Zasady SEO copywritingu

Sięganie po główne zasady SEO copywritingu to podstawa, którą musisz spełnić, aby Twoje teksty trafiły na wysokie pozycje w Google. W poniższym tekście podzielę się z Tobą podstawami, które pozwolą Ci tworzyć treści SEO — zoptymalizowane pod wyszukiwarkę i oczekiwania użytkowników.

1. Wybór właściwych słów kluczowych

Podstawową zasadą, bez której pisanie tekstów SEO staje się bez sensu, jest wybór właściwych słów kluczowych. Przy czym proces ten musi być prowadzony w sposób strategiczny. 

Przeprowadzając analizę słów kluczowych, należy pamiętać o dwóch następujących elementach: 

  1. Konkurencyjność danej frazy kluczowej: jeśli masz świeżo postawioną stronę o niskim autorytecie, warto wybrać mniej popularne frazy. Pozwoli Ci to łatwiej wypromować twoje teksty.
  2. Intencja użytkownika: zastanów się, jakiego typu strony Google prezentuje na interesujące Cię frazy. Jeśli widzisz, że w TOP 10 są same opisy produktów lub kategorii, nie optymalizuj na tę frazę artykułu. Również postaw na podstrony e-commerce.

Analizę słów kluczowych możesz wykonać w narzędziu Senuto.

Ten artykuł może Cię zaciekawić: Senuto: opinie i recenzja

Warto też później wiedzieć, jak sprawdzać pozycję strony w Google na poszczególne frazy — omówiłem ten temat w osobnym artykule: https://bartekgasior.pl/jak-sprawdzic-pozycje-strony-w-google/

Nieco więcej na temat intencji wyszukiwania

Wspomniałem już o tym — strategia SEO musi uwzględniać przemyślany dobór słów kluczowych. Tutaj właśnie na pierwszy plan wysuwa się analiza słów kluczowych uwzględniająca intencje użytkownika (określaną też jako intencja wyszukiwania).

Intencja użytkownika to nic innego jak cel, który przyświeca osobie odwiedzającej wyszukiwarkę Google. Wyróżnia się cztery następujące rodzaje intencji wyszukiwania:

  • Intencja informacyjna: są to wszelkie zapytania, w których użytkownik chce zgłębić wiedzę na jakiś temat. Przykłady: ile gotować makaron, jak zacząć handel internetowy?;
  • Intencja nawigacyjna: tutaj użytkownik chce dostać się na jakąś stronę. Wchodzi w Google i wpisuje hasła typu: Facebook lub Allegro. Po prostu chce przejść do tych stron.
  • Intencja transakcyjna: tutaj użytkownik zamierza dokonać zakupu. Przykłady intencji transakcyjnych: Noclegi Warszawa lub PlayStation sklep internetowy;
  • Intencja komercyjna: użytkownik jest bliski zakupu, ale zbiera informacje na temat danej kategorii produktów. Przykład: Opel czy Hyundai;

Intencje są ważne, bo to one decydują o tym, jakiego rodzaju podstrona będzie optymalizowana pod daną frazę. 

  1. Na zapytania informacyjne optymalizuje się teksty poradnikowe i artykuły.
  2. Na zapytania nawigacyjne najczęściej wyskakują strony główne portali.
  3. W przypadku intencji transakcyjnych pojawią się w Google strony produktów lub całych kategorii.
  4. Intencje komercyjne są zarezerwowane dla rankingów i porównań;

2. Optymalizacja tagów title i meta description

Optymalizacja tekstu jest ważna, ale musisz też pamiętać o zoptymalizowaniu tagów title i meta description. To są te treści, które pojawiają się w Google, gdy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Ważne, aby w obu tych elementach znalazło się słowo kluczowe. Najlepiej na ich początku. 

Pamiętaj, że title jest ważnym czynnikiem rankingowym Google. Meta description ma nieco mniejszą rolę, ale również warto je dobrze zoptymalizować.

Jeżeli chodzi o zasady SEO copywriterskie w odniesieniu do przygotowywania tagów title, warto pamiętać o:

  1. Odpowiedniej długości: tag title powinien mieć maksymalnie 50-60 znaków. Przy czym liczą się tutaj piksele.
  2. Umiejscowienie słowa kluczowego: tak jak napisałem wyżej — słowo kluczowe powinno być na początku tekstu.
  3. Unikanie przesytu: fraza kluczowa powinna pojawić się raz w titie.
  4. Umieszczanie liczb: warto też dla urozmaicenia dodawać liczby w tytułach meta.

Gdy mówimy o tagu meta description zasady są mniej rygorystyczne. Pamiętaj, aby długość Twojego opisu meta składała się maksymalnie ze 150 znaków. 

Możesz sprawdzać długość obu tagów w internetowym narzędziu To The Web.

3. Spójny ton wypowiedzi

Treść artykułu to nie tylko optymalizacja techniczna. Ważne, aby jego treść była interesująca dla czytelnika. Tutaj już musisz wykazać się swoimi umiejętnościami literackimi.

