Jak napisać skuteczny tekst na stronę internetową? 5 praktycznych wskazówek

Treść na stronie internetowej to coś w rodzaju narzędzia umożliwiającego komunikację z odbiorcami. Jeśli prowadzisz stronę biznesową, komunikujesz się z potencjalnymi klientami, jeśli zaś jest to hobbystyczny blog, Twoimi odbiorcami są Twoi czytelnicy. W każdym z tych przypadków musisz zadbać o skuteczność Twoich tekstów. W tym artykule podpowiadam, jak podejść do pisania tekstów na stronę. 

Teksty na stronę — pisanie to tylko ostatni etap ich powstawania

Jeśli chcesz podejść w przemyślany sposób do tworzenia tekstów na swoją stronę, musisz zrozumieć jedną rzecz — proces pisania jest tak naprawdę jednym z etapów procesu twórczego. Wcześniej musisz wykonać pracę z zakresu analityki i badania grupy docelowej.  W pierwszej części tekstu właśnie na tych obszarach się skupiam. 

Zastanów się nad celem Twojej strony

Treści na stronę www muszą realizować określone cele. Na przykład księgowa, właścicielka biura rachunkowego, będzie chciała  zbudować profesjonalny wizerunek i przyciągnąć nowych klientów za pomocą wysokiej jakości treści. Z kolei blogerowi będzie zależeć na tym, aby ludzie czytali jego artykuły. 

Pamiętaj, że w przypadku każdej strony warto dobrze zastanowić się nad celem strony. Gdy już go poznasz, możesz zastanowić się nad tym, czy chcesz optymalizować teksty pod SEO, czy też raczej zamierzasz się skupić jedynie na copywritingu sprzedażowym. 

Znając cel (lub cele), jakie ma spełniać strona, możesz też zastanowić się nad dodatkowymi elementami, które ułatwią Ci realizacje działań związanych z własną witryną internetową. Możesz na przykład dodać formularz z zapisem do bazy mailingowej, jeśli chcesz zdobywać adresy użytkowników za pośrednictwem strony.

Stwórz personę, z którą będziesz się komunikować

Szalenie ważnym etapem tworzenia tekstów na serwis www jest poznanie użytkowników. Konkretniej mówiąc, ich problemów, celów, marzeń i wszystkich cech, które ich definiują. To właśnie ten etap w największym stopniu determinuje kształt i charakter Twoich treści. 

Jeśli uznajesz, że Twoimi odbiorcami są osoby, które lubią krótkie teksty lub też preferują format wideo, jest to dla Ciebie jasny sygnał, jak podejść do treści. W takiej sytuacji warto dodać materiały filmowe do strony. 

Pamiętaj, że content marketing musi być tworzony zgodnie z oczekiwaniami Twoich czytelników — nie według Twojego widzimisię. To właśnie potrzeby użytkownika mają być zaspokojone, gdy ten odwiedza Twoją witrynę. 

Ten artykuł może Cię zainteresować: Co to jest persona marketingowa?

Wybierz słowa kluczowe (jeśli piszesz pod SEO)

Nie zawsze jest potrzeba tworzenia tekstów pod SEO. Jeśli w ogóle nie zamierzasz uwzględniać pozycjonowania w swoich działaniach marketingowych, możesz napisać dobre teksty, nie patrząc w ogóle na słowa kluczowe.

Jeśli zaś chcesz zawalczyć o widoczność w wynikach wyszukiwania Google, wtedy konieczne jest wybranie słów kluczowych, które umieścisz w tekście. Dzięki temu będziesz łatwiej realizować pozycjonowanie strony. 

Jeśli Twoja strona jest mało popularna, warto, byś pozycjonował ją na mniej popularne słowa kluczowe. Wyszukiwarka nie pokaże Twoich podstron, gdy będziesz konkurować z dużymi portalami. 

Tak więc skup się na początku na frazach kluczowych, na które łatwiej wypozycjonujesz stronę Twojej firmy. Popularność słów kluczowych możesz sprawdzić w takich narzędziach jak Google Search Console, czy Senuto.

Dowiedz się: Jak samemu pozycjonować stronę?

3 Formuły copywriterskie — podstawa skutecznego tekstu na stronę www

Teraz możemy przejść do konkretów związanych z układaniem treści na strony. Musisz wiedzieć, że dobrzy copywriterzy operują pewnymi schematami, które pozwalają im szybciej tworzyć teksty. 

