Jak zacząć pracę w marketingu internetowym

Sądzisz, że praca w digital marketingu może być zajęciem, które zechcesz wykonywać zawodowo? Jest spora szansa, że tak się stanie. Aby zwiększyć szanse skutecznego startu w tej branży, sprawdź mój poradnik — wyjaśniam w nim, jak zacząć pracę w marketingu internetowym. 

Czy warto myśleć o pracy w digital marketingu?

Nie zamierzam Cię na starcie zniechęcać do pracy w marketingu internetowym, ale warto posłużyć się jakimiś twardymi danymi, które dowiodą, że to taki zawód ma sens. Wiadomo, że najlepiej w takich rozważaniach sięgnąć po statystyki dotyczące zarobków. 

Zarobki na stanowisku specjalista ds. marketingu internetowego — źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-specjalista-ds-marketingu-internetowego

Mediana zarobków na stanowisku specjalista ds. marketingu internetowego wynosi 6060 zł. Są to kwoty brutto. Nie są to oszałamiające zarobki. Przyznam też szczerze, że nie wiem, jak te dane były opracowywane — sądzę, że w rzeczywistości sytuacja wygląda o wiele bardziej obiecująco.

W poniższym tekście chcę Ci pokazać, jak sprawić, aby zarabiać w tej branży więcej niż te 4000 złotych na rękę. 

5 kroków, które pomogą Ci wystartować w digital marketingu

Jeżeli chodzi o moje przygody z digital marketingiem, sam szedłem trochę nieuporządkowaną ścieżką. Gdybym miał zaczynać na nowo, wybrałbym nieco bardziej stabilny wariant — taki, w którym po kolei realizuję określone cele.

Poniżej przedstawiam ścieżkę, którą bym polecić osobie początkującej.

Może Cię zainteresować dokładne omówienie zagadnienia: Marketing internetowy: co to?

1. Poznaj poszczególne specjalizacje

Gałęzie marketingu internetowego

Marketing internetowy to bardzo obszerna dziedzina. Tak naprawdę różne stanowiska w tej branży wymagają zupełnie odmiennych umiejętności. 

Z powyższego akapitu płynie dobre przesłanie — zatrudnienie w tej branży znajdą zarówno ścisłe umysły, jak i osoby, których mocną stroną jest kreatywność. Kluczem jest wybór odpowiedniego stanowiska.

  • SEO (search engine optimization): w tej dziedzinie znajdziesz zatrudnienie zarówno będąc osobą kreatywną, jak i typowym umysłem analitycznym. Kreatywność przydaje się podczas tworzenia tekstów na strony i pisania artykułów — Umiejętności analityczne są potrzebne na etapie analizy słów kluczowych, wyciągania wniosków związanych z ruchem na stronie. Pozycjonowanie to świetne zajęcie, aby pracować jako freelancer SEO.
  • Reklama PPC: tutaj także potrzebne są osoby mające kreatywne zacięcie i te, które wolą techniczną stronę internetu. Ustawiania kampanii reklamowych to żmudny proces, w którym trzeba mieć umysł ścisłowca. Z drugiej strony tworzenie kreacji reklamowych to praca dla kreatywnego marketera. 
  • e-mail marketing: z jednej strony w tej dziedzinie trzeba tworzyć strony landing page i ustawiać kampanie w systemach do mailingu, a także analizować wiele danych, z drugiej trzeba mieć świetne pomysły na treści do maili. Tak więc tu także są potrzebni kreatywni marketerze, jak i typowi ścisłowcy. 
  • Social media: chcąc pracować w marketingu związanym z mediami społecznościowymi, musisz tworzyć kreatywne posty, przygotowywać grafiki. Sądzę, że w tym obszarze świetnie sprawdzisz się, jeśli kreatywność jest Twoją mocną stroną.
  • Marketing automation: nie lubię ustawiać wszelkiego rodzaju lejków sprzedażowych w oprogramowaniu do automatyzacji marketingu. Jeśli jesteś moim przeciwieństwem, lubisz technikalia, dobrym tropem na start może być kariera w działaniach związanych z marketing automation.

