Chcesz zacząć pozycjonować stronę lub reklamować się w Google? Musisz dowiedzieć się, czego ludzie szukają w wyszukiwarce. Mówiąc żargonem marketingowym, jakie wpisują oni w Google frazy kluczowe. W poniższym tekście opowiem Ci, jak znaleźć właściwe słowa kluczowe przy użyciu specjalnych narzędzi. Zaczynajmy.
Spis treści
Słowa kluczowe – definicja
Słowa kluczowe to nic innego, jak hasła wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Z punktu widzenia właścicieli stron są one wyrażeniami, które powinny pojawiać się na stronach po to, aby pojawiały się one w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownik wpiszę interesującą nas frazę.
Załóżmy, że prowadzisz biuro rachunkowe w Grudziądzu. Będzie Ci zależało na tym, aby Twoja witryna pojawiła się w wyszukiwarce Google, gdy użytkownik wpisze hasła typu: ”księgowa Grudziądz”. Aby tak się stało, musisz spełnić wiele wymogów, które Google stawia właścicielom stron. Nie będę tutaj wymieniał wszystkich, ale skupię się na tych, które odnoszą się do słów kluczowych. Powinny one znaleźć się w:
- Treści strony: aby pozycjonować się na wspomnianą frazę “księgowa Grudziądz”, musisz odpowiednio dużo razy umieścić na stronie tę frazę kluczową. Powinna ona występować w naturalny sposób, nie za często. Jeśli będziesz upychać słowo kluczowe co kilka zdań, wtedy doprowadzisz do zjawiska określanego mianem keyword stuffing — przesadnego nasycenia tekstu słowami kluczowymi.
- Tytułach alternatywnych zdjęć: każde zdjęcie na stronie ma pole do wpisania tytułu alternatywnego. Innymi słowy, tytułu, który opisuje zawartość danego zdjęcia. Tutaj także powinno się znaleźć słowo kluczowe, na które pozycjonujesz daną podstronę. Oczywiście alt musi być zgodny z zawartością danego zdjęcia lub grafiki.
- Meta tagi (title i desciption): słowa kluczowe, na które będziesz pozycjonować swoje biuro rachunkowe powinny pojawić się w tagach title i meta description.
Jaką rolę odgrywają słowa kluczowe w strategii marketingowej?
W zasadzie słowa kluczowe i ich wybór to pierwszy etap większości kampanii marketingowych. Stanowią one łącznik między Twoją ofertą a potrzebami użytkowników. Spójrz na poniższe przykłady:
- Prowadzisz sklep internetowy z obuwiem sportowym. Gdy Twój potencjalny klient szuka nowych butów do gry w piłkę, jest spora szansa, że wpisze w Google hasło korki do piłki nożnej. Nawet sprawdziłem, miesięcznie aż 3600 użytkowników wpisuje w Google takie hasło.
- Masz swojego bloga podróżniczego, w którym omawiasz atrakcje turystyczne w różnych miastach Polski. Jeśli masz artykuł na temat miejsc, które warto zobaczyć w Warszawie, na pewno będzie Ci zależało, aby wyświetlał się on w Google na frazy w stylu: Warszawa atrakcje turystyczne itd. Z kolei tę frazę wpisuje w Google 1000 osób każdego miesiąca.
Już widzisz, że słowa kluczowe to pomost między Twoją działalnością a osobami, które są zainteresowane Twoimi usługami. W dalszej części tekstu podpowiem Ci, jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe.
Rodzaje słów kluczowych
Jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, wyróżnia się kilka typów słów kluczowych. Mówiąc bardziej precyzyjnie, wyróżnia się wręcz kilka podziałów fraz kluczowych.
Pierwszy podział uwzględnia długość frazy kluczowej:
- Słowa kluczowe fat heads: są to ogólne słowa kluczowe, krótkie słowa kluczowe najczęściej składające się z jednego lub dwóch wyrazów. Są one najbardziej konkurencyjne z reguły. Przykłady takich fraz: buty sportowe, pralka, czy też smartfon.
- Słowa kluczowe chunky middle: frazy chunky middle są dłuższe od fraz fat heads. Mają nieco mniejszą konkurencyjność i mniejszy wolumen wyszukań.
- Słowa kluczowe long tail: ten rodzaj słów kluczowych jest z reguły najmniejszym wyzwaniem pozycjonerskim. Pozycjonowanie na frazy kluczowe z długim ogonem jest szczególnie zalecane w przypadku nowopowstałych stron, które mają jeszcze mały autorytet w oczach Google.
Kolejny podział fraz kluczowych ma zdecydowanie większe znaczenie — dotyczy on intencji użytkownika. Google na podstawie wprowadzonego słowa kluczowego przewiduje, czego może chcieć użytkownik, który wpisuje dane hasło. Według tego podziału wyróżnia się 4 rodzaje fraz kluczowych.