Przy czym nie obawiaj się — schemat w żadnym wypadku nie oznacza kopiowania czyichś tekstów. Dobry tekst na stronę internetową często można sprowadzić do schematu występujących elementów. Teraz właśnie wymienię te schematy, które pozwolą Ci szybciej pisać teksty na stronę. W  branży copywriterskiej te schematy są określane mianem formuł copywriterskich. 

AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)

AIDA to chyba najpopularniejsza formuła copywriterska. Możesz zastosować ten schemat w praktycznie każdym tekście marketingowych — od reklamy, przez email, po tekst na landing page, a nawet treść artykułu. 

Formuła ta zakłada, że skuteczny tekst copywriterski można oprzeć o występowanie 4 części, z których każda ma inne zadanie. 

Oto poszczególne elementy:

  1. A — attention: celem początkowej części tekstu jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Często za tę część treści na stronie odpowiada nagłówek, ewentualnie zdjęcie lub grafika, która oddziałuje na użytkowników.
  2. I — interest: ta część ma zaciekawić użytkownika. Sprawić, że będzie chciał on bliżej poznać Twoją ofertę. Możesz tu podać jakieś statystyki, które wzbudzą ciekawość odbiorców. 
  3. D — desire: w tym miejscu pojawia się przestrzeń, aby uświadamiać klienta, że Twoja oferta jest odpowiedzią na jego potrzeby. 
  4. A — action: tekst sprzedażowy ma za zadanie przekonać klienta do oferty. Gdy tworzysz treści zgodnie z zasadami AIDA, ostatnia część tekstu pełni rolę rozstrzygającą. To tutaj chcesz, by klient skorzystał z Twojej oferty. Tu umieszczasz wezwanie do działania, np. przycisk kierujący do koszyka zakupowego w Twoim sklepie. 

Oczywiście profesjonalny tekst na stronę da się napisać bez sięgania do modelu AIDA, niemniej warto mieć na uwadze wartość, jakąś niesie ta formuła. Poniżej pokażę też kilka innych podejść do tworzenia idealnych tekstów na potrzeby stron internetowych. 

Przykład treści na stronę zbudowanej na podstawie modelu AIDA:

Zacznijmy od częsci tekstu oznaczonej jako A — Attention. Spróbujmy przyciągnąć uwagę czytelnika

  • Dołącz do 31 osób, które z miesiąca na miesiąc zwiększają obroty swojego sklepu internetowego. (powiedzmy, że ten nagłówek za sprawą precyzyjnej liczby jest w stanie przyciągnąć uwagę odbiorcy).

Lećmy dalej — teraz część, która odpowiada części Interest.

  • Czy wiesz, że każdego roku powstaje 20 000 nowych sklepów internetowych, a 70% z nich upada po 7 miesiącach? Te liczby robią wrażenie. 

Tu można by jeszcze podać kilka faktów na temat kondycji sektora e-commerce. Być może takich informacji, które zbudowałyby w głowie czytelnika poczucie, że warto jest wejść do świata handlu internetowego. 

No i teraz Desire:

  • Jeśli chodzi Ci po głowie start w handlu internetowym, możesz zacząć z wiedzą, która pozwoliła mi uchronić przed plajtą biznesy 3 moich klientów. Tak się składa, że do przyszłego wtorku masz szansę, by dołączyć do programu mentoringowego. Będę krok po kroku prowadził Cię za rękę przez pierwsze miesiące Twojej działalności. Gdy oboje będziemy mieli pewność, że już jesteś gotowy na samodzielne działania, wtedy naszą współpracę ograniczymy do cotygodniowych spotkań. 

Czas na ostatnią część tekstu. Wezwanie do działania — A, action

  • Tak się składa, że do końca tygodnia masz szansę dołączyć do mojej wąskiej społeczności. Obecnie należy do niej 31 sprzedawców i zamierzam ograniczyć jej rozwój do końca roku. Wiem, że nie daję Ci dużo czasu do namysłu, ale chcę pewne sprawy uporządkować, żeby od przyszłego tygodnia móc skupić się na pracy z podopiecznymi. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, napisz do mnie. Zostały Ci jeszcze 2 dni na decyzję. 

No i w tym miejscu umieściłbym jakieś wezwanie do działania — przycisk kierujący do koszyka platformy sprzedażowej. 