Jak widzisz, pracę w marketingu internetowym znajdziesz niezależnie od tego, czy wolisz działać kreatywnie, czy też pracę na danych i analizę. 

2. Wybierz swoją dziedzinę i rozpocznij naukę

Gdy już masz rozeznanie w różnych obszarach e-marketingu, czas się zastanowić, w której dziedzinie chcesz się rozwijać. 

Na tym etapie przydatne mogą okazać się różnego rodzaju testy predyspozycji zawodowych. Jest wiele stron, które udostępniają kwestionariusza do samodzielnego wypełnienia. 

Oczywiście nie trzymaj się kurczowo wyników takiego badania — jeżeli się okaże, że nie nadajesz się do pracy kreatywnej, a bardzo ją lubisz, to rób to, co uważasz za słuszne. Zacznij się rozwijać jako spec od content marketingu lub reklamy online.

3. Stwórz swoje portfolio

Zanim rozpoczniesz pierwszą pracę, musisz sprawdzić swoje umiejętności w praktyce. Zaufaj mi — nikt nie będzie chciał Cię zatrudnić, jeśli nie będzie w stanie zweryfikować Twoich umiejętności. 

Pamiętaj, jak jeszcze kiedyś szukałem pracy w agencjach marketingowych… Przez to, że nie miałem swojego portfolio, nikt nie odpowiadał na moje CV. Teraz jestem wręcz pewien, że mógłbym dostać pracę w wielu miejscach. Sądzę, że tak, bo mogę pokazać bogate portfolio — współpracowałem w różnych obszarach marketingu z wieloma firmami. Również tymi największymi.

Jeśli uznasz, że chcesz zdobywać umiejętności potrzebne w content marketingu i copywritingu, tutaj znajdziesz wskazówki przydatne podczas tworzenia portfolio copywritera.

„Jak stworzyć portfolio, jeśli nikt nie chce ze mną współpracować?”

Każda osoba, która myśli o karierze w marketingu internetowym, a nie ma doświadczenia, zadaje sobie pytanie: Jak mam pokazać pracodawcy, że coś potrafię?

Jeśli chcesz zacząć pracę w marketingu internetowym bez doświadczenia, dobrze byłoby mieć portfolio. Bez niego nie znajdziesz nawet zleceń freelancerskich. Jeśli nie masz na swoim koncie żadnych zrealizowanych kampanii z zakresu marketingu, musisz trochę pokombinować.

Gdybym był na Twoim miejscu, sam podszedłbym do sprawy następująco.

  • Opcja A: załóżmy, że nauczyłem się podstaw reklamy Google Ads. Znalazłbym wśród znajomych osobę, która prowadzi sklep internetowy. Zaproponowałbym, że ustawię reklamę produktową dla tego sklepu. Następnie poprosiłbym, aby mój znajomy pozwolił mi tę kampanię umieścić w swoim portfolio. 
  • Opcja B: chcę zacząć pracę w mediach społecznościowych. Tu również rozejrzałbym się, czy ktoś z mojego otoczenia ma firmowe konta na popularnych platformach. Zaproponowałbym, że będę tworzył posty na social media, które także zaprezentuje potencjalnemu pracodawcy.
  • Opcja C: gdybym chciał całościowo poznać świat digital marketingu, poszukałbym bezpłatnego stażu. Jest wiele agencji marketingu internetowego w Polsce, które — brzydko mówiąc — szukają taniej siły roboczej. Może na początku będziesz wykonywać niezbyt ciekawe zadania, ale jest szansa, że z czasem firma zaproponuje Ci stałe zatrudnienie.
  • Opcja D: jeśli uczysz się SEO, założyłbym na Twoim miejscu stronę internetową. Pierwsze kroki jako świeżo upieczony specjalista SEO zacząłbym od pozycjonowania właśnie tej strony. Jeśli uda Ci się sprawić, że będzie ona widoczna w Google, bez trudu znajdziesz pracę w branży pozycjonerskiej. (Dowiedz się: Jak samemu pozycjonować stronę w Google?)