Z ogólnych wskazówek mogę Ci zasugerować następujące rady: ustal, jak się zwracasz do czytelnika i trzymaj się tej formy. 

Sugeruję Ci zawsze zwracać się bezpośrednio do użytkownika — tak, jak ja w tym tekście zwracam się do Ciebie. 

Zastanów się też, czy wolisz bardziej formalny styl wypowiedzi, czy też raczej luźną konwencję. Tutaj również działaj konsekwentnie. 

4. Formułowanie krótkich, precyzyjnych zdań

Teksty przyjazne wyszukiwarkom powinny składać się z krótkich zdań. Zdania wielokrotnie złożone wymagają większego wysiłku od czytelnika. 

Może teraz zastanawiasz się, czy długość zdań ma znaczenie dla Google. Sądzę, że nie — możesz pisać zdaniami wielokrotnie złożonymi. Ale pamiętaj, że na pierwszym miejscu jest Twój czytelnik. 

5. Formatowanie tekstu zgodne z zasadami web writingu

Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu strony, Twoje teksty powinny mieć strukturę przyjazną czytaniu w internecie. Z punktu widzenia SEO ważne jest odpowiednie formatowanie poszczególnych elementów tekstu.

Stosowanie nagłówków SEO

Szalenie ważne są nagłówki w Twoich tekstach. Dobre teksty SEO mają nagłówki spełniające kilka kryteriów:

  1. Hierarchiczność: w artykule SEO tak jak w książce. Masz tytuł, rozdziały i podrozdziały. Musisz więc także w Twoich tekstach stosować nagłówki wprowadzające podział tekstu na części. 
  2. Język korzyści: warto, aby nagłówki przekonywały użytkownika. Nie zawsze jest to możliwe, bo SEO powinno być w przypadku nagłówków na pierwszym miejscu. 
  3. Stosuj liczby w nagłówkach: mówi się, że obecność liczb bardziej angażuje ludzki umysł. 

Dowiedz się więcej na temat nagłówków w SEO:

nagłówki h1, h2 h3 – ważne dla użytkownika i robota Google

Akapity przyjazne użytkownikom Google

Akapity w tekstach SEO, a raczej ich budowa odgrywają szalenie ważną rolę. To one w dużym stopniu decydują, czy użytkownik zechce przeczytać tekst.

Wyobraź sobie, że masz akapit składający się z 12 linijek. W przypadku książki nie byłby to problem. W internecie ludzie trochę inaczej konsumują wiedzę — tak obszerne ściany teksty sktuecznie zniechęcają do czytania.

Zgodnie z zasadami SEO akapit nie powinien mieć więcej niż 6 linijek. Oczywiście tutaj trzeba brać pod uwagę poszczególne rodzaje treści — w przypadku opisów produktów i kategorii można sobie pozwolić na nieznaczne odejście od tej reguły.

Umieszczanie grafik i zdjęć w tekście

W świecie, w którym dominującym formatem są filmy i zdjęcia, trzeba w tekstach sięgać po ten element treści. Zwłaszcza gdy przygotowujemy treści pod wyszukiwarkę.

Pamiętaj, by co kilka akapitów dodawać w swoich tekstach różnego rodzaju zdjęcia i grafiki. 

Nie masz pomysłu, skąd brać grafiki? To proste! Rozwiązaniem jest narzędzie Canva. W tym bezpłatnym oprogramowaniu zrobisz ładnie wyglądające grafiki, które urozmaicą Twój tekst.

Możesz w Canvie tworzyć banery na strony, infografiki. Chciałbym też, abyś stosował się do jeszcze jednej zasady SEO copywritingu odnoszącej się do grafik — mianowicie, unikaj dodawanie grafik z bezpłatnych bibliotek zdjęć

Nawet jeśli taki zdjęcie dobrze wygląda, to jest ono wtórne. Zapewniam Cię, że występuje już na dziesiątkach stron. Twórz zatem swoje oryginalne grafiki w Canvie.

6. Umieszczanie zachęcających call to action

Wiele osób zajmujących się pisaniem tekstów pod wyszukiwarkę Google zapomina o tej zasadzie. A tak naprawdę call to action jest tym elementem tekstu, który pozwala realizować jego cel. 

Pokrótce wyjaśnię, czym jest call to action. Po polsku ten element marketingowy jest określany mianem wezwania do działania. Wszystkie treści na stronę internetową powinny zawierać takie wezwania.

Przykłady call to action:

  • Zdobywaj bezpłatnie cenną wiedzę marketingową dzięki mojemu newsletterowi;
  • Wygraj bilet na finał Ligi Mistrzów;
  • Popraw finanse Twojej firmy;

Często call to action są przedstawiane w formie przycisku — użytkownik go kilka, a następnie przenosi się np. do zakładki z zapisem do Twojej bazy mailingowej. 

7. Dobór długości tekstu na podstawie treści konkurencji

Optymalizacja treści pod kątem SEO to proces, który musi uwzględniać teksty konkurencji. I całościowo jakość stron, z którymi rywalizujesz. Jako że mówimy o tekstach pod SEO, skupmy się na konkurencji tylko i wyłącznie w ich kontekście.

