Bramka płatności

Bramka płatności to element obowiązkowy nowoczesnego sklepu internetowego. Gdy klienci zobaczą, że na Twojej stronie nie ma tej funkcjonalności, możesz mieć 100% pewności, że pójdą do konkurencji. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest bramka płatnicza w sklepie internetowym i jak wybrać najlepszego dostawcę płatności online.

Na dole tej strony znajduje się szczegółowe zestawienie oferty operatorów bramek płatności.

Bramka płatności: Co to jest?

Każda osoba kupująca przez internet  — mimo że być może tego nie wie — korzysta z bramek płatności. Bramka płatności (lub bramka płatnicza) to system dostarczany przez agenta rozliczeniowego, dzięki któremu przeprowadzany jest cały proces transakcji: od klienta do właściciela sklepu internetowego.

Wybór odpowiedniego operatora świadczącego usługę bramki płatności przysparza e-sprzedawcom wiele trudności. Zwłaszcza że na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących tego typu usługi. Ale spokojnie, w tym artykule staramy się ułatwić podjęcie właściwej decyzji. 

Jak przebiega transakcja obsługiwana przez bramkę płatności?

Płatność za pomocą przelewu bankowego

W poniższym przykładzie pokazujemy, jak przebiega finalizacja transakcji w sklepie internetowym z wykorzystaniem bramki płatności, gdy klient wybiera płatność za pośrednictwem przelewu bankowego. Metoda ta nazywana jest pay-by-link.

Wszystko zaczyna się od klienta sklepu internetowego, który dodaje produkt do koszyka, przechodzi do kasy i wybiera formę płatności. W tym momencie, jeśli wybierze płatność za pośrednictwem, którejś z bramek płatności, pojawi się okno z dostępnymi bankami zintegrowanymi z usługą danego operatora płatności.

Następnie klient loguje się do swojego banku i dokonuje przelewu bez pośredników. 

Płatność za pomocą karty bankowej

To najpopularniejszy na całym świecie sposób płatności wykorzystujący bramkę płatniczą. W tym przypadku klient sklepu podaje numer swojej karty, numer CVV, imię i nazwisko posiadacza karty.

Następne te dane są szyfrowane i przesyłane do operatora bramki płatności. Klient  może być spokojny o bezpieczeństwo transakcji, ponieważ są tu wykorzystywane zaawansowane zabezpieczenia szyfrujące.

Operator bramki płatności przesyła zapytanie do firmy, która wydała kartę klienta: VISA lub MasterCard, ta firma z kolei kieruje zapytanie do banku klienta. Gdy wiadomo, że karta należy do osoby kupującej w sklepie, wtedy bank obciąża jej rachunek bankowy i za pośrednictwem operatora karty, następnie operatora bramki płatności przekazuje pieniądze do właściciela sklepu internetowego. Oczywiście operator bramki płatniczej dolicza swoją prowizję, która jest pobierana od właściciela sklepu internetowego.

Inne formy płatności z wykorzystaniem bramki płatniczej

Istnieje jeszcze kilka innych form płacenia w internecie, które można realizować przy użyciu bramki płatności. Mowa o płaceniu Blikiem, za pomocą Apple Pay, czy też Google Pay.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy bramki płatności?

Na rynku krajowym działa coraz więcej dostawców bramek płatności. Taka sytuacja sprawia, że należy sporo czasu poświęcić na analizę oferty każdego z nich. Warto wiedzieć, na co zwracać uwagę przy wyborze operatora. Poniżej dzielimy się wskazówkami, które ułatwią właściwy wybór dostawcy bramki płatności.

Opłaty i prowizje

Z finansowego punktu widzenia — zwłaszcza w przypadku małych sklepów — koszt wykorzystywania bramki płatności jest kluczowych kryterium wyboru dostawcy. Operatorzy najczęściej pobierają opłaty w postaci prowizji od przeprowadzonych przez sprzedającego transakcji. 

Zdarza się, że niektórzy operatorzy pobierają opłatę za rejestrację w ich systemie. Trzeba wszystkie opłaty analizować. Oczywiście nie należy bazować tylko na cenie. Może się okazać, że na własnej skórze poznasz zasadę co tanie, to drogie.