Jak widzisz, w różnych dziedzinach marketingu online da się rozpocząć pracę nawet bez typowego komercyjnego doświadczenia. 

4. Zacznij poszukiwania pierwszej pracy w digital marketingu

Osoby na stanowisku marketing specialist są potrzebne w praktycznie każdej firmie. Oczywiście największe szanse na znalezienie pracy są w agencjach reklamowych lub marketingowych. 

Jeśli zechcesz skorzystać z mojej rady przedstawionej w poprzednim rozdziale artykułu, przyjdzie czas na poszukiwania właściwej pracy — tej, nazwijmy to, pełnoetatowej. 

Poniżej przedstawiam kilka linków, na których znajdziesz oferty pracy z branży marketingu.

Grupy na Facebooku:

Niezależne strony:

Na wymienionych wyżej stronach na pewno uda Ci się zdobyć swoją pierwszą pracę. Nawet jeśli chcesz wybrać ścieżkę freelancera, również te miejsca będą właściwym adresem do rozpoczęcia kariery w marketingu online.

Oczywiście możesz samodzielnie też szukać stron z ofertami pracy w wyszukiwarce Google — to chyba najbardziej oczywisty sposób, aby znaleźć pracę. 

Ważne źródła wiedzy, dzięki którym zaczniesz pracę w marketingu bez doświadczenia

Żyjemy w naprawdę dobrych czasach, jeżeli chodzi o pozyskiwanie wiedzy. Internet jest pełen miejsc, w których możesz bezpłatnie uczyć się marketingu internetowego. Z tym że większość wartościowych źródeł jest w języku angielskim. 

W pierwszej kolejności odwiedziłbym dwa następujące adresy:

Kursy od Google — źródło:

Na obu stronach znajdziesz darmowe kursy na temat marketingu. Warto obserwować obie strony, bo regularnie pojawiają się nowe programy szkoleniowe.

Polecam Ci też oglądać webinary z ekspertami ds. marketingu — to świetny sposób na otrzymywanie praktycznych porad od osób, które zawodowo od lat zajmują się tą dziedziną. 

Lista 4 wskazówek, które pomogą rozpocząć pracę w marketingu internetowym

Są pewne uniwersalne umiejętności, które musisz posiadać niezależnie od specjalizacji, którą wybierzesz. Zaliczam do nich:

  1. Pracę nad stylem pisania — copywriting to podstawa marketingu. Warto, chociaż w podstawowym stopniu znać zasady tworzenia komunikatów marketingowych;
  2. Nauka Google Analytics — jako marketer musisz umieć wyciągać wnioski z danych. Nawet jeśli jesteś kreatywną duszą, zdarza się, że Twoim zadaniem jest ocena skuteczności danej kampanii. Tak więc analityka na podstawowym poziomie jest istotna. 
  3. Umiejętność badania grup docelowych — marketing to zawsze komunikacja z odbiorcami. Musisz więc umieć określić, kto jest Twoim idealnym klientem — umieć tworzyć tzw. persony marketingowe.
  4. bycie na bieżąco z najnowszymi trendami — jako że e-marketing stale się rozwija i zmienia, musisz stale monitorować nowinki z branży i poszerzać swoje umiejętności. 

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym? Kompletnie od zera (podsumowanie)

Mam nadzieję, że już wiesz, jak może wyglądać Twój start w różnych dziedzinach branży marketingowej i wiesz jak wygląda praca w poszczególnych obszarach digital marketingu.

Wiesz też, jak się przygotować do szukania zleceń.

Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Ci powodzenia na Twojej ścieżce kariery w marketingu.

Na koniec jeszcze dodam, że ważną sprawą jest obecność na takich portalach jak LinkedIn i Facebook. Ten pierwszy to miejsce, w którym możesz znaleźć pracę w marketingu, ten drugi świetnie sprawdza się w przypadku poszukiwania pojedynczych zleceń (również tych długoterminowych). Jeśli nie masz tam jeszcze profilu, załóż go jak najszybciej.