Jak napisać newsletter

Baza mailingowa nie jest maszynką produkującą pieniądze. Skuteczne działania email marketingowe mają sens wtedy, gdy są sprzężone z działaniami content marketingowymi. A więc wykorzystują newsletter. Jak go napisać? Podpowiadam poniżej.

Po co w ogóle wysyłać newsletter?

Newsletter jest ważnym formatem w komunikacji internetowej każdej firmy, której zależy na budowaniu relacji z klientami. 

To narzędzie email marketingu pełni kilka ważnych funkcji w działaniach komunikacyjnych firmy. Do najważniejszych należą:

  • Budowanie świadomości marki w oczach odbiorców i utrwalanie z nimi relacji;
  • Edukacja użytkowników (w tym potencjalnych klientów);
  • Budowanie eksperckiego wizerunku firmy;
  • Poznawanie grupy odbiorców (analiza reakcji na newsletter jest cennym źródłem wiedzy na temat adresatów wiadomości);

Oprócz mówienia o korzyściach, jakie płyną z wysyłki newslettera, trzeba dodać, że jest to narzędzie nadzwyczaj efektywne finansowo. Wysyłka maili nic nie kosztuje. 

Z drugiej strony nie można powiedzieć, że jest to narzędzie bezpłatne, bo zanim zaczniesz wysyłać newsletter, musisz zbudować swoją bazę mailingową. A to z reguły wymaga inwestycji na etapie pozyskiwania leadów, których można pozyskiwać za pomocą reklam i stosowania lead magnetów.

Pamiętaj, by zastanowić się, jakie cele ma spełniać Twój newsletter. A może też się okazać, że ta forma content marketingu wcale nie jest Ci potrzebna. 

Jeśli uznasz, że tego typu mailing może być przydatny w Twoim biznesie, wtedy zastanów się, co chcesz nim osiągnąć.

Pomyśl jak napisać newsletter jeszcze PRZED JEGO WYSYŁKĄ

Wyobraź sobie, że masz swoją bazę mailingową, postanawiasz, że będziesz wysyłać do użytkowników newsletter. Wysyłasz pierwszego maila, którego otwiera niemała część osób, ale okazuje się, że jego treść kompletnie ich nie interesuje.

Ty o tym nie wiesz, że użytkowników guzik obchodzi to, o czym pisałeś im w pierwszym mailu. Za 2 tygodnie wysyłasz kolejny newsletter, otwiera go jeszcze mniej osób niż pierwszy, a w kolejnych miesiącach jeszcze bardziej spada zainteresowanie Twoimi mailami. Przyznasz, że to niezbyt optymistyczny scenariusz. Na szczęście da się zapobiec newsletterowej porażce. Musisz zastanowić się nad kilkoma kwestiami jeszcze przed wysyłką maila.

Koniecznie pracuj nad koncepcją newslettera w oparciu o stworzoną wcześniej personę. Persona (inna nazwa awatar) w marketingu to taki idealny obraz Twojego klienta. 

Chcesz wiedzieć jak stworzyć personę marketingową? Sprawdź ten artykuł

Poznaj swoich odbiorców

W odpowiedzi na pytanie jak napisać newsletter, pomocna będzie praca z gotowymi personami. Możesz skupić się na tych elementach awatara, które będą przydatne w przygotowaniu komunikacji mailowej z Twoimi odbiorcami. 

Wiedz, że newsletter musi być atrakcyjny zarówno dla potencjalnych klientów, jak i tych, którzy Ci zaufali i kupili Twój produkt, lub usługę.

Głupio jest zapraszać jeszcze raz do zakupu klientów, którzy już kupili dany produkt. Na pewno nie chcesz dostawać maili w stylu: “Panie! przestań mi zawracać gitarę. już to kupiłem!”

Może się okazać, że nie będzie dało się pogodzić oczekiwań obu grup odbiorców, wtedy można przygotować 2 różne newslettery. Można też obecnych klientów wykluczyć z otrzymywania Twoich maili, jeśli nie masz czasu na tworzenie x2 razy większej ilości treści.

Najbardziej zależy Ci na potencjalnych klientach, dlatego w pierwszej kolejności skup się na personie potencjalnego klienta.

Weź pod uwagę następujące elementy:

Zastanów się nad szatą graficzną newslettera

Warto tu zastosować się do mądrości inżyniera Mamonia z filmu Rejs, który mawiał: mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem i sprawdzić, które melodie (czytaj: portale internetowe) podobają się Twoim odbiorcom. Później subtelnie nawiąż szatą graficzną do wyglądu tych portali. Albo nawet sprawdź, jak wygląda newsletter tych portali. Sugeruję minimalistyczny wygląd newslettera. Im mniej marketingowa szata graficzna, tym na ogół większa skuteczność. 

Oczywiście wygląd w dużym stopniu będzie zależał od celów biznesowych, jakie chcesz realizować za pośrednictwem newslettera. Jeśli chcesz, aby wygląd Twoich wiadomości miał sporo elementów graficznych, sugeruję sięgnąć po internetowe narzędzie do tworzenia projektów graficznych: Canva. Dzięki tej aplikacji zaprojektujesz estetycznie wyglądający szablon, który później ustawisz w swoim oprogramowaniu do email marketingu.

Częstotliwość wysyłki

Sądzę, że tutaj można wprost zadać pytanie odbiorcom Twoich treści, jak często chcą otrzymywać maile. Możesz też w oprogramowaniu do wysyłki mailingu, ustawić segmenty użytkowników w oparciu o ich odpowiedzi. Jednym odbiorcom wysyłać wiadomości co tydzień, innym co miesiąc.

