Marketing internetowy - co to

Masz produkt lub usługę, którą chcesz oferować klientom? Nie będziesz w stanie tego robić bez korzystania z marketingu internetowego. Sorry, takie czasy. Musisz więc wiedzieć, czym jest marketing w internecie i jak go skutecznie wykorzystać, aby trafiać z ofertą do wymarzonych klientów.  

Marketing internetowy — definicja

Na studiach poznałem kilka definicji marketingu internetowego. Postaram się jednak zdefiniować marketing online swoimi słowami — tak, jak sam go postrzegam. 

Marketing internetowy to wszelkiego rodzaju działalność prowadzona online, której celem jest prezentacja produktów lub usług firmy, którymi może być zainteresowana określona grupa użytkowników. Mnogość formatów cyfrowych sprawia, że marketing w sieci przyjmuje różne formy — komunikatów tekstowych, materiałów wideo i formatów audio. 

Muszę też wspomnieć o celach, jakie realizują różne formy marketingu internetowego — bo oczywiście nie chodzi tu tylko o sam wzrost sprzedaży. Pojawiają się tutaj również cele pośrednie. Chodzi mi tu m.in. o:

  • Wzrost świadomości marki: każde działanie, w którym potencjalny klient styka się z Twoim biznesem przekłada się na wzrost rozpoznawalności firmy. Jak wiadomo z psychologii społecznej, jako ludzie wolimy robić interesy z tymi, których znamy i lubimy. Z tego twierdzenia wynika prosty wniosek —  marketing online może w przyszłości przełożyć się na większą sprzedaż, gdy Twoja marka zapisze się szerzej w świadomości odbiorców. 
  • Analiza zachowań użytkowników: działania w internecie pozwalają gromadzić ogromne dane na temat użytkowników i ich interakcji z Twoimi kanałami komunikacji marketingowej. Tym samym możesz 
  • Uświadamianie potrzeb: zdarza się, że klienci potrzebują Twojego produktu, ale nie do końca są tego świadomi. Marketing online — szczególnie content marketing — służą edukacji klientów, którzy obcując z Twoimi treściami mogą zechcieć dokonać zakupu Twojego produktu lub usługi. 
  • Wzrost ruchu na stronie internetowej: strona internetowa jest czymś w rodzaju Twojego wirtualnego biura. Z tego względu wszystkie działania makretingowe powinny przekładać się na wzrost odwiedzin użytkowników w Twojej witrynie — to właśnie w tym miejscu zachodzą najważniejsze biznesowe procesy takie jak finalizacja transakcji, kontakt z Tobą. 

Powyższe cele marketingu cyfrowego są przedstawione w dużym uproszczeniu — jak zaczniesz zgłębiać swoją wiedzę, poznasz wiele innych celów — szczególnie tych odnoszących się do konkretnych kanałów komunikacji.

Najważniejsze obszary marketingu internetowego

2 główne rodzaje marketingu internetowego

Działania z wykorzystaniem marketingu internetowego najczęściej dzieli się ze względu na charakterystykę grupy docelowej. Jeżeli komunikujemy się z odbiorcami biznesowymi, mówimy wtedy o marketingu B2B (business to business). Z drugiej strony istnieje marketing B2C (business to customers). 

  • B2B: W przypadku marketingu B2B podejmowanie decyzji ma często złożony przebieg. Z reguły jest w nie zaangażowanych kilka osób i odbywa się w kilku etapach. Mówi się, że decyzje zakupowe w środowisku B2B mają długi cykl zakupowy. Istotne są tutaj długofalowe relacje i zaufanie. Te cechy sprawiają, że w  marketingu B2B bardzo istotne jest budowanie eksperckiej marki.
  • B2C: w działaniach B2C grupą docelową są indywidualni użytkownicy. Proces decyzyjny ma charakter mniej złożony niż w marketingu B2C, a firmy w swoich treściach często odwołują się do emocji. Najczęściej w marketingu adresowanym do indywidualnych użytkowników mamy do czynienia z tzw. rynkiem masowym. 

