Jak zarabiać na pisaniu? 6 praktycznych rad od copywritera
Sporo się mówi, że ludzie pióra będą stopniowo tracić pracę. Mimo wszystko z moich obserwacji wynika, że na razie się to nie stanie. Wciąż warto zadawać sobie pytanie: jak zarabiać na pisaniu?
W tym tekście podzielę się swoimi wskazówkami — pokażę Ci perspektywę osoby, która prawie 10 lat zajmuje się zarobkowym tworzeniem różnego rodzaju tekstów marketingowych.
Czy biznes potrzebuje Twoich tekstów?
Ludzie nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto. Firmy robią dokładne analizy, aby sprawdzić, czy dane działanie marketingowe przyniesie im realny zysk. Z tego powodu musisz się zastanowić na starcie, czy będziesz w stanie firmom dostarczyć treść, której one potrzebują.
Warto więc zrobić dokładną analizę rynku — pomoże ona sprawdzić, na jakie teksty jest faktyczne zapotrzebowanie.
Rodzaje tekstów, które pozwolą Ci zarabiać na pisaniu
Czas przejść do omówienia konkretnych rodzajów tekstów, które staną się podstawą Twoich przyszłych zarobków. Musisz w tym momencie wiedzieć, że pisanie różnego rodzaju treści wymaga nieco odmiennych umiejętności. Przejdźmy do rzeczy.
Zarabianie jako SEO copywriter
Możesz wyspecjalizować się jako osoba, która pisze:
- teksty na strony internetowe,
- artykuły blogowe,
- opisy produktów i kategorii.
Z powyższej puli uważam, że opisy produktów dla e-commerce są najmniej atrakcyjną formą zarobkowania. Wynika to z faktu, że w tym obszarze firmy coraz częściej sięgają po AI. Tym samym zmniejsza się popyt na profesjonalne treści na strony produktowe.
Jeśli masz lekkie pióro, możesz zacząć pozyskiwać klientów na Twoje teksty pozycjonerskie na grupach na Facebooku lub portalach dla freelancerów (przykładem takiej platformy jest Useme).
Sprawdź ten tekst: Useme – opinie
Gdy będziesz zarabiać na pisaniu tekstów SEO, ważne, abyś dobrze zrozumiał zasady działania wyszukiwarki Google.
Dowiedz się, co to jest:
- Linkowanie w SEO;
- Research słów kluczowych;
- Optymalizacja techniczna stron www;
- Intencje użytkownika;
Aby Ci ułatwić przyswajanie wiedzy na temat SEO, wklejam poniżej linki do innych artykułów z mojego bloga:
- Jak zdobywać mocne linki SEO?;
- Słowa kluczowe – podstawa marketingu w Google;
- Jak samemu pozycjonować stronę w Google;
- 8 zasad SEO copywritingu;
Gdybyś miał jakieś niejasności związane z SEO, napisz do mnie. Postaram się wyjaśnić trudniejsze zagadnienia.
Ten tekst może Cię zainteresować: Co to jest SEO copywriting?
Zarabianie na tekstach sprzedażowych
Jeśli nie chcesz się uczyć tajników funkcjonowania wyszukiwarki Google. Możesz poświęcić czas na naukę pisania perswazyjnego. Takiego, w którym umiejętności copywriterskie odgrywają szalenie ważną rolę.
Jeśli chcesz żyć z pisania tekstów sprzedażowych, musisz opanować następujące umiejętności:
- Znajomość zasad psychologii społecznej (ważne, aby wiedzieć, jak ludzie reagują na określone komunikaty);
- Umiejętność zwięzłego, ale precyzyjnego formułowania swoich myśli;
- Zdolność do analizowania danych — copywriting sprzedażowy to w dużym stopniu kreatywne i sprytne przemyślane konstruowanie tekstów, ale są tutaj też potrzebne umiejętności analityczne. Często musisz analizować dane dotyczące grupy docelowej. Badać jej potrzeby, problemy. Tutaj przyda się zdolność analitycznego myślenia.
Zarabianie na pisaniu e-booka
Ludzie lubią czytać e-booki. Firmy doskonale o tym wiedzą, dlatego często zlecają freelancerom napisanie takiego tekstu.