Przy ustalaniu częstotliwości wysyłki mailingu, pamiętaj jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Jeśli zdecydujesz się wysyłać maile co tydzień, to zadbaj o to, aby nie zanudzić swoich odbiorców. Jeśli obawiasz, że nie jesteś w stanie dostarczać im co tydzień wiadomości, które będą oni otwierać z zaciekawieniem, to wysyłaj do nich maile w dłuższych odstępach czasu.

Tematyka newslettera

Zastanawiając się, jak napisać newsletter, musisz przemyśleć jego tematykę. Mam tu na myśli rodzaj treści.

Jeśli w newsletterze chcesz dzielić się ze swoją bazą wartościowymi treściami, to sprawdzaj na facebookowych grupach i forach, jakie problemy mają Twoi klienci. Jak możesz je rozwiązać za pomocą newslettera. W oparciu o te problemy dobieraj tematy.

Bramka płatności: Jak wybrać odpowiedniego operatora?

Różnicowanie treści pod kątem zainteresowań odbiorców

Ten punkt może być dla Ciebie istotny, jeśli masz dużo treści do przekazania w newsletterze, a wiesz, że Twoja grupa odbiorców nie jest jednorodna. Wtedy sugeruję dokonać segmentacji bazy mailowe i wysyłać wiadomości dopasowane do preferencji poszczególnych grup odbiorców.

Taki zabieg wiąże się z dodatkową pracą, bo wymaga przygotowania kilku newsletterów dla różnych grup docelowych w Twojej bazie, ale dzięki temu masz pewność, że każdy z użytkowników dostaję interesujące dla siebie treści.

Zadbaj o odpowiedni tytuł wiadomości

Sądzę, że do tytułu newslettera można podejść na 2 sposoby. 

  • Możesz chcieć przyciągnąć uwagę użytkownika intrygującym tytułem, który na tyle zaciekawi adresata Twojego maila, że ten go otworzy. Wg mnie to jest mniej pewny sposób, bo temat albo zaciekawi, albo nie zaciekawi użytkownika.
  • Możesz też ustalić pewien szablon tytułu, tak by użytkownik wiedział, że to newsletter, który do niego regularnie wysyłasz. W tym przypadku masz pewność, że jeśli ktoś czyta chętnie Twoje newslettery, to otworzy wiadomość, której tytuł jednoznacznie będzie wskazywał, że to właśnie newsletter.

Dodawaj atrybut alt w zdjęciach

Choć nie jest to wskazówka dotycząca bezpośrednio pisania, to jest niezwykle istotna. Często w mailach wyświetlanie zdjęć domyślnie jest wyłączone.

Oznacza to, że w mailu wyświetla się tylko zawartość tekstowa, a to oznacza, że zdjęcia są niewidoczne. 

Trochę głupio to wygląda, gdy umieszczasz w treści newslettera przyciski call to action w postaci obrazków, których użytkownik de facto nie widzi. Gdy taki przycisk ma atrybut alt, wtedy użytkownik może na niego kliknąć. 

Możesz atrybutowi alt swojego przycisku nadać treść naciśnij tutaj. Być może nie będzie to wyglądało najbardziej elegancko, ale spełni swoją funkcję.

Pamiętaj o tym szczególe, który doprowadza do szału

Ten punkt także nie odnosi się wprost do pytania, jak napisać newsletter, ale jest równie ważny, jak sama jego treść. Na pewno na liście odbiorców Twoich maili znajdą się użytkownicy, którzy z jakiegoś powodu nie będą chcieli dłużej otrzymywać Twoich maili. 

Też na pewno znasz to uczucie, gdy chcesz wypisać się z listy mailingowej, ale kompletnie nie potrafisz znaleźć przycisku rezygnacji z subskrypcji.

Złość jeszcze bardziej wzrasta, gdy orientujesz się, że takiego przycisku w ogóle nie ma. 

Teoretycznie użytkownik może wrzucić Cię jako odbiorcę do spamu, ale nie każdej osobie przyjdzie to do głowy. Zanim na to wpadnie, może zdążyć znienawidzić Twoją markę. Poza tym, gdy użytkownik przenosi Twoje maile ręcznie do spamu, wtedy Twoja domena traci autorytet.

Dowiedz się, jak zwiększyć open rate Twoich kampanii email

Ustawianie newslettera w oprogramowaniu do email marketingu

Powyżej pokazałem, jak napisać newsletter, ale teraz mogło Ci przyjść do głowy pytanie, co masz zrobić, gdy już wymyślisz, jak ma Twój newsletter wyglądać. Dlatego wyjaśniam: newsletter najczęściej wysyła się za pomocą specjalnego oprogramowania do email marketingu. Z reguły są to aplikacje przeglądarkowe. Oferują one specjalny panel do edycji graficznej Twoich maili. Możesz w nim dodawać zdjęcia, wstawiać przyciski, dowolnie edytować tekst.

Jest wiele firm, które dostarczają tego typu oprogramowanie. Możesz sprawdzić następujące oferty:

Nie zawsze te narzędzia są bezpłatne, ale jeśli masz sporą bazę kontaktów, warto sięgnąć, po któreś z płatnych rozwiązań. Baza mailingowa to element biznesu, który wymaga szczególnej “pielęgnacji”.

Sądzę, że powyższy materiał dostarcza w miarę pełną odpowiedź na pytanie, jak napisać newsletter. Oczywiście samo napisanie newslettera to połowa sukcesu.