Niezależenie, na którym rodzaju marketingu będziesz się skupiać, musisz poznać pewne wspólne podstawy — zwłaszcza konkretne gałęzie marketingu, o których opowiem w kolejnej części artykułu.

Może Cię zainteresować: blogi o marketingu internetowym, które warto śledzić

Gałęzie marketingu internetowego, które musisz znać

Marketing online to szereg działań, które są realizowane w odrębnych środowiskach internetowych. Mówiąc o środowisku, mam tu na myśli osobne kanały komunikacji takie jak: wyszukiwarka Google, poczta email, poszczególne portale społecznościowe. 

Od razu musisz wiedzieć, że specjalizacja w każdym obszarze digital marketingu jest trudnym zadaniem. Lepiej skupić się na doskonaleniu umiejętności z jeden — góra dwóch — dziedzin. Mimo wszystko musisz znać (chociaż ogólnie) każdą gałąź marketingu internetowego. Poniżej je pokrótce omówię.

SEO i SEM – obecność firmy w wyszukiwarce Google

Chyba najbardziej popularną formą marketingu internetowego jest pozycjonowanie i reklama Google Ads. Działania te są często określane mianem SEO i SEM — pierwszy skrót oznacza Search Engine Optimization, zaś drugi: Search Engine Marketing

Mówiąc o SEO, mam tu na myśli wszystkie działania, których efektem jest wysoka pozycja strony w tzw.  organicznych wynikach wyszukiwania Google. Tych, które określa się niekiedy mianem bezpłatnych.

Oczywiście bezpłatny charakter tych pozycji jest tylko mitem. W rzeczywistości za wysokie pozycje w Google trzeba sporo zapłacić. Choćby na pozyskiwanie linków prowadzących do pozycjonowanej strony z różnych witryn w internecie. Te linki to jedno z najważniejszych kryteriów oceny jakości stron przez Google. 

Kluczowym elementem SEO jest optymalizacja podstron na słowa kluczowe. Mówiąc bardziej zrozumiałym językiem, przemyślane umieszczanie fraz na danej podstronie, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google. 

Może Cię zainteresować: Jak samemu pozycjonować stronę w Google?

Jeżeli mówimy o SEM, często pod tym pojęcie rozumie się reklamę Google Ads (dawne Google Adwords). Przykłady tego typu działań możesz zobaczyć wpisując w Google hasła w stylu buty sportowe, lub program do księgowości

Przykład reklamy Google Ads

Reklama poza środowiskiem Google

Reklama online to nie tylko działania w obrębie wyszukiwarki. Oprócz kampanii reklamowych Google Ads możesz także rozpocząć działania na takich platformach jak Meta, Instagram, TikTok, czy Linkedin. 

Oczywiście wybór konkretnego kanału będzie wiązał się z koniecznością zdobycia nowych umiejętności — algorytmy, które stoją za reklamą internetową na poszczególnych portalach różnia się między sobą. Mimo wszystko jesteś w stanie nauczyć się ich w szybki sposób. 

Decydując się na wybór kanału reklamowego dla swojej firmy, musisz zastanowić się, z której platformy najczęściej korzystają Twoi potencjalni klienci. Mimo wszystko jest spore prawdopodieństwo, że większość z nich jest obecna na platformie Zuckerberga, a zatem reklama w Facebook Ads będzie słusznym wyborem. 

Panel reklamowy Meta Ads

E-mail marketing – komunikacja z odbiorcami za pomocą poczty elektronicznej

Wiele osób uważa, że email marketing to najskuteczniejsze narzędzie promocyjne w internecie. W końcu skrzynka pocztowa to miejsce, które stwarza przestrzeń do dość osobistego dialogu między firmą o użytkownikiem. Z tego względu, Twój e-marketing musi wykorzystać email do promocji oferty i komunikacji z odbiorcami.