Wsparcie techniczne

Profesjonalne wsparcie techniczne ze strony dostawcy bramki jest niezwykle istotne. Jeśli coś przestaje działać w obrębie sklepu internetowego, łatwo możemy sobie z tym poradzić — jeśli nie osobiście, to bez trudu znajdziemy osobę, która naprawi dla nasz sklep. 

Niestety bramka płatności to zewnętrzne oprogramowanie, do którego kodu nikt z Twojej firmy nie ma dostępu. Może mieć miejsce sytuacja, w której nie będziesz wiedział, jak sobie poradzić z usterką, a wina wcale nie będzie leżeć po stronie Twojego sklepu.

W takich sytuacjach dobry support jest na wagę złota. 

Obsługa wielu walut

Jeśli Twoimi klientami są tylko osoby z kraju, wtedy nie jest to aż tak istotne. Jeśli jednak zamierzasz sprzedawać za granicą, wtedy możliwość płatności w innych walutach, może mieć dla Ciebie spore znaczenie. 

Bezpieczeństwo

Klienci zostawiają w Twoim sklepie pieniądze. Żaden z nich nie chciałby, aby podczas zakupów coś nieprzewidzianego stało się z nimi. Tutaj cała odpowiedzialność spoczywa na Tobie. Wybór odpowiedniej bramki płatności też jest elementem dbałości o bezpieczeństwo transakcji.

Zapytasz teraz: ok, ale skąd mam wiedzieć, która bramka zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa? Spokojnie. Każdy z popularnych operatorów płatności online dba o wysokie poziom bezpieczeństwa usługi. Najlepiej wybierać firmy, które cieszą się dobrą opinią. Warto też zrobić przegląd internetu i sprawdzić, co inni użytkownicy piszą na ten temat.

Dostępne formy płatności

Pamiętaj, że oferta poszczególnych operatorów może się nieco różnić w obszarze udostępnianych form płatności. Może się okazać, że niektóre z firm nie oferują płatności Apple Pay czy Google Pay, lub nawet nie oferują płatności kartą bankomatową.

Sugerujemy każdą ofertę analizować indywidualnie, aby wybrać najlepiej dostosowaną do potrzeb naszego biznesu.

Poznaj 9 powodów, dlaczego Twój sklep potrzebuje bloga

Jak zintegrować bramkę płatności ze sklepem internetowym?

To bardzo proste. Większośc sklepów internetowych korzysta z popularnych systemów CMS, dla których operatorzy bramek płatności tworzą specjalne rozszerzenia pozwalające łatwo zintegrować sklep internetowy.

Jeśli Twój sklep wykorzystuje Wordpress, PrestaShop, czy też Magento, możesz pobrać gotowe rozszerzenia, które w niemalże automatyczny sposób zintegrują Twój sklep z bramką płatności.

Bramka płatności: którą ofertę wybrać?

Już wiesz, czym jest bramka płatności, jak wybrać właściwego dostawcę, staje się więc kluczowym pytaniem. Warto skupić się na ofercie renomowanych firm. Do nich z pewnością należą:

Sugeruję zapoznąc się z ofertą każdej z firm.

Bramka płatności — Często zadawane pytania


Co to jest bramka płatności?

Bramka płatności to system, w którym odbywają się transakcje realizowane przez internet. Wyspecjalizowane firmy (dostawcy bramek płatności) oferują takie rozwiązania podmiotów handlującym online.


Czy cena jest najważniejszym kryterium wyboru operatora?

Nie warto przy wyborze dostawcy bramki płatności kierować się tylko ceną. Jest ona ważna, ale ważniejsze są inne kryteria, np. możliwość transakcji w innych walutach, ilość dostępnych form płatności, czy też poziom wsparcia technicznego.


Czy bramki płatności są bezpieczne?

W przypadku zaufanych dostawców, poziom bezpieczeństwa jest wyjątkowo wysoki. Operatorzy stosują skomplikowane mechanizmy szyfrujące, dzięki którym ryzyko incydentów związanych z bezpieczeństwem transakcji jest marginalne.


Czy konfiguracja bramki płatności wymaga wsparcia programisty?

Nie. Bramka płatności najczęściej jest integrowana ze sklepem za pomocą API. Na stronie sklepu trzeba tylko zainstalować specjalne rozszerzenie, które pozwoli na integrację z bramką. Nawet jeśli coś byłoby niezrozumiałe, dział wsparcia technicznego firmy, z której bramki korzystasz na pewno pomoże w integracji.