Email marketing co to

Na pewno dobrze znasz tytuły maili w stylu: “PILNE” albo “Ostatnia szansa”.

Pewnie często wywołują one w Tobie irytację. 

Musisz jednak wiedzieć, że są one elementem strategii e-mail marketing — działań, które są przez większość marketerów uznawane jako najbardziej skuteczne.

W poniższym tekście opowiem Ci dokładniej, czym jest email marketing, jak zacząć działania z wykorzystaniem poczty, oraz podzielę się dobrymi praktykami. 

Email marketing — co to jest? 

Z uwagi na szeroki zakres zastosowań poczty e-mail w marketingu, ciężko wskazać jedną zwięzłą definicję, która będzie w sposób wyczerpujący wyjaśniać zagadnienie. Trzeba na pewno pamiętać, że poczta elektroniczna znajduje w biznesie zastosowanie m.in. przy budowaniu zaangażowania użytkowników, jak również jako narzędzie finalizujące sprzedaż. Często kampanie e-mailowe są częścią tzw. lejków marketingowych (będzie o nich mowa w dalszej części artykułu). 

Do najpopularniejszych formatów spotykanych w email marketingu należą newsletter i kampanie sprzedażowe oparte o sekwencje maili. Można więc powiedzieć, że email marketing to komunikacja z użytkownikami, której celem może być budowanie świadomości marki i zaangażowania oraz sprzedaż. Mimo że działania te są prowadzone online, można powiedzieć, że email jest jedną z form marketingu bezpośredniego. 

Funkcje email marketingu

W powyższym rozdziale zasygnalizowałem, jakie są funkcje wysyłki biznesowych maili, teraz chciałbym je bliżej scharakteryzować. 

Oto kilka podstawowych funkcji email marketingu:

  1. Budowanie bazy odbiorców — umożliwia zbieranie danych kontaktowych potencjalnych i istniejących klientów, co pozwala na budowanie bazy odbiorców. Dzięki temu można prowadzić skuteczną i efektywną komunikację z klientami.
  2. Kreowanie wizerunku marki — pozwala na przekazywanie wartościowych treści, informacji o produktach i usługach, czy też ciekawych artykułów. Dzięki temu można budować wizerunek firmy jako eksperta w danej dziedzinie oraz zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
    Zwiększenie sprzedaży — jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi sprzedażowych. Dzięki możliwości personalizacji i targetowania wiadomości, można przesłać konkretną ofertę do konkretnych grup odbiorców, co zwiększa szanse na sprzedaż.
  3. Utrzymywanie kontaktu z klientami — pozwala na regularny kontakt z klientami, dzięki czemu pozwalają one na budowanie relacji. Odbiorcom można przesyłać informacje o nowych produktach, poradach, czy też ofertach specjalnych, co przyciąga uwagę odbiorców i zachęca do dalszej współpracy.

Dodatkowo, jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz prezentować informacje na temat nowości w ofercie. Pozostając w temacie e-commerce, warto sięgnąć po profesjonalny mailing, jeżeli chodzi o autoresponder — ważny element skutecznej komunikacji z klientami Twojego sklepu.

Co sprawia, że email marketing jest tak skuteczny?

81% firm korzysta z poczty elektronicznej jako narzędzia wspierającego działania content marketingowe. Te liczby mówią same za siebie. Uważa się, że wiadomość mailingowa stanowi formę osobistej komunikacji, którą adresujesz do swoich klientów. Dodatkowo  automatyzacja sprawia, że w łatwy sposób możesz dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników. Co więcej, większość narzędzi oferuje zaawansowane możliwości ustawień — dzięki temu wysyłanie informacji do odbiorców jest wręcz szalenie efektywne. 

Poczta email jako element lejka marketingowego

 Bardzo popularnym sposobem jest organizowanie lejka sprzedażowego. Lejek sprzedażowy to proces, który zakłada prezentacje użytkownikom określonych komunikatów — celem jest stopniowe angażowanie odbiorcy, który docelowo ma dokonać transakcji. Lejki odgrywają kluczową rolę w przypadku sprzedaży konkretnych produktów. Większość firm dzisiaj korzysta z tego narzędzia marketingowego. 

Przykładowy lejek marketingowy może wyglądać w następujący sposób:

  1.  w innym Firma za pomocą reklamy dociera do osób na Facebook’u lub w innym medium społecznościowym;
  2. Użytkownicy klikają reklamę, w której mogą pobrać bezpłatny poradnik, tzw. lead magnet lub zapisać się na bezpłatne szkolenie — wypełniają formularz, a ich adres trafia do bazy mailingowej;
  3. Teraz do akcji wchodzi email: pracownicy firmy wysyłają za pomocą maila przypomnienia o zapisie na szkolenie;
  4. Po szkoleniu odbiorcy otrzymują kilka wiadomości o charakterze typowo sprzedażowym — poczta email jest tu ostatnim etapem procesu sprzedaży;

Zwróć uwagę na treści reklamowe, które pojawiają Ci się w mediach społecznościowych. Zobaczysz, że spora część wykorzystuje przedstawiony powyżej schemat. 

