Czy pozycjonowanie stron jest trudne? Rozwiewam wątpliwości
Czy pozycjonowanie jest trudne? Tak brzmiące pytanie zadaje sobie każdy właściciel strony, który chce ją samodzielnie wypromować w Google. Jeśli Ty także nad tym się zastanawiasz, poniżej znajdziesz moje przemyślenia na temat trudności, z którymi mierzą się pozycjonerzy.
O co chodzi w pozycjonowaniu? Dlaczego SEO miałoby być trudne?
Zanim zastanowimy się, czy pozycjonowanie jest skomplikowanym zajęciem, najpierw wyjaśnię, na czym działania SEO polegają. Po tym krótkim wyjaśnieniu będziesz w stanie samodzielnie stwierdzić, czy SEO nadal jest czarną magią, czy raczej dziedziną, którą jesteś w stanie opanować.
A więc SEO (Search Engine Optimization) to różnego rodzaju działania, których celem są wysokie pozycje danej strony w wynikach wyszukiwania Google. Każdy pozycjoner chce, aby jego strony pojawiały się na samej górze wyników wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze określoną frazę w wyszukiwarce.
Ciągłe zmiany algorytmu — trudność numer 1 w pozycjonowaniu
Jak to było…? Jedyną stałą rzeczą w SEO jest zmiana. Tak właśnie wygląda praca nad SEO strony. Google co chwile chce aktualizować algorytm oceniający strony, a to sprawia, że zasady gry często się zmieniają. Praktyki, które dziś są skuteczne, za pół roku mogą wpływać negatywnie na widoczność stron www.
Dlatego tak ważne jest regularne śledzenie wiadomości płynących ze strony pracowników Google.
Poziom trudności poszczególnych działań SEO
Jak już powiedziałem, pozycjonowanie to proces, który składa się z działań wymagających różnego typu umiejętności. Teraz postaram się ocenić poziom trudności każdego z tych działań. Oczywiście ta ocena będzie subiektywna — przedstawię tu swoje stanowisko, czyli osoby, która pisze teksty SEO, optymalizuje elementy onsite i tworzy samodzielnie strony na WordPress.
Content marketing na potrzeby pozycjonowania (łatwo się nauczyć)
Podstawą działań pozycjonerskich są treści — treści, które rozwiązują problemy użytkowników wyszukiwarki Google. Przeanalizujmy to na przykładzie jakiegoś artykułu.
Użytkownik chce zacząć pracę w marketingu internetowym. Aby Google pokazało Twój artykuł na ten temat, musisz napisać wysokiej jakości tekst. Taki, który dokładnie omówi kroki, które trzeba wykonać, by zacząć karierę jako digital marketer.
Oczywiście artykuły poradnikowe to nie jedyny rodzaj tekstu, który tworzy się na potrzeby optymalizacji stron. Jeśli chcesz nauczyć się SEO dla sklepu internetowego, musisz też tworzyć opisy produktów i kategorii do sklepu.
Chcesz nauczyć się tworzyć teksty SEO? Sprawdź mój kurs SEO copywritingu.
Link building (średnio poziom trudności)
Mimo że treść jest najważniejsza w SEO, to ma ona niewielką wartość, gdy właściciel strony zaniedbuje linkowanie (określane też jako link building). Działania te polegają na zdobywaniu linków prowadzących do pozycjonowanej strony.
Mam tu na myśli wszelkie hiperłącza prowadzące do Twojej strony, które są umieszczane na różnego rodzaju zewnętrznych portalach. Linki mogą prowadzić z:
- Artykułów partnerskich (publikowanych na zaprzyjaźnionych stronach);
- Artykułów sponsorowanych;
- Katalogów firmowych NAP (dowiedz się więcej, co to są wizytówki NAP?);
- Komentarzy z for internetowych;
- Linków umieszczanych w mediach społecznościowych;
- Z Wikipedii;
Uważam, że link building sam w sobie nie jest trudny, jednak trzeba tutaj dużo pracy włożyć w analizę prowadzonych działań — wpływ poszczególnych linków na pozycję strony.
Może Cię zainteresować: Jak zdobywać mocne linki SEO?
Analityka (średni poziom trudności)
Osiągnięcie sukcesu w SEO wymaga monitorowania wypracowanych efektów. Musisz sprawdzać, jak utrzymuje się widoczność poszczególnych podstron i jak wypadasz na tle konkurencji. Aby analizować skuteczność strategii SEO, musisz mieć dostęp do narzędzi analitycznych.
Sam korzystam z następujących narzędzi do sprawdzania pozycji w wynikach wyszukiwania:
- Senuto — polskie narzędzie, które pozwala Ci stale monitorować pozycje strony, a od niedawna prowadzić analitykę linków (tutaj możesz sprawdzić moją recenzję i opinie o Senuto);
- Google Analytics i Google Search Console — są to bezpłatne narzędzia udostępniane przez Google. Od razu jak założysz stronę, powinieneś przejść do konfiguracji obu narzędzi. W Google Search Console będziesz analizować ruch z Google na Twojej stronie i sprawdzać pozycje na poszczególne frazy kluczowe.
