Marketing kancelarii prawnej – jak promować zawody prawnicze?
Prowadzisz kancelarię prawną, ale nie wiesz, jak pozyskiwać klientów? Internet to miejsce, które daje Ci szeroką paletę narzędzi marketingowych. Przy czym należy pamiętać o ograniczeniach, które narzucają izby poszczególnych zawodów. Z poniższego poradnika dowiesz się, jak prowadzić skuteczne działania marketingowe dla firmy z branży prawniczej.
Marketing kancelarii w zgodzie z przepisami rad zawodowych
Prawnicy mają narzucane pewne ograniczenia ze strony rad zawodowych. Radcy prawni, adwokaci, czy notariusze muszą swoje działania marketingowe prowadzić zgodnie z etyką wykonywania zawodu.
Jako że nie jestem prawnikiem, poprosiłem o gościnną wypowiedź adwokata, który sam zajmuje się promocją swojej działalności w internecie — Tomasz Gola wskazał dopuszczalne praktyki marketingowe, które nie powinny budzić zastrzeżeń Naczelnej Rady Adwokackiej.
Jednym z podstawowych przywilejów prowadzenia działalności gospodarczej jest prawo do reklamy. O ile dla wielu wiadomym jest, że adwokat nie jest urzędnikiem państwowym, ale przedsiębiorcą, który podlega wszystkim regułom rynku, o tyle już niewielu wie, że reklamowanie praktyki adwokackiej było przez dekady zabronione przez Kodeks Etyki Adwokackiej. Od jakiegoś czasu promocja adwokackiej działalności zawodowej jest już dozwolona. Trzeba jednak uważać na słowa i formę – do czego akurat w naszym zawodzie jesteśmy przyzwyczajeni – aby autopromocja była rzetelna, wyważona i nie wartościowała własnych usług względem Kolegów i Koleżanek z Palestry. — mówi adwokat Tomasz Gola prowadzący własną kancelarię adwokacką w Chorzowie.
Strategia marketingowa prawnika
Jest wiele narzędzi, które pozwolą Ci skutecznie promować kancelarię. Poniżej przedstawiam te, z których korzystają moi klienci-prawnicy.
Content marketing – fundament zdobywania klientów kancelarii
Skuteczny marketing promujący usługi kancelarii powinien w pierwszej kolejności sięgać po content marketing. Dzielenie się treściami, które w oczach klientów mogą uchodzić za wartościowe to klucz do zdobywania nowych klientów.
Marketing treści jest skuteczny w każdej, bez wyjątku, branży. Jednak w przypadku prawników pełni on szczególną rolę z uwagi na ograniczone możliwości reklamowe firm prawniczych.
Podstawą działań opartych o content marketing powinno być dokładne poznanie problemów i potrzeb grupy docelowej. Gdy wykonasz ten krok, będziesz w stanie tworzyć treści, które zbudują zaufanie do Twojej marki wśród potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie strony
Skuteczne pozycjonowanie strony to idealne narzędzie dla każdej firmy prawniczej. Pomaga ono w promocji kancelarii w wyszukiwarce Google.
Każda firma, która chce prowadzić marketing prawniczy, powinna sięgnąć po to narzędzie. Efekty tej pracy sprawią, że klienci sami będą trafiać na stronę kancelarii, gdy wpiszą określoną frazę związaną z jej działalnością.
Aby kancelaria mogła zwiększyć swoją widoczność w Google, musi prowadzić następujące działania:
- Prowadzenie bloga (publikowanie artykułów odpowiadających na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników);
- Pozyskiwanie linków z zewnętrznych stron (napisałem artykuł o tym, jak zdobywać linki w SEO);
- Praca nad optymalizacją techniczną strony internetowej;
Strategia marketingowa kancelarii oparta o SEO powinna przewidywać działania długofalowe. Efekty SEO są widoczne dopiero po kilku miesiącach prac nad widocznością strony w wynikach wyszukiwania Google.
