Wielu marketerów zadaje sobie pytanie, dlaczego ich maile trafiają do spamu. Potencjalnych przyczyn może być co najmniej kilka. Poznaj powody, dlaczego Twoje wiadomości nie są odczytywane przez użytkowników.
Jak działa mechanizm przenoszący maile do spamu?
O tym, czy przenieść daną wiadomość do folderu ze spamem, decydują tzw. filtry spamowe dostępne u każdego dostawcy poczty (Internet Service Provider). Mówiąc dostawca poczty, mam na myśli: Gmail, Onet Poczta, WP Poczta, Outlook itd.
Każdy dostawca poczty tworzy własne filtry, jednak mechanizm ich działania z reguły jest zbliżony. W końcu każdemu chodzi o prawidłowy przesiew podejrzanych maili i umieszczenie ich w odpowiednim folderze poczty. Filtry skanują po treść i temat wiadomości, pole odbiorcy, serwer, z którego email został wysłany.
Jak wiadomo, bardzo często zdarza się, że mechanizmy spamowe dostępne u operatorów poczty przenoszą do folderu spam wiadomości, które de facto nie są niechcianymi treściami. Jeśli sytuacja dotyczy świadomego użytkownika, wtedy nie ma problemu — Taka osoba wie, że od czasu do czasu należy sprawdzić folder ze spamem. Niestety często użytkownicy nie są świadomi działania tego mechanizmu.
Ok, czas przejść do konkretów. Poniżej kilka powodów, przez które maile trafiają do spamu.
Email marketing — co to jest? Jak pozwala zwiększać obroty w firmie
Brak zgody na wysyłkę mailingu
Tworzenie własnej bazy adresów email to żmudne zadanie. Najczęściej wymaga sporego nakładu pracy, a już na pewno jest zajęciem czasochłonnym. Oczywiście można wybrać drogę na skróty i kupić gotową bazę adresów, ale takie posunięcie jest pod każdym względem błędnym krokiem.
Po pierwsze adresy w Twojej bazie nie są zdobyte legalną drogą, bo — zgodnie z RODO — użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości marketingowych drogą mailową. Jeśli kupujesz bazę, wtedy użytkownik nie ma kiedy wyrazić takiej zgody.
Po drugie, użytkownicy takiej bazy najpewniej nie mają pojęcia, kim w ogóle jesteś. Wysyłając mailing do takiej bazy, możesz się spodziewać, że większość osób przeniesie Twoją wiadomość do folderu spam.
Twój adres IP był używany do rozsyłania spamu
Gdy będziesz wysyłać maile marketingowe, na pewno skorzystasz z usług którejś z firm oferujących rozwiązania do email marketingu. Pamiętaj, aby korzystać zawsze z usług renomowanych dostawców. W przeciwnym razie może się okazać, że Twoje maile będą trafiać częściej do spamu.
Poniżej lista zaufanych dostawców oprogramowania do email marketingu:
Lista dostawców oprogramowania do email marketingu jest o wiele dłuższa, ja wymieniłem tych najpopularniejszych.
Masz niski open rate
Każdy dostawca poczty monitoruje, jaki procent maili zostaje odczytany, a jaki przeniesiony do kosza bez otwierania wiadomości. Te informacje są wykorzystywane przy tworzeniu filtrów spamowych.
W przypadku open rate ważna jest wspomniana już jakość Twojej listy. Osoby niezaangażowane lub te, które Cię średnio kojarzą, nie będą skłonne do czytania Twoich maili.
Oczywiście Ty jako osoba tworząca maile również masz wpływ na poziom wskaźnika open rate. Musisz zadbać o tytuł, który zachęca do kliknięcia, wysyłać maile w odpowiednim czasie, wysyłać wiadomości do zaangażowanych użytkowników.
Dowiedz się, jak zwiększyć open rate swoich maili
Twoi odbiorcy Cię nie kojarzą
Na moją skrzynkę email również trafiają maile od marketerów, których kompletnie nie kojarzę. Najczęściej okazuje się, że pobrałem kiedyś lead magnet oferowany przez ich firmę i tym samym wyraziłem zgodę na otrzymywanie treści email marketingowych.
Może się zdarzyć, że Twoje wiadomości zostaną oznaczone jako spam przez odbiorców, którzy Cię nie pamiętają. Jaka rada…? Musisz zadbać o silną i wyrazistą markę. Tak, aby każdy użytkownik z Twojej listy mailingowej kojarzył zarówno Twoje imię i nazwisko, jak i Twoją markę.
Tytuł wiadomości wprowadza w błąd
Niestety tytuły, które zachęcają do kliknięcia niekiedy bywają lekko klikbajtowe, a tym samym niepozostające w ścisłym związku z treścią maila. Musisz znaleźć balans między tekstami, które przyciągają uwagę użytkowników, a jednocześnie nie narażają Cię na bycie postrzeganym jako dostawca treści spamerskich.
W internecie można znaleźć listy słów, które są uznawane przez dostawców poczty jako słowa zwiększające ryzyko przeniesienia maila do spamu. Nie udostępniam tu żadnej, bo nie mam pewności, czy faktycznie ktoś w Polsce prowadził badania na temat wpływu związku między stosowaniem określonych słów, a trafianiem maili do spamu.
Nadużywasz CAPS LOCK-a
Maile, których treść i tytuł są pisane dużymi literami też często są postrzegane jako treści spamerskie. Warto o tym pamiętać, gdy będziesz wysyłać swoje kampanie email marketingowe.
Unikaj masowej wysyłki — dbaj o higienę listy
Na koniec chciałbym podzielić się wskazówką, którą mam wrażenie, wielu marketerów lekceważy. Często zdarza się, że firma dysponuje potężną bazą mailową, ale spora część jej użytkowników jest nieaktywna, wielu z nich w ogóle nie pamięta o istnieniu firmy, która wysyła im maile.
Niekiedy zdarza się, że firmy przeprowadzają masowy mailing do całej bazy, co skutkuje jeszcze większym ryzykiem bycia postrzeganym jako rozsyłacz spamu. Skoro baza jest pełna nieaktywnych adresów, to siłą rzeczy nie ma szans, aby ktoś otworzył przesłane wiadomości.
Nie przesadzaj z grafikami
Choć email obfitujący w ładne zdjęcia i grafiki może być miły dla oka, to z dwóch powodów jest nienajlepszym pomysłem.
Po pierwsze: Często przez filtry spamowe jest on postrzegany jako treść marketingowa.
Po drugie: Użytkownicy widząc wiadomość, która jest przeładowana grafikami od razu wiedzą, że to wiadomość typowo marketingowa. Od razu się wiedzą, że coś im chcesz sprzedać.
Jak można przeczytać na blogu Mailchimp, twórcy tego oprogramowania zalecają, aby ilościowy stosunek między tekstem a grafikami wynosił: 80% tekstu, a 20% grafik, obrazków.
Mam nadzieję, że udało mi się powyżej w kompletny sposób odpowiedzieć na pytanie dlaczego maile trafiają do spamu. Przed kolejną wysyłką treści marketingowych sugeruję prześledzić wiadomości pod kątem omówionych wyżej punktów.