEO?
Wizytówka NAP jest profilem Twojej firmy umieszczonym w specjalnym katalogu, który prezentuje informacje na temat działalności gospodarczych. Wiele osób nadal podczas pozycjonowania stron tworzy tego typu profile. Jeśli chcesz dokładnie wiedzieć, czym są wizytówki NAP i jak je wykorzystywać do poprawy SEO, poniżej omawiam ten temat.
Wizytówka NAP – definicja
Aby zrozumieć, czym jest wizytówka NAP, trzeba rozwinąć skrót, który występuje w jej nazwie. Akronim ten powstaje ze słów:
- N (name): nazwa firmy;
- A (address): adres siedziby firmy;
- P (phone): człon ten odnosi się do danych kontaktowych — mowa tu o numerze telefonu, mailu i — co najważniejsze z punktu widzenia SEO — adresie strony internetowej;
Czasem na zagranicznych stronach można spotkać się z rozszerzeniem skrótu o dodatkową literę, W — oznacza ona website i odnosi się do adresu strony internetowej. I właśnie ten ostatni człon jest najważniejszy z punktu widzenia pozycjonowania. Pozwala on umieścić link do pozycjonowanej strony.
Może Cię zainteresować: Skąd brać mocne linki SEO?
W tym artykule wkrótce umieszczę bonus do pobrania — będzie to darmowa lista katalogów NAP, w których warto dodać swoją witrynę internetową.
Czy warto tracić czas na tworzenie wizytówek NAP?
Sam uważam, że pozycjonowanie lokalne w pewnym stopniu opiera się na tworzeniu katalogów NAP. Zawsze, gdy zaczynam nową współpracę na nowo postawionej stronie, zalecam jej właścicielowi zakładanie wizytówek.
Są co najmniej 2 główne powody, dla których warto wykorzystać wizytówki w promocji firmy.
- Google ceni spójny zestaw informacji udostępniany na portalach z katalogami firm. Spójność w tym zakresie może dobrze wpłynąć na pozycjonowanie lokalne.
- Optymalizacja wizytówek buduje dobry wizerunek firmy w oczach klientów. Zdarza się, że ktoś szuka konkretnych danych na temat Twojego biznesu. Jeśli znajdzie błędny NIP w którymś z katalogów, może to negatywnie wpłynąć na jego odczucia względem firmy.
Może Cię zainteresować : Jak samemu pozycjonować stronę w Google?
Dobre praktyki tworzenia wizytówek NAP
Chcąc stworzyć skuteczny profil w katalogach NAP, trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
1. Zachowanie spójności między danymi w poszczególnych katalogach
Spójność w obszarze uzupełniania danymi podnosi wiarygodność Twojej marki. Jeśli Twoja firma zmieniła siedzibę, koniecznie uzupełnij dane adresowe we wszystkich katalogach. Warto byłoby monitorować, w których katalogach znajdują się informacje o firmie. Później wprowadzać poprawki według jednej listy.
2. Uzupełnianie katalogów kompletną listą danych
Lokalne pozycjonowanie to w dużym stopniu pilnowanie spójności danych — najlepiej pełnych danych na temat Twojej firmy.
3. Umieszczenie linku z wizytówek NAP prowadzącego do pozycjonowanej strony
NAP pozwala Ci wspierać pozycjonowanie. Oznacza to, że koniecznie w takiej wizytówce musisz umieścić adres URL firmowej strony internetowej. Wtedy wizytówka w największym stopniu wpływa na pozycjonowanie.
4. Opis ma znaczenie
Niektórzy właściciele serwisów, zachęcają, aby na profilu biznesowym zamieszczać unikatowy opis firmy — nie kopiować go z innych portali. Takie podejście uzasadniają wzrostem szans na lepszą widoczność wizytówki w wynikach wyszukiwania.
Według mnie pozycjonowanie wizytówek innych niż wizytówka Google jest niemożliwością. Niemniej uważam, że warto dodać frazy kluczowe w opisie i sprawić, by wewnątrz serwisu profil miał szanse na lepszą widoczność.
