Copywriting a content marketing

Copywriting i content marketing to w dobie internetu jedne z dwóch najczęściej mylonych terminów. Choć z praktycznego względu używanie słowa copywriting na określenie każdej aktywności związanej z tworzeniem treści jest wygodne, to trzeba wiedzieć, że jest ono w pewnym sensie błędem. Na czym ten błąd polega, wyjaśniam poniżej.

Bez względu na to, czy jesteś zleceniodawcą, czy osobą, która pisze treści, najpewniej zdarza Ci się używać terminu copywriting w błędnym kontekście — mówiąc np. o pisaniu artykułów na bloga, lub tworzeniu ebooków — praktycznie każdy stosuje ten skrót myślowy. 

Najlepiej to widać na wszystkich portalach z ogłoszeniami, czy facebookowych grupach, gdzie są udostępniane ogłoszenia ze zleceniami dla copywriterów. 

Z reguły zleceniodawcy, którzy szukają osób do tworzenia treści typowo content marketingowych, twierdzą, że szukają copywritera. Sam być może napisałbym w takim ogłoszeniu, że szukam copywritera.

Bez względu na to, jak nazywasz tworzenie tekstów, sądzę, że warto wskazać różnicę między copywritingiem, a content marketingiem. A najłatwiej można to zrobić, wyjaśniając znaczenie obu terminów.

Chcesz wiedzieć więcej na temat copywritingu i marketingu internetowego? Odwiedź mój kanał na Youtube.

Czym jest content marketing?

Content marketing polega na dostarczaniu użytkownikom wartościowych i co ważne, bezpłatnych treści. 

Z myślą o wszystkich purystach językowych, muszę zaznaczyć, że określenie content marketing ma swój odpowiednik w języku polskim i brzmi on: marketing treści.

Według wielu, ten typ marketingu jest rdzeniem marketingowej aktywności każdej firmy. 

Content marketing to rdzeń komunikacji firmy z klientami

Dlaczego…? Nikt z nas nie lubi nachalnych i irytujących reklam, podobnie jak nikt nie lubi marketerów-zarozumialców, którzy obiecują nam fortunę, jesli tylko skorzystamy z ich usług.

W przypadku marketingu treści użytkownicy nie mają poczucia, że firma próbuje na nich oddziaływać. Tak więc jest on przeciwieństwem wszystkich tych znienawidzonych przez użytkowników form marketingu, dlatego jest skuteczny i lubiany. 

Ktoś w tym miejscu może zapytać, po co więc tworzyć treści, które nie przynoszą zysków…? No właśnie one nie przynoszą zysków w sposób bezpośredni, jednak służą budowaniu świadomości marki i angażowaniu użytkowników. 

Każda poważna firma — bez względu na to, w jakiej branży działa — sięga po działania contentowe. Z resztą wystarczy obserwować media społecznościowe, by zauważyć, jak wiele wartościowych treści, pochodzi od firm, które dzielą się tymi treściami bezpłatnie. 

Jakie cele może realizować content marketing?

Tak jak już wspomniałem, marketing treści raczej nie przekłada się bezpośrednio na wzrost sprzedaży, jednak tego typu działania, mogą skutkować:

  • Wzrostem świadomości marki;
  • Wzrostem lojalności wobec marki;
  • Zwiększeniem poziomu edukacji potencjalnych klientów;
  • wzrostem zaangażowania potencjalnych klientów;

Formaty występujące w content marketingu

Treści content marketingowe doskonale sprawdzają się jako lead magnety. Czyli treści, które firmy mogą dystrybuować za pomocą wszelkiego rodzaju kanałów marketingowych, np. za pomocą reklam, pól z zapisem na newsletter. 

Najpopularniejszymi formatami, jakie możesz spotkać w internecie, są:

  • Artykuły blogowe;
  • infografiki;
  • Podcasty;
  • Video;
  • Posty w mediach społecznościowych;
  • Newslettery;
  • E-booki;
  • Memy;
  • Checklisty;

Czym jest copywriting?

