Dobry copywriter

Dobry copywriter – jakie cechy go definiują?

Copywriterzy to grupa zawodowa, której przedstawiciele mają wysokie o sobie mniemanie. Oznacza to, że większość osób działających w tej branży określa się jako dobry copywriter. Ale czy faktycznie wszyscy zasługują na ten tytuł? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba zdefiniować zestaw kryteriów oceny. Taką analizę przeprowadzam w poniższym artykule.

Podstawowa trudność podczas poszukiwań dobrego copywritera

Jeśli jesteś zleceniodawcą, na pewno wiesz, jak trudno jest znaleźć odpowiednią osobę do pisania. W wielu przypadkach trudność bierze się z niedopasowania specyfiki zlecenia do predyspozycji danej osoby.

Tytułem wyjaśnienia… Copywriting to wielorodna dziedzina. Z jednej strony masz ludzi, którzy specjalizują się w pisaniu tekstów kreatywnych. Na przykład siedzą całym dniami, by wymyślić jedno chwytliwe hasło, które firma wykorzysta w swojej reklamie.

Z drugiej strony masz copywriterów, których specjalizacją jest tworzenie tekstów sprzedażowych — są to tzw. copywriterzy direct response. Nie jest powiedziane, że takie osoby będą dobre w tworzeniu chwytliwych, zapadających w pamięć haseł marketingowych. 

Mam nadzieję, że powyższe omówienie tematu specjalizacji przynajmniej trochę Ci ułatwi poszukiwania idealnej osoby do pisania Twoich tekstów.

Dobrzy copywriterzy doskonalą swoje umiejętności w konkretnej dziedzinie

Jeśli interesuje Cię temat specjalizacji w copywritingu, sprawdź ten artykuł:  Specjalizacja w copywritingu — jak ją wybrać?

Dobry copywriter — kryteria oceny warsztatu

Najważniejszą sprawę omówiliśmy. Teraz możemy skupić się na pewnych cechach, które są uniwersalne dla wszystkich osób zajmujących się copywritingiem. Poniżej cechy, które powinna mieć osoba zasługująca na miano dobrego copywritera.

Przyzwoity warsztat pisarski

Lekkie pióro to podstawa tworzenia skutecznych tekstów w marketingu. Z tym że muszę w tym miejscu wtrącić pewne zastrzeżenie… Brzmi ono następująco:

Przesadna poprawność i kurczowe trzymanie się reguł wyuczonych na lekcjach polskiego jest raczej jedną z poważniejszych przeszkód na drodze do skutecznego pisania tekstów marketingowych.

Jeżeli mówimy o warsztacie pisarskim, to trzeba też pamiętać, że copywriter musi umieć posługiwać się językiem dostosowanym do grupy docelowej. Na pewno. wiesz, że inaczej trzeba się komunikować z nastolatkami interesującymi się światem influencerów, a inaczej z mechanikami samochodowymi.

Kreatywność

Uważam, że kreatywność jest cechą, której da się nauczyć. Oprócz tego, że  da się, to w przypadku osób pretendujących do tytułu dobrego copywritera, wręcz trzeba jej się nauczyć. 

W końcu kreatywność jest cechą tekstów, która często przyciąga uwagę czytelnika — sprawia, że ten chce przeczytać dany tekst od dechy do dechy. Z tego powodu uważam, że każda osoba zajmująca się pisaniem powinna ćwiczyć swoją kreatywność. 

Znajomość zasad psychologii społecznej i perswazji

Psychologia społeczna to dziedzina, która skupia się na badaniu wzajemnego wpływu jednostek. Znajomość reguł wynikających z psychologii społecznej jest fundamentem tworzenia skutecznych treści marketingowych. Więcej na ten temat możesz przeczytać w tym artykule: 6 reguł Cialdiniego, które pozwolą pisać lepsze teksty

Równie ważna jest znajomość zasad perswazji. Dobry copywriter wie, jak je wykorzystać, aby stworzyć tekst, który przekona czytelnika.

Ważne jest też, aby osoba od pisania potrafiła operować językiem korzyści. Jest to operowanie językiem, który zachęca odbiorcę do wykonania określonej akcji – zakupu w sklepie, zapisu do bazy mailingowej czy też pobrania e-booka. 

Umiejętność ta przyda się jednakowo w przypadku opisów kategorii do sklepu internetowego, jak i tekstów sprzedażowych do email marketingu.