Niekiedy też firmy chcą, aby freelancer przygotował całą kreację — zarówno tekst, jak i grafikę. Dzięki takim narzędziom jak Canva jesteś w stanie to łatwo zrobić. Tym samym, możesz zarobić więcej na swojej pisarskiej pasji.
Prowadzenie kanałów social media
Mimo że coraz częściej w internecie dominują formaty związane z wideo, to nawet one potrzebują skutecznych tekstów. Oznacza to, że możesz nawiązać współpracę z firmami w roli osoby, która pisze skrypty do filmów lub opracowuje scenariusze reklam. Ta praca także polega na pisaniu.
Gdybyś chciał zająć się pisaniem tekstów do mediów społecznościowych, warto tu popracować nad szerszym zakresem umiejętności. Dobrze byłoby, abyś umiał tworzyć grafiki i montować filmy. Oba zadania nie są skomplikowane! Dzięki profesjonalnym aplikacjom nawet laik może produkować dobrze wyglądające filmy i grafiki marketingowe.
Zarabianie na pisaniu swojego bloga
Uważam, że wciąż można zarabiać na blogu sensowne pieniądze. Sporo się mówi, że obecność sztucznej inteligencji utrudni pozycjonowanie stron blogowych, jednak póki co można tworzyć wartościowe artykuły poradnikowe, które będą stanowić podstawę monetyzacji bloga.
Oczywiście ta forma zarobkowania będzie miała sens tylko wtedy, gdy będziesz mieć ekspercką wiedzę na temat zagadnień, o których piszesz.
Przykładem zarabiania na blogu jest współpraca z firmami.
Popatrz na ten przykład: kilka miesięcy temu odezwała się do mnie firma, abym umieścił wzmiankę na temat ich oprogramowania w moim tekście. Zapoznałem się z jej ofertą, uznałem, że usługa ma faktyczną wartość i dodałem wzmiankę na blogu. Dzięki temu zarobiłem pieniądze.
Pisanie recenzji i udział w sieciach afiliacyjnych
Gdy już zaczniesz prowadzić swojego bloga, warto rozważyć promocję produktów innych firm. W zamian za to otrzymywać prowizję, gdy klient dokona zakupu.
Chcesz wiedzieć więcej na temat tej formy zarabiania? Sprawdź ten artykuł: Marketing afiliacyjny: co to jest?
Może też Cię zainteresować wideo na moim kanale YouTube, w którym wyjaśniam, na czym polega zarabiania przez polecanie.
Umieszczanie reklam
Wspomnijmy jeszcze o pośredniej formie zarabiania na pisaniu własnego bloga. Jeśli blog jest popularny, możesz rozważyć umieszczanie reklam innych firm. Jeśli określona ilość osób kliknie w baner, Ty w zamian otrzymasz pieniądze.
Najbardziej niegodziwa forma zarabiania kasy na pisaniu
Zdarza się, że niektóre osoby szukają łatwego sposobu na zarobkowe pisanie. Często nie myślą one o copywritingu i content marketingu, a zabierają się za poszukiwanie ofert na pisanie fikcyjnych opinii firmom.
Pod żadnym pozorem tego nie rób!
- Po pierwsze jest to mega nieetyczne. Czy chciałbyś, żeby ktoś Cię kłamał na temat rzekomej rewelacyjnej jakości produktu, który chcesz kupić? Nic miłego. Nikt by nie chciał. A właśnie przez osoby parające się pisaniem fejkowych opinii czasem klienci są wprowadzani w błąd. Być może ty również.
- Taka praktyka jest zwykłym przestępstwem. Możesz mieć nieprzyjemności, gdy UOKIK dowie się, że współpracujesz z firmami w tym zakresie.
Zobacz moje nagranie na YouTube, w którym opisuję temat fikcyjnych opinii pod wizytówkami Google Moja Firma.
Jak przygotować się do zarabiania na pisaniu w internecie?
Zakładam, że jesteś osobą bez doświadczenia. Realia internetu mogą wydawać Ci się dość niejasne. Skorzystaj więc z moich praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci szybciej wystartować w branży pisarskiej.
