Google Search Console – jak zacząć pracę z tym narzędziem SEO?
Czy da się wskazać najważniejsze narzędzie do SEO? Nie jest to łatwe, jednak jestem pewien, że dla wielu pozycjonerów tym narzędziem jest Google Search Console. Sam je tak postrzegam. Jeśli chcesz bliżej poznać, dlaczego każdy powinien korzystać z tego google’owego oprogramowania, w tym tekście to wyjaśniam. Omawiam też najważniejsze funkcjonalności GSC.
Czym jest Google Search Console?
Gdybym miał zamieścić tu definicję podręcznikową tego narzędzia, mogłaby ona brzmieć: Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które pozwala monitorować skuteczność SEO danej strony. Tę skuteczność rozumiemy tutaj pod wieloma kontami:
- wydajność w wynikach wyszukiwania: liczba kliknięć, wyświetleń, średnia pozycja i współczynnik klikalności (CTR) dla zapytań,
- analiza słów kluczowych: identyfikacja fraz, które przyciągają ruch na stronę,
- problemy techniczne: wykrywanie błędów indeksowania, dostępności i bezpieczeństwa,
- analiza linków prowadzących do strony z zewnętrznych portali,
- optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych,
- analiza metryk Pagespeed Insights.
Powyższe funkcje to tylko część całego repertuaru działań, które można wykonać w GSC w odniesieniu do stron internetowych. Jeśli chcesz dokładnie poznać możliwości GSC, możesz odwiedzić oficjalną dokumentację tego oprogramowania. Znajdziesz ją pod tym adresem: https://developers.google.com/search/docs/monitor-debug/search-console-start?hl=pl
Weryfikacja praw do zarządzania domeną
Aby Google zaczęło prezentować informacje z wyników wyszukiwania dotyczące Twojej strony, musisz potwierdzić, że faktycznie jesteś właścicielem swojego serwisu. Aby to zrobić, wystarczy zweryfikować prawa do strony.
Poniżej przedstawiam krótką instrukcję dotyczącą weryfikacji strony w Google Search Console — opublikowałem ją na swoim kanale YouTube:
Gdy już zweryfikujesz swoją domenę, możesz zacząć korzystać z Google Search Console w pełnym zakresie.
Najważniejsze funkcjonalności GSC
Teraz po kolei omówię opcje, z których sam najczęściej korzystam po zalogowaniu się do Google Search Console.
Zgłaszanie stron do indeksacji
Czasem Google potrzebuje sporej ilości czasu, aby dodać do swojego indeksu nowe strony. Usługa Google Search Console pozwala Ci przyspieszać ten proces — w narzędziu do sprawdzania adresów URL możesz zgłosić niezindeksowaną stronę i sprawić, że Google umieści ją na priorytetowej kolejce indeksacji. Tym samym zwiększy się szansa, że wkrótce Google zacznie proces indeksowania zgłoszonej treści.
Inspektor adresów URL:
Wyżej omawiana funkcjonalność jest określana mianem inspektora adresów URL. Dzięki tej opcji możesz dowiedzieć się, jaki status indeksowania ma Twoja strona. Stan prezentowany w narzędziu dotyczy ostatnich odwiedzin strony przez robota Google.
Tutaj także możesz poznać ewentualne problemy utrudniające zaindeksowanie analizowanego adresu URL.
Dane na temat ostatniego crawlowania i indeksowania adresu
Oprócz tego, że w tej zakładce można sprawdzić, dostępność witryny w Google, to można jeszcze uzyskać informacje dotyczące ostatniej wizyty robota Google pod tym adresem.
Dane strukturalne
Inspektor adresów URL pozwala Ci sprawdzić, jakiego typu dane strukturalne występują przy analizowanej stronie. Google udostępnia tutaj informacje, czy np. masz wdrożone menu okruszkowe na stronie.
Raport Skuteczności
Najczęstszą zakładką, którą odwiedzam po wejściu do Google Search Console, jest raport pokazujący widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
W tej zakładce możesz monitorować ilość kliknięć i wyświetleń Twoich podstron w Google, współczynnik Click Through Rate (CTR), a także średnią pozycję poszczególnych podstron na konkretne słowa kluczowe.
Analizowanie danych zawartych w raportach Skuteczność pozwala Ci określić, które strony mają potencjał pozycjonerski — tj. można łatwo zoptymalizować i poprawić ich pozycję.
Zakładka skuteczność to też możliwość sprawdzenia, jak radzą sobie Twoje treści w różnego typu wynikach wyszukiwania:
- grafika,
- wideo,
- wiadomości.