Pięć metryk przydatnych podczas pomiaru skuteczności działań email

Gdy już zdecydujesz się wykorzystywać pocztę elektroniczną w swojej działalności marketingowej, musisz nauczyć się mierzyć skuteczność działań.

  • Wskaźnik otwarć (Open Rate): wskaźnik otwarć to metryka, która informuje Cię, jaka liczba użytkowników otwiera Twój email marketingowy. 
  • Wskaźnik klikalności (Click-Through Rate): analiza współczynnika klikalności, daje Ci odpowiedzieć, jak dużo osób przeszło do linków znajdujących się w treści wiadomości.
  • Wskaźnik konwersji (Conversion Rate): określa ilość osób, które dokonały konwersji, np. przeszły do strony docelowej i zakupiły promowany produkt.
  • Wskaźnik anulowań subskrypcji (Unsubscribe Rate): ta informacja daje Ci wiedzę na temat liczby subskrybentów, którzy wypisali się z Twojego mailingu.
  • Wskaźnik ROI: dzięki tym liczbom możesz się dowiedzieć, ile kosztuje Cię wysyłka wiadomości mailowych; 

Musisz pamiętać, aby nie trzymać się zbyt kurczowo wyżej wymienionych wskaźników — są one najpopularniejszymi miarami skuteczności email marketingu. Mimo to może się okazać, że w Twoim przypadku inne mierniki będą miały znaczenie. Musisz więc dobrze zaplanować ewaluację swoich działań marketingowych. 

Składniki skutecznej kampanii email

Nieważne, jaki cel zamierzasz realizować przy pomocy poczty elektronicznej. Są pewne cechy, które sprawiają, że Twoje kampanie możesz uznać za skuteczny mailing. Poniżej podsuwam te najistotniejsze.

Prawidłowa segmentacja użytkowników

Ważny, aby dbać o porządek na liście. Musisz wiedzieć, które osoby zadeklarowały zapisanie się do newslettera, a które trafiły z kampanii marketingowej do bazy adresów. 

Tytuł

Gdy chcesz promować swoje produkty lub usługi, musisz zadbać o skuteczne tytuły swoich wiadomości. Użytkownicy każdego dnia są zalewani setką wiadomości marketingowo-sprzedażowych. Aby przebić się przez tę ścianę, Tematy wiadomości muszą wzbudzać ciekawość u czytelników. 

Personalizacja

Jeśli chcesz budować zaangażowanie odbiorców, musisz się zastanowić, jak spersonalizować przekaz, aby trafiać w czułe punkty ich psychiki. Tutaj będzie potrzebna Ci znajomość cech persony marketingowej — sylwetki idealnego klienta Twojej firmy. 

Pierwsze zdania wiadomości

Pierwsze zdania wiadomości pełnią funkcję haka marketingowego. To ich rolą jest wzbudzenie jeszcze większej ciekawości u czytelnika. Zastanów się dobrze, jak powinna wyglądać treść kreacji, aby użytkownicy chętnie czytali całą wiadomość. 

Stosowanie pętli w sekwencjach mailingowych

Musisz skutecznie stosować tzw. pętle w tekście. Jest to zabieg copywriterski, który zakłada, że otwierasz wątek, a następnie zaznaczasz, że jego kontynuacja będzie miała miejsce w następnej wiadomości. To sprawia, że użytkownik z zaciekawieniem czeka na kolejną wiadomość od Ciebie. 

Wezwania do działania (Call to Action — CTA) 

Musisz poświęcić odpowiednią ilość czasu na przygotowanie skutecznych wezwań do działania, z angielskiego określanych mianem: call to action.

Stosowanie split testów (A/B)

Cały marketing polega na nieustannym testowaniu skuteczności. Jednym z rozwiązań, które warto wykorzystać w mailingu, są tzw. testy A/B. Zakładają one, że dzielisz swoją grupę odbiorców na dwie części. Obie grupy w ramach tej samej kampanii otrzymują wiadomości, które różnią się jednym elementem. Pamiętaj, że możesz badać skuteczność tylko jednej zmiennej.