Jeżeli chodzi o wybór długości tekstów, warto tutaj bazować na stronach, które są w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. SEO copywriter powinien napisać nieco dłuższy tekst niż ten, który jest na pierwszym miejscu w wyszukiwarce.

8. Wsparcie tekstów linkami 

Warto wiedzieć, że dobry tekst to dopiero połowa sukcesu. Należy też wesprzeć go odpowiednimi linkami z zewnętrznych podstron — zarówno tych w obrębie Twojej witryny, jak i zewnętrznych portali. 

Linki zewnętrzne

SEO wymaga pozyskiwania linków z zewnętrznych stron. Na tej podstawie Google stwierdza, że Twoja strona jest wartościowa — tym samym zaczyna lepiej oceniać treści, które publikujesz.

Linki wspierające content SEO mogą prowadzić z różnych miejsc:

  • Artykuły partnerskie: publikowane na zaprzyjaźnionych blogach;
  • Artykuły sponsorowane: te, które zamawiasz u zewnętrznych wydawców;
  • Posty na mediach społecznościowych takich jak portal X, Pinterest lub Facebook;
  • Wzmianki w wizytówce Google Moja Firma;

Sprawdź: jak zdobywać mocne linki SEO?

Linki wewnętrzne

Zasady tworzenia tekstów SEO zakładają, że artykuły tworzą sieć powiązanych ze sobą treści. Oczywiście powiązania te są realizowane za pomocą linków odsyłających między poszczególnymi artykułami i podstronami. 

Ważne, aby linki między Twoimi artykułami wpisywały się we właściwy kontekst.

Jeśli masz na stronie opublikowanych kilka tekstów na temat odchudzania, warto linkować między nimi — wzajemnie.

Często tym zajmują się już specjaliści SEO, a nie osoby odpowiedzialne za tekst. Mimo to uważam, że niezależny content writer powinien znać te zasady — w końcu odnoszą się one bezpośrednio do reguł SEO copywritingu. 

Helpful content update – nowe podejście do  pisania pod SEO

Google zawsze hołdowało koncepcji user first — tj. stawiania wartości płynących dla użytkownika z tekstów SEO. Tak więc teksty na stronie powinny być wolne od lania wody. Algorytm Google coraz lepiej potrafi identyfikować jakość treści. 

Przełomem w zakresie oceny jakości tekstów były zmiany wprowadzone za sprawą tzw. Helpful Content Update. Google położyło jeszcze większy nacisk na wartość. Dodatkowo wyszukiwarka zaczęła oceniać eksperckość danego autora w określonej dziedzinie.

Zmiany wprowadzone w ramach tej aktualizacji algorytmu sprawiły, że w działaniach SEO jeszcze większy nacisk jest kładziony na podkreślenie wiedzy autora tekstów.

Podsumowanie zasad SEO copywritingu – lista

Czas na krótkie streszczenie wymienionych wyżej zasad pisania tekstów SEO. 

  1. Zanim zaczniesz pisać tekst zoptymalizowany pod Google, najpierw zrób solidną analizę słów kluczowych. Wybierz te, na które pojawiają się artykuły w wynikach wyszukiwania.
  2. Kolejnym działaniem, które warto wykonać jeszcze przed rozpoczęciem pisania, jest ustawienie tagów title i meta description. Zrobisz to w panelu Twojej strony.
  3. Zastanów się nad tonem wypowiedzi. Ustal jeden zwrot do adresata i komunikuj się w spójny sposób w całym artykule.
  4. Używaj krótkich zdań. Artykuł w internecie to nie książka.
  5. Stosuj nagłówki h1, h2, h3 (jeśli to koniecznie, również niższego rzędu). Zadbaj, aby akapity były krótkie. Maksymalnie 6 wierszy.
  6. Dodawaj grafiki i zdjęcia, aby tekst prezentował się w atrakcyjny wizualnie sposób.
  7. Stosuj precyzyjne call to action — teksty muszą pracować na rozwój Twojego biznesu.
  8. Ustal długość tekstu na podstawie konkurencji, która zajęła wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na interesującą Cię frazę.
  9. Dodaj linki wewnętrzne w pozostałych artykułach prowadzące do tworzonego tekstu SEO.
  10. Zadbaj również o linkowanie zewnętrzne. Tym działaniem pokażesz autorytet Twojej strony.

8 zasad SEO copywritingu, z którymi napiszesz super tekst SEO (podsumowanie)

Jak widzisz, zasady SEO copywritingu nie są żadną czarną magią. Każdy łatwo może się ich nauczyć i sprawić, że Google przychylnym okiem będzie oceniać tworzone teksty.

Pamiętaj, że największą wartość wyniesiesz z pisania treści, gdy będziesz samodzielnie optymalizować wszystkie wymienione wyżej elementy — następnie samodzielnie będziesz analizować ruch na stronie, który jest zasługą Twojego tekstu SEO.

Podobne wpisy