- Ahrefs — ostatnim narzędziem, do którego zaglądam, analizując ruch i widoczność moich stron jest Ahrefs. Aplikacja ta jest jedną z najbardziej rozbudowanych na globalnym rynku SEO. Można tu analizować słowa kluczowe SEO swojej strony, linki zwrotne i oceniać niektóre techniczne aspekty działania strony. Ahrefs jest płatnym narzędziem. Raczej wybieranym najczęściej przez agencje SEO z dużym budżetem.
Może Cię zainteresować artykuł: Jak sprawdzić pozycje strony w Google?
Optymalizacja techniczna strony (wysoki poziom trudności)
Sądzę, że obszar SEO związany z technicznym ulepszaniem stron jest najbardziej wymagającą dziedziną. Niektóre z prowadzonych działań technicznych mogą wymagać od Ciebie umiejętności programowania webowego. Najczęściej w takich językach jak PHP i JavaScript.
Z tym że celem tej nauki jest szukanie takich rozwiązań programistycznych, które poprawiają szybkość ładowania strony. Google nie lubi serwisów, które wolno się ładują.
Jeśli przeraża Cię myśl o nauce programowania, nie martw się — da się pozycjonować bez tego. Zawsze możesz niektóre działania techniczne zlecić na zewnątrz doświadczonemu programiście.
Na pocieszenie dodam, że wiele osób w branży nie potrafi pozycjonować — mimo to są w stanie zwiększać widoczność biznesów w wyszukiwarce Google.
Przeprowadzanie audytu SEO
Działaniem, które jest przydatne na etapie nauki pozycjonowania jest audyt SEO. Jest to swego rodzaju analiza jakości strony. Takie badanie pozwala poznać w praktyce wszystkie elementy, które mają wpływ na widoczność strony. Analiza powinna obejmować różne obszary związane z dobrą widocznością w wynikach wyszukiwania.
Czy każdy jest w stanie nauczyć się pozycjonowania?
Uważam, że są zawody, które wymagają szczególnych predyspozycji — innymi słowy, trzeba mieć talent do pracy w nich. Nie sądzę jednak, by SEO było taką dziedziną. Według mnie nie ma tu czarnej magii.
Uważam, że każdy, kto założy własną stronę i będzie konsekwentnie wykonywał działania zgodne z dobrymi praktykami SEO, jest w stanie realizować skuteczne pozycjonowanie.
W tym miejscu chciałbym podzielić się swoją historią na temat mojej kariery w świecie SEO. W 2016 roku zacząłem pisać pierwsze teksty na swoje blogi. W międzyczasie zgłębiałem wiedzę na temat różnych aspektów optymalizacji stron.
Cały czas pracowałem nad widocznością swoich stron. Gdy zobaczyłem, że mam dobre efekty, zacząłem klientom oferować kompletny zestaw usług pozycjonerskich jako freelancer SEO.
3 wskazówki, które sprawią, że pozycjonowanie będzie dla Ciebie łatwe
Napisałem osobny artykuł, w którym wyjaśniam jak samemu pozycjonować stronę w Google. Jeśli już teraz wiesz, że chcesz samodzielnie pozycjonować witryny, postępuj zgodnie z poniższymi radami:
- Załóż swoją stronę internetową i skonfiguruj niezbędne narzędzia (Google Search Console, Google Analytics);
- Przeanalizuj działania, które wykonują Twoi konkurenci (zobacz, na jakie frazy się pozycjonują, jak zbudowane są ich strony);
- Śledź na bieżąco aktualności branżowe, żeby przygotować się zmiany algorytmów wyszukiwarek;
Pamiętaj, że SEO wymaga czasu, a efekty tutaj zależą od wielu czynników. Nie zniechęcaj się, jeśli po 3 miesiącach działań nie będzie oczekiwanych efektów. Jeśli od razu zrozumiesz, że SEO to proces długofalowy, będzie Ci łatwiej realizować ustaloną strategię.
Czy pozycjonowanie stron SEO jest trudne? (wnioski końcowe)
Jak widzisz, pozycjonowanie stron jest trudne w momencie, gdy uczysz się teorii bez wdrażania nowo przyswojonej wiedzy na żywym organizmie. Tak jak napisałem wyżej — podstawą jest testowanie przyswojonych informacji w odniesieniu do prawdziwych stron.
Jeśli nadal uważasz, że pozycjonowanie stron internetowych jest trudnym zagadnieniem, możesz do mnie napisać i opowiedzieć o Twoich wątpliwościach. Postaram Ci się wyjaśnić te zagadnienia.