Powyższy przykład jest pisany trochę na kolanie, ale sądzę, że w pewnym uproszczeniu tak mógłby wyglądać tekst na stronie sprzedażowej programu mentoringowego dla e-commerce. 

Więcej na temat formuły AIDA dowiesz się z tego artykułu

Formuła PAS – skup się na identyfikacji problemu czytelnika

Kolejną formułą, którą wykorzystuję podczas pisania tekstów na strony internetowe jest formuła PAS. Zakłada ona, że tekst składa się tutaj z trzech części. 

U podstaw tej formuły stoi zasada wzięta z psychologii społecznej, w myśl której silnym czynnikiem motywującym ludzi do działania są problemy — konkretniej mówiąc chęć ich uniknięcia.

Tworzenie tekstów na strony z wykorzystaniem formuły PAS zakłada występowanie 3 następujących elementów:

  1. Zaczynamy od przedstawienia problemu (P — problem), z którym mierzy się użytkownik. Przydaje się tutaj dokładna znajomość czytelnika. 
  2. W kolejnej fazie tekstu (A — agitation) eksponujemy ten problem. Przedstawiamy negatywne emocje wokół problemu i w sposób sugestywny odnosimy problem do życia użytkownika. 
  3. W ostatniej części tekstu (S — solution) przedstawiamy rozwiązanie tego problemu. Jest nim oczywiście nasza oferta, produkt lub usługa.

Formułę PAS możesz wykorzystać do pisania tekstów w obrębie pojedynczych sekcji jak również całej treści na danej stronie. 

Formuła 4C’s pomaga w tworzeniu treści, które są

Koncepcja 4C być może nie jest typową formułą copywriterską, ale jest swego rodzaju zestawem zasad, które warto wykorzystać podczas tworzenia treści na potrzeby Twojej strony www. Koncepcja ta zakłada, że wartościowy content zawsze powinien spełniać następujące cechy:

  • Clear: teksty powinny być czytelne i łatwe w lekturze. Oznacza to, że warto sięgać po prosty język, bez skomplikowanego słownictwa. 
  • Concise: idealne teksty na stronę w sposób zwięzły przekazują informacje. Staraj się stosować zdania pojedyncze, bez rozwleczonych konstrukcji językowych. 
  • Compelling: odwołuj się do emocji użytkownika. Tak jak to było w formule PAS, możesz budować treści wokół negatywnych emocji związanych z bolączkami Twojej grupy odbiorców.
  • Credible: operuj społecznym dowodem słuszności. Pokazuj, że Twoja oferta pomaga innym. Możesz przedstawiać referencje, opinie i case study zadowolonych użytkowników. 

FAB (feature, advantage, benefit)

Gdy opisujesz produkt pisz o jego korzyściach i wartości, jaka z nich wynika dla użytkownika. W realizacji tego założenia pomoże Ci formuła FAB. Jej działanie jest proste.

Gdy opisujesz produkt, skup się na jego cechach. Odnieś je do zalet, które mogą nieść wartość dla Twojego odbiorcy. Warto tu posłużyć się przykładem. 

Załóżmy, że chcesz sprzedać coś miłośnikowi ekologii. Niech to będzie butelka ekologiczna. 

Jakie cechy mogą interesować taką osobę w eko butelce?

  • Cecha: butelka wykonana w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. 
  • Zaleta: Korzystanie z tej butelki sprawia, że użytkownik nie przyczynia się do produkcji CO2. 
  • Korzyść: taki człowiek żyje w zgodzie ze swoją eko religią. 

Zasada jest prosta. Możesz ją wykorzystać w każdym miejscu na stronie firmowej, gdzie opisujesz produkty lub usługi. 

Jak napisać skuteczny tekst na stronę internetową? (podsumowanie)

Już wiesz, jak napisać tekst, który wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji. Tym samym sprawi, że będziesz zdobywać więcej klientów. Teraz czas na Ciebie — otwórz plik tekstowy i zacznij pracę nad tekstem na www, który opublikujesz u siebie. 

Chcesz skorzystać ze wsparcia profesjonalnego copywritera przy tworzeniu treści na Twoją stronę?

Napisz do mnie i zastanówmy się, jak skutecznie zakomunikować Twoją ofertę do idealnej grupy docelowej

Porozmawiajmy o Twoich tekstach

Podobne wpisy