Masz w tym zakresie szerokie pole do działania. Możesz wysyłać:

  • Newslettery z nowościami w ofercie Twojego biznesu;
  • Tworzyć kampanie sprzedażowe wykorzystujące email;
  • Udostępniać różnego rodzaju bonusy użytkwonikom (te bonusy w marketingu są określane mianem: lead magnet);

Aby zacząć prowadzić marketing e-mailowy, musisz najpierw zbudować bazę adresów email. To dość żmudny proces, ale konieczny, aby Twoje działania przynosiły upragnione efekty.

Dowiedz się więcej na temat email marketingu: Email marketing – co to jest?

Social media marketing – tworzenie marki w mediach społecznościowych

Wiele osób twierdzi, że marketing internetowy nie istnieje bez mediów społecznościowych. Jest w tym twierdzeniu dużo prawdy. W końcu każdy użytkownik internetu korzysta z jakiegoś kanału społecznościowego. Tym samym jest to przestrzeń, w której możesz mu zaprezentować swoją ofertę.

Przy czym musisz pamiętać, że wybór konkretnego portalu społecznościowego jest mocno uzależniony od specyfiki Twojej grupy docelowej. Jeśli promujesz produkty biznesowe do klientów B2B idealnym miejscem działań będzie LinkedIn. Jeśli zaś działasz w branży beaty, najpewniej swoje klientki znajdziesz na Instagramie lub na TikToku. 

Niezależnie od branży w jakiej dzialasz, jedno jest pewne — musisz korzystać z marketingu w mediach społecznościowych

Influencer marketing – angażowanie znanych osób z myślą o wzroście

Z każdym rokiem firmy coraz chętniej angażują się we współpracę z osobami, które są postrzegane jako eksperci w danej dziedzinie (lub po prostu są znane). Te działania są określane mianem influencer marketingu. Dla biznesu taka aktywność jest w zasadzie formą reklamy.

Jeśli Twój budżet na to pozwala, możesz zaprosić znaną osobę do reklamy, nagrać wspólny podcast lub poprosić danego influencera, aby opowiedział o Twojej marce w swoich kanałach komunikacji. Decydując się na tę formę współpracy, musisz liczyć się ze sporymi kosztami. Jeśli dopiero zaczynasz działalność promocyjną w sieci, współpraca z influencerami może być poza Twoim zasięgiem.

Video marketing – tworzenie filmów z myślą o potrzebach odbiorców

Gdy mówimy o formatach wideo, w pierwszej kolejności na myśl przychodzi serwis internetowy YouTube. Jest to uzasadnione, ponieważ YT to największa platforma do umieszczania filmów w sieci. Ten portal na pewno powinien znaleźć się w kanałach promocyjnych Twojej firmy w internecie. Publikowanie wartościowych treści można robić praktycznie za darmo — w zamian za to, można zdobywać klientów na swoje usługi.

Mówiąc o wideo marketingu, warto też zwrócić się ku serwisowi TikTok. Coraz więcej osób z niego korzysta, a publikowane tam treści przestają dotyczyć tylko i wyłącznie taniej rozrywki. 

Marketing afiliacyjny – zarabianie przez polecanie

Kolejnym obszarem marketingu, który możesz wykorzystać w swoich działaniach są tzw. współpracę afiliacyjne.  Marketing afiliacyjny polega na polecaniu usług i produktów innych firm, za co otrzymujesz prowizję, gdy ktoś dokona ich zakupu. 

Ta forma marketingu świetnie sprawdza się w przypadku influencerów i blogerów. W końcu w ich przypadku głównym obszarem zainteresować jest tzw. marketing treści, o którym wyżej wspominałem.

Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby na stronie czy w mediach społecznościowych dzielić się recenzjami produktów, z których korzystasz i chcesz je polecać. Nawet jeśli działasz w branży B2B, także możesz na blogu omawiać narzędzia, którymi są zainteresowani użytkownicy odwiedzający Twoją stronę. 