- Informacyjne: te hasła kluczowe wpisują użytkownicy, którzy chcą zaspokoić swoje potrzeby informacyjne. Przykłady: jak długo gotować ziemniaki, czemu niebo jest niebieskie itd.
- Brandowe słowa kluczowe: te, które dotyczą konkretnej marki, np. Adidas, Apple, Media Expert. Osoba, która je wpisuje, najczęściej chce trafić na stronę z produktami lub usługami danej firmy. Te frazy też czasem nazywa się mianem nawigacyjnych.
- Komercyjne: w ich przypadku użytkownik chce podjąć określoną decyzję np. zakupową. Chce zgłębić informacje, które pozwolą mu dokonać właściwego wyboru. Przykładem takich fraz są:
- Zakupowe: tutaj użytkownik zamierza dokonać zakupu. Często wpisuje hasła odnoszące się do konkretnych usług lub produktów, które będzie mógł na danej stronie zakupić.
Narzędzia do analizy słów kluczowych
Aby znaleźć właściwe słowa kluczowe, warto sięgnąć po profesjonalne narzędzia, które dostarczą Ci ważnych informacji na temat poszczególnych fraz. Popularne aplikacje do wyszukiwania słów kluczowych najczęściej prezentują następujące dane dotyczące poszczególnych fraz:
- Liczba wyszukań: ile średnio miesięcznie osób wpisuje dane słowo kluczowe do wyszukiwarki;
- Trudność danego słowa kluczowego: narzędzia na podstawie różnego rodzaju wewnętrznych algorytmów ustalają, jaki jest poziom trudności danego słowa kluczowego w kontekście pozycjonowania w Google.
- CPC: większość aplikacji do analizy słów kluczowych prezentuje informacje na temat kosztu za kliknięcie — metryka ta jest istotna z punktu widzenia płatnych reklam takich jak Google Ads.
- Sezonowość: narzędzia takie jak Google Trends mogą Ci pokazać popularność danego słowa kluczowego na przestrzeni 12 miesięcy w roku. Informacja ta może Ci się przydać, gdy będziesz planować swoje kampanie reklamowe — dowiesz się, w których miesiącach warto reklamować dany produkt.
Popularne narzędzia SEO pozwalają sprawdzać pozycje w wynikach wyszukiwania Twoich podstron.
Najpopularniejszym narzędziem, w którym sprawdzisz, jak często i na jakie frazy kluczowe pojawia się Twoja strona w wyszukiwarce, jest Google Search Console. Z poniższej listy słow kluczowych możesz dowiedzieć się, jak często użytkownicy klikali linki prowadzącego do jednego z moich blogów, oraz jak często pojawiał się ona na określone frazy w Google i na których pozycjach.
Jak wyszukiwać frazy kluczowe do pozycjonowania?
Ważnym elementem optymalizacji SEO jest właściwy dobór słów kluczowych. Powiedzmy, że prowadzisz agencję marketingową. Chcesz, by klienci trafiali na Twoją stronę z Google. Musisz więc keywords research wykonać tak, aby na początku uwzględnić frazy, na które łatwiej będzie Ci wypozycjonować swoją stronę.
Zastanawiasz się teraz, jak znaleźć słowa kluczowe, na które jest mniejsza konkurencja? Zacznij analizować dane w narzędziach, które wyżej wymieniłem.
- W pierwszej kolejności zwróć uwagę na frazy kluczowe long tail.
- Wybierz słowa kluczowe do pozycjonowania, które według narzędzi mają mniejszy poziom trudności.
- Spróbuj pozycjonować się na lokalne frazy kluczowe w Google. O wiele łatwiej będzie Ci trafić na wysokie pozycje w przypadku słów lokalnych, niż ogólnych, na które chcą pojawić się firmy z całej Polski.
- Unikaj słów kluczowych ogólnych na pierwszym etapie. Jeśli chcesz zwiększyć widoczność strony na początkowym jej etapie, na pewno trudno będzie Ci rywalizować o ogólne frazy — te z reguły są zarezerwowane dla największych graczy.
Powyższe wskazówki pozwolą zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem.
Słowa kluczowe – podstawa kampanii SEO i Google Ads (podsumowanie)
Mam nadzieję, że już wiesz, czym dokładnie są słowa kluczowe. Wiesz też, że użycie słów kluczowych to podstawa każdej skutecznej kampanii marketingowej. Jeśli wciąż masz jakieś wątpliwości związane z funkcjonowaniem fraz w SEO lub SEM, możesz śmiało do mnie napisać — postaram Ci się wyjaśnić całe zagadnienie.