Zdolność przeprowadzania głębokiego researchu

Zdarza się, że zagadnienie, o którym pisze copywriter, wymaga głębokiej analizy źródeł. W tym przypadku cechy copywritera muszą pozwolić mu na przeprowadzenie solidnej analizy danych i wyciągnięcie najważniejszych wniosków. Ta zdolność często jest określana jako umiejętność wykonywania researchu. 

Pasja do pisania

Ta część tekstu wydaje Ci się kompletną oczywistością? Jeśli tak, to pozwól, że trochę rozwinę temat i posłużę się pewnym przykładem…

W codziennej pracy copywritera trzeba czasem pisać teksty, które kompletnie nam nie odpowiadają… Przyczyna może być tu różna — np. nudna tematyka, trudne zagadnienie lub upierdliwy klient. 

Uwierz, że w przypadku przeszkód na etapie realizacji zlecenia pasja do pisania bywa elementem, który pozwala przetrwać. 

Portfolio jako ważne kryterium wyboru dobrego copywritera

Portfolio jako potwierdzenie umiejętności dobrego copywritera

Nie jest powiedziane, że osoba na początku kariery nie będzie w stanie napisać dobrego tekstu. Może się okazać, że od początkującego copy otrzymasz wartościowy tekst.

Niemniej większe jest prawdopodobieństwo, że osoba z wieloletnim stażem dostarczy wyższą jakość — w końcu za dużym doświadczeniem będzie szła wysoka jakość treści.

Jeśli więc chcesz poznać portfolio copywriterów, sprawdzaj ich strony internetowe. Wiele osób właśnie na swoich witrynach prezentuje teksty, które stanowią ich wizytówkę. 

Na końcu: terminowość, kwestie związane z organizacją pracy

Sam nie przywiązuje dużej wagi do kwestii — nazwijmy to — administracyjnych. Nie wnikam nigdy w system pracy danego specjalisty. Dla mnie zawsze liczy się efekt końcowy: tekst, który otrzymuję od copywritera. 

Również nie jestem przesadnie zafiksowany na punkcie terminowości — jeśli ktoś sygnalizuje, że potrzebuje nieco więcej czasu, niż początkowo ustaliliśmy, nie widzę w tym żadnego problemu. 

Dobry SEO copywriter — osobna kategoria ludzi cyfrowego pióra

Dotychczas pisałem o cechach, które definiują dobrego copywritera. Teraz chciałbym wspomnieć o osobnej kategorii copywritingu. Mianowicie o pisaniu tekstów SEO — tą dziedziną zajmują się tzw. SEO copywriterzy lub też content marketerzy. 

Tworzenie tego typu tekstów wymaga dodatkowych kompetencji dotyczących zasad SEO. Przykładowe umiejętności to:

  • Umiejętność wykonywania analizy słów kluczowych;
  • Wiedza na temat zasad formatowania tekstów pozycjonerskich;
  • Znajomość elementów SEO onsite, które można optymalizować w obrębie tekstów na stronach;
  • Podstawowa znajomość zasad funkcjonowania wyszukiwarki internetowej;

Oczywiście dobrze by było, gdyby copywriter SEO miał też cechy, które omówiłem we wcześniejszych częściach tego artykułu.

Dobry copywriter NIE jest osobą, która napisze każdy tekst

Niektórzy zleceniodawcy wyobrażają sobie dobrego copywritera jako człowieka do zadań specjalnych — kogoś, kto poradzi sobie z każdym tekstem. Niezależnie od branży i rodzaju treści. To niestety mit, tacy pisarze nie istnieją. Działam w branży od 2016 roku i jeszcze nie spotkałem osoby, która potrafiłaby tworzyć każdego typu teksty na wysokim poziomie. 

Jeśli więc szukasz kogoś do współpracy, to pamiętaj, aby dokładnie zdefiniować Twoje wymagania i potrzeby. W ten sposób oszczędzisz czas na rozpatrywanie zgłoszeń od osób, które kompletnie nie wpisują się w Twoje oczekiwania. Im dokładniej określisz cechy i umiejętności, których oczekujesz od copywritera, tym sprawniej pójdzie współpraca i da lepsze efekty.

Dobry copywriter – podsumowanie cech, które go definiują

Jak widzisz, cechy dobrego copywritera nie w każdym przypadku są uniwersalne. Copywriter to zawód, w którym czasem trzeba wyspecjalizować się w konkretnej dziedzinie. Oznacza to, że dobry copywriter nie zawsze będzie osobą, która poradzi sobie z każdym rodzajem zlecenia. 

Chcesz porozmawiać o skutecznych tekstach dla Twojej firmy? Sprawdź moje usługi copywriterskie

Podobne wpisy