Profesjonalny copywriting to dziedzina, której początki datuje się na pierwszą połowę XIX wieku. Często jako pierwszego pełnoetatowego copywritera wskazuje się Johna Emory Powers’a. Ale tak naprawdę copywriting w mniej formalnych obliczach istniał na pewno o wiele więcej. 

Choć tak naprawdę można przyjąć, że copywriting — mimo że zupełnie niesformalizowany — istnieje, odkąd ludzie zaczęli wywierać wzajemnie na siebie wpływ w relacjach handlowych. 

To co ważne, w przeciwieństwie do content marketingu, treści copywriterskie mogą być dystrybuowane również poza internetem — w mediach tradycyjnych, na billboardach, w prasie. 

Istnieje wiele definicji copywritingu, ale sądzę, że poniższa w sposób maksymalnie zwięzły i kompletny oddaje znaczenie tego terminu:

Copywriting to dziedzina bazująca na tworzeniu komunikatów, których celem jest skłonienie odbiorcy do określonego zachowania — najczęściej zakupu produktu, lub usługi. Czasem celem copywritingu może być skłonienie użytkownika do określonej konwersji. 

Formaty występujące w copywritingu:

Trzymając się tej klasycznej definicji copywritingu, (w której celem tekstów jest sprowokowanie określonej postawy u odbiorcy) można wskazać następujące formaty tekstów, których tworzeniem zajmuje się copywriter:

  • Skrypty reklam;
  • Hasła promocyjne;
  • Listy sprzedażowe;
  • Broszury;
  • Teksty ulotek;
  • Koncepcje kampanii marketingowych;

Patrząc na rynkowe realia, można zauważyć, że ta klasyczna definicja copywritingu trochę już nie przystaje do rzeczywistości. W wielu przypadkach zadania z obszaru content marketingu i copywritingu wykonują te same osoby.

Warto też wspomnieć, że w obrębie copywritingu wraz z rozwojem cyfrowych kanałów, powstało kilka specjalizacji, m.in.:

  • Kreatywny copywriter
  • Techniczny copywriter
  • SEO copywriter
  • Direct Response copywriter
  • Copywriter marketer

O tym, co wyróżnia poszczególne rodzaje specjalizacji, będę na pewno pisał w innym artykule. 

#Pamiętaj: SEO copywriting to content marketing!

Warto jeszcze wspomnieć o jednej z najpopularniejszych form content marketingu, błędnie nazywanej copywritingiem. Mowa o tworzeniu treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarki Google, czyli SEO copywritingu. 

Nazywanie SEO copywritingu mianem copywritingu jest dla wielu osób niedopuszczalnym uproszczeniem. 

Nie lubię radykalnego postrzegania tego tematu, jednak jestem przekonany, że tworzenie treści SEO copywriterskich ma o wiele więcej wspólnego z content marketingiem, niż copywritingiem postrzeganym w klasycznym ujęciu.

Z drugiej strony, takie nazewnictwo jest na tyle powszechne, że zmiana nawyków językowych w kontekście określania tekstów pisanych pod Google jest raczej niemożliwa.

SPRAWDŹ, NA CZYM DOKŁADNIE POLEGA SEO COPYWRITING

Copywriting a content marketing: podsumowanie

Jak więc widać, wraz z rozwojem internetu, copywriting jako dyscyplina mocno ewoluował. Ewolucja ta była na tyle wyrazista, że wyłonił się nowy zawód, jakim jest content marketer. 

Warto jednak pamiętać, że używanie zamiennie obu terminów: copywriter i content marketer nie jest niewybaczalnym grzechem. Wręcz często ułatwia codzienne funkcjonowanie, zwłaszcza że gdy sami zajmujemy się pisaniem. 

Przecież większość klientów nie widzi różnicy między copywriterem, a content marketerem.