Chcesz wiedzieć więcej na temat afiliacji? Sprawdź ten artykuł: Marketing afiliacyjny – co to?

Jak zacząć naukę tego wszystkiego?

Gdy już wiesz, czym jest marketing internetowy i dlaczego musisz się z nim zaprzyjaźnić, czas pomyśleć, jak się go nauczyć. Sugeruję Ci stopniowe poznawanie każdej z jego dziedzin. 

Jeżeli chodzi o miejsca, w których znajdziesz sporą dawkę wiedzy, musisz zajrzeć na:

  • Kanały YouTube poświęcone tematyce marketingu;
  • Blogi internetowe (takie jak choćby mój);
  • Fanpage’e w mediach społecznościowych;
  • Ksiażki o marketingu (sprawdź artykuł: książki dla copywritera);

Jako że marketing internetowy staje się coraz popularniejszy, z każdym rokiem przybywa w sieci nowych miejsc,  w których znajdziesz wartościową wiedzę. 

Sprawdź, kim jest T-shape marketer

4 powody, które sprawiają, że musisz skupić się na marketingu internetowym

Jest wiele powodów, które sprawiają, że działania promocyjne online cieszą się tak dużą popularnością. Ja poniżej skupiłem się na 4 w moim przekonaniu najważniejszych — tych, które według mnie najczęściej skłaniają do promocji firm w internecie. 

Efektywna cenowo strategia

Stosunkowo niski koszt dotarcia do klientów jest powodem, dla którego większość firm decyduje się korzystać z marketingu online. Spójrz na to w ten sposób: założenie profili w social media nic Cię nie kosztuje. Tworzenie treści wideo również nie jest dużą inwestycją. Jeśli chodzi o pozycjonowanie, możesz także to robić we własnym zakresie. Tak więc sięgając po działania promocyjne w internecie, masz pewność, że niskim kosztem pozyskasz nowych klientów. 

W kwestii kosztów działalności muszę jeszcze wspomnieć o zjawisku marketingu wirusowego. Wirusowy marketing wykorzystuje popularność publikowanych treści, które za sprawą, często zabawnego charakteru, są udostępniane przez szeroką rzeszę użytkowników. Takie działania można prowadzić bezpłatnie. Oczywiście wymagają sporej kreatywności — nie każda treść staje się viralem, a wręcz można powiedzieć, że niewiele z nich. 

Większa skuteczność działań online w stosunku do świata offline

Skoro wszyscy korzystają z internetu, możesz tutaj dotrzeć do każdego Twojego potencjalnego klienta. Inaczej to wygląda niż w przypadku tradycyjnego marketingu. Gdy powiesisz tablicę reklamową na ulicy, jest duża szansa, że użytkownicy jej nie zobaczą. W internecie możesz ich targetować — tym samym zwiększyć szansę, że właściwe osoby dowiedzą się o istnieniu Twojej firmy. 

Możliwość precyzyjnego pomiaru skuteczności

Jako że każda aktywność z obszaru marketingu internetowego odbywa się w internecie, mierzenie efektów jest wyjątkowo dokładne. Jest wiele narzędzi, które pozwalają Ci sprawdzać, ile osób kliknęło dany link, ile osób zapisało się na webinar, czy też jak często użytkownicy odwiedzają poszczególne strony.

Do najpopularniejszych narzędzi analitycznych należą:

  • Google Analytics — narzędzie pozwala Ci analizować zachowania użytkowników na stronie internetowej i poznawać źródła, z których oni trafiają na Twoją witrynę;
  • Brand24 — oprogramowanie monitoruje internet w poszukiwaniu wzmianek na temat Twojej marki. Korzystając z aplikacji możesz się dowiedzieć, w jakich kanałach i jak często pojawiają się wzmianki na temat Twojej marki;
  • Narzędzia do email marketingu: nie wymieniam tutaj żadnej nazwy, ponieważ każde oprogramowanie do email marketingu ma wbudowany moduł monitorujący skuteczność działań;
  • HotJar: oprogramowanie gromadzi dane o zachowaniach użytkowników na stronie. Możesz się z niego dowiedzieć, w których obszarach strony osoby spędzają największą ilość czasu. 