Podgląd wyników z elementami rozszerzonymi
Przydatną opcją jest możliwość podejrzenia, które wyniki z Twojej strony mają pewne ulepszenia w wyszukiwarce. Mowa tutaj o tzw. elementach rozszerzonych określanych jako rich snippets.
Dodatkowe funkcjonalności raportu skuteczności
Skuteczność pozwala Ci też analizować widoczność Twoich treści w wynikach wyszukiwania Google Discover. Oczywiście nie każda strona ma aktywny raport Discover, a tylko te, które w tej kategorii wyników wyszukiwania pojawiły się.
Raport Indeksowania
Kolejną zakładką, która oferuje istotne informacje na temat pozycjonowania Twojej strony jest zakładka Indeksowanie. Tutaj możesz wykonywać następujące działania.
- Dowiedzieć się, ile stron z Twojego serwisu znajduje się w indeksie, a ile Google nie zdecydował się dodać do indeksu.
- Możesz tu też poznać powody, przez które Twoje strony nie są indeksowane lub proces ten jest utrudniony.
- Tu także wgrywasz mapy XML portalu.
- Raport indeksowania pozwala Ci też zarządzać indeksacją materiałów wideo, które pojawiają się na Twojej stronie.
- Raport indeksowania to też miejsce, w którym możesz dokonać tymczasowego usunięcia konkretnego adresu URL. Google przez 6 miesięcy usuwa z wyszukiwarki adres, do którego odnosiła się prośba.
Analiza Słów Kluczowych
Google Search Console to świetne, bezpłatne narzędzie do analizy słów kluczowych. Dzięki temu narzędziu możesz poznać wiele fraz, na które pojawiają się Twoje treści w wyszukiwarce. Często są to frazy kluczowe, o których wcześniej nie myślałeś.
Nieraz zdarza się, że dane słowo kluczowe idealnie pasuje, by stworzyć nową zakładkę i zacząć treść pozycjonować w sposób niezależny od dotychczasowego prezentowania podstrony przez Google. Analiza słów kluczowych pozwala Ci też sprawdzić, jakie strony wyświetlają się na dane słowo.
Raport ulepszenia
Google sprawdza, czy na Twojej stronie są wdrażane ulepszenia, które mają użytkownikom ułatwić korzystanie z serwisu.
Raport Linków
Search Console zawiera moduł prezentujący linki — zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne.
Być może zadasz sobie pytanie, czy GSC oferuje lepsze dane niż Ahrefs w kontekście linków, Otóż trudno odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Zauważyłem, że często oba narzędzia prezentują nieco inny zestaw linków.
Raport linków w Search Console pozwala Ci zidentyfikować najczęstsze anchor teksty, na które linkują inni do Twojej strony.
Analiza Core Web Vitals
Czasem Twoja strona z powodu słabej optymalizacji technicznej nie jest dodawana do indeksu Google — bywa, że notuje kiepskie wyniki w obszarze tzw. Core Web Vitals
Wgranie mapy XML – obowiązkowe działanie w GSC
Mapa witryny to swego rodzaju spis treści opublikowanych podstron i artykułów na Twojej stronie. Dzięki niej robot Google ma ułatwione skanowanie stron w obrębie Twojej witryny. Aby wgrać mapę, trzeba wkleić ją do GSC.
Zadanie to jest naprawde łatwe.
Czy GSC przydaje się tylko pozycjonerom?
GSC skrywa cenną wiedzę nie tylko dla SEO-wców. Właściwie te dane są skarbnicą wiedzy marketingowej na temat odbiorców, z którymi komunikują się wszyscy marketerzy — mam tu na myśli specjalistów od reklamy internetowej i social mediów.
Jeśli jesteś ekspertem od Google Ads, możesz ustawiać reklamy na słowa kluczowe, na które pojawia się Twoja strona — tym samym możesz wybrać np. te frazy, na które Twoja witryna jest daleko. Reklama może ułatwić Ci dotarcie do klientów na frazy, na które SEO jest nieosiągalne.
Będąc specjalistą social media, w tym narzędziu od Google możesz znaleźć pomysły na tematy postów do kanałów społecznościowych.
Google Search Console – jak zacząć pracę z tym narzędziem SEO? (podsumowanie)
Jak widzisz, praca nad poprawą widoczności witryny w wyszukiwarce Google musi opierać się o Google Search Console. Jestem pewien, że podczas codziennej pracy z tym narzędziem będziesz regularnie zaglądać do wyżej wymienionych raportów, a następnie wykonywać działania, które pozwolą osiągnąć lepszą pozycję w wynikach Google.