5. Dbałość o aktualność danych w NAP-ach
Jeśli prowadzimy już długo naszą firmę i były wprowadzane jakieś zmiany, np. zmiana numeru telefonu, adresu strony, koniecznie trzeba zaglądać do katalogów firmowych — jeśli tylko zauważysz, że dane się przedawniły, możesz zgłosić prośbę o zmianę danych do administracji danego portalu.
Jeszcze lepiej, gdy masz dostęp do panelu użytkownika w danym serwisie — wtedy samodzielnie aktualizujesz dane. Dbałość o aktualne dane sprawi, że wyszukiwarka Google będzie bardziej przychylnie patrzeć na aktywność Twojej firmy w internecie.
Katalogi NAP, w których Twoja firma powinna być obecna
W przypadku wizytówek NAP musisz wiedzieć, że nie każda ma jednakową wartość dla Twojej firmy. Część z nich w ogóle nie jest nawet indeksowana przez Google. Mimo wszystko uważam, że jeśli tylko pozwala Ci na to czas, powinieneś założyć swój profil w możliwie dużej liczbie katalogów. Poniżej prezentuję te, z których sam najczęściej korzystam, robiąc lokalne SEO.
Wizytówka Google Moja Firma
Bez dwóch zdań najważniejszym katalogiem, w którym musi znaleźć się Twój biznes, jest wizytówka Google Moja Firma. Oczywiście samo zakładanie wizytówki Google to dopiero pierwszy krok, który warto wykonać w obrębie tego narzędzia.
W przeciwieństwie do większości katalogów NAP wizytówka Google jest skutecznym narzędziem pozyskiwania nowych klientów. Jeśli pojawiasz się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania, wtedy klienci z Twojej okolicy dzwonią do Ciebie lub wysyłają wiadomości.
Warto więc postawić na marketing lokalnej firmy w tym kanale komunikacji. Jeśli chcesz poznać inne sposoby na promocje lokalnego biznesu w internecie, sprawdź ten artykuł: https://bartekgasior.pl/jak-promowac-firme-na-rynku-lokalnym/
Pozostałe katalogi NAP warte Twojej uwagi
Wizytówka Twojej firmy powinna również znaleźć się w popularnych katalogach firmowych. Poniżej wymieniam kilka najbardziej znanych — oczywiście lista jest znacznie dłuższa. Jej pełną wersję zamieszczę jako materiał do pobrania w tym artykule.
- Panoramafirm.pl
- biznesfinder.pl
- pkt.pl
- cylex-polska.pl
- yellowpages.pl
- baza-firm.com.pl
- Oferteo (mimo że w tym serwisie nie da się umieścić linka do strony, to może się okazać, że obecność w nim pomoże Ci zdobyć klienta — tam naprawdę ludzie szukają wykonawców usług).
Co to jest wizytówka NAP? (podsumowanie)
Już wiesz, czym jest wizytówka NAP i jak może ona wesprzeć pozycjonowanie Twojej strony. Jeśli jeszcze nie masz linków z serwisów z wizytówkami, najwyższa pora poświęcić chwilę na założenie profili na tego typu portalach.
Wizytówki NAP – Często zadawane pytania
Czy adres strony może być inny niż nazwa firmy?
Tak naprawdę nie ma to znaczenia, jak brzmi adres URL Twojej strony www. Pamiętaj koniecznie, aby link był klikalnym hiperłączem — wtedy poprawisz pozycjonowanie SEO witryny.
Czy wizytówki NAP mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Katalogi NAP należy postrzegać jako dalekie zaplecze SEO. Internetowa wizytówka w nieznacznym stopniu może przyczynić się do lepszej widoczności firmy w Google.
Czy warto korzystać z płatnych katalogów NAP?
Jeśli Twój budżet marketingowy pozwala wydawać pieniądze na płatne katalogi, wtedy jak najbardziej. Trzeba jedynie zastanowić się, czy dany link jest wart swojej ceny.
Czy mogę zlecić zakładanie wizytówek NAP?
Wielu freelancerów lub nawet agencji zajmuje się dodawaniem wpisów firmowych do katalogów stron internetowych. Przeważnie koszt jednego wpisu oscyluje w granicach 6-8 złotych.