- Wybierz rodzaj tekstów, które chcesz tworzyć. Możesz wyboru dokonać posiłkując się wskazówkami, które we wcześniejszej treści przedstawiłem.
- Zacznij zdobywać wiedzę, z którą poprawisz swój warsztat. Jeśli content marketing jest dziedziną, w której chcesz się specjalizować możesz skorzystać z mojego szkolenia — jest ono dostępne tutaj: Kurs SEO Copywriting: od ZERA do TOP 10 w Google;
- Zacznij pracę nad Twoim portfolio — jeśli nie możesz znaleźć klientów, nawet na pojedyncze zlecenia, stwórz teksty do szuflady. Po to, by móc je pokazać firmom;
- Zacznij pozyskiwanie klientów. Tutaj przydatny może być inny tekst z mojego bloga: Zlecenia dla copywriterów – gdzie ich szukać?
- Nie ograniczaj się do przeglądania stron z ofertami — jeśli chcesz zarabiać na copywritingu sensowne pieniądze, zainwestuj w swój marketing. Załóż stronę internetową, wypozycjonuj ją lub udzielaj się w mediach społecznościowych i buduj tam ekspercką markę osobistą.
Chciałbym jeszcze raz mocno skupić się na punkcie trzecim z powyższej listy. Jeśli czujesz dużą niechęć do pisania tekstów za darmo, możesz stworzyć kilka tekstów dla któregoś z Twoich znajomych, którzy prowadzi biznes online.
Praktycznie każda profesjonalna firma potrzebuje treści. Możesz za drobną opłatę napisać teksty, które być może przełożą się na wzrost sprzedaży Twojego znajomego i ten niepozorny sposób na zarabianie otworzy Ci dalszą drogę do rozwoju.
Jak wyceniać swoje teksty?
Już znasz dość dokładnie odpowiedź na pytanie, jak zacząć zarabiać na tworzeniu tekstów. Warto też się zastanowić, jak wycenić swoją pracę.
Ja sam zawsze stosuję dwa modele wyceny.
- Gdy tworzę treści content marketingowe (poradniki, artykuły) wtedy wyceniam tekst na podstawie ilości znaków ze spacjami;
- Gdy mam przygotować treść sprzedażową (tekst na landing page lub mailing), to staram się wyceniać pracę na podstawie godzin, które spędzę nad danym tekstem.
Wskazówki dotyczące znaków ze spacjami
W przypadku tego modelu wyceny ma swoją zasadę dotyczącą stawek. Moja minimalna stawka, za którą mogę pisać tekst to 40 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami. Jeśli nie prowadzisz swojej działalności gospodarczej, sądzę, że na początku możesz pisać za mniejsze stawki — w końcu nie musisz co miesiąc płacić ZUS-u, ani innych podatków.
Wskazówki dotyczące wyceny godzinowej
Zanim ostatecznie ustalisz z klientem szczegóły zlecenia, postaraj się dokładnie oszacować czas, który będzie Ci potrzebny na przygotowanie danego tekstu. Wiem doskonale, że bywa to trudne.
Widmo bezrobocia ludzi pióra na horyzoncie?
Ostatnio dużo słychać o masowych zwolnieniach w naszym kraju. Choć trend ten dotyczy praktycznie wszystkich sektorów gospodarki, mnie zainteresowały działania największych redakcji i agencji marketingowych w Polsce, które zatrudniają copywriterów i dziennikarzy.
Spójrz na poniższą informację…
Takie informacje mogą napawać niepokojem. Z drugiej strony, warto zwrócić uwagę na argumentację firmy: zwolnienia są według niej podyktowane rosnącymi kosztami zatrudnienia. Oznaczałoby to, że są one związane z kryzysem gospodarczym.
Moje zdanie jest następujące — najlepsze firmy cały czas będą potrzebowały osób do pisania. Oznacza to, że wciąż będziesz mógł zarabiać na pisaniu tekstów marketingowych.
Jak zarabiać na pisaniu? (wnioski końcowe)
Jak widzisz, wciąż jest wiele ofert pracy dla osób, które chcą zarabiać na pisaniu. Pamiętaj też, że nie musisz pisać dla firm, by pisanie stało się Twoim źródłem przychodów. Alternatywą jest tutaj wspomniana afiliacja.