To tylko przykłady aplikacji pozwalających monitorować efektywność działań marketingowych. Zresztą takie analizy możesz też robić w Excelu, wiedząc np. ile osób otworzyło maila (wskaźnik open rate) oraz ile kliknęło link w wiadomości. 

Dokładne targetowanie działań

Gdy wywiesisz szyld nad drzwiami swojego biura, zobaczy go każdy. Ale czy powinno Ci zależeć na tym, aby każdy go widział? Czasem tak, jeśli np. prowadzisz piekarnię. Mimo to w wielu sytuacjach warto skupić się na działaniach, które są precyzyjnie kierowane do Twojej grupy docelowej. 

Internet właśnie daje możliwość precyzyjnego targetowania idealnych użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi klientami.

Strategie marketingowa krok po kroku

Już wiesz, na czym polega marketing produktów i usług online, czas spojrzeć na to zagadnienie jako na uporządkowany proces. Pora przyjrzeć się budowaniu strategii marketingu w sieci. Musi być ona dobrze przemyślana, aby dawała możliwie satysfakcjonujące efekty. 

  • Określenie celów działań marketingowych:  
  • Badanie grupy docelowej: aby Twoje działania były skuteczne, musisz najpierw zebrać informacje na temat Twojej grupy docelowej. Poznać dokładnie użytkowników — pozwoli Ci to precyzyjniej konstruować komunikaty.
  • Ustalenie budżetu na działania online: ważnym krokiem budowanie strategii jest ustalenie budżetu marketingowego. Musisz wiedzieć, ile jesteś w stanie przeznaczyć pieniędzy na pozyskiwanie klientów online.
  • Wybór kanałów komunikacji: gdy znasz już swoich odbiorców, wiesz, z jakich kanałów komunikacji korzystają. Pora więc zacząć działania w miejscach, z których korzystają Twoi klienci.  
  • Realizacja zaplanowanych działań: przychodzi czas na konkrety — odpalanie poszczególnych kampani marketingowych.
  • Monitoring efektów marketingu internetowego: marketing internetowy opiera się w dużym stopniu na pomiarze skuteczności. Dzięki temu jesteś w stanie optymalizować swoje dotychczasowe działania. 

W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, efekty Twoich działań online możesz dokładnie mierzyć. Wspomniałem wyżej już o narzędziach, które są na tym etapie pomocne. Teraz podzielę się konkretnymi wskaźnikami, które w różnych obszarach marketingu pozwolą mierzyć Ci skuteczność Twoich działań.

Podjęcie decyzji: dalsze ulepszanie działań, czy współpraca z agencją marketingową?

Gdy już znasz cały proces budowania strategii marketingowej, jesteś w stanie oszacować, czy poradzisz sobie samodzielnie z marketingiem, czy też będziesz potrzebować wsparcia profesjonalnej agencji. Jeśli nadal nie masz pewności, możesz spróbować na początku działać na własną rękę. Gdy okaże się, że efekty są mizerne, wtedy możesz sięgnąć po wsparcie profesjonalistów.

Potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych?

Umów ze mną konsultacje marketingowe 

Czym jest marketing internetowy? [finalne wnioski]

Już wiesz, czym jest marketing internetowy? Czujesz, że artykuł dał Ci podstawy, aby zacząć samodzielną naukę tej złożonej dziedziny? Trzymam za Ciebie kciuki — pamiętaj, aby zaplanować dokładnie każde działanie. Jeszcze lepiej, jeśli na początku zaczniesz zgłębiać teorie, a zaraz potem wypróbujesz każdą zdobytą umiejętność w praktyce.