Kim jest T-shaped Marketer?

Kim jest T-shaped marketer

Marketing cyfrowy to dziedzina wykorzystująca szeroki wachlarz narzędzi umożliwiających dotarcie do klientów w sieci. Poznanie każdego z tych narzędzi na poziomie eksperckim jest trudne, żeby nie powiedzieć niemożliwe. Ideałem, do którego należy dążyć, jest posiadanie zestawu umiejętności tzw. t-shaped marketera – Kto to jest, wyjaśniam w poniżej.

Kim więc jest T-Shaped marketer…?

Zgodnie z definicją, t-shaped marketer to osoba, która odnajduje się we wszystkich gałęziach marketingu internetowego – zna je na poziomie ogólnym, a w jednym, lub dwóch obszarach digital marketingu jest ekspertem. Chcąc graficznie przedstawić zestaw kompetencji takiego cyfrowego speca, będzie on układał się w kształt litery T. 

Załóżmy, że mamy do czynienia ze specjalistą w dziedzinie SEO, który jest postrzegany jako T-Shaped marketer. W takim przypadku graficzne przedstawienie jego umiejętności będzie wyglądać mniej więcej w taki sposób, jak na poniższym rysunku:

Pamiętajmy, że osoba, która poświęca się na poważnie optymalizacji stron, nigdy nie będzie w stanie być jednocześnie ekspertem od np. Reklamy na Facebooku, czy też email marketingu. SEO to dziedzina, w której rozwój pochłania sporo czasu i wymaga stałego pogłębiania wiedzy. 

Wielodziedzinowy marketingowiec ≠ Teoria typów osobowości

Chciałbym zaznaczyć, że koncepcja t-kształtnego mistrza marketingu stoi w minimalnej sprzeczności z naukami na temat typów osobowości. Większość osób kojarzy jungowski test osobowości wykonywany po to, by ustalić, czy nadajemy się do określonego typu pracy. 

Poszczególne obszary marketingu wymagają od nas odmiennych kompetencji i predyspozycji, dlatego nie warto starać się być ekspertem w każdej dziedziny marketingu. Bycie jednocześnie skutecznym analitykiem, copywriterem, web developerem, specjalistą od reklamy i email marketerem jest niemożliwe. Tak już jesteśmy stworzeni jako ludzie.

Wniosek: Czerpmy wiedzę na temat marketingu w jak najszerszym wymiarze, lecz doskonalmy się w tym obszarze, który uważamy za najciekawszy. Jak również widzimy, że nasze działania przynoszą efekty w tym obszarze.

Comments are closed.