Może Cię zainteresować: SEO i SEM – głowne narzędzia marketingu w Google
Lokalne SEO
Na pewno zależy Ci na pozyskiwaniu klientów z Twojej okolicy. Z tego powodu w Twoim arsenale marketingowym nie może zabraknąć działań, które zwiększą widoczność Twojej marki w lokalnych wynikach wyszukiwania Google.
Budowanie marki osobistej w social mediach
Marketing dla prawników w social mediach to możliwość niskokosztowego zbudowania zaufania klientów.
Przy czym, wybierając portal do działań marketingowych dla kancelarii prawnej, należy się zastanowić, kim są potencjalni klienci.
Jeśli jesteś radcą prawnym, a Twoja kancelaria adresuje swoje usługi do sektora B2B, wtedy LinkedIn może być słusznym wyborem.
Gdy chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów, które są osobami prywatnymi, możesz sięgnąć po Facebook, Instagram lub TikTok. Wbrew pozorom, ten ostatni serwis nie służy tylko i wyłącznie do zamieszczania głupkowatych filmików. Jest dobrą przestrzenią do budowania pozytywnego wizerunku prawnika.
Lead magnet ważny instrument marketingu prawniczego
Skuteczny marketing dla kancelarii powinien sięgać po narzędzie określane jako lead magnet. Strategia oparta o lead magnet zakłada, że firma oferuje bezpłatne materiały użytkownikom w zamian za to, że ci zostawiają swój adres email w bazie mailingowej firmy.
Lead magnet pełni funkcję swoistego wabika. Gdy użytkownik znajduje się w Twojej bazie mailingowej, możesz docierać do niego z wartościowymi treściami zawartymi w newsletterze.
E-mail marketing
Warto budować zaangażowanie z użytkownikami, którzy mogą okazać się klientami Twojej kancelarii. W tym celu możesz wykorzystać e-mail marketing.
Uważam, że korzystanie z maila to jedna z najsubtelniejszych form marketingu. Oczywiście pod warunkiem, że robisz to z głową. Ważne, aby dzielić się z użytkownikami wartościowymi treściami. Możesz pisać newsletter z interesującą wiedzą na temat Twojej specjalizacji.
Jest spora szansa, że email marketing pomoże Ci pozyskać nowych klientów.
Może Cię zainteresować: Email marketing – co to jest?
Czy kancelaria może korzystać z reklamy internetowej?
Jak twierdzą sami prawnicy, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Pewne jest, że ani adwokat, ani radca prawny nie mogą publikować treści o charakterze ściśle reklamowych, tzn. takich, w których wprost promują swoją działalność.
Nie mogą oni także publikować treści, w których przedstawiają swoją działalność w sposób wywyższający względem firm konkurencyjnych. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby podpromować przy użyciu reklamy treści content marketingowe.
Marketing kancelarii prawnej – lista kontrolna
W ramach podsumowania podsuwam listę kroków, które warto wdrożyć, aby prowadzić skuteczny marketing kancelarii.
- Założenie strony internetowej kancelarii;
- Utworzenie profili w mediach społecznościowych;
- Założenie wizytówki Google Moja Firma;
- Wysyłka newslettera do użytkowników z bazy mailingowej;
- Regularne publikowanie treści w kanałach komunikacyjnych;
- Publikowanie tekstów w portalach branżowych (idealnie, jeśli można by tam umieścić link prowadzący do strony kancelarii);
Marketing kancelarii prawnej – jak promować zawody prawnicze? (wnioski końcowe)
Już wiesz, jak można dotrzeć do nowych klientów za pomocą marketingu kancelarii prawnej. Pamiętaj, by działania promocyjne prowadzić z wykorzystaniem wielu kanałów promocji. Zwiększy to szanse na wzrost rozpoznawalności marki na rynku usług prawnych.
Mam nadzieję, że powyższy poradnik po marketingu prawniczym pomoże Ci zwiększyć skuteczność Twojej kancelarii w internecie.
Jeśli chcesz skorzystać z mojego doświadczenia w marketingu prawniczym, napisz lub zadzwoń do mnie i opowiedz o potrzebach Twojej firmy.