Wiesz dlaczego? Wyobraź sobie, że podzieliłeś grupę docelową na dwa segmenty — do obu grup wysłałeś różne warianty wiadomości (wiadomości różniły się dwoma elementami). Widzisz, że jedna z tych wiadomości okazała się skuteczniejsze. Teraz nie jesteś w stanie stwierdzić, który element wpłynął na wzrost skuteczności. Bo wprowadziłeś dwie różnice. Oczywiście może się okazać, że obie miały wpływ na wzrost skuteczności, ale niestety nie masz tu pewności.

Zoptymalizowana strona docelowa

Pamiętaj, że zanim użytkownik trafi do Twojej listy, wcześniej trafia na tzw. stronę docelową (z angielskiego: landing page). Musisz więc stworzyć skuteczny landing page, który sprawi, że użytkownik skorzysta z możliwości zapisania na listę. 

Regularność

Nie musisz wysyłać wiadomości w regularnych odstępach czasu, ale musisz pamiętać o regularności. Tylko w taki sposób uda Ci się zbudować więź między odbiorcami a Twoją marką. A przecież o budowanie relacji długofalowej powinno Ci chodzić w pierwszej kolejności. 

Od czego zacząć działania marketingowe w skrzynce email klientów? 

Ta forma marketingu nie istnieje bez odbiorców. To oznacza, że e-mail marketing należy rozpocząć od budowania bazy mailingowej. 

Oczywiście, zanim zaczniesz zbierać adresy użytkowników, musisz najpierw mieć narzędzie do email marketingu.

Później możesz inwestować w płatne formy reklamy lub w content marketing i prezentować użytkownikom wspomniane już lead magnety. Dzięki temu będą oni zapisywać się do Twojej bazy mailingowej.

Narzędzia dla email marketingu

Wysyłka wiadomości marketingowych wymaga wykorzystywania specjalistycznego oprogramowania. Aby sprawnie wysłać mailing do bazy składającej się z kilku tysięcy adresów, musisz sięgnąć po profesjonalne narzędzie. Na rynku jest wiele tego typu rozwiązań. Możesz zdecydować się na darmowe oprogramowanie, jak również sięgnąć po opcje płatne. Popularne narzędzia do email marketingu to:

Jeśli interesuje Cię prowadzenie email marketingu na poważnie, lepszym wyborem będzie sięgnięcie po płatne rozwiązanie. Dzięki temu Twoje wiadomości będą omijać folder spam w skrzynce Twoich odbiorców. Mankamentem darmowych platform jest problem z dostarczalnością maili. 

Jedno jest pewne: dobre narzędzie do mailingu powinno dawać Ci następujące funkcjonalności:

  • Dostosowanie wyglądu wiadomości na urządzeniach mobilnych;
  • Zaawansowane opcje analityki;
  • Tworzenie zaprogramowanych sekwencji wiadomości (automatyki marketingu);

Większość wymienionych wyżej rozwiązań takie opcje oferuje. Śmiało możesz je przetestować. Musisz tylko się zarejestrować, aby móc testować oprogramowanie w ramach okresu próbnego. 

Sprawdź: Dlaczego maile trafiają do spamu?

Źródła wiedzy na temat e-mail marketingu

Jest wiele książek i kursów, które przybliżą Ci realia skutecznych technik mailingowych. Jeżeli chodzi o umiejętność tworzenia skutecznych tekstów, zerknij na tę pozycję: https://tinylittlebusinesses.com/ — André Chaperon opisuje tajniki tworzenia skutecznych wiadomości wysyłanych za pomocą poczty elektronicznej.

Jeśli zaś chodzi o technikalia, możesz przejrzeć materiały udostępniane przez twórców poszczególnych systemów mailingowych. 

Przestroga dotycząca bezpieczeństwa

Musisz pamiętać, że działania wykorzystujące pocztę elektroniczną stwarzają sporą przestrzeń do łamania prawa. Na szczęście można łatwo się zabezpieczyć. Pamiętaj, aby:

  1. Zbierać od użytkowników zgody na otrzymywanie wiadomości marketingowych wysyłanych za pośrednictwem maila;
  2. Podjąć stosowne środki, by chronić dane osobowe użytkowników — dane użytkowników nie mogą dostać się w posiadanie osób trzecich;
  3. Zdobywanie adresów w legalny sposób (unikanie kupowania maili);

Stosując się do powyższych wskazówek, masz pewność, że Twoje kampanie mailingowe są przeprowadzane zgodnie z prawem. 

Email marketing — podsumowanie

Niezależnie od tego, czy chcesz wysyłać maile reklamowe, czy skupiać się na content marketingu — jedno jest pewne. Musisz zacząć stosować email marketing, bo może to być prawdziwy motor napędzający Twoją działalność gospodarczą. 

Podobne wpisy